Broodbeleg en alternatieven

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Naar aanleiding van een discussie in een ander topic (over de kosten van boodschappen) ben ik benieuwd wat andere mensen op hun brood leggen / smeren.

Mijn probleem is dat ik een vrij eentonig eetpatroon heb en daarbij zo creatief als een wc bril ben. Besluit ik eenmaal ham en kaas op mijn boterhammen te doen dan eet ik dat de komende maanden.

Nu had ik dat weleens afgewisseld met pindakaas, maar ook dat kan erg eentonig worden (en met een familielid die zwaar allergisch voor pinda is gebleken ook gevaarlijk, dus eigenlijk moet alles met pinda de deur uit bij ons... Het aanraken kan al gevolgen hebben).

Ook krijg ik al vrij veel zuivel binnen, waardoor ik op het volgende uitkwam. Ik zoek broodbeleg dat:
- Weinig of geen zuivel bevat
- Weinig of geen vlees bevat (eet ik s avonds al genoeg)
- Geen pinda of sporen daarvan bevat

Maar:
- Wel genoeg eiwitten en calorieën bevat om kaas en ham te vervangen (want ik mag niet afvallen, moet juist aankomen)

En bovendien:
- Het liefst goedkoper is dan kaas en ham
- Goed houdbaar buiten de koelkast is voor 1 dag
- Niet te belastend voor mijn gebit is (dus geen harde dingen)
- Niet teveel tijd kosten om klaar te maken (ik vind het smeren van mijn boterhammen al bijna teveel werk, sta nu al om 6 uur op om dat op tijd voor elkaar te krijgen voordat kind naar de crèche moet etc... En s avonds kom ik ook al chronisch tijd tekort)

Dus ik stond gisteren in de supermarkt naar alle bakjes en smeersels te kijken en wist het even niet meer.

Kortom, hebben jullie nog ideeën?

Het alternatief zou nog zijn om hele boterhammen door iets anders te vervangen. Ook hier loop ik een beetje vast. Ik eet weleens een banaan, leuk voor erbij, maar vult niet echt.

Anyways, ik ben benieuwd wat jullie op het brood eten en eventueel nog meer meenemen naar werk en school om te eten.

Ik eet momenteel 8 boterhammen per dag btw. Dat mogen er best minder zijn als ik een goed alternatief heb.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

Anoniem: 289295

Humus. Kun je ook makkelijk zelf maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:52

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Qua brood kun je ook eens kijken naar biologisch brood. Persoonlijk eet ik al heel lang weinig tot geen supermarkt brood meer omdat ik het niet lekker vind. Te sponzig, te slap, te smakeloos. Dus neem ik 8 biologische boterhammen mee naar kantoor en die gaan vaak op. (Dat spul komt overigens dus niet bij de supermarkt vandaan maar bij een biologische winkel. Zoiets als dit: https://www.degroenewinkel.nl/)

Qua broodbeleg vind ik het lastiger. Ik eet ook vaak maanden achtereen hetzelfde of wissel af tussen 2 of 3 soorten. Ik zit nu in mijn "boterham met mayo, kaas en jalapeno's"-periode. Heb het ook al vaker gecombineerd met augurk. Maar kaas, dus zuivel. :)

Op momenten gooi ik er cervelaatworst op, of leverworst. (Maar da's weer vlees.)

Je kunt uiteraard gaan naar allerlei zoetigheden (jam) of er vers fruit op doen (zoals de banaan die je noemde). Wil je geen zuivel en geen vlees, kom je heel snel uit op zoet. Wellicht dat speculaas op brood ook iets voor je is?

[ Voor 7% gewijzigd door unezra op 28-10-2017 10:34 ]

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Wat voor mij erg helpt om te variëren is om te combineren met saus, salade of groente. Ik eet dagelijks tijdens de lunch zes volkorenboterhammen, met daarop onder andere de volgende combi's:

• Oude kaas met (honing)mosterd
• Oude kaas met rucola
• Jonge kaas met een schijfje augurk
• Jonge kaas met een plakje tomaat
• Ham met eiersalade
• Ham met (honing)mosterd
• Ham met chilisaus
• Kip-kerriesalade met komkommer
• Kip-kerriesalade met taugé

En zo kan ik nog wel even doorgaan. Ik eet normaal gesproken geen twee dagen in de week precies hetzelfde.

Het lastige is natuurlijk dat al die vloeibare meuk in je brood trekt. Op je werk klaarmaken kan schelen.

Maar dat is allemaal natuurlijk wel zuivel en/of vlees. :+

[ Voor 4% gewijzigd door CodeCaster op 28-10-2017 11:03 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Gerookte makreel. Sardientjes. Haringfilet. Gerookte paling. Al dan niet gerookte zalm. Maak eens een tonijnsalade.
Is allemaal geen zuivel en geen vlees.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Appelstroop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:46
Tikje van TL naar AZ, daar zitten ook andere kooktopics. :)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:25

Onbekend

...

Een beperking van pinda's is lastig. Mag je wel noten eten?
Kijk eens naar hazelnoot(choco)pasta, chocoladevlokken, kokosbrood en speculaas (schuddebuikjes) voor op brood.

Aparte vraag:
Eet je ook weleens pannenkoeken of een pastagerecht/salade o.i.d.?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Maar je hebt zooi verschillende soorten kaas (oud, jong, belegen, geiten, etc), smeerkaas, brie, etc.
Qua vleeswaren heb je ook meer dan alleen ham, zou een lijst kunnen maken, maar kijk in de supermarkt zou ik zeggen.

