Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwvdst
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12-09 07:07
ik heb dus een 8 poort pci-x sata controller liggen

ik vroeg mij af of deze sata controller gaat werken in een pci slot. Ik heb al getest of ie past in een pci slot en dat is het geval. Nu wil ik weten of ik zonder problemen de computer aan kan zetten om te testen zonder mogelijke schade aan de sata controller of moederbord.

de snelheid is geen probleem want ik wil deze voor backup doeleinden gaan gebruiken en als het dan wat langer duurt is dat geen probleem omdat dit in de nacht plaats vindt

Beste antwoord (via jwvdst op 27-10-2017 18:32)

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12-09 16:25

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

De protocollen van PCI en PCI-X zijn compatibel, maar de kaart is 64-bit 133 Mhz (PCI-X) terwijl PCI standaard 32-bit 33 Mhz is. Daarnaast is PCI 5V en PCI-X 3,3V. Als jouw moederbord dus ook 3,3V ondersteunt via de PCI bus, zou je het veilig kunnen proberen. Dan heb je alleen nog het probleem van geschikte drivers wellicht, maar je zegt niks over je OS dus dat is gissen.

Let wel, de max. snelheid van PCI is zo'n 100 Mb/s, oftewel max. 12,5 MB/s. Ook voor backupdoeleinden is dat wel errug langzaam...

PCI-X en PCI is gewoonweg echt oude tech, 10-jaar geleden werd al gesproken over dat PCIe de nieuwe standaard zou worden. Toen werd Windows XP en Vista nog gebruikt, en was Win 7 net gloedjenieuw. Al die OS'en zijn óf inmiddels abandonware óf staan op de planning om de nek om gedraaid te worden. Doe jezelf een plezier en schaf voor backup gewoon een USB3.0-extern schijfje aan (als je tenminste een beetje recente hardware hebt).

[ Voor 29% gewijzigd door Icephase op 27-10-2017 14:23 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

De protocollen van PCI en PCI-X zijn compatibel, maar de kaart is 64-bit 133 Mhz (PCI-X) terwijl PCI standaard 32-bit 33 Mhz is. Daarnaast is PCI 5V en PCI-X 3,3V. Als jouw moederbord dus ook 3,3V ondersteunt via de PCI bus, zou je het veilig kunnen proberen. Dan heb je alleen nog het probleem van geschikte drivers wellicht, maar je zegt niks over je OS dus dat is gissen.

Let wel, de max. snelheid van PCI is zo'n 100 Mb/s, oftewel max. 12,5 MB/s. Ook voor backupdoeleinden is dat wel errug langzaam...

PCI-X en PCI is gewoonweg echt oude tech, 10-jaar geleden werd al gesproken over dat PCIe de nieuwe standaard zou worden. Toen werd Windows XP en Vista nog gebruikt, en was Win 7 net gloedjenieuw. Al die OS'en zijn óf inmiddels abandonware óf staan op de planning om de nek om gedraaid te worden. Doe jezelf een plezier en schaf voor backup gewoon een USB3.0-extern schijfje aan (als je tenminste een beetje recente hardware hebt).

[ Voor 29% gewijzigd door Icephase op 27-10-2017 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12-09 16:32
En wat zegt google? Ik zie namelijk zeer veel mensen die exact deze vraag stellen.....

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwvdst
Icephase schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 14:20:

mn moederbord ondersteunt bijde voltages en dus ik heb de gok genomen.
om het te testen heb ik onder esxi de kaart via pass through aan een win7 vm door gegeven. Drivers gevonden via de windows update en het werkt. heb even een flinke map gekopieerd en snelheid is rond de 55mega byte per seconde dus dat valt me nog niet tegen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Icephase schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 14:20:
Let wel, de max. snelheid van PCI is zo'n 100 Mb/s, oftewel max. 12,5 MB/s.
33MHz x 32bits is toch echt 132MB/sec. Met wat overhead eraf blijf je boven de 100MB/sec. Oftewel, in de meeste gevallen zal de schijf de beperkende factor zijn, niet de PCI bus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

Mijzelf schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 19:59:
[...]

33MHz x 32bits is toch echt 132MB/sec. Met wat overhead eraf blijf je boven de 100MB/sec. Oftewel, in de meeste gevallen zal de schijf de beperkende factor zijn, niet de PCI bus.
Je gaat hier van bits naar bytes... dat is een factor 8 verschil!

Ff opletten Icephase...

33 x 32 = 1056
1056 / 8 = 132 MB/s inderdaad

8)7

[ Voor 12% gewijzigd door Icephase op 29-10-2017 02:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jwvdst
Icephase schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 01:36:
[...]

Je gaat hier van bits naar bytes... dat is een factor 8 verschil!
en hoeveel is 33 x 32 ?
dat is 1056megabit/sec
1056 / 8 =132megabyte/sec

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

jwvdst schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 01:52:
[...]

en hoeveel is 33 x 32 ?
dat is 1056megabit/sec
1056 / 8 =132megabyte/sec
Oeh je was me nét voor. Je hebt gelijk, ik had verkeerd gelezen op de pagina die ik over PCI tegen kwam. Voor de volledigheid dan nog maar even zeggen dat er ook PCI bussen waren die op 66 MHz draaiden en dus 264 MB/s deden en dat PCI-x op 64-bit @ 133 MHz draaide en dus max 1064 MB/s deed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwvdst
Icephase schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 02:00:
[...]

