Lamp komt op terwijl alles in orde is.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:11

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Topicstarter
Om te beginnen het schema
Afbeeldingslocatie: https://cd-pc.be/images/alternator_reg/alternator%20voltage%20regulator.jpg

Wat doet dit:
Dit is een externe regelaar voor de alternator die in mijn wagen zit, origineel was dit een mechanische regelaar (met 2 relais in) maar die is defect geraakt. HEt linker deel is die dat de alarm lamp stuurt en rechts is de regelaar zelf.

Ik heb 2 jaar met een kleine versie (zie hieronder) rond gereden zonder problemen, nu heb ik de afgelopen winter het grote pcb in elkaar gezet en sindsdien niets anders dan een raar probleem

Klein pcb:
Afbeeldingslocatie: https://cd-pc.be/images/alternator_reg/P1050667.JPG

Probleem:
Soms gaat de lamp (L) terug aan terwijl de spanning ok is (14V), dit is heel vervelend want dan is mijn toerenteller ook weg deze gaat dan over naar spanningsmeting. Het probleem zit in de linkerkant van het schema.

Wat heb ik al gedaan:
Misschien was er iets mis met het circuit dat T1 stuurt, dus heb ik daar een relais in de plaats gezet maar mocht niet baten.

Dan ben ik aan het meten gegaan en met draaiende motor en met of zonder probleem is de spanning na D4 tussen de 7 en 8V, als ik alles in een rekenmodule* gooi dan kwam ik als R8 iets van een 50k uit, dit heb ik niet liggen dan maar een 47k erin. Dit leek het probleem op te lossen maar niet dus.

Iemand dat zijn kennis wil inzetten om het probleem op te lossen?

*Waardes voor rekenmodule uit deze ds http://www.farnell.com/datasheets/59764.pdf (BC547B):
Vbe=0.77
Vce=0.25
hFe=300
Rl=1000
Vcc=14
Vi=7.5

Ds voor de BD139: http://www.st.com/content...lations/en.CD00001225.pdf

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Het lijkt mij dat de schakeling precies doet, waar-ie voor ontworpen is.
Als de accu vol is (you may never excede 14,7 V) wordt de dynamo afgeschakeld, de A-ingang wordt dan laag waardoor de lamp wordt afgeschakeld

Dat vervolgens je toerenteller raar gaat doen kunnen we niets over zeggen, omdat je de toerenteller niet in het schema hebt opgenomen. Een gok is dat je een verkeerde draad vanaf het dashboard hebt verbonden met de schakeling, zodat de lamp ineens in serie komt te staan met de toerenteller

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Topicstarter
Half en half, als de lamp hoog word dan gaat de toerenteller naar spanning modus en gaan de 3 alarm lampen aan (alternator/olie/water) en dat is niet de bedoeling als de alternator doet wat ie moet doen en dan is batterij laden :)

De veld regeling (rechter deel van de schakeling) werkt perfect. Het is alleen het lamp gedeelte dat niet meer doet wat het moet doen.

Ik heb die spanning er bij gezet, moest iemand die schakeling tegenkomen dat ie rekening houd dat de spanning niet hoger mag zijn dan 14.7V (te regelen met D1/D2/D5) anders kook je je standaard batterij :)

En het is een alternator, geen dynamo.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Nu online

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Euh... een alternator is toch gewoon het Engelse woord voor dynamo of ben ik nou gek? Of bedoel je misschien de gelijkrichter (rectifier) of spanningsregelaar (voltage regulator)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Topicstarter
Dynamo geeft directe gelijkspanning zonder gelijkrichter een alternator geeft wissel spanning en word daarna gelijkgericht, een alternator is trouwens van origine 3 fazig en heeft een "nul" punt.

https://www.startpagina.n...sen-dynamo-generator-auto

[ Voor 40% gewijzigd door Damic op 29-10-2017 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Nu online

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Lama...

[ Voor 97% gewijzigd door Icephase op 29-10-2017 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Topicstarter
Daarmee dat ik dat alleen in Nederland hoor :D maar daardoor is mijn probleem nog altijd niet opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Damic schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 18:39:
... mijn probleem nog altijd niet opgelost.
Ja maar, het linker gedeelte van je schakeling is per saldo niets meer dan een controle lampje; het zou niets uit moeten maken voor je toerenteller of het lampje nou brandt of niet. D'r is dus of een gemeenschappelijke oorzaak die zowel het lampje doet uitgaan en je toerenteller verstoort, of je hebt idd een verkeerde draad vanaf het dashboard genomen

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Topicstarter
Nee is normaal in mijn wagen, als het lampje gaat branden gaat de toerenteller naar spanning meet modus. Dit is om te laten weten voor het starten of je nog wel genoeg oempf in je batterij hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
Wat is het verschil tussen "een kleine versie" en "het grote PCB" ?

