Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 13:37
Hallo, een 24V off-grid systeem (ca. 2400 Wp is het dacht ik) heeft 's zomers veel overschot. Dat zou ik graag willen gebruiken om een waterpomp aan te zetten. Bedrijfszekerheid is belangrijk, ik ben er meestal niet om problemen op te lossen. Arduino of raspberry pi vallen daarom denk ik af.

Het wordt een gewone 230V pomp acher een omvormer (deze https://www.allekabels.nl...r-230-volt-1000-watt.html)

Als de accu vol zit zou ik dit( http://www.conrad.com/ce/...iesser-FiC-FRC6BA-1-DC12V ) relais willen gebruiken om de omvormer van stroom te voorzien.

Vervolgens moet er natuurlijk nog gekeken of de watervoorraad niet al gevuld is. Dat wil ik met een eenvoudige vlotter doen. ( https://www.conrad.nl/nl/...?sc.ref=Product%20Details ). Deze vlotter bedient bij voorkeur via de afstandsbediening uitgang of de omvormer ook echt aangaat.

Zal dit een beetje gaan werken?
Vooral die relais zijn voor mij allemaal zwarte doosjes. Kan je op die aansluitingen 30A kwijt?
Wat voor aansluiting is de afstandbediening bij zo'n HQ omvormer

PS: Het water komt van vrij diep (5 a 10 meter onder maaiveld), en moet daarna ook nog ca. 100 m horizontaal en nog een meter of 8 omhoog. De huidige 1000 W centrifugaal pomp (op een generator) kan het redelijk aan, totdat het water 7 m of dieper zit. Deze wil ik daarom vervangen door een bronpomp. I.v.m. omvormer wel een lager vermogen, zo'n 700W.

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 28-11 18:50
[verwijderd]

[ Voor 94% gewijzigd door Mar.tin op 28-07-2022 12:16 ]

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Zit je nu wel op het net dan?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
MeTooPV schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 17:08:
(...)
PS: Het water komt van vrij diep (5 a 10 meter onder maaiveld), en moet daarna ook nog ca. 100 m horizontaal en nog een meter of 8 omhoog. De huidige 1000 W centrifugaal pomp (op een generator) kan het redelijk aan, totdat het water 7 m of dieper zit. Deze wil ik daarom vervangen door een bronpomp. I.v.m. omvormer wel een lager vermogen, zo'n 700W.
Zuig je het water op? Houd er dan rekening mee, dat het natuurkundig gezien onmogelijk is om water meer dan 10 meter op te zuigen (bij een absolute druk van 0 bar boven de vloeistof (dus volledig vacuum) zal de waterkolom 10 meter stijgen). Dus bij 7 meter moet die pomp er al behoorlijk aan trekken (een vacuum trekken van 0,7 bar, 0,3 bar absoluut). Het ligt dus niet zozeer aan het vermogen van een pomp van hoe diep hij water kan aanzuigen!

iRacing Profiel

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12-10 18:50
Let er wel op dat dat relais met 12V geschakeld wil worden, niet met 24V (daar is een andere uitvoering van hetzelfde mechaniek voor nodig - andere spoel). max operating voltage is 75V *OF* 100A. Ik zou verwachten een grafiekje te vinden of tenminste een max operating power, maar ik zie in ieder geval 24V@50A genoemd worden en da's meer dan jij gaat gebruiken met die installatie.

Nogmaals, let er wel op dat je deze niet met 24V schakelt.

Overigens, Allekabels geeft op dat hun "1000W" omvormer maar tot 500W safe is:
[...(langer verhaal op productpagina)]
Let op: gebruikt u een omvormer met een te laag vermogen, dan kunnen zowel de omvormer als het aangesloten apparaat beschadigd raken. Wilt u bepalen welke omvormer geschikt is voor uw apparaat en toepassing? Doorloop dan het stappenplan onder aan deze pagina. Het maximaal vermogen van deze omvormer is 1000 Watt, geschikt voor apparaten tot ongeveer 500 Wat
die 700W pomp is dus misschien wat teveel gevraagd voor je omvormer.

• MeTooPV
Fijn zoveel reacties.

Even wat toelichting:
Het huis wordt ca. 6 maanden per jaar bewoond door mijn ouders, en is geheel off-grid (geen gas/licht/water/riool aansluiting)

Ik wil een bronpomp gaan gebruiken omdat de huidige pomp inderdaad het water aanzuigt, en dat is (geheel conform spec van de pomp) wel klaar bij water op 7 meter diepte. Een aanzuigende pomp met meer vermogen zal inderdada weining toevoegen. Een bronpomp hangt gewoon altijd onder water en hoeft het alleen maar omhoog te duwen.

