Acties:
  • 0 Henk 'm!

• achterop23
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14-09 11:23
Een vriend van mij heeft een 32-uurs contract.
4 dagen in de week werkt hij 8 uren.

Nu moest hij recentelijk naar een beurs in het buitenland. Zaterdagochtend die kant op en maandagavond terugkomen. Daarna de rest van de week (di/wo/vr) gewerkt.

Dus de complete zaterdag en zondag zijn er extra gewerkt.

Eenzelfde geval was bij een beurs in Nederland.

De baas vindt dat dit erbij hoort. In het weekend werken op een beurs mag er dan wel bij horen, maar die dagen moeten toch gecompenseerd worden?
Anders kan de baas ook verwachten dat hij elk weekend weg moet naar een beurs en 7/7 gaat werken (theoretisch gezien).

Wat is zijn recht en plicht?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:30

JdM

Humbled

Is er een CAO en wat staat er in zijn contract?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheUninvited
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12:30
Tijd voor tijd afspreken in dit soort gevallen, je bent wel twee dagen kwijt. Dus twee extra vrije dagen zou eerlijk zijn, maar niet ieder werkgever geeft je gelijk. Of het moet een eenmalig iets zijn, maar daar ben je toch nooit zeker van. Dit moet je eigenlijk afspreken voordat je naar zo'n beurs gaat, en als het vaak voorkomt gewoon in je contract op laten nemen. Als dat niet kan moet je vriend goed nadenken of hij voor niks wilt werken in zijn vrije tijd.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Voordat we over rechten en plichten praten zou ik mezelf de volgende vragen stellen:
- Hoe vaak komt het voor? Als het niet vaak voorkomt, zou ik er niet te lang bij stil staan.
- Hoe goed of slecht is de standaard beloning? Als de standaard beloning al behoorlijk is, dan kan ik mij ergens voorstellen dat dingen er soms bij horen.
- Hoe flexibel is de werkgever als die vriend van jou even naar de dokter moet of op het laatste moment vrij vraagt? Als de werkgever nooit moeilijk over dat soort dingen doet, dan is enige wederkerigheid niet vreemd.

Komt het vaak voor, is de beloning slecht en de werkgever niet flexibel... ja dan kun je inderdaad eens kijken wat je er aan kunt doen.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• achterop23
CAO is er niet.

Contract zegt:
  • Werknemer zal 32 uren per week werkzaam zijn.
  • Dit lijkt mij duidelijk
  • Werknemer zal zijn werkzaamheden verrichten op de bij de werkgever gebruikelijke werktijden.
  • Werknemer verklaart zich akkoord overwerk te verrichten indien bedrijfsomstandigheden dit naar oordeel van de werkgever vereisen.
  • Hierbij denk ik aan een uurtje of wat doordeweeks
  • Werknemer verklaar zich er voorts mee akkoord werkzaamheden te verrichten in het weekend en/of op feestdagen, indien bedrijfsomstandigheden dit naar oordeel van de werkgever vereisen.
  • Dit lijkt mij een regel waarin staat dat weekenden en feestdagen niet heilig zijn, niet dat de werknemer te pas en te onpas onbetaald in weekenden moet werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• achterop23
Lethalis schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 09:42:
Voordat we over rechten en plichten praten zou ik mezelf de volgende vragen stellen:
- Hoe vaak komt het voor? Als het niet vaak voorkomt, zou ik er niet te lang bij stil staan.
- Hoe goed of slecht is de standaard beloning? Als de standaard beloning al behoorlijk is, dan kan ik mij ergens voorstellen dat dingen er soms bij horen.
- Hoe flexibel is de werkgever als die vriend van jou even naar de dokter moet of op het laatste moment vrij vraagt? Als de werkgever nooit moeilijk over dat soort dingen doet, dan is enige wederkerigheid niet vreemd.

Komt het vaak voor, is de beloning slecht en de werkgever niet flexibel... ja dan kun je inderdaad eens kijken wat je er aan kunt doen.
De teller staat nu op 4 dagen extra gewerkt in een periode van 3 maanden.
Een collega krijgt wel de dagen gecompenseerd. En er bestaat bij hen iets als een dagencompensatie formulier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:30

JdM

Humbled

"Naar oordeel van de werkgever"
Daarmee geef je je werkgever dus quarte blanche als je het contract ondertekent. Kun je verder allemaal heel realistisch en logisch over proberen te beredeneren, maar als je werkgever dat anders ziet kun je gewoon opdraven.
Volgende keer iets beter zijn contract laten nakijken en aanpassingen doen in de onderhandelingen?
achterop23 schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 09:44:
[...]

