Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nevercholt
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 17-03 18:39
Hoi medetweakers. Mijn oude i7 2600K heeft het net begeven en ik wil graag upgraden naar een i5 8600K. Deze is echter niet leverbaar dus ik kwam uit bij een i3 8350K (deze is nu al wel beschikbaar als enige Coffee Lake Processor) omdat ik al een Z370 bord had gekocht aangezien die wel leverbaar was. Ik maak stream highlights voor sommige YouTubers en mijn vraag is of ik het herroepingsrecht heb, mocht de i3 8350K die ik volgende week ontvang, eerst mag testen en mocht deze niet snel genoeg blijken en mocht ik alsnog willen upgraden naar een 8600K, om de 8350K binnen een termijn van 14 dagen terug te zenden naar de webshop en kan ik dan mijn geld terugkrijgen?

Je mag volgens megekko (waar ik de processor heb gekocht) namelijk wel testen of het product aan je eisen voldoet, maar mag je een processor dan ook een week testen en, als je er dan achter komt dat deze niet aan je wensen voldoet, terugzenden?

Ik wil namelijk niet eerst extra kosten betalen voor het retourneren van een i3 alvorens ik alsnog een 8600K koop 8)7

Alvast bedankt!

[ Voor 3% gewijzigd door Nevercholt op 28-10-2017 00:31 . Reden: Reden i3 is nu duidelijker :) ]

Beste antwoord (via Nevercholt op 28-10-2017 00:34)

• RamonK
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:02
True schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 00:26:
[...]

Incorrect, ze moeten 'm terugnemen, dat zijn ze verplicht, immers heb je recht op koop-op-afstand met de veertien dagen bedenktijd.

Wat wel mag is niet het volledige bedrag retourneren omdat er koelpasta op zit en dit schoongemaakt moet worden e.d. hiervoor mogen ze op redelijke wijs kosten rekenen.
Dit is incorrect. Je mag alleen doen wat je in een winkel ook zou kunnen doen wat betreft uitproberen. zie ook deze quote van consuwijzer:

Als u iets koopt op afstand, hebt u een bedenktijd. De bedenktijd is veertien dagen. Binnen deze tijd bepaalt u of het product u bevalt of niet. Daarvoor mag u het product uit de verpakking halen. Het is daarbij wel de bedoeling dat u de verpakking zo veel mogelijk heel laat. Maar de verpakking moet dan wel makkelijk te openen zijn. Als u het terugstuurt, moet u het wel weer netjes inpakken.

Mag u het product in gebruik nemen?

Nee, u mag het product niet in gebruik nemen. Want de ondernemer moet het product weer aan iemand anders kunnen verkopen als u het terugstuurt.

Wat mag u wel doen?

U mag hetzelfde doen als wanneer u iets in een winkel koopt. Zo mag u een laptop of televisie aanzetten om te kunnen beoordelen. Maar bijvoorbeeld een wasmachine laten draaien mag niet.

Conclusie lijkt me heel duidelijk. Je mag de processor uit de verpakking halen om er naar te kijken en daar houd het dan ook mee op.

[ Voor 4% gewijzigd door RamonK op 28-10-2017 00:33 ]

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:57
Een processor moet je uit de verpakking halen, voorzien van koelpasta en er een koeler op klemmen. Dit laat allemaal gebruikssporen achter, dus ik denk dat ze hem niet terugnemen.

Je zou de situatie aan ze voor kunnen leggen voor de aanschaf, dan weet je het zeker.

Maar van een i5-8600K naar een i3-8350? Wat dacht je van een i5-8400?

[ Voor 31% gewijzigd door Jumpman op 28-10-2017 07:57 ]

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Vind ik ook... dan had je maar moeten wachten.
Of neem je verlies en verkoop je i3 door op tweakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nevercholt
Jumpman schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 00:17:
Een processor moet uit de verpakking halen, voorzien van koelpasta en er een koeler op klemmen. Dit laat allemaal gebruikssporen achter, dus ik denk dat ze hem niet terugnemen.

Je zou de situatie aan ze voor kunnen leggen voor de aanschaf, dan weet je het zeker.

