Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Eerste Build - Gaming PC - €1800

Pagina: 1
Acties:

• mbamelis
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 24-11-2017
Hallo allemaal

Ik ben al enkele maanden aan het nadenken om een eigen PC te bouwen. Recent ben ik dan ook begonnen met alle soorten hardware te vergelijken en stap voor stap een lijstje samen te stellen met alle onderdelen. Ik had graag jullie ervaren mening gehoord!

Het lijstje met onderdelen staat onderaan deze post.

Ik heb een opleiding in de computerwetenschappen achter de rug en werk al een tweetal jaar bij een bedrijf dat software ontwikkelt. Hiermee wil ik gewoon maar zeggen dat ik wel wat ken van computers; maar ik wil ook meteen duidelijk maken dat ik geen enkele ervaring heb met zaken zoals moederborden, koeling, cases en voedingen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
- Online surfen en media consumeren op sites zoals YouTube en Twitch.
- Gaming: initieel op een 1080p scherm, later op een 1440p scherm. Niet de zwaarste games maar toch bepaalde games die grafisch al wat meer vragen zoals The Witcher 3.
- Virtual Reality: het systeem moet "VR Ready" zijn (en liefst meer dan dat) omdat ik daar later wel mee wil gaan experimenteren.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Maximumprijs ligt op een 1800 euro.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb al twee 1080p schermen (24") die ik gewoon verder ga gebruiken. Op termijn moet daar nog een derde 1440p scherm (27") bijkomen.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een krachtige processor en grafische kaart voor het spelen van moderne games op hoge settings en op termijn voor het experimenteren met Virtual Reality in goede kwaliteit. Voor zowel de processor en grafische kaart heb ik niet de best beschikbare modellen gekozen om de prijs toch ietwat te drukken. Besparingen die kunnen gebruikt worden voor toekomstige upgrades, uiteraard!
Ik heb lange tijd een Dual Boot systeem gehad op mijn laptop maar dat wil ik nu vervangen door twee aparte SSD schijven voor de besturingssystemen: een 480 GB variant voor Windows en een 60 GB variant voor Linux. Op de Windows drive komen ook games te staan die voordeel halen uit een SSD. Verder heb ik ook altijd een grote HDD gehad voor massaopslag. Op termijn moet daar nog een tweede HDD bij voor backups. Alle harde schijven wil ik aansluiten op een HDD switch die in een 5.25" bay past. Zo kan ik van besturingssysteem wisselen door gewoon de correcte harde schijf van stroom te voorzien.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik ben altijd fan geweest van Intel processoren en Nvidia grafische kaarten. Met AMD heb ik weinig ervaring maar ik heb voor deze build ook de nieuwe Ryzen processoren overwogen. De nieuwe Coffee-Lake chips van Intel leken me toch nog steeds de beste keuze.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik heb altijd graag mogelijkheden tot uitbreiding. Dus een ruime kast en voeding met wat marge zijn altijd aangenaam. Verder wil ik graag een build die stil is wanneer er niet veel zware taken zijn en koel blijft tijdens het gamen. Een kast die proper oogt qua bekabeling met componenten die qua uiterlijk bij elkaar passen vind ik persoonlijk een pluspunt.

Ga je overklokken?
Initieel ben ik niet van plan te overklokken.

Wat verwacht je van ons?
Aangezien dit mijn eerste build is, had ik graag van ervaren mensen hun mening over de onderdelen die ik opgelijst heb:
- Zijn alle nodige onderdelen aanwezig?
- Zijn alle aanwezige onderdelen ook nodig of heb ik sommige zaken overschat?
- Zijn alle onderdelen onderling compatibel?
- Zijn er nog extra SATA data kabels nodig voor de voorgestelde configuratie van harde schijven?
- Is de voeding voldoende krachtig?
- Is de koeling voldoende?
- Zijn er bepaalde zaken die ik misschien over het hoofd gezien heb?

Alvast bedankt voor het lezen en voor de eventuele reactie!