Dan hebben we nog hagelslag, chocolade pasta (opletten wat daar precies in zit bij de verschillende), vlokken, kokosbrood, jam, appelstroop, honing, etc.
Vervolgens nog hele rijen vol met verschillende soorten broodsalades: eiersalade, kip kerrie, gerookte kip (mijn persoonlijke tip, van de AH ambachtelijke salades), tonijn, etc.

En dat is nog voor je aan de exotischere dingen om op je boterham doet begint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:40
Zonder vlees en zuivel blijft er weinig over.

Ik eet 's ochtends zoetigheid: hagelslag, pindakaas, Duo Penotti, chocoladeboter :9, Speculoospasta, (appel-)stroop.
's middags meestal kaas, boterhamworst, salami (en aanverwanten), gebraden gehakt/pain de provence, (kip-)grillworst, filet americain.

Voor mij is het variatie genoeg. Met vleeswaren heb je ook nog allerlei soorten.
Maar ja, dat is allemaal vlees. Misschien kun je om toch variatie aan te brengen andere broden kopen. Maisbrood, spelt, heel donker volkoren, een keertje wit.

Ik zie ontbijt en voornamelijk lunch toch vooral als een noodzakelijk kwaad; zonder eten werk ik niet. Echt uitgebreid eten doe ik 's avonds wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Bedankt voor de reacties tot nu toe. Leuk om te lezen wat anderen op hun brood eten.

Al bevestigt het wel een beetje wat ik ook dacht in de supermarkt; het meeste is vlees en zuivel.

Sowieso zal ik wat dingen gaan uitproberen (ander vlees, choco pasta etc), om iig de eentonigheid te doorbreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fore!
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-07 10:13
Je hoeft geen brood te eten ;).
Ik zit zelf voornamelijk aan appels/peren/bananen/mandarijnen/kiwi naja je weet wel, net waar ik trek in heb.

Maakte ook nog wel eens een slaatje met random sla melange +geitenkaas,tomaatjes en kipreepjes.

Ivm glutenintolerantie van m'n vrouw ben ik met dr mee gaan doen. En bevalt eigenlijk prima, vult beter en is veel gevarieerder wat ik zelf ook prettig vind.

Op werk eet ik nog wel eens een broodje mee, dus het is niet zo dat ik het uit m'n leven ga verbannen oid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Zoals gezegd, je hóeft geen brood te eten.

Zeker als het om een lunch gaat kan je echt alle kanten op.
Dingen als pastasalades.
Of gewoon warm, kook eens wat meer dan normaal en vries daar porties van in voor de lunch.
Avond ervoor uit de vriezer halen om te ontdooien in de koelkast, volgende dag oppiepen in de magnetron en presto.

Een warme lunch is tegenwoordig ondergewaardeerd.

Edit:
Even ervanuitgaande dat je een magnetron op werk hebt staan :P

[ Voor 8% gewijzigd door anandus op 28-10-2017 15:07 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Je kan eens kijken naar andere soorten "pindakaas", zonder pinda's. Weet dat je het ook van cashewnoten hebt, als het goed is is dat dus 100% cashewnoot, en geen pinda. Is alleen wel stervensduur. Heb ook wel eens mix gehad met allerlei noten, maar volgens mij zat daar ook pinda bij in om het smeuïg te houden. Enfin, dat soort meuk vindt je wel in natuurvoedingswinkels en andere geitenwollensokken plaatsen.

Humus is ook best interessant, kun je ook in allerlei smaken krijgen.

Broodje ei blijft volgens mij ook wel lekker, gebakken of gekookt.

En natuurlijk de al genoemde zoetigheid. Speculaas op brood past toch wel erg goed bij deze tijd van het jaar. In geval van nood werken kruidnoten ook.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sayang1991
  • Niet online
Wat ik de laatste tijd vaker doe is een simpele salade meenemen met wat sneetjes brood. Ok toegegeven het is geen broodbeleg maar het is weer eens wat anders dan een boterham met pindakaas elke dag. Humus is trouwens ook heel lekker, nog verschillende varianten op ook (Hmmm pittig!)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:30

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Ik eet zelf ruim 2 jaar geen vis, vlees(waren) meer en amper tot geen zuivel. Ons broodbeleg bestaat uit:

-Heel sporadisch kaas ('nep'kaas is alleen te eten in gesmolten vorm (tosti), anders is het net karton :+ )
-Pindakaas(of variaties daarop zoals cashewpasta etc.)
-Chocopasta
-Kokosbrood
-Hagelslag
-Jam
-Speculoos
-Vleesvervangers van de vegetarische slager (aardig wat soorten)
-Alle soorten hummus (dirt cheap en heel makkelijk zelf te maken :9 ) al dan niet in combinatie met komkommer/(zongedroogde)tomaat/augurk.

[ Voor 19% gewijzigd door Notna op 28-10-2017 15:19 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiver23
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Shiver23

Wat sta je nou te kijken!

Filet americain en smeerworst van de vegetarische slager, banaan, zuivelspread met avocado. Die laatste is waarschijnlijk ook wel als vega alternatief te vinden.

PSN: Shiver23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zoenvisje
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12-12-2024
Ik eet graag salades op brood zoals Russisch eiersalade of huzarensalade. Ik doe 's avonds voldoende in een apart bakje voor mijn boterhammen (dit gaat dan weer in de koelkast uiteraard) en smeer ze pas als ik ga lunchen anders wordt het een smerige bende. Dat doe ik overigens met alles wat ik als lunch meeneem.

Verder:
- Tonijnsalade
- Hummus (plus avocado, tomaat, komkommer, etc)
- Jam
- Chocoladehagelslag/pasta
- Tosti's (alle mogelijke combi's en brood/wraps als basis)

En van alles wat jij niet wil zoals kaas, pindakaas en vlees.

