Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sporedd
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-07 12:11
De vrouw heeft mij overgehaald om afscheid te doen van mijn Jamo 626 zuil speakers.
Deze nemen erg veel plek in en zijn te groot voor onze woonkamer ( ze heeft dus eigenlijk gelijk ;) )

Nu is het nieuwe plan om een kast te maken met speakerdoek ipv deurtjes zodat ik hier boekenplank speakers in kan zetten.

Momenteel heb ik een denon x1300 versterker, deze zou dus voorlopig ook de speakers gaan aansturen. Ik ben pas net begonnen aan mijn reis op het gebied van hifi.

Ik luister vooral trance en rock muziek maar ook john mayer gaat wel eens aan.

Ik heb een selectie gemaakt van 3 speakers:
1. 1. Monitor Audio Bronze 2
2. Elac Debut B6
3. Wharfedale Diamond 225

Ook bekeken:
4. Cambridge Audio Aero 2
5. Dali Zensor 3

Helaas zijn deze speakers niet te beluisteren in dezelfde winkel. Dus ik ga deze week op tour :)
Om deze tour niet te lang te maken wilde ik op 3 speakers uitkomen.

Graag zou ik willen tappen uit jullie kennis en ervaring om tot 3 speakers te komen en deze te gaan beluisteren. ( al dan niet in de zelfde winkel )

Don't trust an atom, they make up everything.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:01
Het heeft eigenlijk geen zin om hier wat te noemen, je kunt net zo goed de pricewatch erop naslaan.

Speakers moet je namelijk horen. Ik durf te stellen dat de speakers technisch allemaal goed klinken. Er zijn echter wel klankverschillen. De ene zal warmer klinken, de ander benadrukt de bass en weer een andere klinkt vooral ingetogen. Wat jouw voorkeur heeft, weet alleen jijzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17:01

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@Sporedd Het is precies zoals @LA-384 al zegt: je moet echt zelf gaan luisteren. Zo was ik ervan overtuigd dat ik KEF of B&W wilde hebben na het lezen van allerlei reviews en ging ik na afloop van 2 luistersessies uiteindelijk naar huis met Focal. Wat je nu hebt gedaan is overigens prima als begin van je luistersessie. Vraag een winkel naar die merken en speakers en een aantal vergelijkbare qua prijs en klasse van andere merken ernaast te zeggen. Dan lekker een blinde luistertest doen (dus niet weten welke speaker aan welke knop hangt) en op je gemak beoordelen. Het klopt inderdaad dat niet alle hifi-winkels ook alle merken voeren. iEar in Tilburg heeft een heel uitgebreid assortiment; net zoals Stassen in Tegelen (Venlo). Ook bij Hifi Corner en Hobo Hifi voeren ze veel verschillende merken.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Ga inderdaad lekker luisteren, want niets is zo afhankelijk van smaak dan luidsprekers.

Bij mijzelf is B&W er met de paplepel ingeslagen, ouders hebben het altijd gehad, en ik ook, dus heb eigenlijk nooit ergens anders naar gekeken.

Probeer zo objectief mogelijk te kijken, ga luisteren en het liefst laat je van te voren de prijskaartjes er af halen mochten deze er op staan. Luister met je oren en niet met je portemonnee. Misschien kom je wel met goedkopere luidsprekers thuis die voor jouw beter klinken dan duurdere.

PS. Houd er wel rekening mee dat boekenplank speakers (vind het eigenlijk een fout woord) ook een voet nodig hebben om op te staan. Daarmee nemen ze in principe even veel ruimte in as een vloerstaander. Denk daar ook aan.

[ Voor 17% gewijzigd door Fairy op 29-10-2017 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sporedd
Bedankt voor het advies.

Ik ga eens goed luisteren vandaag was het helaas erg druk in Breda. Zal ook mijn oude achter speakers even aansluiten zodat het op het gemak kan.

De speakers komen in de kast, zal niet ideaal zijn maar heb helaas de ruimte niet om ze op staanders te plaatsen.