Een collega krijgt wel de dagen gecompenseerd. En er bestaat bij hen iets als een dagencompensatie formulier.
Indien een collega in dezelfde situatie wel compensatie krijgt, is er een kans dat er een gelijkheidsbeginsel vanuit goed werkgeverschap kan worden afgedwongen.
Zoals hierna ook gezegd: ga dan in onderhandeling met de werkgever, kom je er niet uit, schakel dan juridische bijstand in.

[ Voor 45% gewijzigd door JdM op 30-10-2017 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Ik mis in dit contract een duidelijke afspraak over de compensatie van het overwerk waarvoor je eventueel beschikbaar moet zijn. Blijft allemaal redelijk vaag en voor interpretatie vatbaar.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
achterop23 schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 09:44:
[...]
En hoe reageert de werkgever als hij daarmee geconfronteerd wordt? Met het feit dat een collega de dagen wel gecompenseerd krijgt en de persoon in kwestie niet.

Dit soort zaken moeten natuurlijk wel voor iedereen gelden. Of iedereen krijgt compensatie, of niemand.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Je hebt afspraken gemaakt over die overuren. In mijn contract staat heel simpelweg dat ik per gewerkt overuur op doordeweekse dagen +30% salaris uitbetaald krijg, maar maximaal tot 22:00 uur. In weekenden krijg ik +100% salaris uitbetaald, bij maximaal 8 uur per dag in het weekend.

Als ik daarbij moet reizen om ergens te komen zie ik dat als iets wat erbij hoort. De baas betaalt de reis en ’t is ook aan de baas om die reis aantrekkelijk te maken.

Er staat ook bij dat “overwerk” niet systematisch mag zijn. Als ik gevraagd word om 3 dagen achtereen extra lang door te werken dan is ergens anders een probleem, en dat is niet mijn probleem. Als ik iets systematisch vind dan stop ik met overwerken.

Als er geen regels zijn vastgesteld dan moet die vriend van je dat eens snel gaan doen, en anders uitzoeken wat zijn rechten en plichten precies zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Smart boss + smart employee = profit
Smart boss + dumb employee = production
Dumb boss + smart employee = promotion
Dumb boss + dumb employee = overtime

;-)

Veel uren extra werken zonder ervoor betaald krijgen lijkt mij ietwat vreemd, zeker als het vaker gebeurt.
Daarnaast geeft het iets 'vrijblijvends', kan die vriend ook weigeren zonder dat er consequenties aan verbonden zijn?

In z'n contract staat dat hij 32 uur per week werkzaam zal zijn; ikzelf zou dan zeggen "Prima, dan werk ik dit weekend, en komende week ben ik er maar 2 dagen".
Overwerk is meestal niet meer dan hooguit enkele uren, en geen 2 hele dagen...

Daarnaast zouden je vriend/zijn baas in de knel kunnen komen met de wettelijk geregelde werk- en rusttijden:
https://www.rijksoverheid...geld-voor-mijn-werktijden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CivLord
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 01-09 16:57
32 uur volgens contract is 32 uur werken.
Wanneer het bij het werk hoort, kan dat ook op minder gebruikelijke tijden, in het weekend en op feestdagen vallen. Maar het uitgangspunt moet altijd blijven dat gemiddeld over een paar weken genomen er altijd 32 uur gewerkt wordt.
Wanneer hiervan afgeweken wordt moet dat expliciet in het contract opgenomen worden.

Het probleem is alleen dat de baas in een machtspositie staat. Een arbeidsjurist (bv. van een rechtsbijstandsverzekering of rechtshulploket) kan je baas uitleggen hoe het zit en dreigen om dat via de rechter af te dwingen, maar dan zal het dienstverband niet lang meer in stand blijven.

Je vriend zou eens kunnen proberen om de compensatie nog eens ter sprake te brengen. Misschien had zijn baas het in eerste instantie verkeerd begrepen en dacht hij dat je vriend extra betaald wilde krijgen voor werken in het weekend, i.p.v. compensatie in vrije tijd. En wanneer dat op niets uitloopt moet hij eens overdenken of het werk en het salaris voor 32 uur niet voldoende compensatie in zich heeft om af en toe extra te moeten werken op een beurs. Zo niet, dan wordt het tijd om naar een andere baas uit te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misha
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16:06
Hoort erbij ja, maar compensatie hoort er ook bij. Ofwel financiëel, ofwel tijd voor tijd (daarmee bedoel ik alle tijd dat je daar was, niet enkel op de beursvloer staat).

