Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DamianTweaks
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 08-04-2024
Mijn vraag
Ik heb laatst de Pixel 2 in mijn bezit gehad. Omdat dit vanuit Engeland kwam kreeg ik een extra adapter bij me originele lader om het van Engeland naar Nederland om te zetten (stekker). Nou dacht ik dat dit prima was, echter zit er een klein nadeel in. Ik had gemerkt met me oude S7 Edge dat die na 100% stopt met opladen. Bij deze gaat die echter door. Weet iemand of de Pixel 2 dan alsnog stopt, of ligt dat door de extra adapter? En kan ik gewoon door met het gebruiken met me oplader?

Relevante informatie:
Ik heb de Pixel 2 in één keer gekocht bij Belsimpel. Het gaat om de 128GB versie, zwart. Het was een enorme kostenpost dus vandaar dat ik me een beetje zorgen maak! Ik heb twee opladers gekregen, een externe en de originele lader! Verder heb ik gewoon de standaard set gekregen en ging alles prima!

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Ik heb al naar Belsimpel gebeld, echter ging het bellen constant fout (neem aan dat het niet komt omdat de Pixel 2 uit Engeland komt), dus heb geen contact kunnen krijgen. Ook Google, maar die waren helaas gesloten. Ik heb gezocht naar bijvoorbeeld een originele lader vanuit Duitsland (dacht dat zij wel onze stekkerdoos gebruiken), maar helaas niks kunnen vinden. Ook een originele lader vanuit Nederland niet kunnen vinden.

Ik ben dus een beetje radeloos, dus graag hulp mede-Tweakers.. :D

Met vriendelijke groet,

Damian

Beste antwoord (via DamianTweaks op 17-11-2017 12:53)

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:31
@Junia Het is iets ingewikkelder.

Een battery manager kan maar op twee punten de status van de accu bepalen. De rest moet hij uitrekenen.
Dat is bijvoorbeeld als vol is, bij de rode stippellijn:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/rjJLpeY.png
In eerste instantie begrenst het laden op stroom, "constant current" (groene lijn), daarna begrensd de lader op spanning (de rode lijn). Door de stroom te observeren tijdens het "constant voltage" opladen, kun je zien dat er uiteindelijk een nihile hoeveelheid stroom nog de accu in wil. Dit noemen we "100%".

Maar je kunt ook de capaciteit bepalen als hij leeg is:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/OqPJIAH.png
Uiteindelijk zakt de spanning van de batterij te diep en is hij dus "0%". Nadeel hiervan is dat het moment dat dit gebeurt afhankelijk is van de snelheid waarmee je ontlaad. (0.1C is 0.1 x capaciteit in mAh)
Bij 0.2C is de bruikbare capaciteit 100%, bij 3.0C is het maar ~85%.
Daar komt de temperatuur, de leeftijd en het aantal cycles nog bij al variabele. Kortom, best ingewikkeld!

Wat je echter heel goed kan zijn in plaatje 1 is dat de batterij uit zichzelf niet meer bij laadt zolang de spanning niet hoger wordt dan 4.2 Volt.
Zolang de batterijmanager dus nog functioneert, is het onmogelijk om "te veel" te laden. Want de batterij kan het gewoon niet opnemen.

Dit plaatje illustreert ook perfect waarom het snel gaat to ~80% en daarna langzaam tot 100%.
Tot ~80% is de stroom (en de warmteontwikkeling) de begrenzende factor. Na ~80% is de spanning de begrenzende factor. Meer spanning is dan nog wel sneller laden, maar ook vergassen. En dat wil je juist niet.

Bron plaatjes.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07:54
TataNiqqa schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 18:41:
Mijn vraag
Ik heb laatst de Pixel 2 in mijn bezit gehad. Omdat dit vanuit Engeland kwam kreeg ik een extra adapter bij me originele lader om het van Engeland naar Nederland om te zetten (stekker). Nou dacht ik dat dit prima was, echter zit er een klein nadeel in. Ik had gemerkt met me oude S7 Edge dat die na 100% stopt met opladen. Bij deze gaat die echter door. Weet iemand of de Pixel 2 dan alsnog stopt, of ligt dat door de extra adapter? En kan ik gewoon door met het gebruiken met me oplader?