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-8600K Boxed€ 261,51€ 261,51
1ASRock Z370 Pro4€ 110,-€ 110,-
1MSI GeForce GTX 1070 Ti Armor 8G€ 559,-€ 559,-
1Seagate Barracuda, 1TB€ 44,-€ 44,-
1Fractal Design Define R5 Zwart Window€ 109,51€ 109,51
1Microsoft Windows 10 Home EN 32/64bit, USB€ 121,-€ 121,-
1Cooler Master Hyper 612 Ver. 2€ 33,20€ 33,20
1Fractal Design Dynamic GP-14 Black blades, 140mm€ 15,01€ 15,01
1Crucial Ballistix Sport LT BLS2C8G4D240FSB€ 155,95€ 155,95
1Seasonic Focus Plus 550 Gold€ 80,95€ 80,95
1Corsair Force LS V2 60GB€ 43,95€ 43,95
1Corsair Force LS V2 480GB€ 194,50€ 194,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.728,58

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-10 08:14

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

De vragen die in me opkomen:

- Waarom de keuze voor Intel en niet AMD?
- Waarom 2 SSD's?
- Waarom W10 Home als je voor ongeveer hetzelfde geld ook Pro koopt?
- Een 1T disk vind ik wat mager, tenzij je een NAS hebt
- Waarom een SATA SSD en geen NVME, voor hetzelfde geld als je nu voor die 2 SATA SSDs uit geeft koop je ook dit: pricewatch: Samsung 960 EVO 500GB

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• mbamelis
unezra schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 18:26:
De vragen die in me opkomen:

- Waarom de keuze voor Intel en niet AMD?
- Waarom 2 SSD's?
- Waarom W10 Home als je voor ongeveer hetzelfde geld ook Pro koopt?
- Een 1T disk vind ik wat mager, tenzij je een NAS hebt
- Waarom een SATA SSD en geen NVME, voor hetzelfde geld als je nu voor die 2 SATA SSDs uit geeft koop je ook dit: pricewatch: Samsung 960 EVO 500GB
Bedankt voor je reactie.

De keuze voor Intel is gebaseerd op twee zaken: ik ben altijd al fan geweest van Intel en ik heb ook gelezen dat voor gaming en VR de Intel chips beter presteren dan AMD chips. Ik heb wel de Ryzen processoren in mijn vergelijking opgenomen maar voor het systeem dat ik wil bouwen leken de Coffee-Lake chips van Intel mij de beste keuze.

Ik heb gekozen voor de twee aparte SSD's omdat ik op de ene Windows en op de andere Linux wil installeren. Tot nu toe heb ik altijd met een Dual Boot systeem gewerkt om meerdere besturingssystemen op een SSD te passen maar dat vind ik eigenlijk niet zo handig. In combinatie met een hard drive switch die in een 5,25" bay past, kan ik dan de SSD met het gewenste besturingssysteem van stroom voorzien. In de originele post staat ook een link naar de hard drive switch die ik van plan ben om aan te schaffen.

Dat beantwoord dan ook meteen waarom ik gekozen heb voor aparte SATA SSD's en niet voor een NVME. Verder heb ik echt geen nood aan meer dan 1 TB opslagcapaciteit.

Naar wat ik gezien heb kost Windows 10 Pro vaak 200 euro of meer. Of heb je het dan over een OEM versie? Ik had graag een Windows licentie gekocht die me toelaat om onderdelen in het systeem te vervangen en te upgraden en volgens mij gaat dat niet met een OEM versie. Of ben ik daar mis in?

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-10 08:14

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Om even in te gaan op je dual-boot verhaal. Ik zou als je graag Linux *en* Windows wil gebruiken, kijken welke van de 2 je het meest gebruikt en dat als base OS installeren. De andere installeer je dan in VirtualBox als guest.

Dat is mij altijd beter bevallen dan dual-boot, waar je eigenlijk *altijd* het verkeerde OS hebt geboot en rebooten irritant blijft. :)

Een belangrijk deel van het snelheidsverlies kun je opheffen door op NVME te draaien en het extention pack te installeren waardoor je guest OS Virtualbox-aware word.