Behalve boterhammen ontbijt/lunch ik ook vaak met:
- Wraps
- Pannenkoeken (banaan+ei beslag dus zonder zuivel)
- Toetjes (pudding, vla, etc, in van die kleine bakjes, heel handig om mee te nemen)
- Havermout/brinta/bambix
- Groenten
- Fruit
- Pizza van de dag ervoor

Ik moet ook aankomen/uitkijken dat ik niet afval en dat lukt mij het beste door te eten waar ik zin in heb ongeacht het tijdstip. Dus heb ik 's ochtends trek in een warme hap dan neem ik een warme hap, wil ik op mijn werk vla dan eet ik vla etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Shiver23 schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 15:30:
Filet americain en smeerworst van de vegetarische slager, banaan, zuivelspread met avocado. Die laatste is waarschijnlijk ook wel als vega alternatief te vinden.
Bij de natuurwinkel (Ekoplaza bijv.) kan je Soyananda halen als alternatief. Lekker alternatief :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pnnnkk
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 06-07 20:58
Ik ga ook best goed op sandwich spread van Heinz. Zijn verschillende smaken van en is vooral groente. Er is ook een variant van zonnatura die is pittiger geloof ik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 936443

Hehe, ken het dilemma.
Ben zelfs ook totaal niet creatief en nog minder impulsief.

Ik heb een vaste dag om naar de winkel te gaan en dan neem ik me uitgebreid de tijd om stil te staan bij het aanbod. Zo probeer ik geregeld toch wat nieuws.

Als ik snel de winkel in en uit moet dat ben ik ook geneigd om uit gemak en meer automatisme voor de standaard te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Op het werk staat sinds kort ook een tosti ijzer, en die heeft het vrij druk. Wellicht is dat nog een idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaosstorm
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22-12-2024
Pnnnkk schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 17:49:
Ik ga ook best goed op sandwich spread van Heinz. Zijn verschillende smaken van en is vooral groente. Er is ook een variant van zonnatura die is pittiger geloof ik
Sandwich spread is voor een groot gedeelte suiker. Dus nee vooral groente valt vies tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizai
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Best leuk om dit topic door te lezen. Zelf smeer ik al jaren pindakaas of pasta op brood :+ .
Ik merk dat ik het brood met ander beleg meer kan waarderen :) Er staan dus ook voor mij bruikbare tips hier.

Anjunabeats

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deem007492
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:03
Marmite! Iets beters bestaat niet. Smeer eerst wat margerine, zodat de Marmite beter smeerbaar is. Het voldoet aan al je voorwaarden. Je moet er alleen even aan wennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Deem007492 schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 19:51:
Marmite! Iets beters bestaat niet. Smeer eerst wat margerine, zodat de Marmite beter smeerbaar is. Het voldoet aan al je voorwaarden. Je moet er alleen even aan wennen.
In die categorie: Branston Pickle :9 (gaat ook goed op kaas)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggie_NB
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 28-09-2024
Ik neem ook vaak wat mee met ei. Gekookt, gebakken of een omeletje met uitjes paprika en champions.
Smaakt ook koud nog lekker met wat zout en een likje mayo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10:29
Chaosstorm schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 19:16:
Sandwich spread is voor een groot gedeelte suiker. Dus nee vooral groente valt vies tegen.
Fact checking: 14 gram suiker / 100 gram sandwichspread.
Voor de beeldvorming: dat is 3,5 suikerklontje per 100 gram sw. spread (net gemeten).
En 100 gram sw.spread is genoeg voor zeg 4 .. 8 boterhammen afhankelijk van hoeveel je erop wilt.

Ik wil absoluut geen reclame maken voor Heinz aka. Kraft foods maar het valt best mee met de hoeveelheid suiker in hun sw. spread.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-07 20:59

Deathchant

Don't intend. Do!

@Lethalis Wat je schrijft is eigenlijk best een herkenbaar verhaal. Soms heb je gewoon periodes dat je een boterham met hagelslag enorm lekker vindt en voordat je 't weet eet je 't altijd.

Probeer eens de zonnatura paprikaspread. Smaakt echt heerlijk op een snee maisbrood of speltbrood. Je hebt ook tomatenspread en spinaziepijnboompitspread. Erg lekker. Wel wat duurder maar ja, tis geen vlees, geen suiker/zoutbom en enigszins natuurlijk/biologisch.

Nog een tip; omdat we al zoveel tarwe binnenkrijgen (brood eten is nou eenmaal ingebakken in ons systeem) probeer speltbrood te kopen en let altijd op of 't 100% spelt is. Bij de jumbo krijg je namelijk ook speltbrood maar er zit dan maar 57% spelt meel in ipv 100. De rest is dan nog volkoren/ander soort tarwe.
Maisbrood hetzelfde. Altijd kijken of er 100% maïsmeel inzit.
Wissel brood af met bijvoorbeeld boekweit muesli. Krijg je bij AH van 't merk Eat Natural. Zit je ook goed van vol en 't smaakt niet verkeerd. Overigens AH heeft 100% spelt meel in hun brood dacht ik.

Verder zou ik de tips van anderen ook zeker proberen; schijfje komkommer of tomaat erop is vaak erg lekker. Als je je dan zo'n potje paprikaspread meeneemt in je tas en een hele tomaat of een stuk komkommer kun je die op het werk op je brood smeren. Dan wordt de boel ook niet zo soggy.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
mekkieboek schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 20:22:
[...]