Relevante informatie:
Ik heb de Pixel 2 in één keer gekocht bij Belsimpel. Het gaat om de 128GB versie, zwart. Het was een enorme kostenpost dus vandaar dat ik me een beetje zorgen maak! Ik heb twee opladers gekregen, een externe en de originele lader! Verder heb ik gewoon de standaard set gekregen en ging alles prima!

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Ik heb al naar Belsimpel gebeld, echter ging het bellen constant fout (neem aan dat het niet komt omdat de Pixel 2 uit Engeland komt), dus heb geen contact kunnen krijgen. Ook Google, maar die waren helaas gesloten. Ik heb gezocht naar bijvoorbeeld een originele lader vanuit Duitsland (dacht dat zij wel onze stekkerdoos gebruiken), maar helaas niks kunnen vinden. Ook een originele lader vanuit Nederland niet kunnen vinden.

Ik ben dus een beetje radeloos, dus graag hulp mede-Tweakers.. :D

Met vriendelijke groet,

Damian
Blijft laden? Hoe bedoel je dit? Het is heel normaal dat een toestel na 100% nog steeds bij laadt.

Groetjes

Demian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DamianTweaks
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 08-04-2024
Puddi Puddin schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 23:20:
[...]

Blijft laden? Hoe bedoel je dit? Het is heel normaal dat een toestel na 100% nog steeds bij laadt.

Groetjes

Demian
Hierdoor gebeurt het toch dat de accu veel sneller eraan gaat? Of is dat een mythe?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:38

DirtyBird

Praktiserend denker

Ik heb dit opgelost met een digitale tijdschakelaar. Heeft 3 uur per nacht stroom en daarna is het schluss :)
Doorladen is normaal, maar niet wenselijk inderdaad.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puddi Puddin
TataNiqqa schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 01:01:
[...]

Hierdoor gebeurt het toch dat de accu veel sneller eraan gaat? Of is dat een mythe?
Das overchargen, en nee dat kan niet want je accu zegt dan al snel doei. Nogmaals waar meet of weet jij dat je telefoon blijft bij laden. En wie zegt dat 100% de volledige capaciteit van jou batterij is.

[ Voor 4% gewijzigd door Puddi Puddin op 28-10-2017 17:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Nu online

TommieW

Numa numa.

Waar maak je uit op dat het toestel door blijft gaan met laden? Een mobieltje houdt continu het voltage van de accu in de gaten. Als de accu vol is (of bijvoorbeeld te warm), dan zal de accu simpelweg niet meer opgeladen worden.

Overigens is het "mijn oplader" en niet "me oplader".

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UPPERKEES
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Je kan ook BOINC instellen, als de batterij dan de 90% passeert gaat je telefoon deelnemen in een project voor het zoeken naar behandelingen voor kanker of andere ziektes.

https://boinc.berkeley.edu/wiki/Android_FAQ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Een moderne telefoon van een goed merk met een goede lader beheert de accu beter dan wij zelf kunnen.
Gewoon zoveel mogelijk aan de lader laten hangen dan gaat de accu het langste mee.

Dit geldt niet voor cheapo spullen, maar zeker wel voor Google spul.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
TataNiqqa schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 01:01:
[...]

Is inderdaad een mythe.
DirtyBird schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 01:38:
Waarom is dit niet wenselijk? Grote kans dat bovendien het energieverbruik van je tijdschakekaar het zeer kleine beetje energiebesparing van het ontkoppelen van je lader dubbel en dwars teniet doet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Whatson
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
DirtyBird schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 01:38:
Ik heb dit opgelost met een digitale tijdschakelaar. Heeft 3 uur per nacht stroom en daarna is het schluss :)
Ja joh, jij weet het vast beter dan de fabrikant zelf. 8)7 Als de accu vol is gebruikt hij alleen netspanning. Dus je trucje zorgt er alleen voor dat de accu sneller slijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

@Whatson Ik ben ervan overtuigd dat de fabrikant meer van accutechnologie afweet dan ik. Ik ben er alleen niet van overtuigd dat de fabrikant en ik op 1 lijn zitten wat betreft veronderstelde levensduur van de telefoon.

@TommyboyNL Energieverbruik is niet het doel. Dat de telefoon niet blijft doorladen na 100% is het doel.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
De lader heeft niks te vertellen over wanneer en hoe lang de accu oplaadt.
Dat is allemaal geregeld door het batterij management ic.

