Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:40

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
Onlangs vond ik een defecte JBL Flip 2 die nog wel aanging, maar waar van het geluid het niet deed.

Toen ik deze open maakte zag ik dat de 6R8 van het onderstaande plaatje schuin omhoog stond en aan 1 kant dus los was:

Afbeeldingslocatie: https://d3nevzfk7ii3be.cloudfront.net/igi/OfCD5dMPFdlESa2Q.medium (niet mijn plaatje, dus hier het onderdeel goed)

Toen heb ik, omdat ik met dit soort complexe printplaatjes nog niet altijd zo handig ben, gewoon met hotglue gezorgd dat de 6R8 weer contact maakte. Hierna werkte de speaker een poos(je) weer (enkele weken/maanden). Echter vanochtend deed hij het niet meer en heb ik hem weer open gehaald en de boel weer los gemaakt. Ik probeerde hem er toch op te solderen, maar ik kan er niet normaal bij.

Toen met los draad geprobeerd om hem dan maar er los op te solderen, maar ook werkte de boel daarna nog steeds niet (hij knippert met 1 ledje en het geluid werkt weer niet.

Als ik de weerstand meet van de 6R8 krijg ik ook 0 0hm te zien.

Het leek me nu het beste een nieuwe 6R8 te bestellen, maar hoe kan ik achterhalen welke ik precies nodig heb? Ik zie dat ze voor verschillende Amperè's geschikt zijn. Zou ik dan gewoon degene met de hoogste Ampère moeten halen? En ik zie ze ook als open spoeltje, dat lijkt me fijner terugsolderen, maar weet niet of er veel verschil tussen zit?

Iemand die hier wat zinnigs over kan vertellen?

Het moederbord met de 6R8 er af gehaald
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/A27WgUk.jpg

Het bewuste onderdeel:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/4W6HPEl.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/cEDLtqv.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/PEwfIFi.jpg

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvanpruissen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-12-2024

rvanpruissen

rePear.it

Dat is een spoel, die horen 0 ohm te meten, dus een nieuwe bestellen zal waarschijnlijk weinig helpen... Misschien moet je met de hulp van een medetweaker dit component eerst even fatsoenlijk terugzetten, goede kans dat het dan weer werkt. Mocht je in de omgeving van Eindhoven wonen kan ik je hier wel mee helpen.

[ Voor 50% gewijzigd door rvanpruissen op 28-10-2017 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
Hmm karig. Toch start hij zonder spoel helemaal op en laadt gewoon zijn batterij bij en alle bediening werkt dan ook gewoon, terwijl met de spoel er op hij weer in de modus gaat dat er 1 van de 4 ledjes permanent knippert, zoals hij ook was vóór dat ik de spoel er helemaal af haalde.

Wat zou handig zijn om verder te debuggen? En wat voor component zou ik ook even kunnen gebruiken om het geluid te kunnen testen wat overeen zou komen met deze 6R8?

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-09 22:09

SA007

Moderator Tweaking
Gezien de componenten eromheen is deze spoel onderdeel van een dc/dc regelaar.
Aan het formaat te zien is het geen kleintje dus bedient hij iets wat een ~5w nodig heeft.

Het apparaat mist nu dus 'ergens' een spanningsrail, die zal er niet voor de sier inzitten dus het is niet vreemd dat je functionaliteit mist.
Goede kans dat deze gebruikt wordt om een hogere spanning te maken om de speakers op te laten werken.

Dat verklaart prima waarom je geen geluid krijgt.

Dat component er weer (goed) opzetten is waarschijnlijk genoeg, je hebt een soldeerbout, je kan proberen deze met 2 korte draadjes (3cm ofzo) los van het bord te zetten, dat is een stuk makkelijker dan direct erop bij deze componenten en voor de werking van een spoel maakt een kort draadje weinig uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
Maar als ik wel 0 weerstand meet en de spoel dus 'werkt' kan er dan alsnog iets in de spoel kapot zijn? Hij vertoond alle symptomen van prima werking zonder spoel, maar ik weet niet of er wel iets stuk kan gaan aan een spoel, want met losse draadjes verbonden heb ik reeds gedaan, maar toen werkte het alsnog niet.

Ik denk dat ik toch een setje spoelen haal, zo duur is dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Als je hem even opmeet, breedte en hoogte, dan kun je zo een nieuwe bestellen.
Ik gok bijvoorbeeld dat dit wel eens een SRR1210-6R8Y zou kunnen zijn.
12 = 12mm vierkant
10 = 10mm hoog
6R8 = 6.8 uH (micro henry)

Eropzetten met èèn soldeerbout is erg lastig omdat hij zo groot is en aan beide kanten soldeervlakken aan de onderzijde heeft. Je hebt eigenlijk twee soldeerbouten nodig of hete lucht.

