Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hodor
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 23-08 13:34
Hallo mede tweakers,

In 2010 heb ik mijn eerste dslr gekocht een CANON D1000.
Ik heb hem gebruikt op vakantie en als hobby. Na het checken is de shutter count 12326.
Op curcus is me verteld dat 10.000 foto's voor een budget camera al veel is en dat de qualiteit omlaag gaat. Op verschillende websites praten ze over 25.000 of zelfs 50.000.

Het afgelopen jaar ben ik weer meer foto's gaan maken, en begin me nu af te vragen of dat het tijd is om een nieuwe te kopen. Sinds 10.1mp eigenlijk weinig is en de foto's bij weinig licht al een stuk minder zijn zelfs in RAW.

Ik ken jammer genoeg niemand die veel van camera's af weet om te bekijken wat de mogelijkheden zijn en ik ben bij 5 winkels geweest waar ik totaal verschillende meningen kreeg waardoor het niet duidelijker werd.

Mijn vraag is:

Ik heb verschillende reviews gelezen en bekeken over de 750D en de 200D van canon en zit momenteel tussen deze twee te twijfelen.

Zal ik voor een Canon 750D body gaan of een 200D body? of heeft iemand een andere body in gedachten die misschien veel beter is?

Ik ga de RAW foto's gebruiken en bewerken en ik zal redelijk vaak in omgevingen met minder licht.

Ik wil tussen de 500 en 600 euro uitgeven.

Is er iemand die meer verstand heeft van deze twee body's of ze heeft en mij kan helpen met deze keuze?

Ik heb ook geen ervaring met het tweedehands kopen van een dslr. Heeft dit zin? en waar zou ik anders op moeten letten?

Als iemand mij hiermee zou helpen zou dit erg fijn zijn.

Met vriendelijke groet,

Steven de Groot

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:22

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

help ik je alvast, je foto's worden geheel niet minder na 10.000, 20.000 of whatever getal.
De kwaliteit is nog _identiek_ aan je eerste foto. Het enige onderdeel binnen je camera die eigenlijk echt slijt is de sluiter/spiegel-combinatie. En als die ver genoeg versleten is, dan stopt hij er mee. En ook dat onderdeel doet het of doet het niet (klapt de spiegel letterlijk niet meer terug, maar blijft hangen.
Dat heb je meteen door, je krijgt namelijk half zwarte foto's, of je zoekt blijft donker na het nemen van de foto etc.

Degene die die cursus gegeven heeft, heeft die toevallig ook een camerawinkel ofzo...want dan heeft hij er baat bij jou deze onzin te vertellen...in de hoop dat je wat nieuws gaat kopen.

Dus, mocht je alsnog willen upgraden, dan is dat prima...maar doe het dan puur voor de heb en/of omdat je de nieuwste features wilt...maar niet omdat hij versleten zou zijn.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TomsDiner
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 18-07 23:44
Dempt! Dus daarom win ik nooit een fotowedstrijd! Ik heb al 41.000 clicks op de teller staan.....

Ik heb ooit gehoor dat een goede fotograaf met een slechte camera toch goede foto's kan maken, maar een slechte fotograaf met een goede camera eigenlijk nauwelijks.....

En ik moet zeggen: hoe langer ik mijn camera gebruik, hoe beter ik 'em leer kennen... Ik heb heel veel foto's gemaakt van een vijf-jarig project om Japonica garnalen te kweken (moeilijk verhaal met zoet EN zout water), en die beestjes zwemmen op zijn kop in een troebele tank met stroming en zijn slechts een halve milimeter groot in het begin. Als ik in het begin een goede avond had, had ik drie een beetje scherpe foto's per 500 clicks. Nu is dat aantal al richting de 25-40.

Je post lijkt een beetje op "Ik wil een nieuwe camera, maar ik zoek argumenten om mijn vriendin te overtuigen"....

Maar goed, misschien zit ik ernaast.