De lader heeft alleen invloed in hoe snel hij kan laden. Immer is het vermogen van niet elke lader gelijk. Maar ook al is de lader genoeg vermogen, wil dat niet zeggen dat de telefoon dat gaat gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13-09 20:14

Compizfox

Bait for wenchmarks

Juup schreef op zondag 5 november 2017 @ 11:35:
Een moderne telefoon van een goed merk met een goede lader beheert de accu beter dan wij zelf kunnen.
Gewoon zoveel mogelijk aan de lader laten hangen dan gaat de accu het langste mee.
Zoals @jeroen3 al opmerkte ligt dit niet aan de lader die je gebruikt.

Bij een telefoon (en vrijwel elk ander apparaat met een Li-ion-accu) is de "lader" slechts een power supply. Het echte ladingscircuit voor de accu zit in het apparaat zelf. Het op- (en ont-)laden van een Li-ion-accu is gecompliceerd genoeg dat daar een speciale controller voor nodig is, en deze 'beheert' dus de feitelijke accu en bepaalt dus bijvoorbeeld tot hoe ver die opgeladen wordt.

Dat ladingscircuit zal er ook voor zorgen dat de accu niet verder wordt opgeladen dan veilig is. @TataNiqqa, je accu laadt dus niet verder op dan 100%. Zou dat wel zo zijn, dan zegt 'ie boem.

[ Voor 11% gewijzigd door Compizfox op 05-11-2017 13:06 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Dat klopt maar een slechte lader die geen mooie gladde spanning geeft kan nooit goed voor je accu zijn.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Juup schreef op zondag 5 november 2017 @ 13:07:
Dat klopt maar een slechte lader die geen mooie gladde spanning geeft kan nooit goed voor je accu zijn.
Onzin. Wat wij een telefoonlader noemen is niets meer dan een voeding. De lader zit in je telefoon zelf ingebouwd.
DirtyBird schreef op zondag 5 november 2017 @ 12:26:
@TommyboyNL Energieverbruik is niet het doel. Dat de telefoon niet blijft doorladen na 100% is het doel.
Je zegt nog steeds niet wat daar dan mis mee zou zijn.

[ Voor 29% gewijzigd door TommyboyNL op 05-11-2017 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Nou, het is heel simpel.
Als je de accu overlaad, dan zet hij uit en onpltoft de accu.

Vanaf 4:30:
YouTube: overcharging a 3.85v lithium ion phone battery

Dus zitten er meerdere beveiligingen in de telefoon om dit te voorkomen. Want niemand wil een nieuwe Vlamsung.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Ik dacht dat accu's lui worden als ze lang op 100% worden gehouden. Mijn laptopbatterijen gaan ook snel achteruit omdat ik die eigenlijk permanent aan de netvoeding heb hangen. In minder dan een jaar tijd houden ze het krap 1 uur uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:10

Mavamaarten

Omdat het kan!

Wow, veel foute informatie in dit topic.

Ten eerste, wat bedoel je met "door laden"? Als je bedoelt dat je een oplaad-indicator ziet of dat de telefoon meldt dat hij oplaadt? Zo ja, dat is absoluut geen probleem. Je nieuwe toestel heeft gewoon andere software, welke gewoon een andere melding toont. In dit geval toont hij gewoon dat er een laadkabel inzit.

Onderliggend zal een toestel altijd stoppen met laden als de batterij vol is. Er zit heel wat slimme logica in een telefoon om overladen en batterijschade te voorkomen. Alle verhalen die zeggen dat je je toestel op een bepaalde manier (vol/halfvol/helemaal leeg/ ...) moet opladen zijn onzin en moet je niet geloven.

Het is inderdaad zo dat een Lithiumbatterij niet te vol mag worden geladen, niet te diep mag worden ontladen, en capaciteit verliest overtijd. Maar de laadcontroller in alle moderne toestellen houdt daar absoluut rekening mee. Het enige wat eigenlijk schadelijk is, is de batterij steeds opgeladen houden. Maar zolang je je toestel normaal gebruikt (de lader er heel de nacht laden aanhangen is 100% zeker normaal) is er niets aan de hand.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puddi Puddin
Mavamaarten schreef op zondag 5 november 2017 @ 16:32:
Wow, veel foute informatie in dit topic.