[ Voor 49% gewijzigd door jeroen3 op 29-10-2017 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-09 22:09

SA007

Moderator Tweaking
@MsG Het is niet onmogelijk dat een spoel kapot is ondanks dat hij nog geleid, maar zeker bij zulke lage spanningen is dat erg ongebruikelijk, het is een rolletje draad.
Ik zou geen andere spoel halen, maar 'm erin zetten en gaan meten wat ermee aan de hand is, de kans dat het die spoel is is verwaarloosbaar.

Ik zou 'm erin zetten, aanzetten en kijken wat er voor spanning er op de condensators om die spoel staat. Dat zou een indruk moeten geven waar het probleem zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
jeroen3 schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 14:06:
Als je hem even opmeet, breedte en hoogte, dan kun je zo een nieuwe bestellen.
Ik gok bijvoorbeeld dat dit wel eens een SRR1210-6R8Y zou kunnen zijn.
12 = 12mm vierkant
10 = 10mm hoog
6R8 = 6.8 uH (micro henry)

Eropzetten met èèn soldeerbout is erg lastig omdat hij zo groot is en aan beide kanten soldeervlakken aan de onderzijde heeft. Je hebt eigenlijk twee soldeerbouten nodig of hete lucht.
Hoogte (vanaf midden onderkant, dus niet de contactpunten): 9,62mm
Breedte: 12,41 mm
Lengte: 12,34

Zou een grotere erg zijn? En het zou dus geen werkingsnadeel hebben als ik de spoel met losse draden gewoon los er aan soldeer? Dat zie ik meer zitten dan precies op die plek op de PCB.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Absoluut geen losse draden gebruiken. Deze spoel is onderdeel van enn schakelende de voeding en daarbij is de plaatsing op de printplaat essentieel voor goede functionaliteit.

Als je wilt kan ik hem er voor je op zetten, ik woon in de buurt van Arnhem.

[ Voor 18% gewijzigd door jeroen3 op 03-11-2017 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
Ik zit toch even te kijken voor een nieuwe spoel. Ik lees dat de speakers beide 8 Ohm zijn. Ik lees dat het hele ding een output heeft van 12 watt. De interne batterij is altijd 3.7 volt. Is het dan een correcte aanname dat ik een spoel moet hebben van op z'n minst 12 / 3,7 = 3,24 Ampere? Of haal ik iets te veel door elkaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Neem nou gewoon de vele, consistente adviezen van harte. ;) (= vast laten solderen door iemand die dat vaker doet)

Je bent dingen compleet door elkaar aan het halen. Zoals al eerder gezegd is die spoel onderdeel van een dc/dc regulator die het voltage opkrikt naar hoger dan 3,7v om de speakers te voorzien.

Daarnaast is je stroomsterkte (ampere) altijd afhankelijk van je spanning (voltage) en daarom is "een spoel van x ampere" een uitspraak die als op tang op een varken slaat. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 9 november 2017 @ 00:02:
Neem nou gewoon de vele, consistente adviezen van harte. ;) (= vast laten solderen door iemand die dat vaker doet)

Je bent dingen compleet door elkaar aan het halen. Zoals al eerder gezegd is die spoel onderdeel van een dc/dc regulator die het voltage opkrikt naar hoger dan 3,7v om de speakers te voorzien.

Daarnaast is je stroomsterkte (ampere) altijd afhankelijk van je spanning (voltage) en daarom is "een spoel van x ampere" een uitspraak die als op tang op een varken slaat. :+
Ik bedoel meer een spoel die een bepaald ampère aankan danwel kan leveren, want daarin zie ik vooral de verschillen tussen de 6R8's. Mijn spoel is namelijk compleet uit elkaar gevallen door mijn eigen pogingen.

Ik begrijp dat als ik het geluid (onbewust) te hard zou zetten met een te krappe spoel ik mogelijk componenten te heet laat worden.

Ik zou eigenlijk willen checken of het wel zeker weten de spoel is, zonder per se een spoel te bestellen (deze zijn eigenlijk niet te vinden voor 1 stuk, zonder onevenredig hoge verzendkosten).

Zou ik dan de speaker-kabels uit het moederbord moeten trekken en die zelf kunnen voeden met iets alternatiefs met voldoende ampère? Zo staat er een spanning van ~4,2 volt (de min of meer maximale spanning van een accu) op de contactpunten van de spoel.

Dus ik wil hem best vast laten solderen, maar dan moet ik wel eerst de spoel hebben, danwel door mezelf uit laten sluiten dat het iets anders is. Ik verdenk de spoel, gezien dat onderdeel eerder los zat, en ik toen met hot glue er op heb gezet. En daarnaast de JBL als geheel nu prima werkt (los van geluid uiteraard) als ik er helemaal geen spoel op heb. Maar vind het wel gek dat die spoel dan toch ineens stuk is gegaan. Misschien zorgde mijn hotglue-fix voor hogere weerstand waardoor de spoel inwendig stuk is gegaan?

