[Win 10] Vastloper mediaspeler bij afspelen videos

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynick
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:40
Beste medetweakers,

Sinds ik een schone Windows 10 installatie heb uitgevoerd ondervind ik problemen tijdens het afspelen van films en series op mijn pc. Op willekeurige momenten tijdens het afspelen loopt de mediaspeler vast waarbij het beeld bevriest en het geluid in een loop doorgaat. Normaliter gebruik ik VLC mediaplayer, maar helaas komt het probleem ook voor bij de ingebouwde mediaspeler van Windows 10 zelf. Ik heb online gezocht naar oplossingen maar helaas heeft geen van de tips tot nu toe geholpen.

Wat heb ik allemaal al zelf geprobeerd:
- VLC update naar de nieuwste versie
- Grafische driver opnieuw geïnstalleerd.
- Video-instellingen van VLC aangepast zonder resultaat. (Bijvoorbeeld frame skipping uitzetten of de video uitvoer forceren naar Direct 3D)

Voor de rest draait mijn pc op een legale pro versie van Windows 10 64 bit. Mogelijk relevante specificaties van mijn pc zijn:
- i7 4790k
- Z97X-Gaming 3
- GTX 980
- 16GB RAM

Mijn vraag is dus of iemand weet waar het probleem ligt en zo ja hoe dit mogelijk is op te lossen.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02:27
Tja, je computer specs zijn ruimschoots voldoende voor het afspelen van video materiaal.

VLC is normaliter wel de beste keus omdat deze alle codecs native aan boord heeft. Nu is het wel zo dat VLC zowel een 32 bit als een 64 bit versie heeft. Heb je ze beide geprobeerd?

Dat de ingebouwde mediaplayer van Windows 10 dezelfde problemen geeft, geeft bij mij een beetje het idee dat je misschien last kan hebben van oververhitting van, of de processor, of de videokaart.

Heb je in VLC de setting "Enabling hardware acceleration" ook aan staan? (Onder Tools\Preferences\Input & Codecs)?

Heb je geprobeerd het bestand af te spelen vanaf een andere opslagmedium om te testen of de hdd of ssd wellicht brak is?

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynick
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:40
Snowwie schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 05:52:

Heb je geprobeerd het bestand af te spelen vanaf een andere opslagmedium om te testen of de hdd of ssd wellicht brak is?
Afgelopen week heb ik naar aanleiding van je suggestie getest of het inderdaad ligt aan mijn hdd door alles af te spelen vanaf mijn ssd. Je hebt inderdaad gelijk, vanaf de ssd zijn er geen problemen. Helaas voor mij betekend dit dus dat 1 van mijn hdd op sterven ligt, die zal ik er dan ook meteen uithalen. Bedankt voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02:27
Voordat je die schijf weg gooit doe er eerst even een volledige oppervlakte test over heen.

Daarvoor kun je HDD Tune gebruiken.

Een visuele presentatie laat je zien of je schijf nog goed is of niet. Klik op "error scan" en laat "quick staan" uit. Als de schijf groot is kan het wel een paar uur duren.

Als de schijf inderdaad brak is zou je zoiets kunnen zien:
Afbeeldingslocatie: http://www.hdtune.com/hdtune_errorscan.jpg

Mijn YouTube Channel