Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N14
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 13-09 19:16
Er is een vol glas drinken in mijn Macbook gestoten.

Mijn vragen:
  • Kan ik de macbook kosteneffectief repareren?
  • Zo ja, wat raden jullie aan?
  • Zo nee, wat is hij nog waard/kan ik er nog iets mee/heeft iemand er nog iets aan?
Relevante software en hardware die ik gebruik
Het betreft een Macbook Pro 13" mid 2012, 2.5 GHz. Ik heb er zelf ooit een 500 Gb SSD en 8 GB werkgeheugen ingezet, daardoor was hij nog prima snel was en fijn om mee te werken.

Iets meer informatie en wat ik al geprobeerd heb...
Op een feestje tijdens het draaien is er een vol glas drinken ingestoten. Het scherm ging gelijk op grijs en alles stopte er mee. Ik heb hem zo snel mogelijk op zijn kant gezet en daarna in het rijst een nachtje laten liggen. De volgende dag heb ik hem helemaal uit elkaar gehaald en alle onderdelen schoongemaakt en laten rusten. Vervolgens alles in elkaar gezet, maar het heeft allemaal niet mogen baten. Ik heb hem bij de Apple Store laten inventariseren. Wat volgens hen mogelijk vervangen dient te worden:
  • Adapter, 60W € 56,00 (ik weet inmiddels dat deze nog wel werkt)
  • Moederbord MLB, 2.5Ghz € 377,00
  • Top Case with Keyboard, no Trackpad € 150,00
  • Board, MagSafe, with Cable € 10,00
  • Hardware Repair Labor € 69,00
Zowel mijn verzekering als die van 'de tegenpartij' dekt niets omdat de afschrijf-tijd van laptops 5 jaar is, en daar zit hij net overheen. Het restje wat ik mogelijk nog kreeg is lager dan mijn eigen risico.

Als ik de adapter aansluit geeft hij meestal wel nog een groen of oranje lampje (niet duidelijk wanneer welke kleur en waarom), maar verder doet de laptop niets. Ik dacht dat wellicht alleen het keyboard kapot was, dus ik heb hem proberen te 'jump starten' zoals beschreven hier: http://www.insidemylaptop...n-locating-power-on-pads/, met en zonder batterij aangesloten, powerknop 10 seconden ingedrukt, weer aan het net gehangen, power knop los, etc, het mag allemaal niet baten.

Dat het magsafe adapterlampje nog brandt geeft mij enige hoop. Mijn vragen zijn dan ook:

Hoe kom ik er achter welke onderdelen echt vervangen dienen te worden? Als het moederbord bijv. nog in takt is, zou ik het keyboard en het magsafe stukje wel willen vervangen.
Waar kan ik de benodigde onderdelen eventueel krijgen? (Welke sites raden jullie aan? Wat zijn jullie ervaringen met e-bay? )
Mocht het moederbord toch defect blijken, wat is de laptop dan nog waard, en waar krijg ik er die prijs voor?

Alvast heel erg bedankt voor jullie inzichten en hulp! (Als iemand eventueel zin heeft om een avondje samen te tweaken, ik woon in Amsterdam.)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
De enige manier om er achter te komen welke onderdelen vervangen moeten worden is een gelijke, werkende, MacBook Pro opsnorren en onderdelen uitwisselen.

De topcase+logicboard+MagSafe board is feitelijk een nieuwe MacBook Pro die je vervangt. Alleen het scherm blijft dan nog over.. (meer onderdelen zitten er praktisch niet in een MacBook (Pro) die vervangen kunnen worden.

Doorgaans wat er voor zorgt is een kortsluiting op de LVDS-connector. Dat zorgt er voor dat het scherm op zwart gaat en het ook niet meer gaat doen.