@iceheart Dank dat je me daar op wijst. Hmm, 500 W wordt wel weining voor de pomp. Er moet toch een andere omvormer (zuivere sinus) komen. Dan moet die maar wat zwaarder zodat de pomp erbij kan.

Het relais is mij nog niet duidleijk. Dat ik een 24V uitvoering nodig heb wel, maar hoe weet ik nu of dit relais schakelt bij spanning op 2 pootjes, of pas bij veel spanning cq volle accu?

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12-10 18:50
Oh de schakelspanning ligt sowieso een stuk lager dan de geschakelde spanning.
Je zult voor zover ik kan zien iets intelligents moeten hebben wat besluit of de accu's vol genoeg zitten en dan dat relais omgooit; dat relais is alleen naar het elektrisch aangestuurde aan/uitknopje ;)

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:15

ericplan

5180 Wp PV

Mijn ervaring met bronpompen in een soortgelijke situatie in de Ardèche zijn niet positief. Vastlopers, vervuiling van pomp en bron, doorbranden, enz. Ik was toen nog te jong om de essentie te doorgronden, maar het heeft veel geld gekost en men heeft uiteindelijk gekozen voor aanleg van waterleiding (stukje buis van 1 km.)

A'dam PVOutput

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

ericplan schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 12:23:
Mijn ervaring met bronpompen in een soortgelijke situatie in de Ardèche zijn niet positief. Vastlopers, vervuiling van pomp en bron, doorbranden, enz. Ik was toen nog te jong om de essentie te doorgronden, maar het heeft veel geld gekost en men heeft uiteindelijk gekozen voor aanleg van waterleiding (stukje buis van 1 km.)
Ook pompen gehad met opgetrokken waaier? Die hangen ook in laad kuilen waar de grootste rommel voorbij komt.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:36

Illusion

(the art of)

Wat voor laadregelaar heb je nu? Merk/typenr? Heeft deze een uitgang die aangeeft of de accu vol is?

Daarnaast is het misschien nuttig om eerst eens uit te rekenen of deze exercitie wel nut heeft. Hoeveel water kan er maximaal in de opslagtank, hoeveel energie is er nodig om die tank te vullen (pompvermogen * tijd), hoe lang blijft het water in die tank goed, hoe lang kan je met een volle tank?

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:15

ericplan

5180 Wp PV

Rol-Co schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 12:25:
[...]

Ook pompen gehad met opgetrokken waaier? Die hangen ook in laad kuilen waar de grootste rommel voorbij komt.
Geen idee. Bron was geboord door "erkend" bedrijf, bronpomp kwam ook van die firma. Men zei toen dat het kwam door de lange stilstand in de winterperiode.

A'dam PVOutput

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:22
Waarom niet de boel lokaal en bovengronds houden? Dakgoot die je koppelt aan een aantal ibc tanks? Dan kun je met een redelijk simpel pompje het water het huis in pompen..

Sterker nog, als je ibc tanks in de hoogte plaatst (stapelen) doet de zwaartekracht al het grootste deel van het werk

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:36

Illusion

(the art of)

shure-fan schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 14:40:
Waarom niet de boel lokaal en bovengronds houden? Dakgoot die je koppelt aan een aantal ibc tanks? Dan kun je met een redelijk simpel pompje het water het huis in pompen..

Sterker nog, als je ibc tanks in de hoogte plaatst (stapelen) doet de zwaartekracht al het grootste deel van het werk
Ik vermoed dat het hier om drinkwater gaat, dus lijkt regenwater me niet de beste optie...

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• MeTooPV
Er staat op dit moment een werkend systeem. Een betonnen watertoren voor 2000 liter, paar meter hoger dan het huis. Om goed te kunnen douchen heb je toch meer druk nodig, dus er zit een drukpomp achter (mooi ding, met varierend toerental).
Het grondwater is van hoge kwaliteit, iets hoger ijzer gehalte, maar zeer geschikt voor consumptie.
Een 1000 W centrifugaal pomp wordt elke paar dagen een uurtrje aangezet op een generator, en dan is de voorraad weer vol. Een pomp met minder vermogen, die op zonneenergie overschot er een paar uur over doet lijtk mij prima.
Vanwege de aanzuig hoogte is er nu soms een tekort aan water. Daarom wil ik de centrifugaal pomp vervangen door een bronpomp.
Het idee om deze automatrisch op zonne energie te laten lopen ben ik nu aan het onderzoeken.

Denk dat ik zo'n realis nodig heb ( https://stroomwinkel.nl/c...t-relais-12-24v-120a.html )

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:22
Illusion schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 14:53:
[...]

Ik vermoed dat het hier om drinkwater gaat, dus lijkt regenwater me niet de beste optie...
Regenwater is gewoon schoon water, voor het drinken kan het verstandig zijn dit te filteren (zoek maar eens op de Berkey water filter)

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Pagina: 1