Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big_clarence
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-09 08:15

big_clarence

wat kan het schele

Topicstarter
Ik heb thuis een Ziggo abbonnement met connectbox.
Omdat deze vaak problemen geeft een ubiquiti USG router als vervanging gekocht (connectbox gaat dan naar bridge mode) maar de USG wil maar niet adopted worden in de Unifi Controller. De controller draai ik vanaf pc in windows 10, firewalls tijdelijk uitgezet. De USG wordt wel gezien als apparaat in Unifi controller, maar toont ook vaak het verkeerde, oude IP óf het IP van de connectbox :O
Ik heb een unifi switch en twee accesspoints, de switch en 1 van de accesspoints worden prima uitgelezen. In AP laat zich nu ook niet adopten nadat ik de Controller software opnieuw heb geinstalleerd.
Als ik de USG direct via laptop benader kom ik wel in zijn portalmenu met het juiste IP, maar kan er niets in veranderen.

Wat heb ik al gedaan:
IP-adres gewijzigd via SSH naar 192.168.178.11 (hij mag niet hetzelfde IP hebben als de connectbox)
IP-adres in connectbox gereserveerd plus poort 22 toegewezen
USG aangesloten via LAN1 port, ook geprobeerd via WAN
Andere kabels gebruikt
connectbox in factory reset
Geprobeerd nieuwste firmware USG te installeren, helaas ook niet gelukt.

ik ben geen expert op netwerkgebied, maar red mij over het algemeen via fora en online tutorials. Dit keer niet...
Edit: kleine taalvoudjes

[ Voor 5% gewijzigd door big_clarence op 29-10-2017 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:34

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wat probeer je exact met die USG te bereiken?

In je inleiding heb je het over (niet nader genoemde - welke exact?) problemen met je Connectbox (welke exact?), dus het klinkt alsof je de USG als vervangende router wilt gebruiken. Maar vervolgens sluit je het via de LAN als client aan. Dan routeert de modemrouter nog gewoon, heb je mogelijk twee DHCP-servers op je LAN en is het geen wonder dat het wisselvallig gaat :o

Als je de USG als router wilt inzetten, hou het simpel:
- modemrouter in bridge node
- USG (en *alleen* USG) bedraad met z'n WAN-poort op poort 1 van de modemrouter aansluiten.
- alle overige apparaten achter de LAN-poort van de USG aansluiten.

Wil je iets anders? Leg dan uit exact wat je probeert te bereiken...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big_clarence

big_clarence

wat kan het schele

Topicstarter
Wat ik wil is de USG straks als vervangende router gebruiken, de connectbox in bridge-mode plaatsen.
Voordat ik dat kan doen moet de USG eerst "adopted"zijn in de unifi controller, dus vanuit het bestaande netwerk.
En dat wil nou net niet lukken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:40
Als je de usg in het bestaande netwerken wil adopten, en je hebt nog niets geconfigureerd, dan staat volgens de manual standaard dhcp op de lan poorten aan, en zou dan default 192.168.1.1 op zijn lan poort moeten hebben. Zolang je modem niet in bridge staat. Heb je dan NAT achter NAT. Ik neem aan dat dat je de usg vanaf de lan zijde probeerde te benaderen? Dus via 192.168.1.1.?

Geef eens wat meer info, hoe je het nu hebt opgezet. Ik vermoed Ziggo-modem/router-> wan poort usg en vervolgens je lan poort van de usg naar je pc??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big_clarence

big_clarence

wat kan het schele

Topicstarter
Om de USG als router/gateway te kunnen inzetten moet deze eerst worden ge-adopteerd in unifi controller.
Dus nu nog:
Connectbox als router
USG in LAN

USG benaderen via de laptop met SSH lukt, daar zit geen probleem. .
IP-adres connectbox (standaard) 192.168.178.1
IP-adres USG is gewijzigd naar 182.168.178.11

de bedoeling is om ná de adoptie de USG in te stellen als router/gateway, en de connectbox in bridge-mode te zetten
Hopelijk hiermee voldoende info? (wellicht strekt m ijn netwerkkennnis niet ver genoeg om helder te antwoorden..)

[ Voor 3% gewijzigd door big_clarence op 29-10-2017 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:34

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

big_clarence schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 10:08:
Wat ik wil is de USG straks als vervangende router gebruiken, de connectbox in bridge-mode plaatsen.
Waar komt die afhankelijkheid vandaan?

Je hebt geen internet nodig om een router te configureren, je zou de USG moeten kunnen adopteren met enkel de controller aan LAN-zijde erachter aangesloten. WAN configureren kan altijd nog...
Voordat ik dat kan doen moet de USG eerst "adopted"zijn in de unifi controller, dus vanuit het bestaande netwerk.
En dat wil nou net niet lukken...
Omdat je aan WAN en LAN-zijde zelfde subnet hebt. Wederom, laat de WAN van de USG lekker zitten tot je alles aan LANzijde op irde hebt.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big_clarence

big_clarence

wat kan het schele

Topicstarter
dion_b schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 11:57:
[...]

Waar komt die afhankelijkheid vandaan?

Je hebt geen internet nodig om een router te configureren, je zou de USG moeten kunnen adopteren met enkel de controller aan LAN-zijde erachter aangesloten. WAN configureren kan altijd nog...

[...]

