Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Door het raam smijten of verder upgraden?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
(Probleem opgelost flawless UHD video playback bereikt)

Beste allemaal,
Hopelijk in de juiste sectie geplaatst.
Sinds 2 weken ben ik in het bezit van een uhd tv (Sony KD-75XE9005) en wil nu graag via mijn htpc uhd films kunnen kijken. Helaas gaat het hier mis. Mijn systeem bestaat uit de volgende onderdelen

mobo; Asrock z97 anniversary
CPU; Intel I3 4160 (3,6Ghz)
RAM; 16GB ddr3
Videokaart; Asus GTX1050 ti (5Gb ddr5)

De videokaart zit er sinds vandaag in hopende dat ik hiermee mijn gedownloade 4k bestanden (HEVC)vloeiend kon afspelen. No such luck voor mij helaas. Beeld blijft stotteren. Inmiddels al de hele middag aan het googelen voor een pasklaar antwoord maar uiteraard vind ik dat ook niet 123. Het mag inmiddels duidelijk zijn dat ik geen computer goeroe ben. Wat ik tot nu toe voor mezelf concludeer is dat mijn mobo,cpu en ram outdated zijn en de videokaart opzich behoorlijke overkill is. Maar aangezien ik dit nu al heb vroeg ik me af wat het verstandigst is.
1) Een I7 processor (socket1150) kopen en daarmee klaar zijn?
2) Videokaart terugbrengen, de rest verkopen en compleet nieuw systeem aanschaffen.
3) Iets waar ik niet aan gedacht heb of van het bestaan afweet
In het geval van optie 2 of 3 zijn alle suggesties welkom.
Ik begrijp dat dit waarschijnlijk de zoveelste stomme vraagstelling is die hier voorbij komt en dat de doorgewinterde tweaker hier nu niet bepaald gelukkig van wordt, echter hoop ik toch dat er iemand of meerderen zijn die toch even de moeite willen nemen om me uit mijn lijden te verlossen. Bij voorbaat dank.

• dodo79
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:51

dodo79

witte dikke tonnie

waar speel je de films van af?
HDD, SSD, USB, netwerk, floppy???

Lijkt erop dat de data niet snel genoeg aangeleverd kan worden.

Mijn htpc heeft ongeveer dezelfde specs en die trekt wel UHD

omdat het kan!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-11 13:11

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

dodo79 schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 15:44:

Dat ligt aan de bitrate van de bestanden, maar over het algemeen zijn HVEC/H.265-bestanden in UHD/4K ongeveer dezelfde bitrate als H.264 bestanden in HD/2K. Maar het is uiteraard geen slecht idee om te kijken of de doorvoersnelheid de bottleneck is.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Verwijderd

Topicstarter
dodo79 schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 15:44:

Daar had ik niet aan gedacht. Gelijk de proef op de som genomen en het blijkt dat het merendeel van mijn schijven 5400rpm zijn. Mijn OS staat op een ssd en ik heb ook nog een usb 3.0 externe schijf eraan hangen. Als 1e een film op de externe gezet ( 61,2Gb groot en een framerate van 23.98, res 3840x2160). Helaas nog steeds schokken. Daarna dezelfde film op de ssd gezet en ook hier wederom schokkende weergave. Dus bedankt voor het meedenken maar helaas zit het niet hierin.
Zit er nu aan te denken om de kaart terug te brengen en de rest te verkopen. Vervolgens wil ik dan een kaby lake I5 7400, 8Gb ddr4 ram en een Asus prime Z270-p moederbord aanschaffen. Zover ik het heb kunnen volgen zou ik met deze set up uhd bestanden moeten kunnen afspelen zonder extra videokaart.
Andere (goedkopere ideeën zijn uiteraard welkom.

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-11 13:11

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Welke player gebruik je om de videobestanden af te spelen? Met VLC heb je een venster "media information" en een tab "statistics" post daar eens een screenshot van tijdens het afspelen.