Wat voor signaal staat er precis op de N aansluiting? Is dat wisselspanning van de alternator en wat is dan de frequentie?

Heb je al gemeten of de diode D4 niet stuk is?
Damic schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 18:17:
Half en half, als de lamp hoog word dan gaat de toerenteller naar spanning modus en gaan de 3 alarm lampen aan (alternator/olie/water) en dat is niet de bedoeling als de alternator doet wat ie moet doen en dan is batterij laden :)
Beldoel je niet "laag"?
Twee transistoren achter elkaar inverteren, dus L is laag als geen spanning op N.
Die tweede tor is een open collector output, doorgaans "active low".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itcouldbeanyone
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 12-09 21:49
Het is eerlijk gezegd ook niet echt een automotive proof schema om bij een bepaalde voltage drempel iets te gaan schakelen.
Het kan zelfs zijn dat nu de tenperatuur daalt je voltage drop, en zener voltage dusdanig veranderd dat je Een totaal andere inschakel drempel hebt
Ik zou eens gaan kijken naar een voltage reference. Een TL431 bijvoorbeeld die schakelt exact bij 2.5 volt of hoger.

[ Voor 5% gewijzigd door itcouldbeanyone op 29-10-2017 22:04 ]

Ben niet slim, maar wel dom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Als de spanning aan de anode van D4 hoog is, loopt er een stroompje van de basis naar de emitter van Q4
Daardoor daalt de spanning op de collector van Q4 naar 0,25 V. Dat is minder dan de drempelspanning van T1's basis-emitter overgang, dus de collector van T1 is hoog. En de lamp is uit.

Als de spanning aan de anode van D4 laag is, loopt er geen stroom meer van de basis naar de emitter van Q4. De collector van Q4 wordt dus hoog en daarmee gaat er een stroompje (14 mA) lopen van de basis naar de emitter van T1. Daardoor gaat er een grotere stroom lopen van de collector naar de emitter van T1. De collector van T1 wordt laag en de lamp is aan.

De drempelspanning van de schakeling is in dit circuit dus afhankelijk van de boordspanning. Terwijl het circuit juist bedoeld is om die boordspanning te regelen. Je doet er goed aan om de spanning te refereren aan een onafhankelijke spanning, zoals @itcouldbeanyone zegt

Besides is het natuurlijk niet des tweakers om te vertrouwen op de berekeningen van een rekenmodule. Zet er een trimpotje van 50kΩ in en ga experimenteren

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Topicstarter
@PloinkAlleen de grote van het pcb en een keuze op de plaats van D5 tussen een diode of trimpot
D4 is goed anders kan ik geen 7V meten achter D4.
Signaal is een wissel spanning, f=?
Ik vermoed dat dit het scoop beeld is na de diode zonder C2: https://cd-pc.be/images/alternator_reg/P1050650.JPG

@itcouldbeanyone de regelaar doet wat ie moet doen en dat is rond de 14V boordspanning geven, alleen in lage toeren (500 tot 700rpm) zakt ie naar 12,...V omdat de alternator niet genoeg toeren maakt.
Ow ja laag want gemeten tegenover de massa :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
Probleem is misschien dat de transistoren staan te klapperen omdat maar 50% van de tijd voldoende spanning aanwezig is, zie dat skoop beeld.
Je weet niet hoe de boordcomputer van je auto daar op reageert en dat zou het willekeurige gedrag kunnen verklaren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Topicstarter
Dat was in begin, daarmee dat ik een 1µ condensator heb toegevoegd, dat heeft zo 2jaar gewerkt zonder problemen. Ik moet nog eens gaan meten met de scoop.

Boordcomputer wagen? Welke wagen heeft in deze tijd nog een externe spanningsregelaar? De wagen is van 1980, het enigste dat een cpu heeft is de gps :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Topicstarter
Eventjes kicken, ik heb wat foto's opgesnort en online gezet.

Het grote pcb:
Afbeeldingslocatie: https://cd-pc.be/images/alternator_reg/P1050945_800.jpg
Bestukt en bedraad
Afbeeldingslocatie: https://cd-pc.be/images/alternator_reg/P1070968_800.jpg

Ow en een probleem foto
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/5l3Xv45.jpg
nee de motor draait stationair, de meter staat nu in Volt meet modus (zit wel wat afwijking op behalve bij niet draaiende motor), de volt meter eronder laat mooi 14V zien

Ik gaan woensdag proberen een paar plaatsjes te schieten met de scoop, zodoende dat er een beter beeld is.

Edit: handig als D4 half defect is :F dan werkt het en werkt het niet.

[ Voor 15% gewijzigd door Damic op 01-11-2017 15:22 ]

Pagina: 1