Mocht het je enkel om wat Linux tools gaan:
MSDN: Install the Linux Subsystem on Windows 10

W10Pro koop je gewoon als OEM. Dat mag, want je bouwt immers zelf een systeem dus mag je een OEM licentie gebruiken en die is ook iets van €120,-

pricewatch: Microsoft Windows 10 Pro EN 1u 64bit OEM

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• mbamelis
unezra schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 20:06:
Om even in te gaan op je dual-boot verhaal. Ik zou als je graag Linux *en* Windows wil gebruiken, kijken welke van de 2 je het meest gebruikt en dat als base OS installeren. De andere installeer je dan in VirtualBox als guest.

Dat is mij altijd beter bevallen dan dual-boot, waar je eigenlijk *altijd* het verkeerde OS hebt geboot en rebooten irritant blijft. :)

Een belangrijk deel van het snelheidsverlies kun je opheffen door op NVME te draaien en het extention pack te installeren waardoor je guest OS Virtualbox-aware word.

Mocht het je enkel om wat Linux tools gaan:
MSDN: Install the Linux Subsystem on Windows 10

W10Pro koop je gewoon als OEM. Dat mag, want je bouwt immers zelf een systeem dus mag je een OEM licentie gebruiken en die is ook iets van €120,-

pricewatch: Microsoft Windows 10 Pro EN 1u 64bit OEM
Bedankt voor alle tips!

Het is al even geleden dat ik met VirtualBox e.d. gewerkt heb. Wat ik me ervan herinner is vooral het verlies aan performantie maar daar bestaan blijkbaar oplossingen voor. In dat geval zou ik inderdaad kiezen voor een NVME SSD, wat ook weer wat kabels uitspaart!

Dat van die OEM licentie hou ik zeker in het achterhoofd want aan Windows spendeer ik het liefst zo weinig mogelijk. :)

Ik neem aan dat de resterende onderdelen in de build goed zijn? Je lijkt er toch niet meteen commentaar over te hebben dus dat is een goed teken, niet? Mijn grootste zorg als onervaren beginner is dat ik dingen ga combineren die niet of slecht bij elkaar gaan passen (qua performantie en ook fysiek qua plaatsing op het moederbord e.d.).

Verwijderd

Voor de prijs van een GTX 1070 Ti in Nederland heb je ook snellere 1080's:
pricewatch: Inno3D iChill GeForce GTX 1080 X4
pricewatch: Palit GeForce GTX 1080 GameRock 8GB

Als CPU koeler kun je de iets betere pricewatch: Arctic Freezer 33 pakken.

Hou er rekening mee dat een i5 8600k zonder overklokken niet veel sneller is dan een i5 8400. Met een i5 8600k heb je natuurlijk wel die overklok mogelijkheid, maar het moederbord is daar dan weer niet zo geschikt voor. Mocht je de mogelijkheid tot overklokken willen houden zonder problemen te krijgen met een VRM die het niet aankan is iets als een pricewatch: MSI Z370 SLI PLUS, of beter nog een pricewatch: ASRock Z370 Extreme4 eigenlijk wel aan te raden, waardoor het verschil in prijs nog groter wordt. In de toekomst kan overklokken wel nut hebben om snellere videokaarten beter bij te kunnen houden, maar je betaalt voor de Mobo + CPU combo nu wel meer dan €100,- extra.

Sneller geheugen heeft in ieder geval wel zin:
pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15
De prijzen rijzen de laatste dagen hiervan wel ineens de pan uit helaas, maar bij megekko is het bovenstaande setje nog wel enigzins betaalbaar en leverbaar vergeleken met andere setjes. Twee weken geleden ging dit setje voor €20,- minder.

De voeding kan het prima aan. Bij het moederbord zitten altijd minimaal wel 2 SATA kabels, maar je zou even moeten kijken hoeveel er bij het moederbord zitten welke je uiteindelijk neemt.

• mbamelis
Verwijderd schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 13:07:
Voor de prijs van een GTX 1070 Ti in Nederland heb je ook snellere 1080's:
pricewatch: Inno3D iChill GeForce GTX 1080 X4
pricewatch: Palit GeForce GTX 1080 GameRock 8GB

Als CPU koeler kun je de iets betere pricewatch: Arctic Freezer 33 pakken.

