Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HWestbroek
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 17-04 17:12
Mijn vraag

Beste Tweakers,

Momenteel heb ik een LG 22M35A TN-monitor 60hz waar ik wel tevreden mee ben. Ik hoor en lees veel verhalen over 1440p IPS-monitoren die een nauwkeurige kleurweergave hebben en ervoor zorgen dat je meer uit je games, films en werk gaat halen. Nu ben ik bereid om een upgrade te doen maar ik vraag mij af welke dat moet worden.
Ik ben op zoek naar een 1440p monitor onder de 400 euro. Ik speel veelal rpg's en strategiespellen en ik lees veel op mijn monitor dus 60hz lijkt mij voldoende. Ik heb de Dell UH2515 all gevonden maar ik hoor het een en ander over scaling met Windows bij 25 inch en 1440p. Daarnaast word ik overladen met opties voor een 27 inch monitor en het valt niet mee daarin een keuze te maken. Hieronder een overzicht van mijn wensen.

Tussen 300-400 euro
25 of 27 inch (dunne randen)
8 of 10 bit kleurdiepte (merkbaar verschil?)
Direct-led of edge-lit?

Relevante software en hardware die ik gebruik
MSI GTX 970
8gb RAM

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Dell UH2515 (25 inch nadeel bij Windows scaling?)
https://tweakers.net/pric...155;524637;581885;468512/

Beste antwoord (via HWestbroek op 12-11-2017 13:31)

• ByteMe_
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Ik doe geen scaling bij mijn 2515h maar kan best nodig zijn, het zijn natuurlijk kleine letters, aan de andere kant heb je zo niet altijd de hoogste AA settings nodig. Deze monitor heeft wel IPS glow. Dat kan wellicht vervelend ogen met name bij donkere beelden/films. Eigenlijk is het geen gamemonitor, maar ik vind hem wel erg fijn en ook de ghosting valt best mee (alszijnde, ik neem het niet waar).

1440p is echter een echte videokaartvreter als je resolutie in spellen ook aanhoudt. Gezien jouw kaart ongeveer presteert als die van mij, kom je kracht te kort als je voor de volle 60 fps wilt gaan. de 1070/1080 lijkt me dan eerder een aanbevolen idee.

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:27
Tsja, een 970 + 1440p geeft wel wat lagere FPS he..
Is dat het waard voor jou?

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HWestbroek
Nat-Water schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 12:43:
Tsja, een 970 + 1440p geeft wel wat lagere FPS he..
Is dat het waard voor jou?
Ik zal uiteindelijk ook mijn videokaart upgraden. Van wat ik heb gelezen is een 970 nog geschikt voor 1440p en merk je bij de huidige games weinig verschil tussen high en ultra.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Niet online
Ik doe geen scaling bij mijn 2515h maar kan best nodig zijn, het zijn natuurlijk kleine letters, aan de andere kant heb je zo niet altijd de hoogste AA settings nodig. Deze monitor heeft wel IPS glow. Dat kan wellicht vervelend ogen met name bij donkere beelden/films. Eigenlijk is het geen gamemonitor, maar ik vind hem wel erg fijn en ook de ghosting valt best mee (alszijnde, ik neem het niet waar).

1440p is echter een echte videokaartvreter als je resolutie in spellen ook aanhoudt. Gezien jouw kaart ongeveer presteert als die van mij, kom je kracht te kort als je voor de volle 60 fps wilt gaan. de 1070/1080 lijkt me dan eerder een aanbevolen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HWestbroek
ByteMe_ schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 13:21:

Dank voor je antwoord,

Een vervanging van mijn videokaart zit er voor mij nog niet in omdat ik wil zien wat Nvidia gaat doen met de nieuwe Volta 2000 videokaarten die in 2018 uitkomen. FPS vind ik daarom op dit moment niet zo belangrijk omdat ik mijn GTX 970 hoe dan ook ga vervangen.
Ik ben op zoek naar de beste monitor die ik ga gebruiken voor films, games (rpg en strategie) en werk voor de komende jaren. Zo te zien komt de 2515h daar het dichtste bij maar zijn de overige 27inch monitoren nog de moeite waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Niet online
Dat blijft natuurlijk persoonlijk, de u2515h is een mooi scherm voor de prijs, maar als je voor 400 euro wilt gaan zijn er meer keuzes, met uiteraard weer eigenschappen die beter of slechter zijn dan een ander model. AMWA schermen zijn ook best goed, mede dankzij hoog vast contrast en geen glow (heb hier op het werk een Iiyama staan), echter heeft deze een resolutie van 1080p en dat verschil merk ik enorm (pixels tellen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flamesz
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16:12
Ik zit zelf nu bijna een jaar op een 24" 1440p monitor en het bevalt prima, alles is voor mij ook prima te zien zonder scaling te gebruiken, maar ik zit niet heel ver van de monitor en heb goede ogen. Je budget lijkt wel grotere monitoren toe te laten, maar voor de scaling hoef je kleinere monitoren niet af te keuren als je het mij vraagt. Al denk ik dat het bij minder dan 24" wel nodig kan gaan worden.

pricewatch: BenQ BL2420PT Zwart
Pagina: 1