Als een werkgever dat anders ziet, dan is het al rap houdoe voor mij :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23-09 14:00
De stelling "overwerk hoort erbij" kun je eigenlijk niet combineren met een deeltijd-aanstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnbo
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22-09 14:46

Wijnbo

Electronica werkt op rook.

De baas vindt dat dit erbij hoort.
Indien branche IT:

Ik zou de baas melden dat snel een nieuwe medewerker zoeken er ook bij hoort als dit niet heel snel met terugwerkende kracht veranderde....

Ik wil best "extra" werken, voor "extra" salaris. Of minder werken voor minder salaris. Maar "gratis" ook maar 1 minuut werken? 8)7

[ Voor 24% gewijzigd door Wijnbo op 30-10-2017 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Yeah, extra werken geen probleem maar ik werk niet gratis. Een keertje moet kunnen, maar deze baas klinkt alsof ie dit prima vindt om het ook vaker te laten doen.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12:42
Ik vraag mij altijd af waarom er direct naar recht en plicht gegrepen word. De topics die (voor zover ik kan zien) al aangemaakt worden voor het eerste gesprek komen meer dan wekelijks voorbij. Als mij iets dwars zit dan ga ik het met mijn werkgever bespreken. Daar komt geen recht & plicht aan te pas maar gezond verstand, een goede relatie en een open gesprek.

Ik ben flexibel = hij is flexibel en vice versa.

Als je meteen al naar recht & plicht grijp tijdens het eerste gesprek dan stel ik mij iets als dit voor:
Werknemer: "Wat gaan we doen met al die dagen dat ik extra werk? Een vorm van compensatie vind ik wel op zijn plaats."
Werkgever: "Hoe bedoel je dat precies?"
Werknemer: "Nou juridisch gezien moet dit:...."

Mijn nekharen zouden als werkgever meteen overeind gaan staan. Tenzij je vakkenvuller bent of een vergelijkbare baan dan zou je in iedere andere professionele relatie hier toch een normaal gesprek over moeten kunnen hebben zonder de woorden recht & plicht erbij te betrekken.

Als een eerste open gesprek niet werkt kun je altijd verder kijken naar rechten & plichten maar een gesprek beginnen door de regels citeren werkt doorgaans niet bevorderend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Standeman

Prutser 1e klasse

Wijnbo schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 13:45:
[...]

Indien branche IT:

Ik zou de baas melden dat snel een nieuwe medewerker zoeken er ook bij hoort als dit niet heel snel met terugwerkende kracht veranderde....

Ik wil best "extra" werken, voor "extra" salaris. Of minder werken voor minder salaris. Maar "gratis" ook maar 1 minuut werken? 8)7
Mhoaw, dat geldt meestal juist niet en helpt ook weinig. Wanneer er van beiden kanten er flexibel mee omgegaan wordt hoeven dat soort dingen imo helemaal geen probleem te zijn.
Als ik een keertje moet overwerken om het af te krijgen vindt ik dat geen probleem, zolang er maar niet gezeurd wordt wanneer ik een keertje uit slaap.
Maar als de andere kant star en rigide is, dan houdt het voor mij ook wel op. Ik heb het echter nog nooit meegemaakt.

@achterop23 Ik zou gewoon tijd voor tijd voorstellen. Zaterdag 150% en zondag 200%, dat is imo redelijk.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:06
Standeman schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 14:25:

@achterop23 Ik zou gewoon tijd voor tijd voorstellen. Zaterdag 150% en zondag 200%, dat is imo redelijk.
(mits IT) niet alleen redelijk, maar marktconform. Als de persoon niet al extreem goed verdient is dit verwachten simpelweg onredelijk. Bij het volgende verzoek aankaarten dat het je nu te gortig wordt, en dat je dan in ieder geval de week erna 2 dagen vrij wilt zijn. Zo niet, gewoon "Dank, maar dan passeer ik dit liever aan collega X."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02-08 02:49
Watik eigenlijk compleet mis in dit topic, is de hoedanigheid waarin je vriend de beurs bezoekt. Staat zijn bedrijf op de beurs ? Moet hij van 8.00 tot 18.00 klanten te woord staan, en dan de avonden nog mee naar netwerkevents ? Dan zou ik 2 dagen compensatie niet eens voldoende vinden. Of is het (even overdreven) een verkapt bedrijfsuitje ? We gaan een half dagje naar de beurs, en anderhalve dag op stap met de company-creditcard ? :D