Dank voor je reactie, maar ik heb een Z370 bord genomen aangezien dit bord overklokfuncties bord wat ik wellicht gebruik van zou willen maken :/ In bericht de webshop al!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Jumpman schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 00:17:
Een processor moet uit de verpakking halen, voorzien van koelpasta en er een koeler op klemmen. Dit laat allemaal gebruikssporen achter, dus ik denk dat ze hem niet terugnemen.

Incorrect, ze moeten 'm terugnemen, dat zijn ze verplicht, immers heb je recht op koop-op-afstand met de veertien dagen bedenktijd.

Wat wel mag is niet het volledige bedrag retourneren omdat er koelpasta op zit en dit schoongemaakt moet worden e.d. hiervoor mogen ze op redelijke wijs kosten rekenen.

[ Voor 3% gewijzigd door True op 28-10-2017 00:26 ]

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nevercholt
[...]

Stel dat ik zo zorgvuldig mogelijk met de processor om ga en er geen gebruikerssporen aanwezig zijn op het product (dus geen koelpasta etc). Wat gebeurt er in zo'n situatie? Ik denk dat ik het zekere voor het onzekere neem en eerst een reactie van de webshop afwacht.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +5 Henk 'm!

• RamonK
[...]

Dit is incorrect. Je mag alleen doen wat je in een winkel ook zou kunnen doen wat betreft uitproberen. zie ook deze quote van consuwijzer:

Als u iets koopt op afstand, hebt u een bedenktijd. De bedenktijd is veertien dagen. Binnen deze tijd bepaalt u of het product u bevalt of niet. Daarvoor mag u het product uit de verpakking halen. Het is daarbij wel de bedoeling dat u de verpakking zo veel mogelijk heel laat. Maar de verpakking moet dan wel makkelijk te openen zijn. Als u het terugstuurt, moet u het wel weer netjes inpakken.

Nee, u mag het product niet in gebruik nemen. Want de ondernemer moet het product weer aan iemand anders kunnen verkopen als u het terugstuurt.

Wat mag u wel doen?

U mag hetzelfde doen als wanneer u iets in een winkel koopt. Zo mag u een laptop of televisie aanzetten om te kunnen beoordelen. Maar bijvoorbeeld een wasmachine laten draaien mag niet.

Conclusie lijkt me heel duidelijk. Je mag de processor uit de verpakking halen om er naar te kijken en daar houd het dan ook mee op.

[ Voor 4% gewijzigd door RamonK op 28-10-2017 00:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nevercholt
RamonK schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 00:32:
[...]

Wat mag u wel doen?

Thx Ramon! Superduidelijk zo. Dan retourneer ik de processor wel direct en wacht ik op de 8600K :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RamonK
Nevercholt schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 00:36:
[...]

Thx Ramon! Superduidelijk zo. Dan retourneer ik de processor wel direct en wacht ik op de 8600K :)
Je kan natuurlijk altijd de reactie van de webshop afwachten, maar als die niet positief is dan lijkt mij dat de beste oplossing als je perse een K processor wilt hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 09:12
[...]
Floppus heeft deze wet als eens op een andere manier uitgelegd;
Anoniem: 27535 schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 11:11:
Nee, je moet kunnen kijken of het voldoet aan wat je wil. Als dat betekent een blisterverpakking kapotknippen, dan zijn de kosten daarvan voor de winkel omdat de schade niet te voorkomen is.

Om een CPU te proberen, zal je een koeler moeten monteren en dus koelpasta gebruiken. De gevolgen daarvan zijn voor de winkel.

En ja, je kan in de winkel prima een werkend model met stock cooler ergens in een PC werkend zien en bepalen of die koeler te veel lawaai maakt naar jouw smaak.

Koop op afstand is heel duidelijk;
- Retour mag *nooit* geweigerd worden, de wettelijke uitzonderingen daargelaten. Een CPU valt niet onder de uitzonderingen.
- Alleen werkelijke kosten als gevolg van verdergaan dan uitproberen mogen verhaald worden.