Mijn vraag is ook meer, heeft er iemand goede / slechte ervaringen. Of tips waar ik op moet letten met luisteren. Kan ik vragen of ze een versterker er op zetten die vergelijkbaar is met mijn denon

[ Voor 76% gewijzigd door Sporedd op 29-10-2017 22:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:29

DjVe

Hatsaflats!

De klank van de speaker zal wel behoorlijk veranderen door ze in een kast te zetten, zeker als de reflexpoort aan de achterzijde zit. Er is best een grote kans dat het wollig gaat klinken (geen strak laag). Dat kan je mogelijk wel verbeteren door de reflexpoort af te dichten met pluggen/paar sokken, maar daardoor zal de speaker ook minder laag kunnen weergeven.

Mijn advies: probeer een speaker te vinden met de reflexpoort aan de voorkant of ga luisteren naar een gesloten systeem (lastig te vinden). Mogelijk zal je het systeem moeten aanvullen met een subwoofer.

Je huidige versterking is prima. Daar hoef je echt niets aan te veranderen. Als er al verschil wordt waargenomen tussen versterkers (en dan bedoel ik een echt eerlijke vergelijking), dan zal het verschil echt minimaal moeten zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door DjVe op 30-10-2017 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToTheBone
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 28-05 17:05
Helemaal eens met iedereen die aangeeft dat je zelf moet kiezen door te luisteren.

Als Monitor Audio je echter aanspreekt; De Silver serie is recent helemaal vernieuwd. Veel dealers hebben nog demomodellen van de vorige serie staan en de prijzen hiervan komen met een beetje geluk (en/of vaardig onderhandelen) aardig in de richting van de vergelijkbare Bronze modellen. Als je open staat voor een winkelmodel kan je hier wellicht je voordeel mee doen. Dat is mij net afgelopen week ook goed gelukt!

De Silver serie is toch in alle opzichten net wat fraaier dan de Bronze IMO, al is een Bronze al helemaal niet verkeerd natuurlijk. Zo ga je bijvoorbeeld van vinyl naar echt houtfineer als kastbekleding maar ook klankmatig zijn ze net iets verfijnder en het prijsverschil is hier nu (met de uitgaande modellen) te overzien als je de juiste aanbiedingen tegenkomt.

De nieuwe modellen: http://www.monitoraudio.com/en/product-ranges/silver/
De oude modellen die nu voordeliger te vinden zijn: http://www.monitoraudio.c.../past-products/silver-5g/

Ik ben erg blij met m'n nieuwe (in de winkel gestaan) Silvers!

Overigens heeft de Bronze 2 die je noemt het voordeel dat de basreflexpoort aan de voorkant zit. Dat zou een voordeel kunnen zijn als je ze inderdaad in een kast zet. Dat hangt ook een beetje af van de hoeveelheid ruimte in de kast je nog hebt om de speakers heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:35

Videopac

Rommelt wat aan.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sporedd
DjVe schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 09:34:
Mijn advies: probeer een speaker te vinden met de reflexpoort aan de voorkant of ga luisteren naar een gesloten systeem (lastig te vinden).
Oke, de reflexpoort aan de voorkant dat is een mooie tip!
ToTheBone schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 12:54:
Dat hangt ook een beetje af van de hoeveelheid ruimte in de kast je nog hebt om de speakers heen.
Er is genoeg ruimte om de speaker in de kast. Is het dan nog steeds belangrijk om de reflex poort voor te hebben? Er vallen namelijk nogal wat speakers af als dit een eis wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cougar
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-03 18:56
Neem zeker ook even de B&W cm1 in overweging. Dit jaar een (wit) setje aangeschaft voor in de werkkamer, en ben er ontzettend tevreden over.

https://www.kieskeurig.nl...181299-bowers-wilkins-cm1

Deze (pc) speakers overtreffen mijn woonkamerset volledig B&W 685.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:57
Zelf wezen luisteren in Groningen bij de bekende hifi winkel met het idee om te gaan luisteren naar de zensor 1 en 3, echter kwam ik daar tot de conclusie dat ik de Q-Acoustic 3010 en 3020 voor mooier/voller vond klinken en er ook nog is veel strakker vond uit zien.