Fact checking: 14 gram suiker / 100 gram sandwichspread.
Voor de beeldvorming: dat is 3,5 suikerklontje per 100 gram sw. spread (net gemeten).
En 100 gram sw.spread is genoeg voor zeg 4 .. 8 boterhammen afhankelijk van hoeveel je erop wilt.

Ik wil absoluut geen reclame maken voor Heinz aka. Kraft foods maar het valt best mee met de hoeveelheid suiker in hun sw. spread.
Wat je meevallen noemt. Een half á heel suikerklontje per boterham vind ik anders behoorlijk veel!

Ter vergelijking, het is ongeveer anderhalf keer de hoeveelheid suiker in Coca cola (ongeveer 10gram/100ml)

[ Voor 7% gewijzigd door anandus op 28-10-2017 21:24 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Kokosbrood is superhandig & snel, maar bevat wel wat suiker. Volgens mij niet heel veel.
Appelstroop bevat meer suiker, maar er zitten vast ook gezonde dingen in.

Andere optie: koop lekker brood en eet het 'au naturel'. Een broodje tevredenheid. Naakt. Puur natuur.
Mijn vrouw doet niet anders, en is zelfs tevreden met van dat hele goedkope brood.

Een ex-collega van mij nam gewoon een krop sla mee naar het werk, en ging daar in de pauze een salade van maken met verschillende andere ingrediënten. Heb je gelijk wat te doen in je pauze ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Tja je moet aan je eigen gedrag eerst werken, dit betekend niet dat je radicaal de huischef uit moet gaan hangen maar zoals veel mensen hier eigenlijk zeggen is probeer eens smaken te combineren. tomaat/komkommer op kaas bv .

Een geroosterde boterham, mayo (als boter), sla, voorgebakken spek en tomaat is relatief simpel maar kan je ook met kaas en andere producten vullen (ei bv) ..

Sandwich spread kan je ook maken door goedkope plakken ham in klein stukjes te snijden, aardappel van de vorige dag te stampen met beetje mayo, of pasta van vorige dag ipv aardappelen ..

Je kan best veel varieeren met goedkope alternatieven, ook vlees / gehaktbal bv van vorige dag als beleg gebruiken ..

[ Voor 9% gewijzigd door vso op 28-10-2017 22:01 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:28

Typhone

Who Dares Wins

Notna schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 15:17:
Ik eet zelf ruim 2 jaar geen vis, vlees(waren) meer en amper tot geen zuivel. Ons broodbeleg bestaat uit:

-Heel sporadisch kaas ('nep'kaas is alleen te eten in gesmolten vorm (tosti), anders is het net karton :+ )
-Pindakaas(of variaties daarop zoals cashewpasta etc.)
-Chocopasta
-Kokosbrood
-Hagelslag
-Jam
-Speculoos
-Vleesvervangers van de vegetarische slager (aardig wat soorten)
-Alle soorten hummus (dirt cheap en heel makkelijk zelf te maken :9 ) al dan niet in combinatie met komkommer/(zongedroogde)tomaat/augurk.
LOL @ Vegetarische slager :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Poeh, met 8 boterhammen per dag zou ik het ook niet meer weten.

Niet een keer wat noodles ipv de broodlunch? De wrap-vulling die over is op een boterham? Pasta die over is als lunch?

Verder: veel combineren met fruit. Pindakaas + banaan is super. Hummus + avocado lekker fris, evenals komkommer met kaas. Of radijsjes met ham. Lekkere boterham met aardbeien in het seizoen.

En natuurlijk veel salades, wat exotischere dingen af en toe: speculaasspread, sandwich spread, roomkaas ananas, bruschetta etc.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
  • Laatst online: 02-02-2023
Eierkoker op een timer zetten.

Heb je ‘s morgens tot ongeveer 7 eieren.

Verder kliekjes creëren. Rijst (met groente) kun je extra maken, en in de koelkast bewaren.

Volgende dag paar minuutjes in de magnetron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sirhc_95
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13:40
Leuk topic! Twee maanden geleden stond ik voor hetzelfde dilemma. Ik at vooral vleeswaren, maar in de soorten die ik at zat relatief veel zout (boterhamworst en zo). Maar de voornaamste reden was dat ik minder vlees wilde gaan eten.

Ontbijten doe ik nu met pindakaas en of hagelslag. Naar m'n werk neem ik drie volkoren boterhammen met vegetarische vleeswarenalternatieven van de vegetarische slager mee. Enerzijds wel makkelijk te beleggen en de meeste soorten zijn best lekker. Maar relatief wel best duur. Op m'n werk neem ik bij de lunch nog een kopje cup a soup (goed voor het zout, ik weet het :p).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Iblies schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 22:08:
Eierkoker op een timer zetten.

Heb je ‘s morgens tot ongeveer 7 eieren.

Verder kliekjes creëren. Rijst (met groente) kun je extra maken, en in de koelkast bewaren.

Volgende dag paar minuutjes in de magnetron.
Jaaa, kliekjes! Pasta's (vooral uit de oven), wraps en rijstmaaltijden gaan heel goed in de magnetron. Kijk ook es naar maaltijdsalades van bijv de AH. Wel vaak met kip of kaas, maar er is er ook een met quinoa en spinazie (favoriet van mn vegetarisch etende vriendin). Soepen kunnen natuurlijk ook, maar lastig mee te nemen (risico op lek), maar in blik kan prima :9

En nu ik mn vriendin aan het praten heb: vegetarische spreads, gebakken groenten (op wrap of brood).

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Start je dag met een flink bord havermoutpap

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• unezra

unezra

Typhone schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 22:08:
[...]

