Aankoop advies NAS

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjanOskam97
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 14-08 17:24
Mijn vraag:
Ik ben opzoek naar een NAS die aan mijn eisen voldoen en waar ik alles mee kan wat ik wil. Maar daarbij zijn een heel aantal vragen opgekomen. Ik zal daarom specs van de huidige situatie geven en waar ik naar op zoek ben.

Wat heb ik nu?
- Laptops (1Gbit & 100Mbit)
- PCs (1Gbit & 100Mbit)
- Router naast die van KPN, beiden ondersteunen 2,4Ghz & 5Ghz WiFi en 1Gbit/s LAN.
- Raspberry Pi 3b
- KPN internet (60Mbit/s down & 9Mbit/s up)

Wat wil ik?
Ik wil een centraal opslagpunt hebben voor al mijn bestanden en ook van de bestanden van de rest van het gezin.
Daaronder vallen:
- Foto's
- Video's
- Facturen
- Offertes
- Full HD DTS HD films
- Overige bestanden

Daarbij zou ik graag de volgende mogelijkheden hebben:
- Full HD DTS HD streamen van de NAS naar de Raspberry Pi 3b
- Offertes en facturen bewerken vanaf 2 PCs (Uiteraard niet tegelijk)
- Backups maken (RAID)
- Ongeveer 10 tot 16 TB aan opslag (Grootte van foto's en facturen enzo is ongeveer 700GB momenteel en die moeten dus in RAID. Dat is dus zonder de Full HD films)
- Bestanden ook op mobiel en extern bereikbaar (Vrij normaal als dat kan ;) )
- Video's van het beveiligingssysteem back-uppen indien nodig.

Maar nu vroeg ik mij dus af: Waardoor wordt de maximale schrijf en leessnelheid van de NAS bepaald? En hoe moet ik dat voor mij zien?

Ik zat zelf naar deze NAS te kijken: Zyxel NAS542 en dan met Seagate 4TB x 4 (Komt neer op zo een 620 euro)

Maar ik weet niet waar ik verder op moet letten en wat wijsheid is. Hebben jullie antwoord en ideeën?

(EDIT)

Ik heb wel vaker met een NAS gewerkt en er al een aantal geconfigureerd, maar nog nooit achter zoveel functionaliteiten aangezeten.

[ Voor 4% gewijzigd door ArjanOskam97 op 27-10-2017 13:33 . Reden: Extra Informatie ]