Hou er rekening mee dat een i5 8600k zonder overklokken niet veel sneller is dan een i5 8400. Met een i5 8600k heb je natuurlijk wel die overklok mogelijkheid, maar het moederbord is daar dan weer niet zo geschikt voor. Mocht je de mogelijkheid tot overklokken willen houden zonder problemen te krijgen met een VRM die het niet aankan is iets als een pricewatch: MSI Z370 SLI PLUS, of beter nog een pricewatch: ASRock Z370 Extreme4 eigenlijk wel aan te raden, waardoor het verschil in prijs nog groter wordt. In de toekomst kan overklokken wel nut hebben om snellere videokaarten beter bij te kunnen houden, maar je betaalt voor de Mobo + CPU combo nu wel meer dan €100,- extra.

Sneller geheugen heeft in ieder geval wel zin:
pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15
De prijzen rijzen de laatste dagen hiervan wel ineens de pan uit helaas, maar bij megekko is het bovenstaande setje nog wel enigzins betaalbaar en leverbaar vergeleken met andere setjes. Twee weken geleden ging dit setje voor €20,- minder.

De voeding kan het prima aan. Bij het moederbord zitten altijd minimaal wel 2 SATA kabels, maar je zou even moeten kijken hoeveel er bij het moederbord zitten welke je uiteindelijk neemt.
Hey, bedankt voor je reactie.

De tips i.v.m. de GPU en CPU koeler hou ik zeker in gedachten! Spijtig dat de prijzen van werkgeheugen zo hoog liggen. Als sneller geheugen merkbaar beter is, ben ik wel bereid wat extra te betalen.

Ik had eerder al gedacht om nog even te wachten op de B3xx serie van moederborden om die dan te combineren met een i5 8400. Overklokken is voor mij absoluut geen must en als ik er nog een duurder moederbord voor moet aanschaffen dan doe ik het liever niet.

Tijdens mijn zoektocht naar onderdelen heb ik ook een tijdje overwogen om de volgende combinatie CPU + moederbord te nemen. Het is dan wel een oudere generatie Intel chip maar ze zou zeker nog voldoende krachtig moeten zijn voor games en in de toekomst voor VR.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-7500 Boxed€ 184,95€ 184,95
1ASRock B250 Pro4€ 84,15€ 84,15
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 269,10

Die combo bespaart wat aan kosten (een 100 euro) maar ik ben niet zeker of die besparing het wel waard is. De i5 Coffee-Lake chips hebben allemaal 6 cores en dat zou op termijn toch een verschil kunnen maken, niet? Aan de andere kant zou die extra besparing weer een net iets betere upgrade kunnen betekenen binnen een paar jaar...

Lijkt dit een goede vervanging van de CPU + moederbord combo in het originele lijstje?

Verwijderd

Dan zou zoiets beter zijn:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler€ 200,95€ 200,95
1MSI B350 PC Mate€ 79,95€ 79,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 280,90

Meer cores heeft nu in veel games al nut, 4 cores worden soms al voor 100% belast en dit zal in de toekomst alleen nog maar meer worden. Zie ook deze video:
YouTube: Ryzen 5 1600/ 1600X vs Core i5 7600K Review: It's an AMD Win!

Waar een i5 7600k op lichte momenten meer uit de videokaart haalt, maar dat op zware CPU momenten de Ryzen 5 1600 zijn framerate beter kan behouden omdat de i5 op 100% load zit. Een i5 8400 is in games nog wel sneller dan de Ryzen 5 1600, maar multithreaded is de Ryzen weer sneller vanwege 12 threads. Maar als je op dit moment wil kopen is het sowieso een betere keuze dan een oude i5. Voordeel van de Ryzen 5 1600 is ook dat de meegeleverde koeler al best aardig is en dus geen extra koeler erbij hoeft te kopen.

Je hebt nu overigens ook al de pricewatch: Intel Core i3-8100 Boxed welke net zo snel is als een i5 7500.

• mark300583
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 02-01-2024
Misschien de 1600x ipv 1600 als hij liever niet wilt overclocken
Pagina: 1