Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikeb106
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18-10-2022
Hi!

Als masterstudent aan de TU Eindhoven kan ik gebruik maken van de TU Notebookregeling. Dit betekent dat ik HP ZBook Studio G4 voor €1150 aan kan schaffen. Specificaties hier:
https://static.studiegids...8_NL_kortingsregeling.pdf. Het gaat, zover ik kan zien, om het volgende model: https://tweakers.net/pric...g4-y6k15et/specificaties/. Aangezien ik al lang geen nieuwe laptop/computer aan heb geschaft loop ik nogal achter qua kennis op de huidige hardwaremarkt. Vandaar de volgende vragen aan de tweakers:

- Zijn de componenten up-to-date (semi nieuwste generatie)?
- Zijn er alternatieven (met dezelfde specs) die ik voor een soortgelijke prijs aan zou kunnen schaffen (of is dit echt een koopje)?

Ik hoor het graag van jullie!

Met vriendelijke groet,

Mike

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ten opzichte van de prijzen in de PriceWatch is het echt een koopje. Voor welke doeleinden ga je de laptop gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ja, als het dezelfde specs betreft kopen

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1LL3M
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-09 19:59

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

De TU/e laptop is volgens mij altijd wel een goede deal, maar er zitten wel wat voorwaarden aan. Hij is pas echt van jou als je je studie af hebt gemaakt. Voortijdig de studie stoppen betekent laptop inleveren en de waardevermindering gaat van jou "inleg" af. (zo was het vroeger tenminste)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikeb106
  • Laatst online: 18-10-2022
Het gaat voornamelijk om alledaags gebruik, maar zal ook (redelijk zware) simulaties draaien en eventueel wat gamen etc. Het afmaken van de studie moet goed komen! Ik heb al een TU/e laptop (generatie 2012, HP Elitebook 8560W), maar wil deze dus vervangen. Er is dus niets op de markt wat ook maar in de buurt komt van deze specs met deze prijzen? Ik wil hem liever op de markt kopen i.v.m. de genoemde voorwaarden, maar als het zoveel scheelt neem ik dat voor lief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arvidbeheerder
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:37
Vergeet niet de support die je op je laptop krijgt aan de balie van de unie en vroeger was er ook een soort van verzekering tegen val en waterschade? Het zijn meestal vrij grote bakbeesten, maar wel top laptops

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueFireGaming
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 02-09 19:17
Voor zover ik weet is het zo dat als je gebruik maakt van de kortingsregeling (i.p.v. de regeling voor eerstejaars) je geen extra support krijgt van de TU/e. Toen ik na had gevraagd werd mij gezegd dat alle support via HP zelf gaat, volledige buiten de TU om en krijg je dus ook geen extra garantie of verzekering zoals bij de eerstejaars regeling.
De notebook wordt geleverd met 3 jaar on-site garantie. On-site betekend dat je voor de garantieafhandeling via de servicedesk HP een afspraak kunt maken met een monteur die langs zal komen om de notebook te repareren.

Bij de garantieafhandeling heeft ICT Services Student geen rol en kan dan ook niet hierin ondersteunen.
(TU/e site kortingsregeling)
Raar genoeg staat hier on-site reparatie staat (zo begrijp ik het iig), maar wat mij is verteld is dat je hem op komen halen en dan duurt het x aantal weken tot je hem terug krijgt.

Zelf zit ik ook te kijken om eventueel te upgraden van een oudere TU/e laptop, maar wat mij vooral minder lijkt aan de HP van dit jaar is dat er alleen een 256GB SSD in zit (sure, je kan er een HDD bij zetten maar dat komt er dan ook nog bij) en dat ik liever een Geforce GPU zou willen voor wat games. Bovendien zit er geen numpad op, wat ik heel veel gebruik en dus sowieso wil hebben.
Ik had de HP Pavilion Power (15-cb061nd) nog eventueel op het oog, maar ik denk dat ik nog wat langer ga wachten met een nieuwe laptop.

[ Voor 6% gewijzigd door BlueFireGaming op 29-10-2017 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan X
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 16-03-2018
Ik heb alweer bijna 10 jaar geleden meegedaan aan de TU Notebookregeling van de TU in Eindhoven en mijn ervaring daarmee was destijds positief. Toen waren ze nog van de Lenovo's ;-) ! Al begreep ik wel van BlueFireGaming dat er één en ander veranderd is wat betreft de service:
BlueFireGaming schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 19:16:
Voor zover ik weet is het zo dat als je gebruik maakt van de kortingsregeling (i.p.v. de regeling voor eerstejaars) je geen extra support krijgt van de TU/e. Toen ik na had gevraagd werd mij gezegd dat alle support via HP zelf gaat, volledige buiten de TU om en krijg je dus ook geen extra garantie of verzekering zoals bij de eerstejaars regeling.
In het verleden kon ik altijd terecht bij het Notebook Service Center (zie: https://studiegids.tue.nl...notebookregeling/service/ ) als er wat mis wat met de laptop. Het is goed om even te vragen hoe het zit als er iets is met software/hardware en dergelijke!

Verder inderdaad een prima laptop voor een prima prijs. Voor de prijs-kwaliteit ziet er aardig uit. i7-7700 is volgens mij een nette processor. Alleen de i7-8700 (sinds oktober 2017) is sneller/nieuwer. Zie: Wikipedia: List of Intel Core i7 microprocessors. Videokaart ziet er ook wel goed uit. 3 jaar garantie is ook wel behoorlijke luxe.

Paar minpuntjes betreft onder meer het werkgeheugen en de grootte van de harddisk. Ik weet niet wat je gaat doen op de TU/e, maar als je grafisch bezig bent of wat games wil spelen is extra werkgeheugen op korte termijn wel wenselijk. Nu heb je 8GB, maar ik zou kijken of ik het kan uitbreiden naar 16GB. Hetzelfde wat betreft de opslag: 256GB is gewoon net wat te weinig, al is het fijn om tenminste 512GB te hebben.

Maar al met al een nette laptop en bovendien ook wel een aardig design. Waarschijnlijk krijg je er bij de TU ook nog een tas bij, wat het een mooi setje maakt. Ik zou het doen :-) !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13-09 15:33
W1LL3M schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 16:18:
Voortijdig de studie stoppen betekent laptop inleveren en de waardevermindering gaat van jou "inleg" af. (zo was het vroeger tenminste)
Dit is het geval bij bacheloropleidingen, waar je een lening krijgt van de TU die wordt kwijtgescholden bij afronding van de bachelor. €1150 is het volledige bedrag gezien masterstudenten geen 'lening' krijgen. Als het goed is wordt de laptop dus ook echt OP's eigendom voor de €1150. Ik heb de G3 en dat is echt een prima ding, zeker gezien ik hem als bachelorstudent voor nóg minder heb kunnen kopen.

Geheugen bijkopen is zeker aan te raden, het notebook servicecentrum installeert deze gratis voor je zonder dat de garantie vervalt. Als je het zelf doet vervalt de garantie wel.

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

Pagina: 1