Energiedirect zegt huidige contract per direct op

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13:53

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
Beste WVers,

Omdat mijn huidige contract bij Qurrent op 12 januari 2018 afloopt, ben ik in het begin van deze maand opzoek gegaan naar een nieuwe energieleverancier.
Uit mijn persoonlijke ervaring wist ik namelijk dat wanneer het lopende contract binnen een half jaar afloopt, energieleveranciers het contract uitdienen en op de contractvrije datum de nieuwe levering starten.
Via één van de energievergelijkingssites kwam ik terecht bij Energiedirect.

Zodoende ben ik per 9 oktober j.l. klant geworden bij Energiedirect. Ik kreeg netjes het contract per mail, werd gewezen op de wettelijke bedenktijd van 14 dagen. Dit hield in dat het contract per 24 oktober inging.

Wat ik me niet realiseerde was het feit dat Energiedirect ook daadwerkelijk per 24 oktober de levering zou starten. In een mailtje op 24 oktober kreeg ik pas te lezen. Hierin werd gemeld dat de levering gestart was.

Vanochtend kreeg ik de afrekening van Qurrent in de mailbox. Hierbij zat een boetebedrag voor het voortijdig ontbinden van het contract van 100 Euro. tevens loop ik nu de welkomstbonus van 150 Euro mis doordat ik mijn contract niet 12 maanden uitzit.

Bij Energiedirect kan ik in ieder geval de boete niet claimen, de kleine lettertjes stelen namelijk dat
We betalen de opzegvergoeding van uw vorige leverancier aan u terug als u voldoet aan de volgende 3 voorwaarden:
  • u kiest voor een meerjarig contract
  • én u sluit een Altijd Voordeel contract af
  • én u stapt over nadat we u telefonisch hebben benaderd of na een persoonlijk gesprek aan de deur of in een winkel
U ontvangt van uw vorige leverancier een eindrekening met daarop de opzegvergoeding. Daarna heeft u 3 maanden de tijd om terugbetaling van deze opzegvergoeding bij ons aan te vragen. Als uw aanvraag wordt goedgekeurd, ontvangt u het bedrag uiterlijk 3 maanden na de start van uw contract op uw bankrekening. Eventuele welkomstcadeaus die uw vorige energieleverancier terugvordert, vergoeden we niet. Neem hiervoor contact op met uw vorige energieleverancier.
De overstap naar Energiedirect kost me (indirect) 250 Euro en met een (geschatte) jaarrekening van 800 Euro vind ik dat toch heel veel.

Heb ik nog een mogelijkheid om mijn huidige contract bij Qurrent uit te zitten?

Ik hoor graag van jullie _O_

Matis

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:52
Je moet je focussen op de nieuwe (budget) leverancier, niet op de oude.

Veel succes bij de geschillencommissie: https://www.klachtenkompa...ae-4cae-b06b-183a51561d0d

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jarod
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik denk dat je niets meer kunt doen aan je overstap en dat je dus aan de boete vast zit. Je aanname dat alle leveranciers je overnemen per einddatum van je lopende contract als deze binnen een half jaar afloopt klopt namelijk niet, en specifiek voor energiedirect geldt dat zij dit alleen doen als je contract binnen 75 dagen afloopt:
Energiedirect.nl zegt de overeenkomst met uw huidige leverancier kosteloos voor u op.

Is uw huidige contract direct opzegbaar? Dan stapt u in ongeveer 7 weken boetevrij over.

Loopt uw huidige contract binnen nu en 75 dagen af? Dan regelt Energiedirect.nl dat u pas overstapt wanneer uw huidige contract eindigt, zodat een opzegboete wordt voorkomen.

Loopt uw huidige contract nog langer dan 75 dagen? Dan zegt Energiedirect.nl deze voortijdig op en stapt u in ongeveer 20 dagen over. Energiedirect.nl vergoedt uw eventuele opzegboete niet.
Bovenstaande komt van gaslicht: https://www.gaslicht.com/...delcontract-stroom-en-gas (zie kopje ‘Ingang van dit contract’). En ook pricewise geeft dit expliciet aan bij energiedirect.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
Dank voor jullie reactie, ik zal contact opnemen Energiedirect. Ik heb het contract op hun website afgesloten en niet via een prijsvergelijker.

Ik kan nergens communicatie vinden waarin gesteld wordt dat er 75 dagen wordt gehanteerd. Niet in de mail, niet via het klantenportaal.

Bijkomend nadeel is ook dat ik geregistreerd ben middels mijnemail+energiedirect@gmail.com, maar dat dit een niet ondersteund e-mailadres bleek. Hoogstwaarschijnlijk door de + in het adres.
Dit heb ik telefonisch moeten corrigeren naar mijnemail@gmail.com.

Zou het kunnen zijn dat daarom cruciale informatie niet is aangekomen omdat mijn e-mailadres niet werkte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 24-05 08:20
Matis schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 09:51:

Zou het kunnen zijn dat daarom cruciale informatie niet is aangekomen omdat mijn e-mailadres niet werkte?
Nope...mijns inziens ben je nu "whisfull thinking" aan het doen ;)

Je hebt gewoon een verkeerde aanname gedaan en de voorwaarden van je oude/nieuwe energieleverancier niet goed gelezen.

Jaartje op de blaren zitten en hopelijk heb je er wat van geleerd 8)

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

als je vaak overstapt, moet je wel eerst de 12mnd uitzitten, en je volgende contract dan ook de dag na einde vorig contract in laten gaan.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 14:51
Ik snap dit niet zo goed..

Je sluit een nieuw contract af zonder te controleren wat de gevolgen zijn mbt je huidige contract. Dan probeer je wegen te vinden om het gemis (100 euro boete ( en een welkomstbonus, al zie ik dat als extraatje...dus niet echt "verlies")) te kunnen verhalen. Je had je bedenktijd, die is nu over - dan houden de mogelijkheden daar ook op lijkt me.