LOL @ Vegetarische slager :D
Ja, maar stiekem is die man wel *heel* goed bezig. :)

Als ik het grof inschat, eten wij nu vrij regelmatig 5-6 van de 7 dagen volkomen vegetarisch, mede dankzij de producten van de vegetarische slager. Het smaakt niet altijd exact als vlees, dat hoeft ook niet, het zijn wel producten die domweg prima smaken en goed als vleesvervanger kunnen dienen.

De worstjes zijn echt worstjes, van mijn collega begreep ik dat de filet americain misschien anders smaakt, maar oprecht lekker is en wel een vergelijkbare textuur heeft. (Zelf nog niet geprobeerd.)

Goedkoop is het helaas niet. Daarvoor is de markt nog te klein en zijn kiloknallers te goedkoop. Mensen willen (of kunnen) niet betalen voor goed en duurzaam eten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 12:49
Ik ben gestopt met zoet beleg. Houd het vooral tussen de middag bij kaas en vleeswaar. De kaaswinkel heeft volop keus, kan eindeloos combineren tussen smeersels ,harde en zachte kazen. Merk vooral dat met deze niet zoete dingen de middagdip uitblijft en pas moe ben na een harde dag werken. nee ik ben gelukkig geen diabeet en wil dat graag zo houden.

Neem er ook een stuk fruit bij. Ook veel suiker overigens, maar icm beperking van het broodbeleg ingecalculeerd en bevat de nodige vitamines.

humus, best lekker, maar niet bepaald goedkoop en raak er wat van uitgegeten.

Al die suikerproducten, chocolademengsels, jam, appelstroop, superslecht voor de glucosespiegels. Dan kan je zeggen: kaas zit boordevol vet: tja lastig...., maar mijn statine houd gelukkig het cholesterol lekker laag.

Overigens nog iets over de pindakaas, kijk naar het etiket. Sommigen bevatten bijna 15% suiker, de anderen vrijwel niets. Met stukjes noot veel meer dan zonder stukjes noot. Er zijn grote verschillen in pindakaas.

en die havermoutpap van hackus, wil graag in een half uur na het gaan van mijn wekker de deur uit. Kost veel teveel tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0stone0
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 04-07 13:09

0stone0

01000010 01101111 01100101 !

Het antwoord staat al in je TS!

Banaan op brood, heerlijk!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Snkp4PpCryHtu7UQUMes1t1m/thumb.jpg

"~~Linux is only free if your time has no value"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@aljooge 15min eerder opstaan ;)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04-07 11:20
Deathchant schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 20:57:
@Lethalis Wat je schrijft is eigenlijk best een herkenbaar verhaal. Soms heb je gewoon periodes dat je een boterham met hagelslag enorm lekker vindt en voordat je 't weet eet je 't altijd.

Probeer eens de zonnatura paprikaspread. Smaakt echt heerlijk op een snee maisbrood of speltbrood. Je hebt ook tomatenspread en spinaziepijnboompitspread. Erg lekker. Wel wat duurder maar ja, tis geen vlees, geen suiker/zoutbom en enigszins natuurlijk/biologisch.

Nog een tip; omdat we al zoveel tarwe binnenkrijgen (brood eten is nou eenmaal ingebakken in ons systeem) probeer speltbrood te kopen en let altijd op of 't 100% spelt is. Bij de jumbo krijg je namelijk ook speltbrood maar er zit dan maar 57% spelt meel in ipv 100. De rest is dan nog volkoren/ander soort tarwe.
Maisbrood hetzelfde. Altijd kijken of er 100% maïsmeel inzit.
Wissel brood af met bijvoorbeeld boekweit muesli. Krijg je bij AH van 't merk Eat Natural. Zit je ook goed van vol en 't smaakt niet verkeerd. Overigens AH heeft 100% spelt meel in hun brood dacht ik.

Verder zou ik de tips van anderen ook zeker proberen; schijfje komkommer of tomaat erop is vaak erg lekker. Als je je dan zo'n potje paprikaspread meeneemt in je tas en een hele tomaat of een stuk komkommer kun je die op het werk op je brood smeren. Dan wordt de boel ook niet zo soggy.
Waarom zou spelt zoveel beter zijn dan gewoom brood?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartosy
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11:51
Ik weet dat het niet echt goed voor me is maar banaan en honing op brood.

Wat ook lekker is is sla en tomaat met kalkoenfilet dan combineer je vlees met wat groente(Mwa ja tomaat is technisch volgens mij een vrucht)

Oh ja gekookt eitje met mayo op brood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:54

Yucon

*broem*

Gegrilde plakjes aubergine is wel eens lekker en zo gemaakt ('s avonds dan, voor een paar dagen). Daarnaast neem ik de laatste tijd vaker macaroni mee naar m'n werk, met een bolognesesausje uit de vriezer. Kliekjes is vaak lastig om een handige portie over te houden dus dat deed ik eerst nooit. Tot ik me realiseerde dat kleffe bammetjes ook niet met een vers stokje met uitgebreid beleg te vergelijken zijn.

Ik heb dus de lat voor pastagerechten en zo ook wat lager gelegd dus nu vries ik 1 persoons porties saus in. Pasta kook ik 's avonds even dan gaat het zo in een bakje mee. Geen toppasta, maar wel het equivalent van een boterhammetje kaas dat een halve dag in een zakje gezeten heeft. En daar doe ik het als lunch wel voor :)

Bijkomend voordeel: 's ochtends niet meer smeren.

