d.m.v een varkenssnuitje internetkabel aansluiten

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb 8 koperen aderen die uit de muur komen. Ik wil een varkenssnuitje aansluiten zodat ik een internetkabel kan aansluiten op mijn televisie. Mijn modem zit namelijk te ver van mijn tv. Ik weet niet welke kleur ik waar moet aansluiten.
Kleuren van koperen aderen: 1 oranje, 1 oranje-wit, 1 groen-wit, 1 blauw-wit, 1 blauw, 1 groen, 1 bruin, 1 goud. Ik kan jammer genoeg geen afbeelding toevoegen.

Ik weet dat het een beetje onduidelijk is, maar meer kan ik er ook niet van maken...

Alvast bedankt

Beste antwoord (via Verwijderd op 29-10-2017 19:49)

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Als het geen Cat-5 of 6 kabel is, kun je die dan 1 trekken door de buis waar de huidige kabel in zit? Nieuwe kabel vastmaken aan de oude, trek je zo de nieuwe er voor in de plaats.

Verder misschien er voor kiezen om een goede UTP aansluiting te maken op de muur, en vanaf daar een kabel trekken naar je TV.
(Of meteen 2 draden trekken, heb je meteen een aansluiting over voor een eventuele range extender voor je wifi :) )

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:11

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Met een varkensnuitje wordt veelal een tweepolige voedingskabel bedoeld, dus ja je bent erg onduidelijk... Als je gewoon een RJ45 connector wilt persen op een CAT5/6 kabel, dn raad ik je aan om gewoon even te googlen. die kleurcodering en aansluitschema's zijn genoeg terug te vinden.

[ Voor 13% gewijzigd door _Dune_ op 29-10-2017 00:55 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

_Dune_ schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 00:55:
Met een varkensnuitje wordt veelal een tweepolige voedingskabel bedoeld
Een varkenssnuit wordt altijd deze bedoeld:

Afbeeldingslocatie: http://bohei.nl/image/cache/data/8700/8730.50.PTT.zwart-500x500.gif

Ik heb nog nooit iemand een voedingskabel zo horen noemen; wat jij omschrijft heet ook wel een achtje.
Verwijderd schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 00:50:
Ik heb 8 koperen aderen die uit de muur komen. Ik wil een varkenssnuitje aansluiten zodat ik een internetkabel kan aansluiten op mijn televisie. Mijn modem zit namelijk te ver van mijn tv. Ik weet niet welke kleur ik waar moet aansluiten.
Kleuren van koperen aderen: 1 oranje, 1 oranje-wit, 1 groen-wit, 1 blauw-wit, 1 blauw, 1 groen, 1 bruin, 1 goud. Ik kan jammer genoeg geen afbeelding toevoegen.

Ik weet dat het een beetje onduidelijk is, maar meer kan ik er ook niet van maken...

Alvast bedankt
Dat klinkt als een cat5 kabel (hoewel, goud?), krijg je dat uit de muur of wil je daar zelf een kabel mee maken?

Edit: wacht, wil je je tv aansluiten op je modem voor internet? Daar heb je een netwerkaansluiting voor nodig, die varkensneus is voor telefonie en niet geschikt voor netwerken.

[ Voor 7% gewijzigd door CyBeR op 29-10-2017 01:18 . Reden: backspacetoets bleef hangen ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:11

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Nog nooit een dergelijke stekker gekregen als ik revereerde naar een vakensnuitje, of andersom. :D Ik heb altijd een voedingskabel met inderdaad een stekker in de vorm van een acht gekregen, maar ook een dergelijke stekker heb je in deze weinig aan.

[ Voor 13% gewijzigd door _Dune_ op 29-10-2017 01:14 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
CyBeR schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 01:04:
[...]

[afbeelding]

Ik heb nog nooit iemand een voedingskabel zo horen noemen; wat jij omschrijft heet ook wel een achtje.

[...]

Dat klinkt als een cat5 kabel (hoewel, goud?), krijg je dat uit de muur of wil je daar zelf een kabel mee maken?
Ik krijg dat uit de muur...

Edit: wacht, wil je je tv aansluiten op je modem voor internet? Daar heb je een netwerkaansluiting voor nodig, die varkensneus is voor telefonie en niet geschikt voor netwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Kan ik met die 8 aderen überhaupt een internetaansluiting maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whatson
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 10:57:
Kan ik met die 8 aderen überhaupt een internetaansluiting maken?
Dat ligt eraan: is het een twisted pair? Anders is er teveel interferentie tussen de kabeltjes.
Wikipedia: Category 5 cable

Dat wil zeggen: zijn oranje en witoranje, groen en witgroen, etc., om elkaar gedraaid?

