Win7 Netwerkdriver lijkt random stuk, updaten geen effect?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japieoh
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 25-09 14:59
Hallo mede-tweakers,

Ik heb een (vind ik) bijzondere kwestie. Ik heb vandaag geprobeerd om een pc te fixen, waarvan het internet de laatste 3 dagen opeens erg instabiel is. Misschien is er een update geweest waardoor dit komt? Ik heb geen idee wat het veroorzaakt heeft, maar ik hoop dat jullie mij een stapje verder kunnen helpen.

Het probleem:
Bekabeld internet is opeens erg onstabiel geworden op deze PC. Het begon ermee dat het internet steeds vaker wegviel tot op het ergst vrijwel iedere minuut. Ondertussen doet het internet het helemaal niet meer.

De netwerkkaart ziet wel dat er een kabel in zit, maar ook de router kan ik nu niet meer bereiken in de browser als ik naar 192.168.178.1 ga. Windows geeeft ook met een geel icoontje aan dat er iets mis is met de verbinding, maar probleemoplossing biedt geen uitkomst (niet dat ik dit vaak gebruik, maar dit biedt dus ook geen nieuwe zoekrichting voor het probleem).

De PC:
-Windows 7,
-DHCP staat aan,
-Geen fixed IP (wel geprobeerd in zowel router als op pc, maar had geen effect), windows update is up to date,
-Internet heeft altijd gewerkt, werkt ondertussen helemaal niet meer.
-Netwerkadapter: Realtek RTL8168D op Asrock H55M-el moederbord.
-GData virusscanner

Wat ik al geprobeerd heb:
-Drivers van de netwerkkaart updaten (geen effect).
-De netwerkkabel van de pc in mijn laptop > Werkt gewoon top.
-Ik ben al uren aan het google-en geweest, maar ik vind geen nieuwe opties om uit te proberen.
-Huidige internetkabel vervangen door een CAT6 kabel (dit kon volgens iemand op de interwebs een oplossing zijn, omdat de timing verkeerd zou kunnen zijn met een CAT5(E) kabel? Mijn laptop deed het overigens met beide kabels prima, waardoor ik betwijfel of die kabel echt een verschil maakt.
-Ik heb een tijd terug een SSD in de PC gezet en dat werkt al meer dan een jaar helemaal prima. Nu heb ik op de oude schijf de oude installatie van Windows (7) laten staan. Ik heb nu weer eens vanaf die oude schijf geboot en daar werkt het internet nog wel gewoon (met dezelfde drivers volgens device manager).
-Ik heb de bios op default values gezet, maar had ook geen effect.
-IPv6 uitgezet, maar ook geen effect.
-Errors bekeken in de logs van windows maar deze geeft alleen aan dat de DHCP request niet geaccepteerd wordt door de router met het door de PC voorgesteld IP en dat de PC dus op het IP moet nemen dat de router voorsteld (wat dus eigenlijk meer info is dan een error).
-Router gereboot en hard reset gedaan.

Welke drivers heb ik geprobeerd?
-Nieuwste drivers van de Realtek website
-Drivers van de ASrock site, behorend bij die moederboard (Asrock H55M-EL)
-Drivers die device manager als juiste beoordeeld.
Eigenlijk alle drivers waarvan ik dacht dat ze mogelijk konden werken.

Tussendoor ook vaak het device en drivers volledig verwijderd uit device manager en natuurlijk vaak gereboot.

Router:
Ziggo Connectbox (van Ziggo gekregen nadat aangegeven is dat het internet onstabiel werd, monteur is ook langsgeweest).
Wifi werkt overigens ook gewoon prima. Andere bekabelde apparaten ook.

Hypothese:
Het enige wat ik nu kan bedenken is dat er bepaalde bestanden corrupt zijn geraakt, waardoor eigenlijk niets meer effect heeft. Denken jullie dat dit inderdaad waar kan zijn, of zou ik het heel ergens anders moeten zoeken?
Ik ben er vrij zeker van dat het geen hardwareprobleem is aangezien de netwerkadapter wel gewoon werkt als ik van een andere schijf boot.

De oplossing die ik nog zie:
Windows er opnieuw opzetten, maar dit doe ik natuurlijk liever niet. Dit kost weer een hoop tijd, bestanden omzetten enzovoort en dat probeer ik te voorkomen als dat kan. De pc is verder namelijk lekker snel en werkt gewoon goed.

Ik hoop dat jullie wat tips voor me hebben, want ik heb eigenlijk geen idee waar ik nog kan zoeken en de enige oplossing die ik nog zie in Windows opnieuw installeren, maar dat zie ik wel als laatste optie.

Alvast bedankt voor de hulp en ik zal proberen z.s.m. te reageren als jullie vragen aan mij hebben.

Jacob

Beste antwoord (via Japieoh op 29-10-2017 16:53)

Verwijderd

Je kan windows laten scannen op missende en/of corrupte bestanden met SFC /Scannow in CMD.