Ow, en een nachtje in rijst leggen is zonde van de rijst. De rijst voert namelijk bar weinig uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

N14 schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 16:11:
Er is een vol glas drinken in mijn Macbook gestoten.
.......................Mocht het moederbord toch defect blijken, wat is de laptop dan nog waard, en waar krijg ik er die prijs voor?
Komt me bekend voor ... mijn zoon ... cola over ene vergelijkbare Macbook pro.
We hebben de HD eruit gehaald en in een andere, nieuwe gezet (die inmiddels terug is naar de MM na 3x defect...).
Te koop gezet op V&A en MP, heeft 155 euro opgeleverd zonder HD en zonder lader.
Einde Cola laptop....
Hij heeft nu een Asus Zenbook ux410ua prima features, gezien de problemen met de laatste Macbook Pro (3x stuk in 1.5 jaar) had hij het helemaal gehad met de MBP.. na >10 jaar. de Asus bevalt uitstekend, de omschakeling van MacOS naar Windows ,... duurde even, maar nu hoor ik hem er niet meer over...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomasf
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Een zelfde macbook pro als jij had staan op marktplaats voor 350 euro, dus laten maken zou ik niet doen.

Dit is een filmpje hoe een pro waterschade aanpakt:
YouTube: Drying out liquid damaged Macbooks is a bad idea

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14-09 17:44

nelizmastr

Goed wies kapot

Die laatste 3 regels zijn leuk Route99 maar volledig offtopic. Niet de bedoeling om mensen Windows aan te gaan praten als daar geen aanleiding voor is in het topic ;)

Maar inderdaad. Een defecte MBP die niet meer aan gaat en hoogstwaarschijnlijk een gefrituurd logic board heeft brengt weinig meer op. Met wat geluk een levend scherm en de behuizing die gered kan worden. €150 is dan geen gekke opbrengst.

Overigens komen dit soort topics vaker voorbij. Als je gaat draaien, neem dan een slooplaptop mee en niet je dure MacBook. Inderdaad is het 1 bezopen pipo en je laptop gaat in rook op ;)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

155 euro om precies te zijn... 8)
Staat er toch echt goed om even op alle slakken zout te leggen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvanpruissen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-12-2024

rvanpruissen

rePear.it

Defecte moederborden zijn vaak nog goed te repareren. Zelf doe ik dit met mijn bedrijfje als uit de hand gelopen hobby, net als een aantal anderen hier op Tweakers overigens. Verkopen is ook een goede optie, ik denk dat je er nog wel wat meer voor krijgt dan de hierboven genoemde €150.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N14
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 13-09 19:16
Bedankt iedereen voor jullie reacties!
route99 schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 16:37:
[...]
Komt me bekend voor ... mijn zoon ... cola over ene vergelijkbare Macbook pro.
We hebben de HD eruit gehaald en in een andere, nieuwe gezet (die inmiddels terug is naar de MM na 3x defect...).
Te koop gezet op V&A en MP, heeft 155 euro opgeleverd zonder HD en zonder lader.
Einde Cola laptop....
...
HDD is gelukkig nog in takt, die heb ik er gelijk uitgehaald. Ok dan ga ik overwegen om hem op V&A te zetten.
nelizmastr schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 17:10:
...

Overigens komen dit soort topics vaker voorbij. Als je gaat draaien, neem dan een slooplaptop mee en niet je dure MacBook. Inderdaad is het 1 bezopen pipo en je laptop gaat in rook op ;)
Yes, was ook n 'oude' laptop, maar als hij dan weg is merk je pas dat ie toch best prima was, en nog echt waarde had. Nu bezig met een echte slooplaptop, eerste aluminium body uit 2008...
rvanpruissen schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 22:21:
Defecte moederborden zijn vaak nog goed te repareren. Zelf doe ik dit met mijn bedrijfje als uit de hand gelopen hobby, net als een aantal anderen hier op Tweakers overigens. Verkopen is ook een goede optie, ik denk dat je er nog wel wat meer voor krijgt dan de hierboven genoemde €150.
Thanks, interessant, ik neem even via een bericht contact met je op.

Verdere thoughts en adviezen zijn nog steeds welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

> 150 euro kan, maar bij ons zat de lader er niet bij.
En omdat mijn zoon op tour was, kon er een tijd niet wat aan gedaan worden, lastig als je een dag in Kroatie zit en een dag later al weer op weg bent naar Italie en zo verder...
Toen ik hem na ca 2 weken onder ogen kreeg had de cola aardig zijn werk gedaan op het moederbord.
Pagina: 1