Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Freenas upgraden

Pagina: 1
Acties:

• Dj Neo Ziggy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-11 20:56
Ik heb begrepen dat de versie die ik nu draai van freenas (9.10.2-U6) niet meer geupdate word.
Nu lees ik overal dat een upgrade zeer makkelijk is.
If you're running 9.10, in your web GUI, go to System -> Update, set the train to 11-STABLE, and click Check Now. In the window that pops up, make sure "apply updates after downloading" is checked, then click OK.
Ik heb niet zoveel plugins draaien en die zou ik eventueel opnieuw kunnen installeren.
1. is het verstandig om dit te doen
2. tegen welke problemen zou ik kunnen aanlopen?

Mijn specs:
Build FreeNAS-9.10.2-U6 (561f0d7a1)
Platform Intel(R) Xeon(R) CPU X3220 @ 2.40GHz
Memory 6110MB

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11:59

TommieW

Numa numa.

Zelf zou ik eerder gaan voor een upgrade dan een herinstallatie. Je configuratie zou redelijk behouden moeten blijven met een upgrade. Ik weet niet welke configuratieaanpassingen je gemaakt.

Het grootste punt dat ik zo even kan verzinnen is ID mapping. Hoe heb je momenteel momenteel access control ingeregeld? Grote kans dat bij een herinstallatie de UIDs en GIDs anders worden, waardoor je overal de rechten opnieuw moet instellen. Een ander belangrijk punt is of je schijfencryptie hebt. Hier moet je ook rekening mee houden bij een upgrade of herinstallatie.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 17 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

• Dj Neo Ziggy
Bedankt voor je antwoord,
Ik heb maar 2 gebruikers aangemaakt en ik maak geen gebruik van encryptie.
verder draaien er maar 4 schijven in op raid 10.

Zo dat ging snel. na 2 reboots was het gedaan en zit in nu op 11-u4.
Alleen nu nog de vraag of ik mijn zfs wil updaten....

[ Voor 29% gewijzigd door Dj Neo Ziggy op 28-10-2017 17:24 ]

• elan
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13:31
Je ZFS kan je gewoon updaten. Gaat eigenlijk altijd goed.
Heb er zelf nooit problemen mee gehad.

• Giesber
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-11 09:39
elan schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 12:53:
Je ZFS kan je gewoon updaten. Gaat eigenlijk altijd goed.
Heb er zelf nooit problemen mee gehad.
Of je kan ZFS niet updaten. Dat gaat eigenlijk ook altijd goed.

Voor het updaten van ZFS moet je je de vraag stellen of je de nieuwe features wil, en daarbij een beetje compatibiliteit wil opofferen.

Moest je een overstap van Freenas naar bijvoorbeeld Linux overwegen, en je daarbij de ZFS array wil behouden, dan moet je kijken of Linux die nieuwe features ook ondersteunt. Doen ze dat niet is het verstandig om niet te upgraden. Ga je nog jaren bij Freenas blijven (en niet terug willen naar versie 9), dan is het waarschijnlijk veilig om ZFS te updaten.

• elan
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13:31
Je kan met Freenas en Nas4free of dergelijke altijd de ZFS pool inlezen. Dus ik zou altijd upgraden.
Zeker als je van versie 9 naar 11 gaat zijn er genoeg security issues opgelost in de ZFS.
Maar dat moet iedereen afzonderlijk weten.

• Dj Neo Ziggy
Dit topic is toch bijna 3 jaar oud en ineens weer relevant.

Een van mijn schijven heeft de geest gegeven en staat nu te rebuilden met een nieuwe schijf.

Nu is het toch een tijd om te investeren in iets nieuws.
Deze xeon server is nog uit 2008 met 6 GB ECC geheugen.
Onderhand is mijn pool 5TB geworden en ik merk dat gewoon niet alles meer lekker werkt.

Dus de vraag is nu. Tijd voor een nieuwe server.
Maar wat.
1 ding is zeker schijven zijn niet nodig die zijn bijna in orde.
Er moet minimaal 8 /16 gb aan ECC geheugen in. Geheugen schijnt goedkoop te zijn.

Ik ben er echt zo lang uit dat ik niet eens meer weet of ik nou een cheap xeon moet nemen vanwege ecc of kan het ook af met een i3 zonder. Of is AMD tegenwoordig ook een optie.

Mijn pool is niet encrypted dus overzetten naar nieuwe hardware moet geen probleem zijn. Das een kwestie van importeren.

• Giesber
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-11 09:39
Voor ECC ondersteuning is geen Xeon nodig. Je komt ook weg met een i3 of een AMD Ryzen (het zou kunnen dat je in beide gevallen op de ondersteuning van het moederbord moet letten). Ik weet niet of AMD al officieel ECC ondersteunt (enige tijd geleden was de ondersteuning niet officieel), en in weet ook niet of dat een probleem is moest het niet officieel zijn.

Het Ryzen pad kan het onderzoeken waard zijn gezien de prestaties die ze leveren voor het geld.

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Voor Ryzen geldt dat de moederbordmaker dit moet ondersteunen en dat je voor officiële support een PRO CPU moet hebben. Onofficieel werkt het ook met non-PRO ryzen CPU.
Bij intel zit je vast aan workstation moederborden (C-serie chipsets) en Xeon of i3 CPUs. De i5 t/m i9 hebben geen ecc support, en ik kan ook niks vinden dat dit stiekem toch werkt.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Pagina: 1