Je wilt met weinig licht fotograferen. Natuurlijk is het dan zo dat de nieuwere camera's hierop beter scoren dan oudere generaties. Maar dat is niet alles, want de door jou gekozen oplossing om weinig licht te compenseren kan best bij verschillende camera's anders werken. In mijn geval gebruik ik een omgekeerde telelens voor macro (voor die !#@*&garnalen), en dat levert ook zeer weinig licht op. Dan is op te lossen met beter glas, een camera die minder noise bij hogere isowaardes oplevert. Maar als in jou geval bijvoorbeeld langere sluitingstijden ook een oplossing zijn, zou beeldstabilisatie belangrijk zijn. Voor mij niet: ik gebruik statief. En voor mij geldt ook dat de beestjes nooit meer dan 10% van de sensor beslaan, dus ik ben blij dat ik met het aantal megapixel dat ik heb, ik nog mooi kan croppen in plaats van vergroten, en toch een plaatje van 1024 x 768 overhouden.

Er hangt dus best veel af van je manier van gebruiken, en dat is met je post niet echt boven water te halen. Ik denk dat als je tegen de grenzen van je camera aan bent gelopen, je weet waar ze zitten. Dan weet je wat je specifiek moet hebben. En als dat niet zo is: zou je dan verschil zien bij een andere camera?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:04

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Ik hoop dat de rest van de cursus wel nuttig en op waarheid gebaseerd was want wat een onzin! Zoals hierboven al gezegd: de enige twee dingen die echt kapot kunnen gaan aan een DSLR zijn de spiegel en de sluiter. En dat zie je meteen (alles (bijna) helemaal wit of zwart. Of geen zoekerbeeld meer.

Verder is niet echt duidelijk waarom je wilt upgraden. Ja 10 MP is niet veel maar genoeg om mooie A4 prints te maken (of zelfs A3 als het moet). En ja, de hoge ISO performance van nieuwere camera's zal beter zijn maar dit kun je ook omzeilen met sneller glas (leuke F1.8 prime doet wonderen).

Dus de vraag is meer: wat wil je nou echt fotograferen. En hoe beperkt je huidige camera + lenzen je daarin?

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hodor schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 21:45:
In 2010 heb ik mijn eerste dslr gekocht een CANON D1000.
Ik heb hem gebruikt op vakantie en als hobby. Na het checken is de shutter count 12326.
Op curcus is me verteld dat 10.000 foto's voor een budget camera al veel is en dat de qualiteit omlaag gaat. Op verschillende websites praten ze over 25.000 of zelfs 50.000.
Zoals hier al eerder aangegeven stelt jouw shutter count niet zo veel voor dat je per se een nieuwe body zou moeten gaan kopen.

Ja leuk is een nieuwe body natuurlijk wel en het zal ongetwijfeld een hele leuke update zijn met een nieuwe en updatet sensor en beduidend betere video features.
Of je die nodig hebt kun je alleen zelf bepalen, de D1000 begint al wel een oud beestje te worden maar die shutter moet op zich nog een veelvoud aankunnen. ;)
Ik heb verschillende reviews gelezen en bekeken over de 750D en de 200D van canon en zit momenteel tussen deze twee te twijfelen.
Zal ik voor een Canon 750D body gaan of een 200D body? of heeft iemand een andere body in gedachten die misschien veel beter is?
Ik ga de RAW foto's gebruiken en bewerken en ik zal redelijk vaak in omgevingen met minder licht.
Ik wil tussen de 500 en 600 euro uitgeven.
De 200D ken ik niet goed genoeg om daar iets zinvols over te durven 'adviseren' de specs op zich zijn in ieder geval veelbelovend.
Ik zie in de vergelijking tussen beide bodies wel enkele storende foutjes hier op Tweakers, check voor de specs en features dus vooral even Canon zelf. :)

Je kunt ervan uitgaan dat beide bodies in lowlight situaties beter zullen presteren dan de D1000 met minder ruis, dat lijkt mij alvast een welkome winst.
Omdat je zegt voor een body te willen gaan, ben ik nu wel benieuwd wat je al aan lenzen hebt liggen??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-09 15:50
ik ga er stiekem van uit dat je de 18-55 lens bij de camera hebt. Ik zou persoonlijk een lichtsterk objectief aanschaffen (50 1.8, of een sigma/tamron 17-50 2.8), en eventueel een flitser, bijvoorbeeld de 430 EX.
Lenzen kun je uitstekend tweedehands kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yero
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-09 17:58

Yero

Reviewer
Ik sluit me aan bij wat hierboven gezegd wordt. Inhakend op wat @107mb terecht stelt:
met een lichtsterke lens (en/of een flitser) krijg je betere resultaten dan met alleen een nieuwe body. Sensoren zijn wel verbeterd de afgelopen jaren, maar niet in die mate dat het tot betere resultaten leidt dan een betere lens. Ga maar na: 55mm op f5.6 versus 50mm f1.8 is een verschil van meer dan drie stops (zo slecht is de 1000D sensor echt niet).