Hou ook de task manager open zodat je kan zien wat er gebeurt, je kan dan zien of het geheugen volloopt of een core van de CPU 100% wordt belast.

[ Voor 28% gewijzigd door Johnny op 27-10-2017 16:44 ]

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Verwijderd

Topicstarter
Ik gebruik mediaplayer classic home cinema. Zal straks even VLC binnenhalen en doen wat je zegt. Op het moment hebben m'n kinderen de tv gekaapt maar zal er vanavond even een screenshot van plaatsen.

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:03

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik denk dat je bij de aansturing moet kijken. Je specs zijn ruim voldoende voor normale 4K video. Je hebt je TV toch wel op de GTX1050 aangesloten? Drivers up to date? Welk OS gebruik je? Je gaat vanavond VLC proberen omdat je nu MPC gebruikt, is die wel de laatste versie? Opties ook optimaal om gebruik te maken van je hardware (videokaart)?

Commandline FTW | Tweakt met mate

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Maar 23.98 fps 4K met compressed al bijna 9mb per sec (61,2GB file & bijv. 2 uur film), kan dat nog uitmaken? (dus is het zo zwaar of de fps zo dat de hardwareversnelling zich verslikt?)

[ Voor 5% gewijzigd door maratropa op 27-10-2017 18:41 ]

specs

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:03

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

9 MB/s. Dat doe je met een 100 Mbps netwerk nog makkelijk. Dat is een snelheid dat de vorige eeuw veel was. Tevens iets wat harde schijven al makkelijk konden doen. Als hardwareversnelling zich erin zou verslikken, een whopping GTX1060 Ti nog wel, dan zit je met een flink hoge bitrate te werken dat niet normaal is. Er moet echt iets vreselijk mis zijn als dat het geval is.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-11 13:13

job

Verwijderd schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 17:03:
Ik gebruik mediaplayer classic home cinema. Zal straks even VLC binnenhalen en doen wat je zegt. Op het moment hebben m'n kinderen de tv gekaapt maar zal er vanavond even een screenshot van plaatsen.
Wat zijn de instellingen in mpc-hc?
Zeker weten dat dxva ingeschakeld is? Welke directshow render heb je gekozen?
Hoe hoog is de cpu belasting?

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Uit het raam smijten

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23:36
Heb dezelfde set alleen dan i5, met de 1050ti werkt h.265 perfect!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle reacties en input. Gisteren overvallen door visite. Pfff, leidt zo af een sociaal leven. Je komt nergens meer aan toe. Anyhoe nu iedereen de deur uitgestuurd en ga nu aan de gang met alle suggesties. Update volgt

Verwijderd

Topicstarter
Nou we zijn een ochtendje stoeien met de pc verder en het probleem is opgelost. Voornamelijk dankzij alle input van jullie die me op het juiste pad hebben gebracht. Het probleem lag in verkeerde instellingen van MPC HC. Uiteindelijk was het de term dxva (waarvoor dank @job ) die me naar de oplossing heeft geleid. Had er nog nooit van gehoord maar na wat inlezen kwam ik bij hardware versnelling terecht en na wat kernwoorden op google los te hebben gelaten kwam er uiteindelijk de verlossende link met een complete tutorial voor dummies (lees ik). Hier kwam ik erachter dat ik een andere video renderer (mad vr)in mpc moest laden en dat bleek de oplossing. De rest vd tutorial doorgelopen en alles loopt nu als een zonnetje. Cpu belasting is van 90% naar 18% en de gtx1050 neemt nu voor zover ik het kan volgen het meeste rekenwerk voor zijn rekening. Helemaal blij, scheelt me weer onnodig geld uitgeven en ook weer het 1 en ander bijgeleerd. Nogmaals bedankt iedereen voor het meedenken en aandragen van suggesties. Zal de link ook even delen want wie weet helpt het nog iemand.

http://www.avsforum.com/forum/#/topics/1357375?page=1

Verwijderd

die hardware versnelling,zorgt dat de 1050 het overneemt van de cpu,vandaar het verlaagde cpu verbruik
Pagina: 1