Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D deere
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20-05-2024
Hallo medetweakers,

Van de week heb ik afscheid genomen van m'n oude videokaart en heb ik een nieuwe Nvidia GTX 1070 Founders Edition gekocht. Echt een super kaart en ben er ook enorm blij mee. Iedereen weet ook wel dat je met deze jongen alle games, zoals Battlefield 1 enz. op ultra kan spelen (1080p). Ik heb dus ook de settings op ultra staan. Echter krijg ik de hele tijd fps drops. Het gaat van 60 naar 40 weer naar 60 naar 30 enz. Vooral in het begin doet die dat, als je 15 minuten aan het gamen bent dan blijft die veel constanter. Ook al zet je h'm op low of medium dan blijven er nog steeds fps drops. Ik dacht dus gelijk al aan dat mijn CPU (AMD FX-8300) een bottleneck was. V-sync en zo ook allemaal uit gedaan omdat dat CPU verbruikt en nog steeds hetzelfde. Dus ik MSI Afterburner gedownload en in de game kijken wat mijn procenten waren van mijn cores. Tot mijn verbazing viel dat nog reuze mee. Het gemiddelde van mijn CPU verbruik lag rond de 70% en de cores zelf gingen niet boven de 85%( zie foto ). Toen zag ik dat er soms, soms ook niet, ook LIM Voltage ( zie foto ) bij de GPU stond, dat betekent dus dat die het limiet heeft bereikt en misschien niet genoeg stroom krijgt. Dus heb ik het voltage % met stappen van 20 omhoog gedaan, maar het helpt niks en er komt nog steeds LIM Voltage te staan, wat ik dus niet snap. De videokaart zelf draait rond de 60 a 70 % vermogen, wat mij genoeg lijkt om battlefield 1 op ultra te kunnen spelen. Mijn RAM is natuurlijk maar 8GB zou dat er misschien ook nog mee te maken hebben ? Ik weet dat deze kaart het makkelijk aan moet kunnen om op ultra te spelen, maar dat lukt nog niet helemaal. Op dit moment weet ik niet echt meer wat ik kan doen om de fps drops tegen te gaan en vraag jullie dus om hulp. Ohja m'n videokaart zit wel in de goede slot.

Ps: foto's staan in m'n fotoalbum, het wou niet helemaal met importeren.

Nog even mijn componenten op een rijtje:
PSU: Corsair RM750X
CPU: AMD FX-8300
GPU: Nvidia GTX 1070 Founders Edition
RAM: Kingston HyperX Fury red 2x4GB
MB: Asus 970 Pro Gaming/Aura
SSD: Samsung 850 EVO 250GB

Dennis,

A man who doesn't know to stop his electronics madness

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 16:48
Klinkt heel erg als te hete VRM's (voltage regulators op je moederbord).

Heb je je processor overgeclockt?

Ik zou eens kijken naar de cpu-snelheid op het moment van de drops.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:01

Nemesizz

Untouchable

Gezien je een AIO waterkoeler gebruikt, kan het inderdaad zo zijn dat je VRM's te warm worden.
Waterkoelers zijn leuk om een CPU of GPU koel te houden, echter, komt er dan geen/minder airflow over andere componenten zoals de VRM's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

in b1 scoort deze cpu sowieso helaas niet best,zie het bf1 forum maar van EA,het staat er vol mee helaas.Daar kan de videokaart niets aan verbeteren,de cpu is het die de boel tegen houd.En die game leunt heel zaar ook op de cpu,ook gpu,maar cpu is net zo belangrijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D deere
Mijn CPU draait gewoon op stock, ben niet zo van het overclocken. Straks zal ik wel even kijken hoe warm die VRM's worden en zal dan ook wel even naar de cpu snelheid kijken. Maar stel dat het alleen aan de cpu ligt, waarom geeft die dan niet volle 100% Zou je dan juist moeten gaan overclocken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijss94
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 28-08 09:43
Mij lijkt ook idd dat je cpu een (kleine)bottleneck vormt, overclocken zal helpen, dat je cpu niet volle 100% gebruikt kan zijn doordat niet al je cores voor 100%gebruikt worden, waarschijnlijk 4 cores voor 100%
Sommige spellen die meer gpu gericht zijn zullen wel goede fps hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
Ik zie dat trouwens 2x4gb geheugen gebruikt, dat is eigenlijk net wat te weinig voor deze game. Met 16gb werkt het sowieso beter. En de game gaat met 16gb ook meer geheugen gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baloes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:43
Alleen wanneer je VRM's niet warm worden kun je gaan overclocken anders sloop je de boel.

De CPU vormt in een aantal games trouwens wel degelijk een forse bottleneck op een gtx 1070 :

https://www.techspot.com/...er-budget-cpus/page2.html en let wel, hier is de CPU ook nog flink overklokt..

BF1 MP leunt heel erg zwaar op de CPU dus ik kan me voorstellen dat de fx 8350 daar toch tekort komt, zelfs met overclock.