Oeh je was me nét voor. Je hebt gelijk, ik had verkeerd gelezen op de pagina die ik over PCI tegen kwam. Voor de volledigheid dan nog maar even zeggen dat er ook PCI bussen waren die op 66 MHz draaiden en dus 264 MB/s deden en dat PCI-x op 64-bit @ 133 MHz draaide en dus max 1064 MB/s deed?
ja klopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Icephase schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 02:00:
[...]

En dan waren er nog een handvol PCIX 533Mhz kaarten die in theorie 4,266 MB/s zouden kunnen doen, niet gezien maar de 266Mhz kaarten zaten o.a. in een aantal HP Proliant servers.
PCIX kan in PCI sloten, hoewel het ook wel eens mis gaat (gedoe met voltages), maar in sommige gevallen werkt het, als het fysiek past (geen koelblokje of andere componenten in de weg aan het einde van het PCI slot), dan is ~1Gb/s voor 8 schrijven wel heel weinig, daar heb je voor 1 moderne HDD al niet genoeg aan.
@jwvdst Een tweedehands sata kaartje kost op V&A/eBay/MP misschien net 5-10 euro en is dan PCIe, waarschijnlijk een betere keuze ;)

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08-09 20:08
Gedoe met voltages is extreem onwaarschijnlijk. ook PCI is al snel merendeels naar 3,3V gegaan IIRC, en keying in de kaarten maakt dat je geen incompatible kaart in het moederbord steken gaat; alle moderne moederborden (als in, na midden jaren negentig als ik het me goed herinner ;) ) gaan of universal, of (volgens mij zeldzaam) 3,3V only zijn.

Als TS de snelheid geen issue vindt gaat het prima werken. Keying van de PCI connector zou incompatible werkspanningen bij elkaar weg moeten houden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwvdst
iceheart schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 02:05:
Gedoe met voltages is extreem onwaarschijnlijk. ook PCI is al snel merendeels naar 3,3V gegaan IIRC, en keying in de kaarten maakt dat je geen incompatible kaart in het moederbord steken gaat; alle moderne moederborden (als in, na midden jaren negentig als ik het me goed herinner ;) ) gaan of universal, of (volgens mij zeldzaam) 3,3V only zijn.

Als TS de snelheid geen issue vindt gaat het prima werken. Keying van de PCI connector zou incompatible werkspanningen bij elkaar weg moeten houden :)
ben al aan het experimenteren met verschillende nas software onder vmware esxi en dan de sata controller in pass through naar de vm
RGAT schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 02:46:
[...]

En dan waren er nog een handvol PCIX 533Mhz kaarten die in theorie 4,266 MB/s zouden kunnen doen, niet gezien maar de 266Mhz kaarten zaten o.a. in een aantal HP Proliant servers.
PCIX kan in PCI sloten, hoewel het ook wel eens mis gaat (gedoe met voltages), maar in sommige gevallen werkt het, als het fysiek past (geen koelblokje of andere componenten in de weg aan het einde van het PCI slot), dan is ~1Gb/s voor 8 schrijven wel heel weinig, daar heb je voor 1 moderne HDD al niet genoeg aan.
@jwvdst Een tweedehands sata kaartje kost op V&A/eBay/MP misschien net 5-10 euro en is dan PCIe, waarschijnlijk een betere keuze ;)
probleem is dat het enige pci-e slot al bezet is door de quad tv tuner kaart. en daarnaast is er nog een pci slot en die gebruik ik nu dus voor de pci-x sata controler. Ik heb namelijk een supermicro x8sti moederbord

[ Voor 5% gewijzigd door jwvdst op 29-10-2017 02:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iceheart
dit is een NAS/Multituner/server systeem dus? heh, dan is die PCI bus prima; sneller ga je over je Gbit LAN toch niet zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwvdst
iceheart schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 02:30:
dit is een NAS/Multituner/server systeem dus? heh, dan is die PCI bus prima; sneller ga je over je Gbit LAN toch niet zijn ;)
ja
heb 3 aparte vm's draaien voor de pfsence router, mediaportal tvserver en de xpenology nas en verder nog wat klooi vm's

de datastore van de pfsense router en de xpenology nas staan op een usb stick. Dat durf ik wel aan omdat deze volledig vanuit de ram draaien. Deze staan op een usb stick zodat ik dan de onboard sata controller middels pass through aan de xpenology nas kan geven. Zodra de xpenology nas opgestart is kan dan de tvserver opgestart worden omdat deze via nfs de datastore op de xpenology nas heeft staan.

[ Voor 4% gewijzigd door jwvdst op 29-10-2017 02:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iceheart
Prima dan, gewoon doen.

Ene dingetje om wel rekening mee te houden is dat die oude PCI-X kaartjes nog wel eens relatief veel energie willen slurpen; juist in een bak die 24/7 aan staat kan dat relevant zijn. Hangt er natuurlijk wel heel erg van af welk kaartje het is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 19:38
Volgens de Supermicro site:

Power Requirements        0.7 amps @ +5V

Wat dan eigenlijk best weinig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwvdst
iceheart schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 04:29:
Prima dan, gewoon doen.

Ene dingetje om wel rekening mee te houden is dat die oude PCI-X kaartjes nog wel eens relatief veel energie willen slurpen; juist in een bak die 24/7 aan staat kan dat relevant zijn. Hangt er natuurlijk wel heel erg van af welk kaartje het is :)
Nielson schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 09:09:
Volgens de Supermicro site:

Power Requirements        0.7 amps @ +5V

Wat dan eigenlijk best weinig is.
het is puur een sata controller en er zit geen raid op dus daar was ik niet zo bang voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iceheart
Oh prima, niets gezegd dan :)
Pagina: 1