Wel iets duurder, maar volgens mij ook wel een level hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterkale1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 25-05 00:31
Alles hangt en staat met de aansturing, bron, ruimte, luisterhoogte/hoek, volume... Het uitzoeken van speakers is erg lastig. Het best is als er bijv 6 op een rijtje staan in dezelfde ruimte etc.

Speakers: Isophon 2x Cassiano`s D 2x FRC-C - 1x FRC-D - 5x top speakers Accuton . Sub: JL audio 113v2, Preamp:Datasat RS20i - Amp: Marantz 2 x MM8077 Cinemike bridged 5/7CH ch - Mediaplayer: Oppo upd-203 Cinemike - Beamer: JVC NX-9 cinemike

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sporedd
Hallo ik heb verschillende speakers beluisterd en twee sets thuis geprobeerd. Het zijn uiteindelijk de monitor bronze 2 geworden.

Bedankt voor al het goede advies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kruidje20
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 11-07 12:22
Sporedd schreef op maandag 6 november 2017 @ 22:51:
Hallo ik heb verschillende speakers beluisterd en twee sets thuis geprobeerd. Het zijn uiteindelijk de monitor bronze 2 geworden.

Bedankt voor al het goede advies
]

Ik ben zelf ook aan het kijken naar luidsprekers voor in de woonkamer. zelf twijfel ik nog tussen de Monitor audio bronze 2 en de Wharfedale Diamond 225. Heb jij de verschillen tussen deze 2 kunnen luisteren? een baxrelflex aan de voorkant vind ik het belangrijkste, omdat hij dicht tegen een muur geplaatst moet worden.

Kun je de verschillen tussen deze 2 aangeven?

vriendelijke bedankt alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sporedd
Kruidje20 schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 15:12:
een baxrelflex aan de voorkant vind ik het belangrijkste, omdat hij dicht tegen een muur geplaatst moet worden.
Dan is het heel simpel :) de Wharfedale Diamond 225 heeft namelijk geen bassport aan de voorkant ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-07 22:56
Dat adagium van dat een br poort beter aan de voorkant kan zitten, daar moeten we vanaf! Elke speaker straalt rond in het laag, aan welke kant de br poort zit is daar niet van invloed op. Het laag gaat net zo naar achter als naar voren. Alleen als je de speaker strak tegen de muur zet <10cm, krijg je een effectief langere poort en daardoor lagere tuning dan bedoeld.

Daar staat tegenover dat een br poort aan de voorkant wel nadelen heeft! Met name voor 2 weg speakers! Want de poort resonantie ligt meestal in het middengebied en daarom nog in het weergave gebied van de midwoofer. Dit is een intrensiek nadeel van 2weg bass reflex monitors en dit pak je maximaal hard mee als de poort aan de voorzijde hebt! Het geeft een ongewenste kleuring aan het middengebied.

[ Voor 3% gewijzigd door Jag op 07-11-2017 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:01
@Jag Dat vraagt om wat meer duidelijkheid (voor mij althans). Waarom is dat effect juist bij tweeweg speakers? Heeft het te maken met het mindere laagbereik van de woofer, zodat de poort hoger getuned moet worden? Je zegt dat een muur de poort verlengt (en daarmee lagere tuning) mits de speaker er dicht op staat. Betekent het dan ook dat jouw genoemde effect dan in mindere mate speelt?

[ Voor 6% gewijzigd door LA-384 op 07-11-2017 22:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
De poort frequentie treedt op ergens rond de 1khz. Een 2weg speaker heeft een midwoofer die in de regel boven de 1khz gecrossed wordt en 1khz dus ook weergeeft.

Bij een subwoofer is dit dus geen probleem, door het low pass filter komt er alleen laag uit en heb je geen last van de poort resonantie.

Het poort verlengend effect van plaatsing zeer nabij een wand is een ander probleem, en zorgt bijv dat je tuning van 50hz naar 40hz gaat.

