Nieuwe iMac kopen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rutger M
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08:48
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vormgeving en fotobewerking en gebruik vooral Photoshop CC, Indesign CC & Illustrator CC en dat meestal tegelijk

Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond € 3.000, wil een iMac waar ik nog een aantal jaren mee kan werken.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik denk er op dit moment over om een 2017 iMac met de volgende specs te kopen:
27" Retina 5K-display
4.2GHz Intel Core i7-processor
16GB DDR4 2400MHz geheugen
SSD 512GB hardeschijf
Radeon Pro 580 8GB

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Apple iMac.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
27" scherm en moet snel verschillende taken/bewerkingen met voorgenoemde programma's tegelijk kunnen uitvoeren.

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik ben ZZP'er en ga deze Mac dus voornamelijk zakelijk gebruiken. Ik wil graag een investering doen die me niet onnodig veel geld kost (ben nog niet zo lang voor mezelf bezig), maar wil ook graag een Mac waar ik nog meerdere jaren goed op kan werken.

Ik twijfel of ik nu een Mac heb samengesteld die onnodig duur is voor mijn gebruik. Ik zou graag van jullie weten of een i7 quad-core processor echt nodig is voor de applicaties die ik gebruik. Ook twijfel ik of een SSD voor mij beter is dan de standaard Fusion drive. Ik hoop dat jullie me kunnen vertellen of ik een goede Mac heb samengesteld of dat er componenten zijn die overkill zijn.

PSN: Tripp0r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldbullet
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 27-09 12:17

Coldbullet

ps4: Coldbullet_NL

Ik zou de ram geheugen zelf upgraden is vele male goedkoper dan bij apple zelf. En is heel makelijk genoeg over te vinden hier op de forum. Ik Zou echt voor ssd gaan en eventueel een externe ssd erbij via usb of thunderbolt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Die i5's zijn bijna net zo snel als de i7's, het prijsverschil zeker niet waard (is alleen marketing geblaat, let vooral op het aantal cores).

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-10 21:40

nelizmastr

Goed wies kapot

Juup schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 22:42:
Die i5's zijn bijna net zo snel als de i7's, het prijsverschil zeker niet waard (is alleen marketing geblaat, let vooral op het aantal cores).
Hahaha, nee. Je kan er niet verder naast zitten. Als je gaat gamen, wat debiel is als je een iMac gaat halen (neem dan een PC erbij), is een i5 in de meeste gevallen minstens zo snel. Ga je echte werkzaamheden doen, dan is een i7 toch echt flink sneller.

Als je heilig in je stelling gelooft, toon dan aan dat in creatieve workloads een i5 even snel is als een i7.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rutger M
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08:48
Bedankt voor de adviezen!
@Coldbullet Ram geheugen zelf upgraden ga ik eens naar kijken. Heb je ook nog tips voor een goede externe ssd voor erbij?

Ik hoor wisselende ervaringen over de i5 of i7's. De een geeft aan dat het bijna geen verschil maakt, terwijl de ander juist absoluut aanraadt om voor een i7 te gaan. Dat blijkt hier dus ook. Wellicht zijn hier nog meer mensen die er ervaring mee hebben en er iets over kunnen zeggen. En anders kies ik waarschijnlijk toch voor een i7. Just to be sure...

PSN: Tripp0r

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:20

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Verschil tussen i5-7600k (iets duurdere imac) tegen de i7-7700k is op papier tot 49%. Maar dit geld voor applicaties die hyperthreading optimaal gebruiken, en dat zijn er niet veel volgens mij.

Voor photoshop is het bijv. maar 5%:
het verschil tussen de i5 en i7 in photoshop cc

Beide cpu's 91watt TDP, dus kwa hitte (= 'fan noise') zal het weinig uitmaken. Goedkoopste i5(-7500) is wel lagere TDP, dus als je performance voor 'stilte' (ventilator herrie) wilt inruilen moet je die nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldbullet

Coldbullet

Bij de 8gb ram versie zitten er 2 x 4 gb ram reepjes is dus als je 16gb wilt doe je er 2x4 bij of als je meer wilt kan ook tot 32gb geloof ik? Maar let wel op ram geheugen is het beste om in gelijke ram geheugen te werken

Voor 2x8 gb ram er bij ben je denk ik zo €100 kwijt ongeveer

Het bedrag dat je hierbij bespaard op de apple upgrade heb je je i7 voor

En aan het einde van de kalenderjaar hebben ze gezegt dat er de imac pro uitkomt. Is ook zeer sjiek. Weet de specs er niet van