Zoals dit filmpje ook wel laat zien : YouTube: Battlefield 1 - Performance Multiplayer FX8350 + GTX 1070

[ Voor 17% gewijzigd door Baloes op 29-10-2017 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D deere
Heb op dit moment battlefield aan staan en het hoogste wat ik heb gemeten is 85,4 graden ( op de heatsink, tussen de ribben ). Dus ik gooi er nog maar even snel een fan bij die daar op gericht staat. Ook doe ik er nog maar wat extra werkgeheugen bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baloes
Dan zou ik er idd zeker een fan op zetten.. Hoe heb je dat overigens gemeten? Meen dat het aflezen van de Sensoren van AMD soms best tricky kan zijn..

Kan niet in je portemennee kijken natuurlijk maar anders misschien toch langzaam maar zeker gaan denken aan een upgrade?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D deere
Ik heb thuis een ir-mini infrared thermometer, super handig. Kan een beetje afwijken van de werkelijke temperatuur maar ligt er meestal wel dichtbij. Heb de temperatuur nu naar een aangename 50 graden gebracht.

Het grappige is dat ik net een upgrade heb gedaan. Alles is nog geen maand oud, behalve de gpu dan, die is een week oud. Dus baal er best wel van dat dit nu gebeurd, heb er gewoon nooit over nagedacht dat dit zou gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Nu online
Helaas is dat wel bekend met die cpu serie, moederborden hebben te matige voedingsgedeelte voor de cpu.

Voor deze game, zal je toch echt beter naar Ryzen of een i7 4core of 6core over stappen.
Deze fx komt helaas te kort er voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baloes
Poeh..alles net nieuw gekocht.. Via V&A hoop ik? Niet om je Rig af te kraken en in een aantal games zal ie nog goed genoeg performen, maar in CPU afhankelijke spellen gaat ie toch echt onderperformen.

Op zo'n moment kun je natuurlijk nog spelen met de settings (BF1 op low/medium al geprobeerd?). Als je gaat overklokken zorg er dan iig voor dat je een koeler op de VRM's gericht hebt staan en hou de temps in de gaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D deere
Haha nope alles via de webwinkels. Ik ben de fout in gegaan omdat ik eerst een Asus GTX 760 2GB met een AMD FX-6100 CPU had, dus dacht ik dat die videokaart het niet aan kon. Hierdoor heb ik gelijk maar een ''grote'' ( niet groot genoeg dus ) upgrade gedaan. Ik heb er gewoon nooit bij stil gestaan dat het ook aan de CPU kan liggen. Ben op dit moment flink aan het brainstormen wat ik zal gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Nu online
Moederbord heeft in ieder geval wel genoeg fases. Maar check ook of de vcore niet wat hoog staat, dat is vooral Een oorzaak vande hitte

ik kan niet in je portomonee kijken wat er mogelijk is. De videokaart is top voor gamen.
En dan een ander, mobo, cpu geheugen setje, dat is denk ik de beste optie

[ Voor 66% gewijzigd door freaky35 op 29-10-2017 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D deere
Ik heb even gekeken maar de cpu draait op 1,2250 Volt. Ik heb verder geen verstand van of dit veel is of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Nu online
Hoeveel is deze, als je gamed, als de vcore op dynamisch staat, gaat deze omhoog naarmate de belasting hoger word

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D deere
ohh sorry ik las het verkeerd. De current Voltage = 0,9000 als die gewoon niks doet. De Target Voltage = 1,2250. En als ik in de game ben dan gaat die naar 1,3500 en daar blijft die dan ook op. Zou die dan in de begrenzing lopen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D deere
Maar weet je wat het is. Je kan nu naar de intel kant toe gaan, maar daar zijn de CPU's best prijzig. Of je kan naar de Ryzen kant gaan. Maar dat is dus AM4 en dan kan mijn waterkoeler en werkgeheugen niet mee. Heb je aan een intel core i5 of een AMD Ryzen 5 1600 al genoeg ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baloes
Een quadcore (van welke generatie dan ook) gaat het in BF1 errug zwaar krijgen. Aan de nieuwe i5 8400 (maar ja.. die leverbaarheid..) en hoger heb je genoeg. Een ryzen 1600 gaat ook prima werken. Als je liever niet overklokt kun je ook de 1600x nemen.

[ Voor 6% gewijzigd door Baloes op 29-10-2017 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Nu online
6 core is vind ik ook de keuze voor deze game een 8600, 8700, 8700k zijn top keuzes, ook de ryzen 6 core en hoger..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjm De Groot
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 07-02-2021
Niet om je set-up af te kraken maar had je niet beter vóór de aanschaf een topic kunnen maken van wat je nodig hebt qua games die je wil spelen.

Nu word het een door de gootsteen verhaal wat zonde van je geld is.

I7 8700K, MSI PRO CARBON Z370, GTX MSI 1080, 16 gigabyte ddr4 3200.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D deere
Haha ben het helemaal met je eens. Heb gewoon te snel de spullen gekocht, Maarja ik kan Mn geld er opzich nog wel uithalen, het is nog maar 1 maandje oud. Ik denk dat ik dan de i5 8400 of de 8600k ga kopen ( als ik die ooit weer leverbaar is ;p ) Maar mensen bedankt voor de moeite, ik weet wat me te doen staat :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

1600x €220
B350 MB €100
16GB 3200Mhz geheugen €150/200
Luchtkoeler €45
Je GPU kan je gewoon houden en je PSU ook.

En je kan jaren vooruit met dit systeem.
Pagina: 1