Stekkerswitch (aan/uit) plaatsen voor centrale afzuiging?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iuuk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 26-04 16:19
Ik woon in een relatief klein appartement met een woonkamer (met daarin keuken) van zo'n 30m2. Hierin zit een centrale afzuigingsunit van zo ongeveer 30 jaar oud verwerkt die steeds meer geluid begint te maken als hij ook maar een beetje aan het werk wordt gezet. Over het algemeen is dit geluid niet belachelijk storend, maar als ik een film wil kijken of iets dergelijks heb ik het geluid alsnog liever niet. Is het daarom mogelijk om tussen de unit en het stopcontact een aan/uit switch te plaatsen om deze heel af en toe uit te zetten of heeft dit erg slechte bijgevolgen?

Ik wil de unit nog niet vervangen, want het is mogelijk dat ik over een tijd een nieuwe keuken wil en dan de hele situatie opnieuw ga bekijken (nieuwe schoorsteen voor normale afzuigng ja dan nee, andere plaats voor centrale afzuiging, etc.). Ik deel m'n afzuiging met geen enkel ander appartement, noch met mijn badkamer/gang/slaapkamers. Het is puur een unit die boven de deuropening is ingebouwd en hier de woonkamer afzuigt. Hij is vorige week nog schoongemaakt, dus het geluid is de (inmiddels dus vrij oude) unit zelf en geen verstopte slang of ander loshangend vuil.

Dus als tl;dr: is het mogelijk een aan/uit mogelijkheid aan de afzuiging toe te voegen of is dit (te) slecht voor de unit of afzuiging zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Reviseer de Unit. Gaat het om een demonteerbare box ? ventilator zal wel smerig zijn en de lagers aan vervanging toe.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:15
Dat ding zit er om de lucht gezond te houden. Uitzetten heeft dus nadelige gevolgen hebben voor de luchtkwaliteit waar je op den duur last van kan krijgen.

Te lage of hoge luchtvochtigheid met kans op schimmel, teveel CO2, fijnstof (van het koken) allemaal niet goed voor je. Dat ding zit er niet alleen omdat de richtlijnen dit voorschrijven, maar omdat het je huis comfortabel maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iuuk
Hackus schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 22:59:
Reviseer de Unit. Gaat het om een demonteerbare box ? ventilator zal wel smerig zijn en de lagers aan vervanging toe.
Het gaat om een ijzeren box die men volgens mij eind jaren 80 vooral in huizen inbouwde. Aangezien ik even ergens anders zit kan ik jammer genoeg geen foto's maken, maar het lijkt (in ieder geval aan de buitenkant) wat op http://wtwventilatietechn...cten/118-1-6713709147.gif . De hele unit is pas schoongemaakt. Een van de problemen was dat de fan niet meer helemaal heel was en de lagers zullen vast inderdaad aan vervanging toezijn, maar aangezien hij al zo'n 30 jaar oud is gaat hij over een tijd sowieso vervangen worden. Op het moment wil ik er dus geen geld in steken, maar puur geluid voor korte periodes wegkrijgen.
jeroen3 schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 23:00:
Dat ding zit er om de lucht gezond te houden. Uitzetten heeft dus nadelige gevolgen hebben voor de luchtkwaliteit waar je op den duur last van kan krijgen.

Te lage of hoge luchtvochtigheid met kans op schimmel, teveel CO2, fijnstof (van het koken) allemaal niet goed voor je. Dat ding zit er niet alleen omdat de richtlijnen dit voorschrijven, maar omdat het je huis comfortabel maakt.
Mijn plan is ook niet om het constant uit te houden, maar enkel om deze tijdens korte periodes (film kijken, verhaalintensief spel spelen) uit te kunnen zetten. Als ik hem helemaal uit zou willen doen zou ik er de stekker wel uit kunnen halen. De vraag is dus vooral of er een aan/uit switch voor de stekker te plaatsen is en de unit voor korte (1.5-2 uur) periodes uit te kunnen zetten, of dat dit al een groot verschil maakt voor zowel het huis als de box zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

ivm brandveiligheid, mag een ondeugdelijke box/unit niet teruggeplaatst worden

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timleferink
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23-05 11:55
Heb je er 1 met een 3 standen schakelaar of 1 die altijd op 1 stand zuigt?

Die met een 3 standen schakelaar hebben vaak een perilex aansluiting; en zijn dus niet makkelijk aan te sluiten op een schakelaar.

1 met een normale stekker zal wel prima werken met een klik aan klik uit blokje; als is het natuurlijk niet echt geweldig om m uit te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:00
Als je wil kun je de stekker eruit trekken. Een schakelaar ertussen kan ook, maar is speciaal geval met een perilex.