Omdat je aan WAN en LAN-zijde zelfde subnet hebt. Wederom, laat de WAN van de USG lekker zitten tot je alles aan LANzijde op irde hebt.
Ik heb de USG inderdaad op LAN zitten. Als poging een keer via wan proberen te benaderen, maar dan was de USG helemaal niet zichtbaar, logisch inderdaad.
Nu op LAN via de unifi-switch. Wordt wel gezien, maar nog steeds geen adoptie :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valkenier
big_clarence schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 09:55:
De USG wordt wel gezien als apparaat in Unifi controller, maar toont ook vaak het verkeerde, oude IP óf het IP van de connectbox :O
In AP laat zich nu ook niet adopten nadat ik de Controller software opnieuw heb geinstalleerd.
Als ik de USG direct via laptop benader kom ik wel in zijn portalmenu met het juiste IP, maar kan er niets in veranderen.
OK, dus de USG is met een LAN poort aangesloten op je huidige netwerk, en heb je vervolgens via ssh het IP gewijzigd? Was dat nodig? Waarom? Je kon er via ssh toch ook bij? Wat heb je nou precies gedaan?

En er is dus ook nog een rogue ap in je netwerk, wat ook niet wil adopten? Is je inform url voor de controller veranderd??

Allemaal vragen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big_clarence

big_clarence

wat kan het schele

Topicstarter
valkenier schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 12:39:
[...]

OK, dus de USG is met een LAN poort aangesloten op je huidige netwerk, en heb je vervolgens via ssh het IP gewijzigd? Was dat nodig? Waarom? Je kon er via ssh toch ook bij? Wat heb je nou precies gedaan?

En er is dus ook nog een rogue ap in je netwerk, wat ook niet wil adopten? Is je inform url voor de controller veranderd??

Allemaal vragen.....
de USG moet eerst worden adopted. Om dit te kunnen bewerkstelligen moet de USG worden ingesteld in dezelfde IP-range als de ziggo connectbox.
via SSH gedaan:
ip-adres gewijzigd
inform url aangemaakt met hetzelfde IP-adres als de USG
dit is allemaal prima verlopen lijkt het.
echter: in unifi controller wordt na opnieuw aansluiten op de LAN eerst de oude URL weergegeven, waarna automatisch wordt overgeschakeld naar de URL van de connectbox...

De rogue AP is inmiddels weer connected na factory reset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valkenier
big_clarence schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 12:54:
[...]

via SSH gedaan:
ip-adres gewijzigd
inform url aangemaakt met hetzelfde IP-adres als de USG
dat snap ik niet. De inform url moet naar je controller verwijzen niet naar je usg zelf natuurlijk.
echter: in unifi controller wordt na opnieuw aansluiten op de LAN eerst de oude URL weergegeven, waarna automatisch wordt overgeschakeld naar de URL van de connectbox...
Hier snap ik ook niet wat je bedoelt. Wat sluit je opnieuw aan op de LAN, de USG? Waarom was die eraf dan? Welke oude URL? Wat stond er dan? Overgeschakeld naar de URL van de Connectbox? Wat is dat voor URL, of bedoel je een ip-adres?

En verder staat die USG ook vrolijk voor DHCP te spelen naast de DHCP van je modem? Daar lijkt het wel op als ik het zo lees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
big_clarence schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 12:54:
[...]

de USG moet eerst worden adopted. Om dit te kunnen bewerkstelligen moet de USG worden ingesteld in dezelfde IP-range als de ziggo connectbox.
via SSH gedaan:
ip-adres gewijzigd
Neen. Het is enorm simpel.
(0. Sluit de USG met zijn WAN poort aan op je ConnectBox)
1. Sluit de PC met controller aan op de LAN poort (evt. met switches ertussen, maakt verder niet uit)
2. Enjoy

Je hoeft in dit geval geen set-inform of wat dan ook te doen.

Stap 0 is dus zelfs optioneel (zoals @dion_b ook al aangaf) enige voordeel van je USG aansluiten op je ConnectBox is dat je op je PC nog een internet verbinding hebt en daarnaast je dus ook firmware updates etc kunt doen, wat natuurlijk niet lukt zonder werkende internet verbinding.

Wat je nu doet is extreem riskant, omdat je nu 2 DHCP servers hebt draaien (USG en ConnectBox) op hetzelfde netwerk. En dat is sowieso vragen om problemen.

Daarnaast zouden de USG en Controller zichzelf automatisch moeten vinden. De USG probeert standaard verbinding te maken met de domeinnaam unifi en deze wordt door de controller (via mDNS) beschikbaar gesteld.

Edit:
Persoonlijk zou ik gewoon opnieuw beginnen. Gewoon een factory reset van de USG doen en dan bovenstaande stap(pen) doen.

[ Voor 4% gewijzigd door RobertMe op 29-10-2017 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De inform url moet naar je controller verwijzen niet naar je usg zelf natuurlijk.
Dat dus.

Zoals eerder gesteld: eerst je LAN via de USG regelen. Ik zou dus zelfs de USG van je Ziggo router halen en je pc met controller aansluiten op je USG. Dan er voor zorgen dat je USG gedadopteerd woordt in je controller.
Voordat je de Ziggo router in bridge zet, zou ik er voor zorgen dat je dubbel NAT doet en je WAN van je USG aansluiten op je Ziggo router zodat je geen dubbele DHCP (en mogelijk verschillende subnets) op hetzelfde netwerk hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big_clarence

big_clarence

wat kan het schele

Topicstarter
opgelost: usg naar fabrieksinstellingen/ip adres aangepast/set inform rules opnieuw ingesteld naar controller.
dank allen!
Pagina: 1