Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Hawkery
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-03 09:55
Hi,

Paar weken terug is mijn PC gecrasht, bij heropstarten bleek er geen OS geinstalleerd te zijn.
Ik had Win 10 op mijn SSD staan, dus ging er vanuit dat de SSD het niet meer deed en dat mijn HDD (puur als opslag) nog in orde was.

Ik heb toen een nieuwe SSD gekocht en begin deze week geinstalleerd met een clean install van Windows 10.
Na de install bleek de PC mijn HDD niet te vinden, dus heb ik de oude SSD als tweede schijf eraan gehangen en die bleek toen nog volledig in orde te zijn...
Dus de HDD er uit en die SSD gecleaned voor te gebruiken als opslag.

Deze middag crashte de PC opnieuw. Bij heropstarten gaf hij opnieuw aan dat er iets mis was met de uefi. Dus heb in BIOS aangeduid dat de SSD gewoon moet opstarten (dus zonder de uefi).
PC startte terug op, maar bleek dat mijn oude SSD verdwenen was. Even later crashte de PC opnieuw en bij herstart bleek er weer geen OS geinstalleerd te zijn.

Ik vraag me nu dus af waar dit aan kan liggen... Zijn het de schijven waar iets mis mee is, of is er misschien iets mis met mijn moederbord, waardoor die de schijven laat crashen?

Bijkomende vraag: is mijn HDD op 1 of andere manier nog te redden?

Alvast bedankt!

Beste antwoord (via Hawkery op 29-10-2017 13:21)

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 30-11 22:03

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Hoezo kan je dan niet testen? Denk je dat maar 1 kabel defect kan raken? ;) Je kan de goede kabel nog gebruiken voor je HDD en kijken of je 'm in je BIOS/UEFI ziet. Dan weet je dat de schijf nog te detecteren is. Start je verder op met een Linux live USB, dan kan je zelfs de data nog bekijken en SMART status uitlezen. Is dat allemaal nog in orde, dan is het een kwestie van nieuwe SATA kabels halen.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Alle reacties

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:53

MsG

Forumzwerver

Zie je ze helemaal niet in BIOS? Of hoe concludeer je dat ze niet meer gevonden worden?

Want stel je BIOS-batterij is leeg en je instellingen worden gerest kan de volgorde ook verkeerd staan.

Kijk anders eens met een Linux Live CD wat je wel en niet detecteert qua schijven.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je moederbord kan defect raken. Maar het is ook mogelijk dat de kabels het gewoon niet meer goed doen. Kijk dus eens of je nieuwe SATA kabels hebt en vervang ze. Kan je ook gelijk controleren of je HDD het nog doet, want met wat je meld lijkt erop dat deze nog wel gewoon moet werken. Je was immers ook spontaan je SSD kwijt, die wel gewoon nog schijnt te werken.

• Hawkery
Had nog 1 nieuwe kabel liggen en die op de nieuwe ssd aangesloten en nu werkt de pc weer.
De oude kabels op de hdd aangesloten, maar geen van beide werkt.
De oude aan de oude ssd aangesloten en dan doet de pc het niet meer.

Is er dan iets mis met de kabels of de ssd?
Aangezien er maar 1 kabel zeker werkt, kan ik het dus niet testen.

Acties:
  • Beste antwoord

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Hoezo kan je dan niet testen? Denk je dat maar 1 kabel defect kan raken? ;) Je kan de goede kabel nog gebruiken voor je HDD en kijken of je 'm in je BIOS/UEFI ziet. Dan weet je dat de schijf nog te detecteren is. Start je verder op met een Linux live USB, dan kan je zelfs de data nog bekijken en SMART status uitlezen. Is dat allemaal nog in orde, dan is het een kwestie van nieuwe SATA kabels halen.

• Hawkery
Ahja, klopt. Zo ver nog niet nagedacht xD
Zal ik straks eens doen. Bedankt!
Pagina: 1