Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Game PC ~ €2500 / onervaren builder

Pagina: 1
Acties:

• MKWS
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 24-11 08:21
Hi allen,

Na maanden "onderzoek" (lees: door een oerwoud van nieuw jargon worstelen) is het bijna tijd om de bestelling te plaatsen mbt mijn nieuwe computer. Tweakers is daar tot nu toe erg behulpzaam in geweest; niet alleen de pricewatch/BBG guides maar ook de adviezen op dit subforum. Vandaar ook dat ik mijn huidige wenslijst wil toetsen aan diezelfde expertise. Ik ben vrij nieuw met het zelf samenstellen van een computer dus vergeef mij de veelvoud aan vragen; sommigen zullen misschien voortkomen uit het verlangen tot validatie (ik denk wel dat het snor zit, maar klopt die aanname ook) en anderen uit volledige onwetendheid.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De computer is voornamelijk bedoeld om op te gamen. Natuurlijk zal ik er ook mee gaan browsen, met office werken, skypen, de incidentele photoshop en de andere huis, tuin en keuken-activiteiten mee verrichten, maar het is mijn aanname dat dit alles een koud kunstje moet zijn voor elke hedendaagse computer. Net zoals een claxon geen buitennissige eis is voor om het even welke auto dan ook. Het is wellicht het vermelden waard dat ik erg fan ben van de Total War reeks en ik gewoon merk dat mijn huidige setup (AMD Phenom XII, Radeon 7870HD 3GB) piept en kraakt bij de laatste edities (Rome2, Atilla, Warhammer 1&2); dit is dan ook de directe aanleiding voor de monumentale upgrade.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Mijn allereerste focus met dit systeem is dat deze mij de komende 4/5 jaar moet voorzien van een redelijk onbezorgde game-ervaring. In het begin verwacht ik veel games op high/ultra te kunnen spelen
maar ook 4/5 jaar later moet ik er mee uit de voeten kunnen, d.w.z.: medium/high. Wellicht is dit een naieve veronderstelling tegenwoordig en gaat de ontwikkeling zo snel dat de levensduur van een dergelijke pc op 2 jaar ligt?

Maar goed; de computer zelf mag rond de 2000 euro kosten waarbij ik zo'n 500 euro wil reserveren voor een nieuwe monitor.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Toetsenbord/headset/muis neem ik mee, de rest wordt nieuw.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
1080ti (of vergelijkbaar?) kaart om Total War Warhammer 1/2 op ultra/high te kunnen spelen. Het is gewoon een slecht geoptimaliseerde game denk ik. Daarnaast ben ik voor 16GB gegaan met hogere kloksnelheid omdat ik denk dat dit nu nog beter is dan 32gb met een lagere (wederom een aanname dus).

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
k heb een sympathie voor een Intel/Nvidia combinatie ontwikkelt zeg ik maar meteen. Of eerder; een antipathie jegens AMD. Ik kan die antipathie niet volledig verklaren; altijd het gevoel gehad dat je
nooit meespeelt voor de best mogelijke ervaring; een tweederangs setup te hebben. (Kan net zo goed met een mid-tier Nvidia setup, i know). Maar ik probeer openminded te zijn.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Geluidsniveau liever laag natuurlijk maar ik zal meestal met een headset achter de computer zitten. Daarnaast wil ik geen open kast, is rgb verlichting dus ook irrelevant en als het te vermijden is liever geen gamer-look.

Ga je overklokken?
Allereerst niet denk ik maar wellicht na een tijd wel wanneer deze setup de games lastiger kan bijbenen.

Wat verwacht je van ons?
Directe vragen over huidige setup:
- Klopt het dat je displayport moet gebruiken voor 1440p?
- Kan ik met dit moederboard wel het geheugen op 3200 mhz zetten? Had gelezen dat dit afhankelijk was van je moederboard.
- Kan je overklokken met dit moederbord?
- Is 550W afdoende? Ik heb de guide hier op het forum gelezen en een paar sommetjes gemaakt waarbij 550 afdoende lijkt te zijn. Maar dan zijn er altijd die unknowns; hoe fungeert het systeem op 100% load (of zelfs overklokken?)
- Erg geworsteld met de fan-setup; ik vind het lastig op tweakers er iets zinnigs over te vinden zonder dat het heel erg specifiek over één concreet geval gaat. Abstraheren gaat wel maar ik heb geen ervaring om het aan op te hangen.
Nu had ik bedacht dat ik 3 x 140mm fans voor als intake doe en 1x140mm achter en 1x140mm bovenin als exhaust. Is dit goed? Creert de de juiste druk in de kast? Wil geen waterkoeling want dat lijkt mij geen goed huwelijk met een onervaren builder.
- Dan de hamvraag: wat voor monitor? Ik zit vrij dicht bij de monitor (heb nu 24", 1080p) en weet niet of 27" te groot gaat zijn. Sowieso 1440p en liever een IPS. Maar is Gsync van toegevoegde waarde? Lastig lastig.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-8700K Boxed€ 382,-€ 382,-
1MSI Z370-A PRO€ 111,85€ 111,85
1MSI GeForce GTX 1080Ti Gaming X€ 755,50€ 755,50
1Seagate Barracuda, 2TB€ 64,90€ 64,90
1Fractal Design Define S€ 69,90€ 69,90
1Scythe Mugen 5 PCGH Edition€ 49,99€ 49,99
3Noctua NF-A14 PWM, 140mm€ 20,95€ 62,85
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 195,63€ 195,63
1Seasonic Focus Plus 550 Gold€ 80,95€ 80,95
1Samsung 850 EVO 500GB€ 155,-€ 155,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.928,57

