Wat voor receiver/versterker heb ik nodig voor een 2.1

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 988423

Topicstarter
Mijn vraag
...Ik wil een 2.1 systeem samenstellen maar heb weinig ervaring en kennis, vooral met versterkers of receivers. Ik zit nu te denken om een actieve subwoofer te nemen en 2 passieve 2-way speakers.
De subwoofer kan met of zonder crossover en phase control, maar dat ligt er dus aan wat voor versterker het wordt als ik het goed begrijp.
Mijn vraag is dus of iemand mij advies of aanbevelingen kan geven betreft versterker. Makkelijk lijkt me er 1 met processor en equalizer. Zodat ik niet los zo'n dac ertussen hoef te zetten.

Ik heb niet veel ingangen nodig, ik wil er vooral muziek op luisteren via laptop of mobiel. Aansluiten voor tv zou leuk zijn meegenomen maar (nog) niet nodig.

Belangrijk: ik wil het even puur met betrekking op de versterker/receiver/processor houden. En als ik iets geks zeg of niet goed begrijp hoor ik dat graag.

Relevante software en hardware die ik gebruik
...
subwoofer: Klipsch R-110SW of R-12SW (met of zonder crossover)
Speakers: Jamo C93 (tot 240W)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...
Samson SXD3000 is een versterker met processor. Deze heeft 2 uitgangen van 450W. Is dit genoeg uitgangen of is dat dan bedoeld voor een 2.0? Iets wat veel W voor de speakers alleen. Maar dan gewoon het volume laag houden.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 30-04 11:52

Tortelli

mixing gas and haulin ass

pricewatch: Denon AVR-X1300W
Maranttz, Yamaha, Onkyo en ongetwijfeld nog een paar fabrikanten hebben vergelijkbare apparatuur. De genoemde Samson heb ik nog nooit voorbij zien komen.
Is een leuk apparaat voor een dergelijke setup; doet 4K 60Hz met HDR, heeft alle (relevante) streaming diensten en levert meer dan afdoende vermogen voor een paar (eenvoudige) boekenplank speakers.

Ik zou echter je niet blindstaren op bepaalde hardware zonder dat je geluisterd heb. Ga naar een winkel in de buurt en beluister eea voordat je op specs iets ga kopen.

[ Voor 13% gewijzigd door Tortelli op 28-10-2017 17:06 ]

22x330Wp Oost-Zuid-West, 24x360Wp Oost-West, Total 15.900Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:16

FeaR

In GoT we trust

Ik zou me eerst eens inlezen in de stof van dit onderwerp. Er worden nu termen genoemd die geen waarde hebben dan wel conclusies getrokken die zo geen grond hebben.

Die Samson SXD3000 is een PA versterker. Het zal werken, maar ze zijn niet gemaakt voor gebruik in de huiskamer en missen ook de nodige opties als HDMI ingangen, netwerk, afstandsbediening, et cetera. Neem gewoon een AV receiver (dus een voorversterker en eindversterker met tuner in één). Daar ga je veel meer aan hebben. Die hebben veelal ook een ingebouwde DAC, al lijkt me dat weer een term die uit het niets is gegrepen aangezien de Samson die ook niet heeft. Vergeet termen als "processor", want dat is losstaand niet wat je zoekt. De keuze in surround receivers is groter dan het aanbod in stereo receivers, maar die laatste zijn er zeker wel. Het hangt ook van het budget af en wat je precies zoekt en de wat je er mee wilt gaan doen. Benoem eens de apparatuur die je aan wilt sluiten en hoe je die aan gaat sluiten (welke interface). Dan kan je een lijst maken met welke ingangen de nieuw te kopen receiver moet hebben.

Mijn ervaring is dat een surround receiver meer biedt dan een stereo receiver. Hoorbare verschillen zal altijd een discussiepunt blijven, daar ga je geen antwoord op vinden. Maar met het huidige kennisniveau zou dat ook niet direct zijn waar ik me op zou focussen.

Als laatste, vergeet ook dingen als vermogen. Dat hoef je niet te matchen (en is eigenlijk ook niet te doen) en het maakt de zoektocht een stuk lastiger dan nodig. Met normaal gebruik heb je aan een paar Watt meer dan genoeg. Je kan ook niet zomaar het getalletje op de site staat geloven. Vermogen kan je op diverse manieren meten waardoor de ene 100 Watt de andere niet is.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.