[ Voor 38% gewijzigd door Coldbullet op 30-10-2017 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozariusz
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 01-10 16:59
Coldbullet schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 17:21:
Bij de 8gb ram versie zitten er 2 x 4 gb ram reepjes is dus als je 16gb wilt doe je er 2x4 bij of als je meer wilt kan ook tot 32gb geloof ik? Maar let wel op ram geheugen is het beste om in gelijke ram geheugen te werken

Voor 2x8 gb ram er bij ben je denk ik zo €100 kwijt ongeveer

Het bedrag dat je hierbij bespaard op de apple upgrade heb je je i7 voor

En aan het einde van de kalenderjaar hebben ze gezegt dat er de imac pro uitkomt. Is ook zeer sjiek. Weet de specs er niet van
Je moet er rekening mee houden dat OP ZZP'er is en dus niet al te veel geklooi moet hebben in verband met garantie en apple care

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Rutger M schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 16:47:
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vormgeving en fotobewerking en gebruik vooral Photoshop CC, Indesign CC & Illustrator CC en dat meestal tegelijk

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik denk er op dit moment over om een 2017 iMac met de volgende specs te kopen:
27" Retina 5K-display
4.2GHz Intel Core i7-processor
16GB DDR4 2400MHz geheugen
SSD 512GB hardeschijf
Radeon Pro 580 8GB

Ik twijfel of ik nu een Mac heb samengesteld die onnodig duur is voor mijn gebruik. Ik zou graag van jullie weten of een i7 quad-core processor echt nodig is voor de applicaties die ik gebruik. Ook twijfel ik of een SSD voor mij beter is dan de standaard Fusion drive. Ik hoop dat jullie me kunnen vertellen of ik een goede Mac heb samengesteld of dat er componenten zijn die overkill zijn.
Een i7 is niet nodig aangezien de praktijkverschillen voor de genoemde programma's niet tot nauwelijks merkbaar zijn. I5 Quad is meer dan prima, heb zelf een 2015 model, werk dagelijks tegelijkertijd met LR, PS, Capture One en de CPU komt zelden boven de 25% uit.

Van alle componenten in je samenstelling is de SSD de belangrijkste. Hier ga je juist alle snelheid winst in merken. Denk aan opstarten van je iMac, applicaties, openen en opslaan van (grote) PSD bestanden. Ga dus absoluut niet voor de Fusion Drive, want daar ga je spijt van krijgen.

Betreft werkgeheugen, inderdaad zelf upgraden. Tip, kies voor Crucial Mac Memory (ze hebben levenslange garantie! Een van de beste aankopen die ik ooit hebt gedaan. Aangezien je veel zware programmas tegelijk draait, adviseer ik minimaal 16 GB aan, Adobe is gek op RAM ;)

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coldbullet

Coldbullet

Bozariusz schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 17:47:
[...]

Je moet er rekening mee houden dat OP ZZP'er is en dus niet al te veel geklooi moet hebben in verband met garantie en apple care
Ram is ram..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozariusz
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 01-10 16:59
Ja maar ik had geen garantie meer op mn macbook nadat ik hem had opgeschroefd, weet niet of dit anders is voor de imac

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldbullet

Coldbullet

Nee zit gewooneen speciaal daarvoor gemaakt luikje aan de achterkant makelijker kan niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-10 21:40

nelizmastr

Goed wies kapot

Bozariusz schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 00:19:
Ja maar ik had geen garantie meer op mn macbook nadat ik hem had opgeschroefd, weet niet of dit anders is voor de imac
Zolang een onderdeel als "user replaceable" is aangemerkt, wat het geval is bij het geheugen in 27" iMacs, dan vervalt de garantie niet :)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10:26
Ik zou persoonlijk ook voor de i7 gaan als je het kunt betalen en het werkgeheugen zelf uitbreiden. Werkgeheugen kun je achteraf zeer eenvoudig vervangen en/of bijprikken, een CPU is een ander verhaal.

De FusionDrive zou ik laten schieten en gewoon voor een echte SSD gaan. Ik werk weinig met de pakketen die je aanhaalt, maar bij het (hobbymatig) monteren van korte video's is de snelheid van een SSD heerlijk, vooral het laden van veel kleine bestanden gaat snel. Als je denkt opslag te kort te komen zou ik eerder geld uitgeven aan een NAS of externe HDD.

Verder schrijf je dat je (startende) ZZP'er bent, wellicht is de KIA-regeling interessant voor je.

Heb je ook aan een back-up gedacht?
Pagina: 1