Vroeger op het werk had ik de regeling dat we voor de HCC-dagen een treinkaartje eerste klas mochten declareren. Want vakbeurs :+ Maar no way dat we ook nog eens uren mochten gaan schrijven, want ze wisten verdomd goed dat we gingen om spielerei voor thuis te kopen :+

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Craven schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 14:14:
Ik vraag mij altijd af waarom er direct naar recht en plicht gegrepen word. De topics die (voor zover ik kan zien) al aangemaakt worden voor het eerste gesprek komen meer dan wekelijks voorbij. Als mij iets dwars zit dan ga ik het met mijn werkgever bespreken. Daar komt geen recht & plicht aan te pas maar gezond verstand, een goede relatie en een open gesprek.

Ik ben flexibel = hij is flexibel en vice versa.

Als je meteen al naar recht & plicht grijp tijdens het eerste gesprek dan stel ik mij iets als dit voor:
Werknemer: "Wat gaan we doen met al die dagen dat ik extra werk? Een vorm van compensatie vind ik wel op zijn plaats."
Werkgever: "Hoe bedoel je dat precies?"
Werknemer: "Nou juridisch gezien moet dit:...."

Mijn nekharen zouden als werkgever meteen overeind gaan staan. Tenzij je vakkenvuller bent of een vergelijkbare baan dan zou je in iedere andere professionele relatie hier toch een normaal gesprek over moeten kunnen hebben zonder de woorden recht & plicht erbij te betrekken.

Als een eerste open gesprek niet werkt kun je altijd verder kijken naar rechten & plichten maar een gesprek beginnen door de regels citeren werkt doorgaans niet bevorderend.
Dit dus. Bespreek het netjes met je baas, of post hier wat de uitkomst was.

Enne, waarom kan je vriend zelf geen topic maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJPostema
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
precies wat hierboven is gezegd

En daarnaast, van sommige functies wordt het verwacht dat je dit soort zaken doet zonder vergoeding. Als je een beetje carrière hebt gemaakt kan dat er zo maar bij komen. Dit zou dan wel in het functieprofiel moeten staan en het salaris zou standaard al hoog genoeg moeten zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

achterop23 schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 09:42:
CAO is er niet.

Contract zegt:
  • Werknemer zal 32 uren per week werkzaam zijn.
  • Dit lijkt mij duidelijk
  • Werknemer zal zijn werkzaamheden verrichten op de bij de werkgever gebruikelijke werktijden.
  • Werknemer verklaart zich akkoord overwerk te verrichten indien bedrijfsomstandigheden dit naar oordeel van de werkgever vereisen.
  • Hierbij denk ik aan een uurtje of wat doordeweeks
  • Werknemer verklaar zich er voorts mee akkoord werkzaamheden te verrichten in het weekend en/of op feestdagen, indien bedrijfsomstandigheden dit naar oordeel van de werkgever vereisen.
  • Dit lijkt mij een regel waarin staat dat weekenden en feestdagen niet heilig zijn, niet dat de werknemer te pas en te onpas onbetaald in weekenden moet werken
Ik hoop van harte dat dit een samenvatting is, en dat niemand zo dom is geweest om zo'n contract te tekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22-09 19:39
achterop23 schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 09:30:
Dus de complete zaterdag en zondag zijn er extra gewerkt.
Zolang het niet te vaak voorkomt, zou ik er niet teveel bij stil staan! Ook afhankelijk van hoogte salaris en andere secundaire voorwaarden. Als die heel goed zijn zou ik er geen punt van maken.

Dat hij speciaal zijn weekend op moet offeren zou ik verwachten dat hij ook drie dagen vrij mag nemen.

Flexibiliteit komt van 2 kanten toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Waarom heeft die vriend dan de rest van de week gewerkt? Hij had ook twee dagen thuis kunnen blijven.

Dit soort dingen regel ik altijd met gesloten beurs, zonder de exacte uren te tellen en zonder dat de bedrijfsvoering in gevaar komt.
Pagina: 1