• Maypole
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
MKWS schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 11:18:

- Klopt het dat je displayport moet gebruiken voor 1440p?
Het is geen verplichting, HDMI kan dat op zich ook, maar DisplayPort is wel de standaard tegenwoordig. Alle nieuwe videokaarten hebben die aansluiting en bij de meeste nieuwe schermen zit het DP kabeltje gewoon bijgeleverd. Aansluiten en gaan!
- Erg geworsteld met de fan-setup; ik vind het lastig op tweakers er iets zinnigs over te vinden zonder dat het heel erg specifiek over één concreet geval gaat. Abstraheren gaat wel maar ik heb geen ervaring om het aan op te hangen.
Nu had ik bedacht dat ik 3 x 140mm fans voor als intake doe en 1x140mm achter en 1x140mm bovenin als exhaust. Is dit goed? Creert de de juiste druk in de kast? Wil geen waterkoeling want dat lijkt mij geen goed huwelijk met een onervaren builder.
3x intake en 2x exhaust is prima, je zou zelfs met 1 exhaust al prima zitten. Zelf heb ik 3x in en 1x uit op de FD Define S. Dat scheelt iets in geluidsproductie maar scheelt met name qua stof in de kast. De exhausts aan de bovenkant van de kast zijn standaard namelijk niet voorzien van een stoffilter. Zo'n filter zou je natuurlijk eventueel los kunnen kopen, maar ik zou de bovenkant van de kast mooi dicht laten :)

Waterkoeling kan overigens prima als onervaren builder. Je hebt AIO (All In One) sets en die zijn qua aansluiten niet moeilijker dan een gewone luchtkoeler. Gewoon vastschroeven en aansluiten en klaar is Kees.

• Roflzor
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11:08
MKWS schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 11:18:
- Dan de hamvraag: wat voor monitor? Ik zit vrij dicht bij de monitor (heb nu 24", 1080p) en weet niet of 27" te groot gaat zijn. Sowieso 1440p en liever een IPS. Maar is Gsync van toegevoegde waarde? Lastig lastig. [/i]
Voor 1440p en IPS zou ik persoonlijk voor minimaal 27" gaan. 1440p op een kleinere monitor komt mijns inziens niet goed tot zijn recht. Zelf heb ik een Asus MG279Q die mij erg goed bevalt. Dit is een 1440p IPS 144hz 27" monitor, die dus van vele markten thuis is. 1440p voor de hogere resolutie, IPS voor de kleuren (mooi voor RPGs en RTS) en 144hz voor de verversingsratio (voornamelijk voor shooters).

Mocht je voor een vergelijkbare monitor mét Gsync willen gaan dan is de Asus PG279Q wellicht een optie, alhoewel deze in verhouding heel erg duur is.

[ Voor 13% gewijzigd door Roflzor op 27-10-2017 11:42 ]

• stevens20
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-11 22:32
Vanwaar die dure grafischekaart?
Je kan volgens mij best af met een stap (of twee?) lager. Dan kan je het overige geld houden en over twee jaar in een nieuwere versie stoppen en deze weer verkopen.

Wat monitor betreft zit Roflzor goed. Dell heeft ook mooie schermen maar die zijn niet gericht op gaming.

https://www.flickr.com/people/137281057@N05/

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13:25
Eerste build, en meteen 2K uitgeven?

PC's bouwen is net LEGO, maar je kunt ook voor veel geld kapot maken. Mss een idee om eerst een oude pc volledig te strippen en weer in elkaar zetten? Dan heb je tenminste de meeste connectoren gezien, en gevoeld met hoeveel gepast geweld dingen los en vast gaan.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• MKWS
Allereerst bedankt voor de (snelle) reacties..
Maypole schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 11:34:

Het is geen verplichting, HDMI kan dat op zich ook, maar DisplayPort is wel de standaard tegenwoordig. Alle nieuwe videokaarten hebben die aansluiting en bij de meeste nieuwe schermen zit het DP kabeltje gewoon bijgeleverd. Aansluiten en gaan!
Ok fijn om te weten, dan kan ik die vraag wegstrepen.
3x intake en 2x exhaust is prima, je zou zelfs met 1 exhaust al prima zitten. Zelf heb ik 3x in en 1x uit op de FD Define S. Dat scheelt iets in geluidsproductie maar scheelt met name qua stof in de kast. De exhausts aan de bovenkant van de kast zijn standaard namelijk niet voorzien van een stoffilter. Zo'n filter zou je natuurlijk eventueel los kunnen kopen, maar ik zou de bovenkant van de kast mooi dicht laten :)