Op de speakers staat F40N8C, maar daar lees ik weinig over. Kan ik er in redelijkheid vanuitgaan dat de speakers rechtstreeks aansluiten met een losse voeding van ~4,20 volt en een goed hoge Ampère waarde een goede manier is om te testen dat inderdaad de spoel het euvel is en niet óók/of juist iets anders?

Weggooien kan altijd nog, maar ik vind het repareren van spullen leuk, duurzaam en het levert leuke spullen op die je anders niet altijd per se had gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-09 18:54
De versterker bestaat uit meerdere onderdelen dan alleen het versterker deel.

De spoel is onderdeel van het voedingsdeel van de versterker.

De maximale stroom bepalen die door die spoel heen zou moeten gaan lopen is geen nattevingerwerk. Echter met een vervangende spoel van dezelfde waarde en ongeveer dezelfde afmetingen heb je een redelijke kans van slagen.

Een spoel zou je na kunnen meten met een impedantiemeter die is waarschijnlijk alleen wat duurder dan een losse spoel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
Ik ga denk ik gewoon de spoel bestellen die ik @jeroen3 geadviseerd kreeg. Type SRR1210 http://nl.farnell.com/bou...6-8uh-30-7-85a/dp/2455070

Alle anderen die ik tegenkwam, ook op AliExpress en dergelijken hadden een te krappe hoogte, en corresponderend minder Ampere. Deze komt het meeste overeen.

Mijn redering was alsvolgt: De speakers en het geluidssysteem zullen nooit meer ampere trekken dan nodig (immers wordt ampere 'gevraagd' en niet als spanning geleverd) dus dan is een eventueel hogere spoel beter dan een te lage die minder Ampère geeft. Als dit helemaal verkeerd beredeneert is hoor ik het graag.

Ik kan het via iemand zakelijk kopen, dus dan kost het amper iets, dan vind ik dit proberen zonder verder uit te pluizen of dit het euvel is wel de moeite waard. Ik denk dat ik daarna de spoel er even goed tegenaandruk met hot glue of tape, puur om even in een split second te kunnen horen of dit inderdaad het euvel is, doordat je bij het aanzetten van de JBL normaalgesproken meteen een bepaald geluidje moet horen. En hem daarna laat solderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
Nou de spoel besteld en er tegen aangedrukt om te kijken of ik op z'n minst een geluidje hoor bij het aandoen, maar helaas. Geen geluid en hij gaat weer in de modus van 1 knipperend ledje. Lijkt dus meer aan de hand te zijn. Zonder coil doet hij nog steeds alles qua Bluetooth-koppelen en werking, behalve uiteraard het geluid.

Houdt het een beetje op denk ik. Moederbordje uit de VS is een beetje duur vanwege verzendkosten helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11-09 13:39
kan je de versterker ic vinden, en wat moet die ingangspanning zijn en wat meet je met die spoel daarop? of is die ic in bga gesoldeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
jctjepkema schreef op woensdag 22 november 2017 @ 09:08:
kan je de versterker ic vinden, en wat moet die ingangspanning zijn en wat meet je met die spoel daarop? of is die ic in bga gesoldeerd?
Zal eens kijken, het printje is vooral veel SMD-componenten, maar zal eens kijken of ik wat kan ontleden. Bij dit soort microspul loop ik zo gauw vast als er niet ergens overduidelijk een kapot onderdeel is. Lopen we bij het Repair Café ook best vaak tegenaan bij moderne spullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Als ik naar die printplaat kijk dan vermoed ik dat de root cause hier een soldeerfout is door een fout in het pcb ontwerp. Die spoel is natuurlijk een flink ding, maar het kopervlak waar hij op gesoldeerd moet worden is ook gigantisch. Koper geleidt warmte erg goed dus de combinatie van een flinke spoel met flinke landingplanes zegt dat je daar harder moet stoken om op de juiste temperatuur te komen voor solderen. Op de foto met de spoel verwijderd zie je dat bij zowel de linker als de rechterkant de pasta in zijn originele vorm nog zichtbaar is, dus die is gewoon niet goed gevloeid. Waarschijnlijk is dit in het pcb design op te lossen door die landingplanes van de spoel thermals te geven. Zoals ik het zie is dit een ontwerpfout maar eenvoudig te repareren door die spoel terug te solderen, niet vervangen. Ik denk dat dit met een normale bout ook nog wel te doen is met een fijne punt en loodhoudende soldeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
Flake schreef op woensdag 22 november 2017 @ 12:06:
Als ik naar die printplaat kijk dan vermoed ik dat de root cause hier een soldeerfout is door een fout in het pcb ontwerp. Die spoel is natuurlijk een flink ding, maar het kopervlak waar hij op gesoldeerd moet worden is ook gigantisch. Koper geleidt warmte erg goed dus de combinatie van een flinke spoel met flinke landingplanes zegt dat je daar harder moet stoken om op de juiste temperatuur te komen voor solderen. Op de foto met de spoel verwijderd zie je dat bij zowel de linker als de rechterkant de pasta in zijn originele vorm nog zichtbaar is, dus die is gewoon niet goed gevloeid. Waarschijnlijk is dit in het pcb design op te lossen door die landingplanes van de spoel thermals te geven. Zoals ik het zie is dit een ontwerpfout maar eenvoudig te repareren door die spoel terug te solderen, niet vervangen. Ik denk dat dit met een normale bout ook nog wel te doen is met een fijne punt en loodhoudende soldeer.
Die tin die je daar ziet is al geweest na mijn poging om het weer vast te solderen, dus niet heel representatief. Maar het hele kopergedeelte maakt contact, maar op de spoel zelf zijn het twee connectiegedeelten aan weerszijden, het feit dat zodra de spoel is aangesloten de JBL gaat knipperen met 1 led, in plaats van in zijn normale werkende modus gaat, doet mij denken dat de spoel wel degelijk contact maakt, maar dat het dus iets anders moet zijn.

