Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

HTPC Vervanging

Pagina: 1
Acties:

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:18
Aangezien onze Huidige HTPC steeds meer werk zit te verrichten vind ik het wel eens tijd worden om deze een wat specifieker doel te geven, namelijk als NAS/Download/Plex server bak. Als vervanging hiervoor komt er een ietwat krachtiger en vooral strakker systeem te staan.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het systeem zal vooral in worden gezet als Media PC, met de HD7700 uit het vorige systeem zal er ook met regelmaat een spelletje worden gespeeld.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de €240 is toch echt wel de uiterlijke limiet.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
GPU: pricewatch: Sapphire Radeon HD 7770 1GB GDDR5
Het modernste is zo ongeveer de nieuwste Tomb Raider, welke nu genekt word door de CPU.
PSU: pricewatch: Corsair Builder CX430 Bronze
Prima voeding, beetje overkill om te gebruiken in het andere systeem. (Zie bodem ts)
HDD: pricewatch: Seagate Desktop HDD, 250GB
Een oude HDD, maar voldoende om wat games op te kunnen installeren.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4400 Boxed€ 47,95€ 47,95
1MSI H110M ECO€ 47,50€ 47,50
1Fractal Design Core 1100€ 36,08€ 36,08
1Kingston HyperX Fury HX421C14FB/4€ 36,-€ 36,-
1Kingston SSDNow UV400 120GB€ 59,31€ 59,31
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 226,84

Aanvulling hierop;
Meer dan 4GB RAM zal onnodig zijn. Er zal zelden meer dan 1 programma tegelijk worden gedraaid.

De SSD is ruim voldoende aangezien er enkel Windows 10, Steam, Plex Media Player en wat ander klein spul op zal worden geïnstalleerd.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, Intel heeft in principe de voorkeur omdat ik AMD nogal vind tegenvallen in dit segment wanneer je niet naar een iGPU zoekt.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Niet echt. De behuizing staat redelijk vast aangezien deze direct naast het TV meubel komt te staan.

Ga je overklokken?
Nee, hooguit dat ik een paar % meer uit de GPU pers, maar dat is irrelevant voor dit topic.

Wat verwacht je van ons?
Toch vooral als final check en/of er nog kleine suggesties zijn.

Het gros van het huidige systeem zal worden gebruikt als NAS/Download/Plex server.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 28-11 14:16
Aan wat voor spelletjes zat je te denken met 4GB ram en een dual core?

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11:51
Ik zou er niet aan beginnen om te upgraden naar een andere celeron.
Je bent veel beter af even op V&A te kijken en iets te nemen als: V&A aangeboden: Intel Core i7 2600 Boxed
Dan heb je ook nog geld over om een mooie ssd te kopen: pricewatch: Crucial MX300 2,5" 275GB

In vino veritas, in aqua sanitas

• hanvandijk
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 06-06 22:17
Ik lees her en der dat Ryzen juist in de plex transcodering de Intel concurent de deur uit blaast. https://www.reddit.com/r/...q/plex_transcoding_ryzen/
Ik zou dan dus kijken naar een systeem met een Ryzen 1200.

Het feit dat Ryzen geen iGPU heeft maakt toch niet uit? Je steekt je 7770 er in en klaar...

• D4NG3R
youridv1 schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 10:49:
Aan wat voor spelletjes zat je te denken met 4GB ram en een dual core?
Uit de TS:
Het modernste is zo ongeveer de nieuwste Tomb Raider, welke nu genekt word door de CPU.
Vrijwel alles wat er op word gespeeld draait prima en word niet genekt door de CPU, de paar uitzonderingen zijn op wat stutters na ook prima te spelen. Het RAM verbruik is sowieso een non-issue, op het huidige systeem draait een stuk meer op de achtergrond en nog is het verbruik daar prima in de perken.
JohanNL schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 12:18:
Ik zou er niet aan beginnen om te upgraden naar een andere celeron.
Dat doe ik ook niet.
Je bent veel beter af even op V&A te kijken en iets te nemen als: V&A aangeboden: Intel Core i7 2600 Boxed
Dan heb je ook nog geld over om een mooie ssd te kopen: pricewatch: Crucial MX300 2,5" 275GB
Leuke suggestie, maar zwaar overkill. Ik heb krachtigere systemen beschikbaar staan, maar die zijn allen behoorlijk overkill voor wat er nodig is. Het systeem zal daarnaast niet of nauwelijks worden afgesloten, wat een verouderde i7 al helemaal ongeschikt maakt.