Een nieuwe Itho DC MV kost iets meer dan 100 euro....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iuuk
Hackus schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 23:26:
ivm brandveiligheid, mag een ondeugdelijke box/unit niet teruggeplaatst worden
Hij deugt ook nog (voor zover de schoonmakers het beoordeelden), hij is alleen niet meer in fantastische staat.
timleferink schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 23:26:
Heb je er 1 met een 3 standen schakelaar of 1 die altijd op 1 stand zuigt?

Die met een 3 standen schakelaar hebben vaak een perilex aansluiting; en zijn dus niet makkelijk aan te sluiten op een schakelaar.

1 met een normale stekker zal wel prima werken met een klik aan klik uit blokje; als is het natuurlijk niet echt geweldig om m uit te hebben.
Hij zuigt altijd op een stand en kan enkel (via een lichtknop) hoger worden gezet als afzuiging voor het fornuis. Hij zit inderdaad vast met een stekker en er zou dus volgens mij (fysiek) een switch tussen te plaatsen zijn. Het zou dus in principe wel mogelijk moeten zijn om (mits dit fysiek lukt) er een switch tussen te plaatsen en hem voor korte periodes uit te zetten? Mijn grootste 'angst' is namelijk dat dit erg slecht is voor de box en dat het opnieuw opstarten erg slecht is voor de luchtventilatie.
Dat het niet optimaal is kan ik begrijpen, het is dan ook niet iets wat ik als permanente oplossing wil gaan zien. Uiteindelijk ga ik uitzoeken wat mooie, stille, units zijn, maar dat zit er nu nog even niet in.

Rukapul schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 23:34:

Als je wil kun je de stekker eruit trekken. Een schakelaar ertussen kan ook, maar is speciaal geval met een perilex.

Een nieuwe Itho DC MV kost iets meer dan 100 euro....
Aangezien ik er zelf geen verstand van heb gaf google me enkel dingen van zo rond de 300 euro, arbeidsloon niet meegerekend. Het zou dus mogelijk zijn rond de 100 euro wat te vinden en dat zelf (simpel?) in te bouwen? Want dat is natuurlijk wel een stuk aangenamer.
Als het geen normale stekker is zal ik de schakelaar dan ook achterwege laten (dat kan ik volgende week pas weer controleren), maar als het in principe mogelijk is is dat in ieder geval ook al goed om te weten.

Bedankt voor de antwoorden (alvast) in ieder geval. Dat het mogelijk lijkt te zijn hem in ieder geval tijdelijk uit te zetten is goed om te weten, en mocht ik voor rond de 100 euro zoiets kunnen vervangen met een stille unit zou dit al helemaal fijn zijn natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:00
Het is van belang eerst de hele situatie in kaart te brengen. Daaronder valt bv hoe de box is aangesloten.

De locatie van de box maakt ook uit want normaal hangt zo'n ding in een technische ruimte...

De MV op zolder had ik in no-time vervangen, maar dat was niet meer dan nieuwe ophangen, slangen eraan en perilex in de wanddoos steken. Lijkt me niet dat je die normaal in een verblijfsruimte ophangt.

De vraag rond geluidsisolatie dient zich dan ook aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Aan de info die jij hier plaatst maak ik al op dat het niet veilig is, en de unit/box aan revisie cq vervanging toe is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iuuk
Ik zal van de week, als ik weer thuis ben, eens foto's maken van het ding zelf (hopelijk dat er dan ook toevallig iemand kijkt).

Hij hangt in ieder geval https://imgur.com/a/emTq4 achter de houten plaat op de eerste foto. Tweede foto laat zien hoe en waar hij afzuigt, dat is ook zijn enige afzuigpunt (naar een schoorsteen naar boven). Hoe hij precies gemonteerd is weet ik zo snel niet, en zal ik dan ook zo snel mogelijk bekijken en fotograferen. De houten plaat heeft men er voor het schoonmaken uit moeten zagen en daardoor kan ik er nu dus ook zo nodig bij.

Voor nu dus in ieder geval nogmaals bedankt voor de antwoorden. Hopelijk wordt er volgende week meer duidelijk. Excuses voor het gebrek aan alle informatie, ik had gehoopt dat het een snel vraag/antwoord zou zijn wat ik nu mooi even hier kon regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18:56
Opzich kan je degene van 165 euro nu plaatsen
https://www.ventilatielan...3-h-perilex-545-5036.html
(wel opletten of de bedrading overeenkomt. )
en hem later via marktplaats verkopen of hem een nieuwe plek geven. wat zuigt bijv de badkamer/wc af ?
Hiernaast kan je ook later kiezen voor een motorloze afzuigkap aan de unit te hangen.
Ik vind de 24/7 ventilatie wel lekker hij hangt bij mij in de berging. (dus zit achter een deur)
(heb nog de vorige versie en hoor hem geneens meer) de nieuwe zijn stiller en zuiniger.
Maar of een houten schot voldoende is om het geluid tegen te houden is durf ik niet te zeggen.

[ Voor 9% gewijzigd door miciel op 29-10-2017 01:42 ]

Pagina: 1