Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verschil opbrengst tussen 2 gelijke mpp trackers

Pagina: 1
Acties:

• Thei
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 06-09-2024
Ik heb sinds 18 september ook 16 trina solar 275 watt zonnepanelen en er viel mij op dat tracker pv1 practisch altijd tussen de 30 en 45 watt minder levert vergeleken met tracker pv2. Afgelezen op de growatt en op de shine app.
Het betreft 2 gelijkwaardige strings van beiden 1 x 8 panelen op de zelfde dakvlakte op zuid. Pv1 zijn 8 linker panelen en pv2 zijn de rechter 8 stuks.
De omvormer is een growatt 4200 mtls en die heeft 2 mppt met daarop dus elk een string per mppt verbonden.
Aangezien ik wilde weten of dit verschil in opbrengst ontstaat door verschil in opbrengst tussen de panelen, of door de omvormer, heb ik de string aansluiting op de omvormer ter test eens verwisseld.

Weer , net als voor de wissel, bracht mppt/ pv1 30_tot 45 watt minder op dan pv2.

Pv1 levert dus minder af als pv2 ongeacht welke string erop is aangesloten.

Ik heb growatt dit probleem voorgelegd en kreeg van hun als antwoord dat dit heel normaal is omdat de omvormer en display gevoed worden door mppt pv1, waardoor deze tracker dus altijd wat vermogen verliest of beter gezegd afstaat aan de omvormer.
Is er hier iemand die dit kan bevestigen of ontkennen?
Ook mijn dealer heb ik dit probleem voorgelegd en hij is van mening dat een dergelijk verschil tussen de twee trackers acceptabel en normaal is. Ook hij heeft nu op mijn aandringen de vraag doorgezet naar zijn leverancier omdat ik van mening ben dat een dergelijk verschil niet acceptabel is omdat growatt de omvormer specificeert als 99,5% precies per mppt.

• DJKroon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-12-2024

DJKroon

Fikkiestoker

Sommige omvormers gebruiken energie van je strings.
Dus ja, als je het mij vraagt heel normaal.
30 a 45 watt valt mee, me soladin 600 snoept er veel meer van.
En dat is dan ook in get rendement te zien.

Omvormer moet toch zien dat de panelen leveren, dus daar gaat stroom in verloren voor de schakeling.
Echter een 2e string zal deze schakeling niet gebruiken omdat die door de 1e string al actief is.

En bij jou valt het op, omdat alle panelen dezelfde zichthoek hebben.
Maar vergeet niet dat panelen onderling ook verschillen, hoewel je dit al hebt uitgesloten door de strings te verwisselen hou ik het op een beetje eigenverbruik van de omvormer.

Ik zou me dr niet druk om maken iig.

1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
@Thei
ik zou me nergens druk over maken, de 30 tot 45W die je ziet vallen al ruim binnen de foutmarge die een growatt normaal al meet. ;)
Ik heb growatt dit probleem voorgelegd en kreeg van hun als antwoord dat dit heel normaal is omdat de omvormer en display gevoed worden door mppt pv1, waardoor deze tracker dus altijd wat vermogen verliest of beter gezegd afstaat aan de omvormer.
Is er hier iemand die dit kan bevestigen of ontkennen?
dit is B.S. lol.
de mpp maakt van wat er uit de panelen komt gewoon een 350Vdc.
en beide mpp's worden dan parallel naar het DC > AC gedeelte gestuurd.
je kunt daar onmogelijk van maar 1 mpp het vermogen pakken. ;)
(en van voor de mpp afnemen kan ook niet, want die stroom is te variabel om iets mee te doen.)
Ook mijn dealer heb ik dit probleem voorgelegd en hij is van mening dat een dergelijk verschil tussen de twee trackers acceptabel en normaal is. Ook hij heeft nu op mijn aandringen de vraag doorgezet naar zijn leverancier omdat ik van mening ben dat een dergelijk verschil niet acceptabel is omdat growatt de omvormer specificeert als 99,5% precies per mppt.
jep je mpp is waarschijnlijk wel een 99,5% effectief, maar zeker niet precies.
(geen idee wat je nu met precies bedoeld.)

maar begrijp de mpp is alleen maar een DC naar DC convertor.
die zet wat je van je panelen krijgt (ik gok een beetje maar dit klopt vast wel.) 8x32Vmmp=256Vmpp om naar 350V.
de 350V varieert na maten de V die je van je netbeheerder krijgt (even meten wat je krijgt uit het stopcontact ;) ).
niet ieder huis krijgt 230V, dan kan een 10% meer of 6% minder zijn.
maar ook als de panelen warmer zijn dan zakt de Vmpp een beetje, zijn ze kouder dan stijgt hij.
(kun je berekenen als je dat wil.)

leveren je panelen precies 350Vmpp, dan hoeft de mpp maar erg weinig te converteren en zie je dat je een hele hoge efficiëntie haalt.

na de mpp gaat het de omvormer zelf in, en daar zit een DC/AC convertor.
krijgt de DC/AC convertor maar weinig erg weinig van de panelen, dan zie je de efficiëntie dalen.
(ook te hoog zie je iets van daling in de efficiëntie)

dit geheel kun je dan weer in een grafiek zetten zoals:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/rendement%20power-one.jpg
dan kun je dus af lezen dat op een moment 2000W geleverd word wat ongeveer 50% is van je omvormer.
en je mpp een 250V levert, dat je efficiëntie dan een 96,2% is.
en dat is echt niet slecht. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)