Ten eerste, wat bedoel je met "door laden"? Als je bedoelt dat je een oplaad-indicator ziet of dat de telefoon meldt dat hij oplaadt? Zo ja, dat is absoluut geen probleem. Je nieuwe toestel heeft gewoon andere software, welke gewoon een andere melding toont. In dit geval toont hij gewoon dat er een laadkabel inzit.

Onderliggend zal een toestel altijd stoppen met laden als de batterij vol is. Er zit heel wat slimme logica in een telefoon om overladen en batterijschade te voorkomen. Alle verhalen die zeggen dat je je toestel op een bepaalde manier (vol/halfvol/helemaal leeg/ ...) moet opladen zijn onzin en moet je niet geloven.

Het is inderdaad zo dat een Lithiumbatterij niet te vol mag worden geladen, niet te diep mag worden ontladen, en capaciteit verliest overtijd. Maar de laadcontroller in alle moderne toestellen houdt daar absoluut rekening mee. Het enige wat eigenlijk schadelijk is, is de batterij steeds opgeladen houden. Maar zolang je je toestel normaal gebruikt (de lader er heel de nacht laden aanhangen is 100% zeker normaal) is er niets aan de hand.
Het liefst ook niet 's nachts laden of tenminste het meest vermijden. Daarnaast als je een telefoon langere tijd weg houdt laad hem dan naar 37-48% ipv 100%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02:01

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Dit betreft een technische vraag, dus schopje naar AND.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Puddi Puddin schreef op maandag 6 november 2017 @ 07:45:
[...]
Het liefst ook niet 's nachts laden of tenminste het meest vermijden.
Waarom niet? En wanneer zou je hem dan op moeten laden? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Puddi Puddin schreef op maandag 6 november 2017 @ 07:45:
[...]

Het liefst ook niet 's nachts laden of tenminste het meest vermijden.
Want in de nacht krijg je "slechtere" energie van je leverancier?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13-09 20:49
Verwijderd schreef op maandag 6 november 2017 @ 20:00:
[...]

Als het goedkoper is dan moet het ook wel van mindere kwaliteit zijn natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puddi Puddin
Verwijderd schreef op maandag 6 november 2017 @ 20:00:
[...]

Nee, je accu laadt dan vol en blijft dan ook voor langere tijd door laden. Dit geeft bijna 2x zo veel slijtage als hem overdag naar honderd laden en hem dan eraf te halen. Het beste is gewoon om tussen de 20-80% te blijven en hem niet langdurig achter een lader te laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-09 17:40

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Veel mensen vertrouwen op de telefoon om het laden te regelen en dat generieke laders geen probleem zijn. Dat deed ik zelf ook totdat vanmorgen in het nieuws kwam dat er toch wel een heel groot percentage van de huisbranden tegenwoorden veroorzaakt worden door telefoonladers. uiteraard zal deze stijging ook komen door het hele grote aantal telefoon/laad combinaties (bij ons thuis al 4, die elke nacht aan de lader gaan) maar is het blijkbaar toch een onderschat probleem.

Ik ga toch eens nadenken over een betere laadstrategie (of een brandwerende bak met telefoons en laders...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Puddi Puddin schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 07:56:
[...]

Nee, je accu laadt dan vol en blijft dan ook voor langere tijd door laden. Dit geeft bijna 2x zo veel slijtage als hem overdag naar honderd laden en hem dan eraf te halen. Het beste is gewoon om tussen de 20-80% te blijven en hem niet langdurig achter een lader te laten.
Ehm, nee. Je hebt duidelijk totaal geen kaas gegeten van moderne smartphonebatterijen en -laadtechnologie.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-09 18:12
FirePuma142 schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 08:06:
[...]

Ehm, nee. Je hebt duidelijk totaal geen kaas gegeten van moderne smartphonebatterijen en -laadtechnologie.
Accu tussen de 20 en 80 procent houden klopt wel degelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puddi Puddin
FirePuma142 schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 08:06:
[...]