Immers zonder de spoel werkt de boel (zonder speakergeluid uiteraard), maar met spoel knippert de JBL aldoor met 1 led en werkt verder niks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jctjepkema
Misschien dat dat een soort overvoltage protecion is, en hij dus de versterker uitschakelt en error mode opent. Misschien vergelijkende weerstanden van het voedings circuit kapot, mosfet kapot, ik zit maar wat te gissen hierzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
jctjepkema schreef op woensdag 22 november 2017 @ 14:36:
Misschien dat dat een soort overvoltage protecion is, en hij dus de versterker uitschakelt en error mode opent. Misschien vergelijkende weerstanden van het voedings circuit kapot, mosfet kapot, ik zit maar wat te gissen hierzo.
Ik zal eens kijken naar dat soort dingen. Ik kan alleen geen datasheet vinden van het moederbord van de JBL Flip 2. Dan wordt het een beetje monnikenwerk. Ook moet je weerstanden eigenlijk meten los van het circuit, wat nogal lastig gaat zo. Andere optie is dat ik de speakers recycle voor een ander project.

Vind het gewoon gek dat het enige defect aan deze JBL aan het begin was dat de Coil half van het bord af was, dat had ik toen opgelost (met hotglue, niet optimaal maar goed) en toen werkte het ding een maand lang prima. Wat zou logischerwijs nog meer stuk gaan bij een dergelijk circuit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
Hij heeft vervolgens een maand goed gewerkt? Dan is er waarschijnlijk een lek ergens, want eerst heeft de spoel zichzelf al los gekregen, vervolgens doet hij het wel maar spontaan weer niet. Waarschijnlijk was het dit keer niet de spoel maar iets anders wat kapot is gegaan.

Het waarschijnlijk in het circuit van die schakelende voeding; ik verwacht dat dat circuit de spanning omhoog krikt voor de eind trap. Die eind trap zal waarschijnlijk een klasse D zijn dus goeie kans die die tussen de 9 en 15v werkt. Misschien dat je die kan vinden, en zijn ingansspanning kan vinden in de datasheet. Als je die extern zou kunnen voeden zou die het misschien wel doen zonder error. Als dat zo is, moet je die schakelende voeding waarschijnlijk helemaal na lopen. Je zou die schakelende voeding IC controller kunnen nazoeken en kijken wat het "advies" schema is wat daarinstaat, misschien dat je die componenten kan vinden en daarmee misschien wel alles kan nalopen.
Ongetwijfeld een flinke klus, maar ontzettend leerzaam en wel super leuk + die jbl flip was ook geen goedkoop ding en klinkt eigenlijk erg prima voor dat formaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
Ik heb de JBL als defect uit de elektronicaprullenbak gevist, dus het is vooral leerzaam voor me :-). Het enige visuele defect was toen inderdaad die losgeraakte coil. Of er initieel nog iets anders mee aan de hand was heb ik zelf in elk geval niet gemerkt. De spanning naar de speakers was volgens mij ook 4.2 (de spanning van de interne accu) als dat hoger zou moeten zijn heb ik even een speur-richting. Klopt het dat de spoel enkel een bepaalde stroom/ampere zou genereren en niet zozeer zou zorgen voor een spanningsverhoging?

Ik zal de voltages her en der eens meten over het circuit.

Optie B is dat ik de behuizing en de speakers recycle voor een DIY bluetooth-speaker circuit, maar ik wil er qua geluidskwaliteit niet zwaar op achteruit gaan.

Pagina: 1