De winkel zal de spullen dus gewoon terug moeten nemen en het hele bedrag plus verzendkosten terug moeten betalen. Retourkosten zijn voor koper.
De suggestie van een andere koeler is prima, maar staat los van hoe de wet werkt. Wel kan het een goed idee zijn voor de winkel om voor te stellen dat koper het met een andere koeler van hen probeert. Als dat wel naar wens is, voorkomt de winkel het retour.

Mensen focussen telkens weer heel erg op wat in de winkel zou kunnen en mogen, maar dat is ondergeschikt vanwege de bovenstaande punten dat retour sowieso niet geweigerd mag worden en dat er geen definitie is van 'de winkel' en 'wat kan en mag je daar'. Let erop dat de intentie van de wet is consumentenbescherming, waarbij het oogpunt is dat de winkel niet allerlei creatieve wegen er omheen kan verzinnen. Als stok achter de deur, wordt het retourrecht verlengd tot 12 maanden als de winkel de klant niet op juiste wijze over zijn rechten informeert. Dat geldt voor de standaard voorwaarden en regels, maar ook voor uitspraken daarna, zoals verbroken zegels op hardwareverpakkingen. (Software is anders, hier offtopic)

De wet zegt wel dat je er zorgvuldig mee om moet gaan, maar nergens dat de winkel het weer als 'ongeopende verpakking' of wat er op lijkt moet kunnen verkopen.

Wie meent dat het niet eerlijk is voor de winkel; die kan het prima calculeren in de marges en als dat niet opweegt tegen een showroom waar mensen het niet op afstand kopen, dan kunnen ze daar prima voor kiezen. De wet is er immers om de achterstand van proberen en advies in de winkel te compenseren.

Winkels die proberen zowel de kosten van een showroom als de kosten van koop op afstand te weigeren, zorgen voor een landschap van oneerlijke concurrentie waarbij uiteindelijk de consument de dupe is.
Zo duidelijk hoeft het dus niet te zijn. Echter, een week (of twee) lang "proberen" is natuurlijk wel onzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

[...]

Wat mag u wel doen?

Leuk een consuwijzer, maar de Europese wetgeving is leidend:

https://blog.iusmentis.co...ijn-en-geen-zichttermijn/
Je hebt dus het recht om te “testen en inspecteren”, oftewel het mag uit de verpakking en je mag het product fysiek bepotelen. Je mag echter niet verder gaan dan echt nodig is. Hierover zegt overweging 47:
Een overhemd aandoen om te testen of het past, is dus toegestaan. Datzelfde overhemd een dag aandoen op kantoor om te testen of het je zweetplekken aankan, mag niet, want dat is niet nodig.
Belangrijk is wel om te beseffen dat te ver gaan met dat uitproberen niet betekent dat je retourrecht vervalt. Wat er dan gebeurt, is dat de winkel de waardevermindering bij je in rekening mag geven – praktisch gezien je slechts een deel van je geld terugbetalen. Maar een retourname weigeren omdat het product te veel is gebruikt, is dus tegen de wet. Artikel 6:230s lid 3 BW:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nevercholt
Ja het punt voor mij is alleen wat er onder 'testen' van het product wordt verstaan. Een processor enkel uit zijn verpakking halen is niet voldoende om te testen of hij aan mijn eisen voldoet :/ Maar als ik hem in mijn computer zet en vervolgens een video zou gaan bewerken kan dit door de webshop misschien worden opgevat als overbodig en krijg ik niet het volledige aankoopbedrag terug... Dat risico wil ik niet lopen dus ik laat de i3 eerst maar even staan totdat ik een reactie van megekko heb ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Nevercholt op 28-10-2017 00:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Nevercholt schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 00:55:
Ja het punt voor mij is alleen wat er onder 'testen' van het product wordt verstaan. Een processor enkel uit zijn verpakking halen is niet voldoende om te testen of hij aan mijn eisen voldoet :/ Maar als ik hem in mijn computer zet en vervolgens een video zou gaan bewerken kan dit door de webshop misschien worden opgevat als overbodig en krijg ik niet het volledige aankoopbedrag terug... Dat risico wil ik niet lopen dus ik laat de i3 eerst maar even staan totdat ik een reactie van megekko heb ;)
Volgens Arnoud Engelfriet (en de EU-wetgeving) is dit dus niet zo, testen is wel degelijk inbouwen en proberen. Een kapotte blister of koelpasta op de CPU moeten ze accepteren zonder hier kosten voor te rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nevercholt
True schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 01:01:
[...]

