Foto's opslaan op lokale server i.c.m lightroom

Pagina: 1
Acties:

• Jboy1991
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11:29
Goedendag,

Ik ben bezig mn pc op te ruimen en kwam aardig wat gb's aan fotos tegen (vakanties etc). Nu heb ik hier een server pc draaien en had ik ooit ergens een artikel gelezen dat een gemiddelde HDD rond de 5 jaar mee gaat. M.a.w het kan dus voorkomen dat mn hdd met daarop de fotos ooit kapot kan gaan.

Omdat ik deze fotos dus echt wil bewaren zoek ik naar een goeie mogelijkeheid tot backups. Op dit moment staan de fotos op een aparte HDD in mn pc.

Omdat ik hier een servertje heb draaien dacht ik dat het handig was om hier een backup hdd in te gooien waarop enkel de fotos staan.

Dus dan staan de fotos op mn pc & op de server.

Alleen hier heb ik wel wat vragen over en hoop dat iemand mij kan vertellen of het mogelijk is of juist niet handig etc.

Ik dacht eraan een netwerk-map te koppelen op mn pc en dan de fotos zowel naar mn pc als naar mijn server te exporteren. Enige nadeel is dat ze niet gaan syncen (weet niet of dit mogelijk is? Of juist dat je dit niet moet willen).

Kan dit gewoon samen werken met lighroom of wordt het niet aangeraden zulke dingen over je netwerk te laten doen (cat 6 kabels liggen hier -> 1gb/s moet dus haalbaar zijn).

Nog andere alternatieven/ideeën voor backups

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

I.m.o. is een synchronisatie geen backup. Mocht om de een of andere reden je origineel corrupt raken, dan is je sync dat ook. Maak een echte backup, bij voorkeur extern (als de bliksem inslaat of je huis plat brand, is je backup nu ook weg) en met versiebeheer zodat je altijd in versie terug kunt.

Neem hier eens een kijkje: Het Online Backup Topic

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 29-12-2025

DarkSide

theres no place like ::1

zou zelf ook kijken naar een offsite backup.
Zelf importeer ik mijn foto's op mijn werk pc. Daar sorteer ik ze, verwijder ik ongewenste en dan bewerk ik ze in LR.
Daarna exporteer ik de JPG's naar mijn NAS.
En verplaatst ik de RAW's ook naar de NAS.
Mij NAS maakt backups naar de cloud (zelf gebruik ik iDrive). Daar kan ook versioning plaatsvinden.
En kan ik makkelijk terug in de tijd indien nodig.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.