Daarnaast moet je even kijken of het een solid core kabel is of een stranded kabel. Bij de solid core kabel kan het lastig zijn om daar een RJ45 connector op te knijpen, omdat deze eigenlijk bedoelt is voor afmontage in een wandcontactdoos.

[ Voor 31% gewijzigd door Whatson op 29-10-2017 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-09 15:52
wat is dat oorspronkelijk voor kabel? je zegt dat hij "uit de muur komt" Waar komt hij vandaan? waar was hij voor bedoeld? En bedoel je inderdaad zo'n telefoon stekker varkenssnuit of iets heel anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxx
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-05 12:47

Luxx

Hijs nu het zeil gezwind...

De hele specificatie is super scherp, vereist een twisted pair, en is best streng qua aansluitmateriaal etc... Maar dat's voor een gegarandeerd werkende stabiele kabel.

In de praktijk heb ik zelf prima resultaat geboekt met een (kortere) platte kabel en wat RJ45 stekkertjes, en zelfs 100mbit over een kroonsteentje gehaald... In een bedrijfsnetwerk, etc, NIET DOEN.. maar thuis... Als je een (oude) directe kabel hebt, zelfs al is het geen UTP (internetkabel), kan je het altijd gewoon proberen. Knijp er RJ45 aan, plug het in en vaak werkt het prima stabiel, zelfs als je niet aan alle 'eisen' voldoet. Een oude 'untwisted' telefoonkabel kan soms prima resultaat geven, mits hij niet te veel splits, lassen etc heeft.

HYEHEHEHEEHHEEHee, hier had iets zinnigs kunnen staan, maar dat is niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:35

Compizfox

Bait for wenchmarks

CyBeR schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 01:04:
[...]

[afbeelding]

En ik heb nog nooit een varken gezien met 4 neusgaten. ;)

In plaats van ambigue bijnamen te gebruiken, stel ik voor om de connectors gewoon bij de juiste naam te noemen om verwarring te voorkomen. Die telefoonstekker lijkt officieel "Nederlandse telefoonstekker" te heten (een specifiekere benaming kon ik niet vinden), en met dat "achtje" bedoel je waarschijnlijk IEC C7/C8.

[ Voor 3% gewijzigd door Compizfox op 29-10-2017 15:39 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Compizfox schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 15:37:
[...]

Tsja ik kan er ook niks aan doen, zo is dat nou eenmaal.
In plaats van ambigue bijnamen te gebruiken
Niks ambigu's aan hoor. Iedereen in telecom en netwerken weet wat je bedoelt als je dat ding zo noemt.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

CyBeR schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 15:49:
[...]Niks ambigu's aan hoor. Iedereen in telecom en netwerken weet wat je bedoelt als je dat ding zo noemt.
Dus niet. Of het moet na 1992 in onbruik zijn geraakt

@TS: waar komt die kabel vandaan? En dan bedoel ik inderdaad zowel "waar zit de andere kant op aangesloten?" als "wie heeft 'm geïnstalleerd met wat voor doel?"

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:22

WouterG

Dit is geen ondertitel

Compizfox schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 15:37:
[...]

[..]
Twee neusgaten en twee ogen, zoek maar een foto van een varken dan valt de overeenkomst wel op.

Bij ons op de afdeling weet ook iedereen wel wat er met een varkenssnuitje bedoeld wordt. Ik heb geen idee hoe ik anders iemand duidelijk moet maken dat ik deze aansluiting bedoel.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Als het geen Cat-5 of 6 kabel is, kun je die dan 1 trekken door de buis waar de huidige kabel in zit? Nieuwe kabel vastmaken aan de oude, trek je zo de nieuwe er voor in de plaats.

Verder misschien er voor kiezen om een goede UTP aansluiting te maken op de muur, en vanaf daar een kabel trekken naar je TV.
(Of meteen 2 draden trekken, heb je meteen een aansluiting over voor een eventuele range extender voor je wifi :) )

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt het is me gelukt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:13

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Aangezien dit meer netwerken is, schopje naar NT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vonkkie
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08-09 19:14
Varkenssnuit is inderdaad de bekende ouderwetse telefoon stekker met 4 pennen
En ja tegenwoordig worden deze steeds zeldzamer
Dus als je nog niet zo erg lang in telefonie zit kan ik me voor stellen dat je deze benaming niet kent
Pagina: 1