Hoe hoger de voltage van een lithium accu des te lager de levensduur. Als je me niet gelooft dan kijk je toch even op http://batteryuniversity.com? Daar staat precies hetzelfde wat ik heb verteld. Daarnaast is er ook nog een App gebaseerd op de onderzoeken op die site genaamt Accu Battery.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

"Vroeger" zou je verhaal nog enigszins kloppen. Hedendaagse accu's is heel ander verhaal en al genoeg verteld in dit topic.
Verhaal van 20%/80%, als je telefoon 100% aangeeft is er nog marge naar boven. Dus wat de gebruiker als "vol" ziet is niet echt (helemaal) vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Puddi Puddin schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 08:19:
[...]

Hoe hoger de voltage van een lithium accu des te lager de levensduur.
Say what now?
Als je me niet gelooft dan kijk je toch even op http://batteryuniversity.com? Daar staat precies hetzelfde wat ik heb verteld. Daarnaast is er ook nog een App gebaseerd op de onderzoeken op die site genaamt Accu Battery.
Eigendom van Cadex, ontwikkelaar en verkoper van batterijmanagementsystemen, een best aardige bron. Let wel dat deze data de ruwe data is, en de data die jij op je smartphone ziet de consumentenversie is. Oftewel 0 /= 0 en 100 =/ 100.

Als je denkt dat 0% en 100% op je smartphonedisplay representatief zijn voor de SoC van de accu, het laadcircuit niet intelligent genoeg is om langdurige aansluiting aan voeding op te vangen, dan is er nog wel een en ander bij te spijkeren.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

[...]

Wat bedoel jij met "doorladen"? Verder opladen dan 100% (overcharging)? Zoals al eerder uitgelegd gebeurt dat zeker niet, want dan zou de accu ontploffen.

Lange tijd op 100% houden? Oké, maar zover ik weet gaat het ladingscircuit daar ook slim mee om door het batterijniveau wat te laten zakken als de telefoon lang aan de lader zit (het OS zal wel 100% aangeven in dat geval). Ik zal even kijken of ik terug kan vinden waar ik dat gelezen had.

superduper schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 08:05:
Veel mensen vertrouwen op de telefoon om het laden te regelen en dat generieke laders geen probleem zijn. Dat deed ik zelf ook totdat vanmorgen in het nieuws kwam dat er toch wel een heel groot percentage van de huisbranden tegenwoorden veroorzaakt worden door telefoonladers. uiteraard zal deze stijging ook komen door het hele grote aantal telefoon/laad combinaties (bij ons thuis al 4, die elke nacht aan de lader gaan) maar is het blijkbaar toch een onderschat probleem.

Ik ga toch eens nadenken over een betere laadstrategie (of een brandwerende bak met telefoons en laders...)
Zoals ik in een eerdere post al zei is een oplader van een telefoon eigenlijk alleen maar een voeding. De echte lader zit in de telefoon zelf. Dus ja, voor de accu maakt het geen fluit uit wat voor lader je gebruikt.

Dat betekent niet dat goedkope laders altijd veilig zijn, een voeding kan zelf ook een brand veroorzaken natuurlijk.

[ Voor 38% gewijzigd door Compizfox op 07-11-2017 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puddi Puddin
Compizfox schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 11:51:
[...]

Wat bedoel jij met "doorladen"? Verder opladen dan 100% (overcharging)? Zoals al eerder uitgelegd gebeurt dat zeker niet, want dan zou de accu ontploffen.

Lange tijd op 100% houden? Oké, maar zover ik weet gaat het ladingscircuit daar ook slim mee om door het batterijniveau wat te laten zakken als de telefoon lang aan de lader zit (het OS zal wel 100% aangeven in dat geval). Ik zal even kijken of ik terug kan vinden waar ik dat gelezen had.

[...]

Zoals ik in een eerdere post al zei is een oplader van een telefoon eigenlijk alleen maar een voeding. De echte lader zit in de telefoon zelf. Dus ja, voor de accu maakt het geen fluit uit wat voor lader je gebruikt.

Dat betekent niet dat goedkope laders altijd veilig zijn, een voeding kan zelf ook een brand veroorzaken natuurlijk.
Bedoelde niet `overchargen' maar eerder dat een telefoon op 100% staat en dan nog steeds 10 minuten door laadt met 250-150mAh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Junia
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-09 17:13
Puddi Puddin schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 12:33:
[...]