Een grotere SSD is onnodig, zoals duidelijk word aangegeven in de TS.
hanvandijk schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 16:26:
Ik lees her en der dat Ryzen juist in de plex transcodering de Intel concurent de deur uit blaast. https://www.reddit.com/r/...q/plex_transcoding_ryzen/
Ik zou dan dus kijken naar een systeem met een Ryzen 1200.
Nogal een sprong van 47 naar 100 euro denk je niet? Daarnaast word dit systeem niet gebruik voor Plex transcoding.
Het feit dat Ryzen geen iGPU heeft maakt toch niet uit? Je steekt je 7770 er in en klaar...
Dat is juist wat ik aangaf, in het lagere segment is AMD totaal niet interessant tenzij je zoekt naar een APU. ;)

Vanaf de 100 euro zit je in een totaal ander segment dan wat de gemiddelde HTPC nodig is.

[ Voor 14% gewijzigd door D4NG3R op 31-10-2017 18:30 ]

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11:51
D4NG3R schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 18:22:
[...]

Dat staat in de TS.

[...]

Dat doe ik ook niet.

[...]

Leuke suggestie, maar zwaar overkill. Ik heb krachtigere systemen beschikbaar staan, maar die zijn allen behoorlijk overkill voor wat er nodig is. Het systeem zal daarnaast niet of nauwelijks worden afgesloten, wat een verouderde i7 al helemaal ongeschikt maakt.

Een grotere SSD is onnodig, zoals duidelijk word aangegeven in de TS.

[...]

Nogal een sprong van 47 naar 100 euro denk je niet? Daarnaast word dit systeem niet gebruik voor Plex transcoding.

[...]

Dat is juist wat ik aangaf, in het lagere segment is AMD totaal niet interessant tenzij je zoekt naar een APU. ;)
Ik zou zeggen; ga voor zo'n Pentium G4400 ( opgepoetste Celeron ) + nieuw mobo + nieuw ram maar verwacht er absoluut niet teveel van.
Ja het is een upgrade maar zolang je oude systeem het nog doet lijkt het mij het niet waard.
Die nieuwe kast kun je sowieso kopen als die andere niet meer bevalt, over smaakt valt niet te twisten ;)

pricewatch: Intel Pentium G4600 Boxed is ook nog de moeite waard om naar te kijken mocht je dit plan nog willen doorzetten.
Deze draait namelijk nog eens 300MHz hoger en heeft 2 extra threads die denk ik wel van pas komen.

In vino veritas, in aqua sanitas

• Baloes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:56
Zou je niet gewoon geholpen zijn met een i3tje van socket 1155? Kost je letterlijk 2 10tjes : V&A aangeboden: Te Koop: Intel Core i3 2100 Tray
SSDtje erbij en voila. Als de behuizing niet mooi is ff ander behuizingkie aanschaffen en klaar...toch? Hou je toch weer geld over..

Tenzij je graag moderner wil natuurlijk. Dan kun je idd voor de Pentium gaan....

[ Voor 18% gewijzigd door Baloes op 31-10-2017 19:44 ]

• D4NG3R
Baloes schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 19:28:
Zou je niet gewoon geholpen zijn met een i3tje van socket 1155? Kost je letterlijk 2 10tjes : V&A aangeboden: Te Koop: Intel Core i3 2100 Tray
SSDtje erbij en voila. Als de behuizing niet mooi is ff ander behuizingkie aanschaffen en klaar...toch? Hou je toch weer geld over..

Tenzij je graag moderner wil natuurlijk. Dan kun je idd voor de Pentium gaan....
Het lijkt niet helemaal duidelijk te zijn, dus ik herhaal het maar even; Het huidige systeem krijgt een ander doel dus er zal sowieso een nieuw systeem worden gekocht.
D4NG3R schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 14:10:
Aangezien onze Huidige HTPC steeds meer werk zit te verrichten vind ik het wel eens tijd worden om deze een wat specifieker doel te geven, namelijk als NAS/Download/Plex server bak. Als vervanging hiervoor komt er een ietwat krachtiger en vooral strakker systeem te staan.

[...]

Het gros van het huidige systeem zal worden gebruikt als NAS/Download/Plex server.

• Baloes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:56
ah... ouch.. Goed lezen is ook een kunst :)

Ff verkeerde conclusie getrokken dus.. sry... 8)7

Tsja.. Als de celeron het al bijna allemaal trok dan zal die g4400 het zeker trekken.

Zolang je geen 4K af probeert te spelen met die pc dan zal de door jou voorgestelde config prima zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door Baloes op 31-10-2017 20:29 ]

• hanvandijk
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 06-06 22:17
En als je wel 4K wilt afspelen is een upgrade naar een GT1030 of RX550 altijd mogelijk
Pagina: 1