[ Voor 5% gewijzigd door Yucon op 28-10-2017 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
Yucon schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 23:18:
Gegrilde plakjes aubergine is wel eens lekker en zo gemaakt ('s avonds dan, voor een paar dagen). Daarnaast neem ik de laatste tijd vaker macaroni mee naar m'n werk, met een bolognesesausje uit de vriezer. Kliekjes is vaak lastig om een handige portie over te houden dus dat deed ik eerst nooit. Tot ik me realiseerde dat kleffe bammetjes ook niet met een vers stokje met uitgebreid beleg te vergelijken zijn.

Ik heb dus de lat voor pastagerechten en zo ook wat lager gelegd dus nu vries ik 1 persoons porties saus in. Pasta kook ik 's avonds even dan gaat het zo in een bakje mee. Geen toppasta, maar wel het equivalent van een boterhammetje kaas dat een halve dag in een zakje gezeten heeft. En daar doe ik het als lunch wel voor :)

Bijkomend voordeel: 's ochtends niet meer smeren.
Nadeel heb je pas als je de bolognesesaus vergeten bent uit de vriezer te halen en je in de middag een drabje hebt van saus en niet ontdooide stukjes champignon :r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
anandus schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 21:20:
[...]

Wat je meevallen noemt. Een half á heel suikerklontje per boterham vind ik anders behoorlijk veel!

Ter vergelijking, het is ongeveer anderhalf keer de hoeveelheid suiker in Coca cola (ongeveer 10gram/100ml)
Maybe so. Maar t.o.v. zoet beleg als jam, hagelslag of appelstroop (allen rond de 60 gram / 100 gram) is het ongeveer 1/4 van die hoeveelheid suiker.
Maar idd, een plak kaas is beter en smaakt imo beter en voedt meer zodat je met minder boterhammen genoeg hebt.
offtopic:
Persoonlijk heb ik meer bezwaar tegen het spekken van Heinz en dat soort voedingsreuzen.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:39

defiant

Moderator General Chat
Herkenbaar "probleem", ik hou juist niet van zoet dus hier is het voornamelijk vlees en kaas wat ik haal. In de zomer varieer ik dat nog wel eens met verschillende soorten salades. Het gevolg is een enigszins eentonig dieet, zeker op m'n werk. Persoonlijk heb ik me daar bij neergelegd en beschouw het ook niet als problematisch :)

Maar heeft denk ik ook wel enigszins te maken met onze cultuur, wat ik met reizen heb gemerkt is dat veel landen een uitgebreide lunch cultuur hebben met meer variatie tot aan warme maaltijden aan toe. Dat is in Nederland toch altijd vrij spartaans gebleven.

Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
mekkieboek schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 23:50:
[...]

Maybe so. Maar t.o.v. zoet beleg als jam, hagelslag of appelstroop (allen rond de 60 gram / 100 gram) is het ongeveer 1/4 van die hoeveelheid suiker.
Maar idd, een plak kaas is beter en smaakt imo beter en voedt meer zodat je met minder boterhammen genoeg hebt.
offtopic:
Persoonlijk heb ik meer bezwaar tegen het spekken van Heinz en dat soort voedingsreuzen.
Kaas heeft wel veel vet en in jam zit niets. Nu ben ik ook geen suikerfan, zoals in mijn eerdere post, maar waarom is kaas zo goed dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06-07 22:19
aljooge schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 23:04:
Ik ben gestopt met zoet beleg. Houd het vooral tussen de middag bij kaas en vleeswaar. De kaaswinkel heeft volop keus, kan eindeloos combineren tussen smeersels ,harde en zachte kazen. Merk vooral dat met deze niet zoete dingen de middagdip uitblijft en pas moe ben na een harde dag werken. nee ik ben gelukkig geen diabeet en wil dat graag zo houden.

Neem er ook een stuk fruit bij. Ook veel suiker overigens, maar icm beperking van het broodbeleg ingecalculeerd en bevat de nodige vitamines.

humus, best lekker, maar niet bepaald goedkoop en raak er wat van uitgegeten.

Al die suikerproducten, chocolademengsels, jam, appelstroop, superslecht voor de glucosespiegels. Dan kan je zeggen: kaas zit boordevol vet: tja lastig...., maar mijn statine houd gelukkig het cholesterol lekker laag.

Overigens nog iets over de pindakaas, kijk naar het etiket. Sommigen bevatten bijna 15% suiker, de anderen vrijwel niets. Met stukjes noot veel meer dan zonder stukjes noot. Er zijn grote verschillen in pindakaas.

en die havermoutpap van hackus, wil graag in een half uur na het gaan van mijn wekker de deur uit. Kost veel teveel tijd.
Ik zou toch echt gaan combineren. We doen allemaal of suiker en zout zo slecht zijn, maar je hebt het nodig. Er is niks verkeerd met een paar broodjes afgewisseld met pindakaas/ham en hagelslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
grote_oever schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 00:10:
[...]

Ik zou toch echt gaan combineren. We doen allemaal of suiker en zout zo slecht zijn, maar je hebt het nodig. Er is niks verkeerd met een paar broodjes afgewisseld met pindakaas/ham en hagelslag.
Om de middagdip te voorkomen. Ik voel me beter bij minder suiker en ga daardoor beter presteren. Met veel minder suiker functioneer ikzelf beter, zonder diabeet te zijn. Dat hoeft niet te betekenen dat een ander dat probleem ook heeft. Ieder persoon is verschillend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:08
Leuk topic om weer eens wat (praktische) ideeën op te doen.

Ikzelf eet vrij standaard, alhoewel... wel probeer ik een beetje bewust te eten, helaas niet elke dag heel afwisselend. Komt omdat ik het ranzig vind als bijv tomaat of iets ander op brood je hele brood doorweekt en ik wil niet van alles mee moeten slepen. Dus voordat ik naar het werk ga eet ik vrijwel altijd 2 grofvolkoren boterhammen van de bakker. Afwisselend ene morgen 30+ komijnenkaas, andere keer abrikozenjam of salami/rauwe ham/zalm.