Bedoelde niet `overchargen' maar eerder dat een telefoon op 100% staat en dan nog steeds 10 minuten door laadt met 250-150mAh.
Hoevaak moet het herhaald worden?
Als je telefoon aangeeft dat je batterij 0% heeft, dan heeft je batterij in feite nog gewoon 20%, maar dit is niet zichtbaar voor jou als eindgebruiker. Hetzelfde geldt voor 100%, in feite is de batterij dan maar +- 80% vol.
Dit wordt afgehandeld door de slimme battery management controllers.

Wat er precies gebeurd op het moment dat een batterij (in feite dus 80%) op 100% staat en hij in de oplader aangesloten blijft weet ik niet exact. Het lijkt me dat de batterij niet verder wordt opgeladen, maar dat hij enkel op hetzelfde niveau wordt bijgehouden.

Misschien dat user @Mux kan helpen om het e.e.a. toe te lichten?

[ Voor 3% gewijzigd door Junia op 07-11-2017 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puddi Puddin
Junia schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 12:56:
[...]

Hoevaak moet het herhaald worden?
Als je telefoon aangeeft dat je batterij 0% heeft, dan heeft je batterij in feite nog gewoon 20%, maar dit is niet zichtbaar voor jou als eindgebruiker. Hetzelfde geldt voor 100%, in feite is de batterij dan maar +- 80% vol.
Dit wordt afgehandeld door de slimme battery management controllers.

Wat er precies gebeurd op het moment dat een batterij (in feite dus 80%) op 100% staat en hij in de oplader aangesloten blijft weet ik niet exact. Het lijkt me dat de batterij niet verder wordt opgeladen, maar dat hij enkel op hetzelfde niveau wordt bijgehouden.

Misschien dat user @Mux kan helpen om het e.e.a. toe te lichten?
Idd zeer verwarrend, overal staat ook wat anders. Als je de app Ampere gebruikt kan je de laadstroom zien. Als je de accu aan de lader laat en hij 100% aantikt zul je zien dat er nog steeds stroom naar de accu stroomt echter heel langzaam. Na 10 minuten stopt dit en dan gebruikt de telefoon je adapter ipv van jou batterij (als het goed is).

Dat er onderin een marge van 20% zit snap ik. Anders zou je telefoon bij 3.5V niet afsluiten maar veel lager. Echter denk ik niet dat er een marge boven is. Waarom niet? Nou omdat bijvoorbeeld de Samsung S8 met een volle accu 4.4V aantikt. Dat zou dus betekenen dat er nog een marge is van een veel hogere voltage terwijl 4.4V al enorm hoog is.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• jeroen3
@Junia Het is iets ingewikkelder.

Een battery manager kan maar op twee punten de status van de accu bepalen. De rest moet hij uitrekenen.
Dat is bijvoorbeeld als vol is, bij de rode stippellijn:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/rjJLpeY.png
In eerste instantie begrenst het laden op stroom, "constant current" (groene lijn), daarna begrensd de lader op spanning (de rode lijn). Door de stroom te observeren tijdens het "constant voltage" opladen, kun je zien dat er uiteindelijk een nihile hoeveelheid stroom nog de accu in wil. Dit noemen we "100%".

Maar je kunt ook de capaciteit bepalen als hij leeg is:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/OqPJIAH.png
Uiteindelijk zakt de spanning van de batterij te diep en is hij dus "0%". Nadeel hiervan is dat het moment dat dit gebeurt afhankelijk is van de snelheid waarmee je ontlaad. (0.1C is 0.1 x capaciteit in mAh)
Bij 0.2C is de bruikbare capaciteit 100%, bij 3.0C is het maar ~85%.
Daar komt de temperatuur, de leeftijd en het aantal cycles nog bij al variabele. Kortom, best ingewikkeld!

Wat je echter heel goed kan zijn in plaatje 1 is dat de batterij uit zichzelf niet meer bij laadt zolang de spanning niet hoger wordt dan 4.2 Volt.
Zolang de batterijmanager dus nog functioneert, is het onmogelijk om "te veel" te laden. Want de batterij kan het gewoon niet opnemen.

Dit plaatje illustreert ook perfect waarom het snel gaat to ~80% en daarna langzaam tot 100%.
Tot ~80% is de stroom (en de warmteontwikkeling) de begrenzende factor. Na ~80% is de spanning de begrenzende factor. Meer spanning is dan nog wel sneller laden, maar ook vergassen. En dat wil je juist niet.

Bron plaatjes.
Pagina: 1