Daar los ik dit soort problemen ook nog wel eens mee op - het proberen waard.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-09 00:37
Misschien is de on board netwerkadapter aan het overlijden. Probeer eens een insteek netwerkadapter en kijk of dat het probleem oplost of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japieoh
Hallo Eric,
Bedankt voor je reactie. Ik heb daar ook over nagedacht en dat was ook absoluut wat ik dacht in eerste instantie, maar omdat de netwerkadapter wel gewoon werkt als ik de oude windowspartitie boot, leek mij dit niet het geval.

Ik heb gisteravond nog wat topics gevonden over het geheel verwijderen van oude drivers (want blijkbaar blijft er dus inderdaad nog een deel op je pc staan, waar ik al bang voor was) dus dat ga ik vanmiddag proberen en kijken wat daar de uitkomsten van zijn. Als ik een andere netwerkadapter kan vinden in een oude pc van me dan probeer ik die ook uit.

Als iemand nog andere tips of suggesties heeft dan hoor ik dat natuurlijk graag!

Jacob

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan windows laten scannen op missende en/of corrupte bestanden met SFC /Scannow in CMD.

Daar los ik dit soort problemen ook nog wel eens mee op - het proberen waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japieoh
Oké dankjewel Intelligo! Ik ga het zo even proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japieoh
Ik heb de netwerkkabel er uit gehaald, vervolgens sfc/scannow uitgevoerd en een reboot gedaan en tot nu toe (15min) werkt alles weer zoals het hoort. De sfc/scannow lijkt de corrupte bestanden weer opgelapt te hebben.
Als hij er weer mee stopt dan laat ik het hier weten, maar het lijkt er op dat de oplossing is!

Thnx Intelligo!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Japieoh schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 14:39:
Ik heb de netwerkkabel er uit gehaald, vervolgens sfc/scannow uitgevoerd en een reboot gedaan en tot nu toe (15min) werkt alles weer zoals het hoort. De sfc/scannow lijkt de corrupte bestanden weer opgelapt te hebben.
Als hij er weer mee stopt dan laat ik het hier weten, maar het lijkt er op dat de oplossing is!

Thnx Intelligo!!
Goed om te horen! Niets zo irritant als mysterieuze problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japieoh
Het werkt ondertussen (een paar uur later) nog steeds, dus dit topic kan wat mij betreft gesloten worden. (Ik kan zo snel niet vinden of ik dit zelf kan doen).

Nogmaals bedankt Intelligo.

[ Voor 17% gewijzigd door Japieoh op 29-10-2017 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Japieoh schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 16:55:
Het werkt ondertussen (een paar uur later) nog steeds, dus dit topic kan wat mij betreft gesloten worden. (Ik kan zo snel niet vinden of ik dit zelf kan doen).

Nogmaals bedankt Intelligo.
De tijd dat files corrupt werden ligt al heel lang achter ons.
Waarschijnlijker is dat de pc malware aan boord heeft en dat de pc na een reboot (die je nog niet gedaan hebt) hetzelfde probleem weer heeft

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japieoh
Hallo Brahiewahiewa,

Ik heb wel meerdere reboots gedaan en het werkte daarna nog steeds goed. Daarnaast heb ik de pc gescand en er was inderdaad malware aan boord, maar dat is dus ondertussen opgeruimd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Brahiewahiewa schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 18:27:
[...]

De tijd dat files corrupt werden ligt al heel lang achter ons.
Waarschijnlijker is dat de pc malware aan boord heeft en dat de pc na een reboot (die je nog niet gedaan hebt) hetzelfde probleem weer heeft
Heel lang achter ons? Was het maar waar. Ik kom in mijn werk minstens 2-3x per week corrupte bestanden tegen.

Afbeeldingslocatie: http://thewindowsclub.thewindowsclubco.netdna-cdn.com/wp-content/uploads/2010/02/sfc-cmd-600x271.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggy_NL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14-08 14:22
Nja, voor de meesten van ons zal W7 dan ook al ver achter ons liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Verwijderd schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 08:23:
[...]
Heel lang achter ons? Was het maar waar. Ik kom in mijn werk minstens 2-3x per week corrupte bestanden tegen...
Dan doe je iets fout. Je hebt of je virusscanning niet op orde, of je eindgebruikers hebben teveel privileges of je draait nog op hardware uit het vorige millennium. Je zou echt eens in zo'n cbs.log file moeten duiken om uit te vissen wat er precies aan de hand is. Alleen maar schouderophalend dweilen met de kraan open, is geen goede ict-dienstverlening

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japieoh
Het probleem lijkt (zoals Brahiewahie al vermoedde) nog niet opgelost. Er zijn nog steeds problemen. SFC Scannow herstelt het niet meer.

Zodra ik tijd heb, haal ik de pc leeg en zet ik er windows 10 op.
Pagina: 1