martdj schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 19:54:
Ik heb even wat pointers nodig zodat ik verder kan Googlen, want ik kom er niet uit.
Ik heb thuis 3 routers staan met daarop LEDE 17.04 (OpenWrt). 1 met alleen 2,4GHz N. 1 met zowel 2,4GHz als 5GHz N en 1 met 2,4GHz en 5GHz AC. Ze hangen allemaal aan een draad en hebben allemaal hetzelfde SSID en wachtwoord. An zich werkt dit redelijk, maar waar het mis gaat voor mij is dat als ik bijvoorbeeld van beneden naar boven loop, mijn laptop toch zo lang mogelijk probeert om op zijn oude Access Point te blijven en daardoor dus en veel tragere verbinding heeft dan nodig. Wat ik wil is dat ie gewoon bedenkt dat ie beter over kan schakelen naar het sterkere acces point.
Nu heb ik wat gelezen over Mesh netwerken, 802.11s en hoe je via de cli het een en ander in kunt stellen, maar een echt goede handleiding van hoe dat dan zou moeten heb ik nog niet kunnen vinden. Daarnaast weet ik niet of dit nou inderdaad de oplossing is of dat het veel eenvoudiger kan. Wie helpt me op weg?
Waarom denkt iedereen dat mesh per definitie roamingproblemen oplost
Mesh is een topologie waarbij AP's hun backhaul via draadloze verbindingen doen, niet meer en niet minder. Dat kan icm allerlei technieken gaan om beter te roamen, maar dat hoeft niet, en omgekeerd kunnen traditionele AP's prima dat soort technieken toepassen zonder ook maar iets met wireles backhaul/mesh te doen
Mbt roamingproblematiek:
- teveel overlap is bron van het probleem. Zorg voor minimale overlap, zowel door optimale locatie (AP's zo ver mogelijk uit elkaar, in een normaal NL eengezinswoning dus zo ver mogelijk bij trap vandaan) als door zendvermogen te verlagen indien verplaatsen niet genoeg is.
- er moeten meer instellingen dan alleen SSID en PSK hetzelfde zijn, ook security en encryption moeten identiek zijn. Daarnaast heb je het over routers en AP's door elkaar. Om te roamen moeten AP's in hetzelfde subnet (802.11-taal: "distribution system") zitten, dus als meerdere van die devices staan te routeren gaat het ook niet lukken.
Vervolgens wat dieper onder de motorkap:
- Ubiquiti's UniFi wordt vaak geroemd als voorbeeld van iets voor consumentenbudget dat desondanks zo goed roamt als enterpriseoplossingen. Dat is IMHO redelijk overtrokken, er zit welgeteld maar één techniek in dat je gemiddelde router/AP out-of-the-box niet heeft, en dat is het per default uitschakelen van de lagere link rates. Gevolg is dat je ofwel goede verbinding hebt, danwel geen verbinding (en dus moet roamen). LEDE heeft dat sindskort ook:
https://medium.com/openwr...m-data-rates-e9f243bae057
Ik ben het niet eens met de uitleg in die link voor basic vs supported rate. Supported rates zijn alle rates die je als AP kunt gebruiken, basic rates zijn de rates die een client verplicht moet ondersteunen om te mogen verbinden met de AP. Je kunt alle supported rates ook basic rates maken maar dat hoeft niet.
Per default zal een regulier WiFi-device in de 2.4GHz 1, 2, 5.5, 6, 9, 11, 12, 18, 24, 36, 48 en 52Mbps ondersteunen. In het voorbeeld achter de link worden de zgn b-rates, dus 1, 2, 5.5 en 11 uitgeschakeld. Ik zou in jouw situatie met volop dekking nog verder gaan en alles onder de 18 uitschakelen, en alleen de laagste als basic rate definieren, in dit geval 18Mbps - dus het volgende van die regels maken:
code:
1
2
| list 'supported_rates' '18000 24000 36000 48000 54000'
list 'basic_rate' '18000' |
Je kunt hier een beetje mee spelen. Schakel je teveel uit, dan hou je blackspots waar je geen verbinding krijgt, schakel je te weinig uit, dan blijven je domme apparaten die niet vanzelf roamen te lang plakken. Ik heb zelf alles onder de 24Mbps uitgeschakeld en dat gaat met twee AP's in een vrij grote tweeverdiepingenmaisonette prima.
Twee kanttekeningen:
- als je alle b-rates uitschakelt kan zeer oude legacy meuk niet meer verbinden. Meest recente voorbeeld van zo'n ding is de Nintendo Wii. Wil je dergelijke dinosaurussen nog kans geven te verbinden, voeg dan 11Mbps toe aan zowel supported als basic rates. Maar beter is het om bedraad of niet te verbinden met dat soort meuk, te meer omdat het meestal geen moderne security (WPA2-AES) ondersteunt.
- WiFi-n en WiFi-ac verbindingssnelheden worden elders in de configuratie behandeld, dit stukje gaat alleen over WiFi-a, b en g snelheden. Je zou bij meer dan voldoende dekking verleid kunnen zijn om al deze lagere rates uit te schakelen en dus alleen WiFi-n/ac over te houden. Doe dat niet, daar kunnen veel devices niet mee overweg omdat je dan helemaal geen basic rates hebt

Meest verstrekkende wat je kunt doen om nog normale connectivity te houden is alleen 54Mbps als supported en basic rate aan te geven.