Maar in de regel is het voor een 2 weg zeer verstandig om de poort aan de achterkant te hebben = meer hifi. Tenzij de speaker aan de muur moet komen te hangen, maar dan nog kan de poort dan beter aan zij of onderkant dan de voorzijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 639074

Jag schreef op woensdag 8 november 2017 @ 17:58:
De poort frequentie treedt op ergens rond de 1khz. Een 2weg speaker heeft een midwoofer die in de regel boven de 1khz gecrossed wordt en 1khz dus ook weergeeft.
Bij een subwoofer is dit dus geen probleem, door het low pass filter komt er alleen laag uit en heb je geen last van de poort resonantie.
Het poort verlengend effect van plaatsing zeer nabij een wand is een ander probleem, en zorgt bijv dat je tuning van 50hz naar 40hz gaat.
Maar in de regel is het voor een 2 weg zeer verstandig om de poort aan de achterkant te hebben = meer hifi. Tenzij de speaker aan de muur moet komen te hangen, maar dan nog kan de poort dan beter aan zij of onderkant dan de voorzijde.
Gaaapp....., sorry.....
Het zal mogelijk een beroepsdeformatie zijn, maar dit anestheticum is van dien aard dat de patiënt hier niet van gaat bijkomen. :z

Kun je in je toelichting misschien een klein beetje rekening houden met de onvermijdelijke blondjes in de zaal?? ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jag
Als je niet tegen een technische uitleg kan, dan zijn er ook zat andere audio fora.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 639074

Jag schreef op donderdag 9 november 2017 @ 07:30:
Als je niet tegen een technische uitleg kan, dan zijn er ook zat andere audio fora.
Ik kan als "technicus" en gedoodverfd audiofreak juist prima tegen "technische" verhandelingen, maar dan moet er bij voorkeur wel een touw aan vast te knopen zijn voor de blonde lezertjes onder ons.
Nu moet ik beroepshalve met enige regelmaat lastige zaken uitleggen, dus mag het een veilige aanname heten als ik vermoed dat het daar in je vriendelijke antwoord mogelijk gaat ontsporen.

Je gaat met iets te grote sprongen door de materie en het zou fijn zijn als je de hiaten in het verhaal iets meer weet op te vullen.
Met een doorverwijzing naar "andere fora" mis je het punt.
Let's keep up the good works. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kruidje20
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 11-07 12:22
Sporedd schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 17:11:
[...]

Dan is het heel simpel :) de Wharfedale Diamond 225 heeft namelijk geen bassport aan de voorkant ;)
Bedankt voor de reactie. Ik heb nog even een kleine correctie voor de basreflex poort: bij de MA zitten ze echt aan de voorkant. Bij de Wharfedale zitten ze aan de onderkant. Vandaar de gleuf aan de voorkant.

Ik heb een woonkamer van ongeveer 30 vierkante meter. De muur waar de luidsprekers tegen aan komen te staan is ongeveer 4 meter. Omdat de ruimte niet heel groot is komen ze wel dicht tegen de muur aan.
De speakers komen op stands te staan van ongeveer 60 cm hoog. Je zou zeggen dat Wharfedale in het voordeel is omdat ze minder gevoelig zijn voor de plaatsing, maar er is altijd een theorie en praktijk.

Zoals ik lees op internet zijn de Monitor Audio moeilijker te combineren met versterkers. Woorden als "bright"zijn eerder regel dan uitzondering. Maar nogmaals: er is een theorie en een praktijk.

Hoe goed doen de Monitor Audio speakers het met jou denon? vanwege mijn budget van rond de 350 euro voor een versterker komt de denon bij mij vaak naar voren.

Op internet zijn de recensies van de MA echter wel heel goed. Ze moeten dus wel goed zijn voor hun prijspunt. Heeft dat voor jou meegespeeld om de MA te nemen?

Hopelijk zijn mijn vragen een beetje duidelijk en ik ben zeer benieuwd naar jou reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finesse
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Sporedd schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 18:17:
Nu is het nieuwe plan om een kast te maken met speakerdoek ipv deurtjes zodat ik hier boekenplank speakers in kan zetten.
Speakers in een kast plaatsen ...
Zorg dat die kast resonantie vrij is.
Ik zou persoonlijk denken aan gesloten systemen of inbouw speakers.
Ik wens je veel succes.
Pagina: 1