Dat van sluiteraantallen is inderdaad nogal overdreven. De 1000D is weliswaar een instapper en al op leeftijd, maar dat betekent niet dat hij elkaar moment in elkaar zal storten. Zoveel is 10.000 kliks echt niet. Het is pas een probleem als het een probleem is. ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-09 13:41

sjaool

Every life should have 9 cats

Een sluiter gaat circa 150.000 clicks mee. Je kunt dus nog wel even voort met je camera. Als je huidige camera nog doet wat je ermee wilt doen hoef je dus nog niet naar een nieuwe te kijken en kun je vrolijk verder fotograferen. ;)

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

107mb schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 12:36:
ik ga er stiekem van uit dat je de 18-55 lens bij de camera hebt. Ik zou persoonlijk een lichtsterk objectief aanschaffen (50 1.8, of een sigma/tamron 17-50 2.8), en eventueel een flitser, bijvoorbeeld de 430 EX.
Lenzen kun je uitstekend tweedehands kopen.
De Sigma 17-50mm F2.8 EX DC OS HSM wordt zo vaak aangeboden tegen bijna afbraakprijzen (bijv. Amazon) dat het amper de moeite loont die 2e hands aan te schaffen.
Erg fijne lens deze zeer betaalbare Sigma, die in geen enkele opzicht te vergelijken is met het standaard meegeleverde budget objectiefje dat op zo'n body eigenlijk helemaal niet thuis hoort.

De 2e hands markt voor lenzen is al tientallen jaren enigszins oververhit. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-05 13:34
Verwijderd schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 17:24:
[...]

De 2e hands markt voor lenzen is al tientallen jaren enigszins oververhit. :P
Grotere flauwekul heb ik al een tijdje niet gelezen.
(ik fotografeer vanaf midden jaren 80)
Je verdient je poen zeker met de verkoop van nieuw fotospul?

Te dure 2e hands lenzen zie je uitsluitend bij merken, die veel leuke moderne body's, maar slechts beperkt mooi lensaanbod bieden en waar geen ouder lensaanbod voor het bajonet bestaat. Die merken kun je omzeilen. Voor het Canon-bajonet is de gebruiktmarkt momenteel optimaal.

Overigens is die D1000 met z'n 12k klicks nog vrijwel nieuw.
Een kennis van me is journalist, die heel lang met een Nikon D70 onderweg was. Na zo'n 300k klicks heeft ie om diverse redenen een D90 aangeschaft, maar slijtage aan die D70 hoorde daar niet bij. Die deed het nog prima. Conclusie: over camera/sluiter-dood valt weinig te voorspellen.

[ Voor 21% gewijzigd door Vanoverdegrens op 30-10-2017 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18-09 17:10
Volgens diverse sites kan de camera die jij aangeeft ongeveer 100.000 sluiterbewegingen aan, dus je zou tot 100.000 foto's kunnen maken.

Verder blijven de foto's zoals al gezegd het zelfde, behalve natuurlijk als de sensor vies wordt, maar dat lijkt me logisch. Mocht je besluiten een ander toestel te kopen, dan ben ik bang dat je er niet heel veel op vooruit zal gaan. Natuurlijk heb je tegenwoordig wel meer megapixels, maar die pixels van de sensor zijn kleiner, waardoor ze minder licht opvangen, waardoor het niet heel veel verschil zal maken. Een betere lens helpt wat meer. Afhankelijk van wat je fotografeert zou je ook eventueel een flitser kunnen gebruiken.

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tronmedia
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16-09 15:44
Er zijn sluiters die het al begeven met 5000 clicks dus ja het is ook een beetje koffiedik
kijken al zijn de meeste sluiters getest op ca 100.000 clicks en bij de Semi-Pro tot Pro
tussen de 150.000 en 250.000.

Ik denk dat de Canon 750D een prima camera is zeker gezien je al een beetje bekend bent met Canon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vanoverdegrens schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 21:19:
[...]
Grotere flauwekul heb ik al een tijdje niet gelezen.
(ik fotografeer vanaf midden jaren 80)
Je verdient je poen zeker met de verkoop van nieuw fotospul?
:? :F
Pagina: 1