Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralf B
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13-07 22:28
Hai! Wellicht dat jullie mij kunnen ondersteunen / helpen begrijpen wat er mis is met mijn GPU.

Ik heb een tijd geleden, toen men poep nog met een lange oe spelde en de konijnen nog slagtanden hadden, een HD7950 gekocht! Nou, ik loop tegen het een ander aan.

In het kort:

Deze kaart is aan het begin gebruikt als gamekaart, geen overclock, maar gewoon lekker spelletje spelen. Toen met die hele hype rondom het mining heb ik hem een tijdje gebruikt als minekaart. Voor zover ik weet heb ik geen overclock gedaan o.i.d. Hierna zijn wél de problemen ontstaan. Ik kan er alleen niet mijn vinger op leggen.

Nadat ik al gauw klaar was met minen, ging ik het weer gebruiken voor games. Toen kwam ik erachter dat de kaart regelmatig uitviel tijdens het gamen. Ik, met mijn zeeën aan geduld (not), heb uit frustratie gewoon een andere kaart gehaald. Tijd lang niet meer naar gekeken en nu is het moment aangebroken dat ik hem toch weer wil gebruiken in een Crossfire setup.

Dit heb ik gedaan, maar raad eens, de problemen komen weer naar voren. Aan het begin ging het wel, maar na een reboot en starten van verschillende spellen krijg ik de melding dat DirectX 11 niet is geïnstalleerd. Nou, echt wel, zei ik tegen de pc. dxdiag gestart en jawel, ik heb zelfs versie 12! Desalniettemin heb ik mijn hele collectie DirectX verwijderd en opnieuw geïnstalleerd. Toch blijft het probleem bestaan. Ook voor de zekerheid AMD stuurprogramma opnieuw geïnstalleerd. Dit mocht ook niet baten.

Wie o wie kent dit probleem en kan mij voorzien van tips om dit de wereld uit te helpen?

Hardware die ik gebruik:
- Gigabyte Z77X-D3H moederbord
- Intel Core i5 3570K
- 16 GB RAM
- Club3D HD7950 Royalqueen
- Een aantal SSD's + 1 HDD
- Silverstone Strider Gold ST85F-G

Dit beestje draait op Windows 10.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
- Herinstallatie DirectX 9, 10, 11 (12 is geloof een W10 update?)
- Herinstallatie AMD Radeon software
- Visuele en olfactoire inspectie van de kaart (nee ik ruik niks geks)

Alvast bedankt voor het meedenken! :)

Groeten,
Ralf

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eren
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:45

Eren

Boss of this gym

Monitor je kaart met afterburner kijk of er iets vreemds gebeurd als je een game opstart. Maar ik vermoed dat de kaart gewoon kaput is.

[ Voor 20% gewijzigd door Eren op 27-10-2017 13:23 ]

4HEad

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11:43
probeer in de amd driver de snelheid van de core en het geheugen met ongeveer 100/150 te verminderen en kijk of hij dan nog met de fout komt.

B550 | R7 5800x3d | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 13:16

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Als de temperatuur hoger is dan verwacht dan kan het zijn dat je koelpasta opgedroogd is, waarschijnlijk door lange periodes minen. Deze zou je kunnen vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralf B
Wat goed, zulke snelle reacties! Ik ga vanavond gelijk testen. Ik heb een nieuw pasta'tje besteld, gaan we ook gelijk proberen.

Bedankt allen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:44
Ik heb zelf ook een ex miningkaart van club 3d die issues gaf. Na hem 10 minuten op 200 graden te hebben gebakken werkt die weer. (Zie het gtx 8800 oven topix voor een verklaring) niet vergetwn de koeler er eesrt af te halen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:38

Nemesizz

Untouchable

Wat @aminam aangeeft, kaart proberen wat te 'underclocken'. Veel van die kaarten worden van de fabriek uit al behoorlijk overgeklokt, wat soms na een tijdje stabiliteitsproblemen geeft.

Videokaart bakken zou ik pas als aller aller laatste redmiddel inzetten. Het werkt alleen bij microbreukjes in soldeer, en is maar een lapmiddel (zelf vaak zat succesvol gedaan, maar vroeg of laat gaan die dingen gewoon weer kapot, en uiteindelijk werkt het helemaal niet meer).

Dus eerst gewoon de simpele dingen bij langs. Underclocken, koelpasta/koeler checken, enz, en pas als geen van die dingen geholpen heeft overwegen iets in de oven te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralf B
Goedenavond!

Excuus voor de late update, het was een zeer drukke week op werk! Maar, ik heb niet stilgezeten omtrent mijn uitdaging.

Wat heb ik uitgevrotuh? Nou, best veel, en het was niet allemaal even verstandig. Ik heb wat Google detectivewerk gedaan en ik vond als één van de eventuele oplossingen om de vbios te flashen. Dit heb ik dus geprobeerd (atiwinflash), en wat blijkt, hij heeft verkeerde kaart gepakt. Dus top! Nu heb ik twee bakstenen!

Toch heb ik even de schouders verzameld en de moed eronder gezet en een spoedcursus atiflash gedaan. Uiteindelijk allebei de kaarten weer aan de praat gekregen (bleek dat ik geen Royalqueen heb, maar gewoon de '13 series)!

Enfin, de DirectX fouten zijn eruit en beide kaarten werken nu in Crossfire! Ook heb ik jullie tips gevolgd en heb Afterburner geïnstalleerd, de clocks verlaagd en ik heb zelfs nieuwe koelpasta aangebracht! Dit was sowieso een gouden tip want ik heb de oude koelpasta er af moeten beitelen. @Sp3ci3s8472 Thanks mate!

Nu is het volgende probleem aan het licht gekomen, of, nouja, het oude probleem weer naar voren gekomen. Na een tijdje ingame bevriest mijn scherm. Niks werkt meer maar ik hoor wel nog geluid. Ook hier geprobeerd de clocks te verlagen maar hij blijft bevriezen. Het is wel een tikje vreemd want dit is niet het geval bij alle games. Resident Evil 7 werkt zonder problemen. Hij crasht wel bij Shadow of Morder en AC Syndicate. Heel vreemd. Overigens gaat dit niet meer om een de Club3D kaart, maar om een Sapphire Radeon HD7950 3GB met Boost.

Zou dan toch eventjes bakken een goede oplossing zijn? Ik heb uiteraard gezocht naar een oplossing op de interwebs, maar alles duidt op een kapotte kaart. Maar hier wil ik niet aan toegeven. Heeft een van u hier ervaring mee of een briljante inval? Of is dit mijn pc die hint naar een nieuwe GPU? :)

Résumé:
- Screen freeze
- Wel geluid
- Niet bij alle games
- Crossfire bestaande uit Club3D 7950 '13 Series + Sapphire HD 7950 3GB Boost
- Sapphire is de boosdoener

Bij voorbaat dank!
Pagina: 1