Al met al een dure overstap. Wellicht even dieper in de materie duiken voordat je een contract ontbind volgend jaar.

[ Voor 9% gewijzigd door eric.1 op 28-10-2017 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flozem
  • Laatst online: 07:06
Precies de reden waarom ik niet meedoe aan die zogenaamde "vrije" energiemarkt. Al die contractvoorwaarden zijn zo ondoorzichtig als de neten, en het kost teveel moeite voor die paar tientjes die je op jaarbasis kan verdienen.

Vergeet niet dat het gros van je energierekening bestaat uit energiebelasting... 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Catmandos
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:38
Flozem schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 11:32:
Precies de reden waarom ik niet meedoe aan die zogenaamde "vrije" energiemarkt. Al die contractvoorwaarden zijn zo ondoorzichtig als de neten, en het kost teveel moeite voor die paar tientjes die je op jaarbasis kan verdienen.

Vergeet niet dat het gros van je energierekening bestaat uit energiebelasting... 8)7
als je elk jaar overstap verdien je ongeveer 200€ per jaar aan (welkom) bonus, dus elk jaar overstappen loont echt wel, maar je moet natuurlijk wel opletten dat je niet te vroeg opzegt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FUBAR
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 24-05 13:57

FUBAR

F*ed up beyond all recognition

Sja, Ik doe er met tegenzin wel aan mee, maar dan wel steeds na tenminste 12 maanden en moet zeggen dat die eenmalige kortingen of bonussen best de moeite waard zijn. Moet alleen wel op de kalender bijhouden wanneer ik voor welke dienst weer kan checken of overdtappen loont.

To be, or not to ...ehh.... what was the question?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarod
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Dank voor jullie reactie, ik zal contact opnemen Energiedirect. Ik heb het contract op hun website afgesloten en niet via een prijsvergelijker.

Ik kan nergens communicatie vinden waarin gesteld wordt dat er 75 dagen wordt gehanteerd. Niet in de mail, niet via het klantenportaal.

Bijkomend nadeel is ook dat ik geregistreerd ben middels mijnemail+energiedirect@gmail.com, maar dat dit een niet ondersteund e-mailadres bleek. Hoogstwaarschijnlijk door de + in het adres.
Dit heb ik telefonisch moeten corrigeren naar mijnemail@gmail.com.

Ben bang dat Energiedirect weinig voor je gaat doen, zoals je zelf al aangeeft in je topic start stond in het contract dat je per e-mail kreeg dat je contract op 24 oktober in zou gaan. Dat je dit niet goed hebt geïnterpreteerd (waarschijnlijk omdat je persoonlijke ervaringen anders waren) is niet het probleem van Energiedirect, zij hebben je namelijk correct geïnformeerd. Je kunt hopen dat ze nog iets willen doen, anders zou ik dit als een goede les zien voor de toekomst en de volgende keer goed alle voorwaarden en contracten lezen, en als je denkt dat het niet klopt bellen met je vraag. In de eerste 14 dagen had je namelijk gewoon op kunnen zeggen en was er niets aan de hand geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:59
Is het niet zo datje meestal gewoon een ingangsdatum van het contract moet invullen?

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14:12
Neem gewoon contact op met je nieuwe energie leverancier en meld dat er een fout is gemaakt. Het contract moet ingaan per eind datum van het oude contract. Dit is ook niet normaal en dat hadden hum ook moeten controleren.

Daar zullen ze best coulant mee willen omgaan als ze je gewoon contacteert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12:38

P_Tingen

omdat het KAN

Dit is precies waarom ik het altijd via gaslicht.com doe en niet via de energieboer zelf.

Uitzitten en volgende keer beter denk ik.

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:18

Blokker_1999

Full steam ahead

TLer schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 14:10:
Neem gewoon contact op met je nieuwe energie leverancier en meld dat er een fout is gemaakt. Het contract moet ingaan per eind datum van het oude contract. Dit is ook niet normaal en dat hadden hum ook moeten controleren.

Daar zullen ze best coulant mee willen omgaan als ze je gewoon contacteert.
Neen, die verplichting ligt niet bij hen. Zij moeten enkel aan hun nieuwe klant vragen wanneer het nieuwe contract moet ingaan en dat is dan ook de datum waarop zij hun energie levering zullen starten. Zij weten namelijk niet wat de huidige situatie is van TS bij zijn vorige leverancier en of deze op dat moment einde contract is. Zij stellen die leverancier enkel op de hoogte dat vanaf datum x zij de levering van energie overnemen.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23-05 15:10

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Matis schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 08:27:
Ik kreeg netjes het contract per mail, werd gewezen op de wettelijke bedenktijd van 14 dagen. Dit hield in dat het contract per 24 oktober inging.
Je geeft zelf al aan dat je een contract krijgt met ingangsdatum 24 oktober. Dat jij de aanname doet dat zij pas drie maanden later gaan leveren is je eigen schuld.

Ik heb nog even in een oude contractbevesting die ik twee jaar geleden van Energiedirect gekregen heb. Daar staat letterlijk het volgende in:
Hieronder vind je de belangrijkste contractgegevens. In de bijlage vind je het complete contract en je tarieven.
• Product: 1 jaar vast
• Start leveringsperiode: 16 mei 2015
Veel duidelijker dan dit kunnen ze het niet maken....

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
Zojuist contact gehad met de klantenservice van Energiedirect. Zoals verwacht konden ze niets voor me betekenen.

* Matis eigen schuld, dikke bult.

Dure les, maar wel wat van geleerd ;) Volgend jaar beter!

Dank voor jullie berichtjes.

Pagina: 1