Volgens Arnoud Engelfriet (en de EU-wetgeving) is dit dus niet zo, testen is wel degelijk inbouwen en proberen. Een kapotte blister of koelpasta op de CPU moeten ze accepteren zonder hier kosten voor te rekenen.
Alleen in hoeverre mag je het product testen en vervolgens retourneren, dat blijft redelijk vaag. Ook al heb je gelijk, ik wil dat risico in eerste instantie niet lopen totdat megekko meer duidelijkheid verschaft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:57
[...]

Het is niet incorrect. :) Ik zeg nergens iets over rechten en plichten, maar hoe de meeste retailers met zoiets omgaan over het algemeen.

Als je zin hebt om met instanties en juristen aan de slag te gaan, dan kan je het uitzoeken en op je strepen gaan staan.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:07

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dit gaat over retourvoorwaarden, niet techniek.

Move PMG -> SF

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09:22
Nevercholt schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 01:09:
[...]

Alleen in hoeverre mag je het product testen en vervolgens retourneren, dat blijft redelijk vaag. Ook al heb je gelijk, ik wil dat risico in eerste instantie niet lopen totdat megekko meer duidelijkheid verschaft.
Als je het risico niet wil lopen moet je er helemaal niet aan beginnen. Dit gaat geheid hommeles opleveren. Vaak genoeg antwoorden gekregen van. Bedrijven die achter niet bleken te kloppen en mocht ik alsnog zelf oplossen.

Testen is wat noodzakelijk is voor jou. Dat kan bv een uurtje je spel spellen en streamen. Maar niet 13 dagen vol gebruik van maken en dan zeggen nee hij voldoet toch niet. Want dat valt weer onder gebruiken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 27535

Ja, pas op met consuwijzer; het voorbeeld van geen wasje mogen draaien is exact hetzelfde voorbeeld als wat Prof. Marco Loos betoogde als wél toegestaan. Consuwijzer gaat ook niet in bv op het verschil tussen garantie en aansprakelijkheid- onder het mom het begrijpelijk te houden terwijl onjuiste info niets anders kan doen dan bijdragen aan verwarring.

Er is ook geen definitie van wat in *de* winkel mag. Ik heb in aanvulling op mijn quote hierboven eerder als eens een set linkjes opgedoken naar winkels die demodagen van wasmachines hebben.

Zoals gezegd, uiteindelijk is het van belang dat een winkel *nooit* retour mag weigeren op basis van uitpakken en testen. Ze mogen uitsluitend de schade verhalen voor het verder gaan dan noodzakelijk om het te evalueren. En die schade moet aangetoond worden.

Maar los van het wettelijke deel, blijven er gewoon heel veel winkels weigeren het juist te doen. Ondanks inmiddels flinke boetes van de ACM. Of ze informeren juist en weigeren alsnog. En daar heb je reviews voor; kies dus een winkel waarbij je kan nalezen hoe ze omgaan met retouren. De winkels die niet meekunnen in deze reputatie-economie sterven dan vanzelf uit.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 27535 op 28-10-2017 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Nevercholt schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 00:08:
Je mag volgens megekko (waar ik de processor heb gekocht) namelijk wel testen of het product aan je eisen voldoet, maar mag je een processor dan ook een week testen en, als je er dan achter komt dat deze niet aan je wensen voldoet, terugzenden?
Heb je de CPU al in huis of niet?

Ik zou je anders adviseren om ook op Amazon te kijken. Je kan eventueel dan ook een 8600K uit Duitsland of Engeland bestellen als ze in Nederland moeilijk te krijgen zijn.

De niet-K modellen zijn overigens beter leverbaar, daar is minder interesse in. Dan zou je nog een 8400 kunnen overwegen of een 8700.
Pagina: 1