Naar mn werk neem ik voor de hele dag 4 boterhammen mee (ook grofvolkoren) met 50-50% komijnenkaas en vleesbeleg. Voor de rest meestal wel afwisselend 1/3e bio komkommer met handvol worteltjes, tomaatjes en/of puntpaprika om lekker tussendoor te snacken. Daarnaast nog, afhankelijk van grootte, 1 of 2 stuks fruit, meestal 1 tijdens werk. Hier genoeg aan en daarnaast genoeg trek in de warme maaltijd.

Als ik vrij ben probeer ik het beter te wisselen en wat creatiever te doen. Erg lekker vind ik de laatste tijd om te variëren met avocado en zalm. Bijv. 2 geroosterde boterhammen met geprakte avocado (incl. wat citroensap, peper, zout... naar eigen smaak), zalm en wat uitjes. Of avocado, geitenkaas, beetje komkommer en verse munt + bieslook uit de tuin. Een bak all-bran met griekse yoghurt (of soortgelijk) en wat vruchten (verzin zelf wat) kan ook lekker zijn. Of gewoon een boterham met gerookte (verse) makreel of ergens een eitje bij. Met hummus ook wel eens een spread gedaan icm zuivelspread en/of avocado, maar dat is redelijk dubbelop en zwaarder op de maag.

Misschien dat laatste wat voor TS. Al is dat allemaal wel wat tijdrovender als je het vers wilt meenemen, is ook de reden dat ik het zelf niet doe.

[ Voor 22% gewijzigd door Aardwolf op 29-10-2017 01:00 . Reden: Post wat aangepast in richting vraag TS ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gop1
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11-12-2024
Het is al gezegd, maar echt: hummus. Ik gebruik het de laatste tijd in plaats van kaas en leg er vaak komkommer, tomaat en sla op. Zo heb je echt een goed belegde en lekkere boterham.

Daarnaast: avocado, zeer lekker en gezond op de boterham en wederom aan te vullen met tomaat/komkommer en sla. Ik vind het alleen een beetje lastig altijd met avocado's omdat ze of nog keihard zijn of helemaal verrot van binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nature
  • Laatst online: 05-07 00:44
Ik had ook zoiets probleem, wat ik het laatste jaar als ontbijt/lunch vaak eet is: Bosvruchten of frambozen uit het diepvriesvak met een banaan, yoghurt en wat havermout in de blender en lekker eten of in een beker doen en mee nemen. Ik heb het van een bodybuilder blog het is erg voedzaam en je hebt alles in 1 keer binnen, misschien een idee.

edit: Hij deed er ook weipoeder in.

[ Voor 5% gewijzigd door Nature op 29-10-2017 02:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Funkymonk3y
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 26-06 22:21
Roomkaas en avocado (en beetje peper zout). Avocado is echt mijn ontdekking vd eeuw.

En kaas met zontomaatjes uit zon potje.

Verder, staat dit op mijn probeerlijst. YouTube: I've Created the Perfect Homemade "On the Go" Snack...
Granola, soja yoghurt en fruit ga ik doen dan

[ Voor 6% gewijzigd door Funkymonk3y op 29-10-2017 06:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Hmmm.

Je kunt ook sushi (eigenlijk kimbab) maken en dat mee nemen. Is wel relatief veel werk maar dan heb je ook wat. Het leuke daarvan is dat je d'r alles in kunt smijten wat je wilt. :)

Ik maak het (als ik het maak) met allerlei soorten groenten, maar ook met zalm, op diverse manieren gemarineerde kip, etc.

Wees wel voorbereid op de jaloerse blikken van je collega's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 947549

Kaas met sla, tonijn, uitjes, peper, zout, mayonaise en komkommer O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
gop1 schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 00:49:
...

Daarnaast: avocado, zeer lekker en gezond op de boterham en wederom aan te vullen met tomaat/komkommer en sla. Ik vind het alleen een beetje lastig altijd met avocado's omdat ze of nog keihard zijn of helemaal verrot van binnen.
Moet je even het restant van het steeltje eruit peuteren. Als de avocado op die plek goed groen is, is de avocado rijp. Daarnaast moet je de avocado licht in kunnen knijpen. Een keiharde avocado is nog niet rijp. Een derde hint is de kleur van de schil, meestal is het hoe donkerder van kleur, hoe rijper. Overigens kun je rijpe avocado's gewoon weer in de koelkast leggen, dan stopt de rijping en kun je ze nog minimaal een week tot anderhalve week langer bewaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eli3l
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-05 03:09
Frieda schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 08:48:
[...]

Moet je even het restant van het steeltje eruit peuteren. Als de avocado op die plek goed groen is, is de avocado rijp. Daarnaast moet je de avocado licht in kunnen knijpen. Een keiharde avocado is nog niet rijp. Een derde hint is de kleur van de schil, meestal is het hoe donkerder van kleur, hoe rijper. Overigens kun je rijpe avocado's gewoon weer in de koelkast leggen, dan stopt de rijping en kun je ze nog minimaal een week tot anderhalve week langer bewaren.
Kleur van de schil veranderd alleen echt bij HASS avocado's. De green skin variëteiten, die bijna niet te koop zijn in de Hollandse super, blijven groen.

Daarnaast, een rijpe avocado bewaar je het best niet langer dan een een paar dagen in de koeling. Een koelkast stopt het rijpingsproces niet, het vertraagd het proces.

