Ik kan je verhaal ook niet terug vinden, maar laat me toch even reageren met mijn eigen ervaring en standpunt als mede-ZZP'er (die pas sinds maart dit jaar is begonnen):
- Je werkt(e) als ZZP'er, om welke reden ben je ZZP'er geworden?
- Waaróm kun/wil je niet meer achter je scherm zitten? Onwil, onkunde, angst, stress? Daar moet natuurlijk een reden voor zijn, en als je een eerlijk en duidelijk antwoord, hulp of echte reactie wilt, zul je ook moeite moeten kunnen steken in het copy-pasten van de reden hier in dit draadje.
- Heb je klanten, of klanten gehad? Wat was je ervaring als ZZP'er tot nu toe? Wat hoop je als ZZP'er te bereiken op de korte en lange termijn?
Mijn eigen ervaring en standpunt?
Ik ben relatief erg kort geleden begonnen als ZZP'er, en zal vast nog genoeg hoogte en laagte punten mee gaan maken. Maar of het nu uit noodzaak is of voortvloeit uit een andere reden: je wordt bewust ZZP'er. En heb je niet genoeg werk of kun/wil/durf je niet op klanten af te stappen? Dan zijn er ook bedrijven die dat voor je kunnen doen. Sommige mensen verafschuwen ze, en anderen hebben ze in zekere mate nodig. Ik heb zelf uit vrije wil m'n baan opgezegd voor deze uitdaging, zal vast nog wel eens een slechte ervaring gaan krijgen, maar ben zo uitermate gelukkig met m'n keuze en de druk (met minder ervaarde stress in mijn ervaring) die daarbij komt, dat ik alleen maar gelukkiger ben geworden. En tot nu toe heb ik alleen maar klanten/bedrijven gehad die ook uitermate blij zijn met m'n werk, wat m'n gemaakte keuze bevestigd.
Maar je kiest voor ZZP'er, of je kiest er niet voor. En zonder hier in dit draadje duidelijk en concreet te zien wat, waarom en waarvor je het doet, kun je ook geen duidelijke reactie terugkrijgen.
Hard? Misschien. Maar de link naar je website is verwijderd, en met goede reden. Je klaagt over iets (al dan niet gerechtvaardigd, dat kunnen we nu niet terstond zien), maar het kost letterlijk enkele seconden om je verhaal te copy-pasten. Zelfs als je na een half uurt migraine achter je scherm krijgt moet dat toch wel te doen zijn? En dat meen ik oprecht en niet als verwijt, dus ik hoop dat je dat ook zo overneemt.
Ik heb vorig jaar ook een lastige periode gehad met een overspanning. Geen burn-out, maar het zal niet veel gescheeld hebben. Dus ik kan heel goed begrijpen dat dat je niet helpt om werk te vinden. Maar dan moet je in mijn ogen helemáál niet gaan klagen en jezelf in de weg zitten. Niet door door te werken, maar ook zeker niet door de klachten als een muur voor je te werpen. Ik kan allen uit eigen ervaring spreken, maar serieus...
doe wat anders op dat moment. Ga naar buiten. Neem een week géén werk aan, dan maar een week elke dag brood eten of zo. En denk dan eens na wat je gelukkiger maakt: je huidige sóórt werk, je huidige druk, je huidige klanten... het maakt niet uit, maar zoek het uit. Het zal je nooit gaan helpen als je "opdrachten zoekt" om geld te sparen. ZZP'en doe je volgens mij namelijk niet om te sparen omdat het minder gaat met je. Het moet wel gezond én leuk blijven ten slotte.
Wordt je niet gelukkig van het type werk, het type klant of wat het uiteindelijk ook de das om doet voor je? Ga putjes scheppen of zo. Ga iets doen waar je desnoods helemaal niet bij hoeft na te denken maar ga gewoon "geld verdienen" zonder dat je er gestresst van wordt. Gebruik het desnoods als tijdelijke oplossing om er even uit te zijn. Er is meer dan werk ten slotte, en uiteindelijk ben je de enige die het kan oplossen. Ook ik heb, totáál tegen m'n karakter en zin in, 2x bij een therapeut gezeten. Heeft me uiteindelijk niets geholpen omdat ik het zelf wil en ook kon oplossen. Maar doe eerst wat je nodig hebt om het probleem in je hoofd op te lossen, voordat je verder gaat kijken wat je op de lange termijn wilt gaan doen. Bij mij was dat
juist door te gaan freelancen... ik ben daar heel gelukkig van geworden! Niets ten nadele van m'n werk toen want het waren fanstastische collega's met een erg fijne baas en een heel mooi stukje werk, maar het was me gewoon duidelijk dat ik voor m'n eigen geluk en gezondheid iets anders moest gaan doen. En dat heeft duidelijk geholpen. Misschien is het voor jou juist wel gewoon in loondienst gaan en door voor zekerheid en stabiliteit te gaan. Wie weet dat beter dan jijzelf?
Heel verhaal met misschien een hoop onzin voor jou persoonlijk, maar het komt er op neer dat jij de enige bent die het voor jezelf kan oplossen. En zoveel negativiteit voor je uit gooien zal je daar niet bij gaan helpen. Niet voor jezelf, niet voor de mensen om je heen, en ook niet voor je bedrijf en potentionele klanten. Los het op (in je privé omgeving werkt uiteindelijk toch het best). En ga daarna werken aan/voor/met iets wat je echt gelukkig maakt.
[
Voor 37% gewijzigd door
Kapotlood op 28-10-2017 23:49
]