Werking vloerverwarming

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Harmvdw
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:20
Kleine uitleg,
Ik heb een jaren 70 huis gekocht waar later vloerverwarming in is gebouwd. Echter als ik nu de cv opstart heb ik het idee dat er iets niet helemaal goed gaat. Dat we in het huis gingen hebben we de oude cv eruit gehaald en een nieuwe geplaatst, deze starten we nu op. De stekker van de pomp van de vloerverwarming heb ik destijds losgehaald. Nu ik deze er weer in deed sprong de zekering eruit.
Maar zelfs zonder pomp heb ik het idee dat het niet helemaal goed gaat.
Maar voordat ik 100 vragen ga stellen probeer ik eerst te achterhalen hoe de vloerverwarming hoort te werken, dan hoop ik er zelf achter te komen.

Mijn vraag
Op de foto zijn een aantal onderdelen die ik niet helemaal kan thuis brengen.
-Het blauwe blokje op het onderste -mengblok(denk ik) naast de pomp.
-En het rode blok is neem ik aan de temperatuurvoeler.
-Wat is het draadje dat naar de mengkraan boven op gaat?
-Kan het zijn dat de pomp na drie weken niet draaien al vast staat?

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb al vrij veel gegoogeld maar snap er niks van, waarschijnlijk zoek ik op de verkeerde termen.

Alvast bedankt voor de tips

Alle reacties

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:19
Het lijkt me logisch dat je vloerverwarming niet werkt als de pomp niet werkt. Die pomp dient toch om het (warme) water in de circuits rond te pompen ?

Sprong de zekering er uit of was het de differentieel ?

[ Voor 16% gewijzigd door whoami op 29-10-2017 09:18 ]

https://fgheysels.github.io/

• Harmvdw
whoami schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 09:17:
Het lijkt me logisch dat je vloerverwarming niet werkt als de pomp niet werkt. Die pomp dient toch om het (warme) water in de circuits rond te pompen ?

Sprong de zekering er uit of was het de differentieel ?
De zekering/automaat in de meterkast sprong.
Ja maar de leidingen werden wel al warm allemaal. Die de grond ingaan. En mogen leidingen die naar radiatoren gaan door de vloer lopen? Want dat is momenteel denk ik het geval. Kan dit kwaad? Aangezien vloerverwarming maar 30 graden mag max.

• FatalZero
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14:20
Heeft de pomp heel lang stil gestaan? Mocht de pomp lang stil hebben gestaan en je schakelt ‘m nu in en de stop knalt er gelijk uit dan zou het misschien kunnen dat je pomp vast is gelopen.
Normaal met vloerverwarming laat je de pomp constant lopen of met regelelektronica er tussen dat de pomp aanspringt bij het aanslaan van de verwarming (en in zomerperiode 1x per 24 uur een aantal minuten lopen om te voorkomen dat de pomp vastloopt)

Opper-prutser

• Harmvdw
FatalZero schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 11:46:
Heeft de pomp heel lang stil gestaan? Mocht de pomp lang stil hebben gestaan en je schakelt ‘m nu in en de stop knalt er gelijk uit dan zou het misschien kunnen dat je pomp vast is gelopen.
Normaal met vloerverwarming laat je de pomp constant lopen of met regelelektronica er tussen dat de pomp aanspringt bij het aanslaan van de verwarming (en in zomerperiode 1x per 24 uur een aantal minuten lopen om te voorkomen dat de pomp vastloopt)
De pomp heeft een week of 4 a 6 denk ik uitgestaan. Maar ben er achter dat dat het niet is.
Ik heb de bedrading netjes gemaakt, het waren kroonstenen met kit erover, echt slordig en slecht. Ik heb alle kleuren netjes bij elkaar gedaan en daar heb ik een fout gemaakt want volgens mij is dit de max temperatuur schakelaar en hoort ie in serie te staan met de pomp. Dan schakelt hij uit als de temperatuur boven de X graden wordt, vandaar dat hij kort sloot als ik alles bij elkaar had. Klopt dit? Want als ik deze los haal van de verbindingsblokken dan doet de pomp het wel.

Maar wat ik nog niet begrijp is dat mij temperatuur in mijn mengblok zo hoog oploopt.

Ik zoek nog even verder. bedankt voor de hulp tot zo verre.

Verwijderd

is dat blauwe blokje niet je maximale temperatuurschakelaar en dat rode blok een vroeg soort pompschakelaar met een draadje die op een aanvoerbuis zit?

• Harmvdw
Verwijderd schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 12:57:
is dat blauwe blokje niet je maximale temperatuurschakelaar en dat rode blok een vroeg soort pompschakelaar met een draadje die op een aanvoerbuis zit?
nou ik heb het idee dat het blauwe blokje een soort sensor is voor de mengkraan die er boven zit, daar gaat ie heen met een draadje, maar er staat verder geen stroom op.
Aan de rode zit wel een 230 stekker. Dat is denk ik max temp schakelaar.
Pagina: 1