Wil je avocado sneller laten rijpen, bewaar ze dan bij fruit die ethyleen uitstoot, zoals bananen. Buiten de koeling voor het snelste resultaat.

Een tip voor op brood is Ajvar, een pasta/saus gemaakt van aubergine, paprika en tomaten.

Ajvar

[ Voor 14% gewijzigd door Eli3l op 29-10-2017 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
  • Laatst online: 02-02-2023
Apart dat zo veel mensen denken in term van brood. Sommige regio’s in de wereld kennen ze niet eens gist-brood zoals we dat hier kennen, maar wraps/flensjes en eten ze bonen in de ochtend 🙂

Eerder rijst aangegeven, is ook graansoort 🙂,
maar melk, havermout, rozijnen en wat kaneel.

Avond vantevoren in de koeling en ‘s morgens opwarmen.

Minuutje in de magnetron, beetje roeren, weer minuutje erin, eet smakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
aljooge schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 00:08:
maar waarom is kaas zo goed dan?
Eiwit. Ik eet vaak vegetarisch en het gebrek aan eiwit kun je compenseren met af en toe kaas, ei of ander zuivelspul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Iblies schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 11:34:
Apart dat zo veel mensen denken in term van brood. Sommige regio’s in de wereld kennen ze niet eens gist-brood zoals we dat hier kennen, maar wraps/flensjes en eten ze bonen in de ochtend 🙂
Echt waar? In een land waar de standaard brood is, bij een TS die specifiek vraagt naar broodbeleg, is het vreemd dat we aan brood denken? Heel leuk wat ze in Somalië (al dan niet) aan lunch hebben, maar dat is natuurlijk niet echt waar de meeste Nederlanders aan denken.

Daarnaast wil de TS wat eenvoudigs, oftewel op je brood plempen en brood dicht slaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Sissors schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 12:22:
[...]
Daarnaast wil de TS wat eenvoudigs, oftewel op je brood plempen en brood dicht slaan.
Hoewel dat zeker zo is, sta ik ook open voor alternatieven die ook eenvoudig zijn.

Op dit moment eet ik immers 8 boterhammen per dag, wat relatief veel is. Als ik dat naar 6 kan brengen met iets anders erbij dan kan dat ook interessant zijn.

Het is me alleen nog nooit goed gelukt. Tijd lang wel in de ochtend havermout gegeten. Wel als nadeel dat al die melk op nuchtere maag mij soms darmkrampen gaf. Niet handig als je haast hebt en nog van alles moet doen. Dus ben er ooit ook weer mee gekapt.

Ook tijd lang jam op mijn brood gedaan s ochtends, maar was weer aanslag op mijn gebit. Dat kan nog maar weinig hebben en reageert gevoelig op zoetigheid.

En zo blijft er ook steeds minder over. Maar de hele dag ham vreten is ook niet goed. Daar schijn je op termijn hogere kans op darmkanker van te kunnen krijgen (al vanaf 2 plakjes per dag, ik eet rustig het dubbele daarvan). Plus dat het ook een berg zout is.

Gezien mijn oom die diagnose heeft gehad en sinds hij genezen is ook het dringende advies kreeg met vlees te minderen, ben ik ook wel wat meer gemotiveerd het iig af te wisselen met iets anders.

Eigenlijk was pindakaas altijd een goed alternatief (niet zoet, gezonde vetten etc) maar dat mag dus nu het huis niet meer in door die allergie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

mekkieboek schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 11:49:
[...]

Eiwit. Ik eet vaak vegetarisch en het gebrek aan eiwit kun je compenseren met af en toe kaas, ei of ander zuivelspul.
Sorry, maar dat is wel een hele slechte reden om kaas c.q zuivel te nuttigen. Er zijn legio alternatieven als het je alleen om proteïne te doen is die aanzienlijk gezonder zijn dan kaas/zuivel. (Bonen(burger), tofu, hennep, linzen etc.) Kaas is en zal nooit echt gezond zijn, als is het al vanwege het vet en cholesterol gehalte per 100 gram.

Ik ben het met je eens dat het per 100 gram 1 van de meer eiwit rijkere bronnen is. Maar daar houdt het dan ook bij op :). Overigebs: ik durf te wedden dat de meeste mensen veel te veel proteine binnen krijgen dan dat ze nodig hebben; je hebt immers maar 0.8 gram proteïne per kg lichaamsgewicht nodig als je niet (zwaar)fysiek werk doet.

[ Voor 19% gewijzigd door Notna op 29-10-2017 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
Lethalis schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 10:25:

Ook krijg ik al vrij veel zuivel binnen, waardoor ik op het volgende uitkwam. Ik zoek broodbeleg dat:
- Weinig of geen zuivel bevat
- Weinig of geen vlees bevat (eet ik s avonds al genoeg)
- Geen pinda of sporen daarvan bevat

Maar:
- Wel genoeg eiwitten en calorieën bevat om kaas en ham te vervangen (want ik mag niet afvallen, moet juist aankomen)
Beetje lastige combinatie eigenlijk, geen vlees of zuivel maar wel eiwitten bevat.
Als je een magnetron hebt op je werk zou je gewoon regelmatig 's avonds te veel kunnen koken en dat dan de dag later mee kunnen nemen.

Je zegt dat je druk hebt met kinderen dus dat scheelt je ook nog eens tijd, of je nu 1 portie meer kookt kost bijna geen extra tijd en bakje uit de koelkast pakken en in je tas doen is sneller dan brood smeren.
Enige nadeel is dat je misschien ook wat meer vlees hebt in je lunch maar je wilt eiwitten binnen krijgen + aankomen dus dan is vlees helemaal niet verkeerd.
Pagina: 1