Waterkoeling kan overigens prima als onervaren builder. Je hebt AIO (All In One) sets en die zijn qua aansluiten niet moeilijker dan een gewone luchtkoeler. Gewoon vastschroeven en aansluiten en klaar is Kees.
Ik laat de bovenkant van de kast dan met rust als ik dit zo lees; waarom die extra moeite mij op de hals halen inderdaad. M.b.t. waterkoeling: is het ook nodig in een dergelijke setup? Of anders: zijn, in jouw optiek, de eventuele opbrengsten het waard i.v.m. de kosten en moeite (ook qua onderhoud) ?
Roflzor schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 11:39:
Voor 1440p en IPS zou ik persoonlijk voor minimaal 27" gaan. 1440p op een kleinere monitor komt mijns inziens niet goed tot zijn recht. Zelf heb ik een Asus MG279Q die mij erg goed bevalt. Dit is een 1440p IPS 144hz 27" monitor, die dus van vele markten thuis is. 1440p voor de hogere resolutie, IPS voor de kleuren (mooi voor RPGs en RTS) en 144hz voor de verversingsratio (voornamelijk voor shooters).

Mocht je voor een vergelijkbare monitor mét Gsync willen gaan dan is de Asus PG279Q wellicht een optie, alhoewel deze in verhouding heel erg duur is.
Zo dat is een groot verschil tussen freesync en gsync zeg! Wat ik tot nog toe over gsync heb gelezen is dat het zorgt voor een minder grote schommeling tussen framerates in vergelijking met vsync.. en dat het dus fijner is om naar te kijken. In theorie. Hoe zit dit in de praktijk? Het verschil tussen 60 en 30 fps zie je meteen maar tussen 144 en 72? geen idee. Is het die 300 euro waard? Wat is de consensus?
stevens20 schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 11:42:
Vanwaar die dure grafischekaart?
Je kan volgens mij best af met een stap (of twee?) lager. Dan kan je het overige geld houden en over twee jaar in een nieuwere versie stoppen en deze weer verkopen.
Puur om Warhammer 1, 2 en volgend jaar 3 op de hoogst mogelijke settings te kunnen spelen =) Kan dat ook met zeg een 1070? Als dat zo is, dan hoeft een 1080ti echt niet van mij.
Tens schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 11:43:
Eerste build, en meteen 2K uitgeven?

PC's bouwen is net LEGO, maar je kunt ook voor veel geld kapot maken. Mss een idee om eerst een oude pc volledig te strippen en weer in elkaar zetten? Dan heb je tenminste de meeste connectoren gezien, en gevoeld met hoeveel gepast geweld dingen los en vast gaan.
Om eerlijk te zijn ben ik daar ook bang voor. Ik zit er aan te denken om het in elkaar te laten zetten door bijvoorbeeld azerty voor 60 euro. Dan ben ik er van af. Aan de andere kant; geef een man een vis en hij eet voor een dag, leer hem vissen en hij eet z'n hele leven. Ik zou het best willen leren. Maar dit is een persoonlijk afweging; wil ik het risico lopen? Vooralsnog durf ik de stoute schoenen aan te trekken..

• Maypole
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
MKWS schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 12:11:
Ik laat de bovenkant van de kast dan met rust als ik dit zo lees; waarom die extra moeite mij op de hals halen inderdaad. M.b.t. waterkoeling: is het ook nodig in een dergelijke setup? Of anders: zijn, in jouw optiek, de eventuele opbrengsten het waard i.v.m. de kosten en moeite (ook qua onderhoud) ?
De Scythe Mugen 5 PCGH die je hebt geselecteerd zal de processor prima de baas kunnen, dus ik zou die lekker gebruiken. Is goedkoper en bovendien stiller dan waterkoeling.
Puur om Warhammer 1, 2 en volgend jaar 3 op de hoogst mogelijke settings te kunnen spelen =) Kan dat ook met zeg een 1070? Als dat zo is, dan hoeft een 1080ti echt niet van mij.
Een 1070 zal het best OK doen, maar op de allerhoogste instellingen en framerates op 1440p wil je misschien wel de 1080 hebben. De 1080Ti zal inderdaad wel wat overdreven zijn vermoed ik.
Om eerlijk te zijn ben ik daar ook bang voor. Ik zit er aan te denken om het in elkaar te laten zetten door bijvoorbeeld azerty voor 60 euro. Dan ben ik er van af. Aan de andere kant; geef een man een vis en hij eet voor een dag, leer hem vissen en hij eet z'n hele leven. Ik zou het best willen leren. Maar dit is een persoonlijk afweging; wil ik het risico lopen? Vooralsnog durf ik de stoute schoenen aan te trekken..
Ik zou hem lekker zelf in elkaar zetten. Kijk desnoods een paar how-to's op youtube, zorg dat je niet de contactpunten van de componenten aanraakt en ga een beetje voorzichtig met de spullen om en er kan eigenlijk niks mis gaan.

• Roflzor
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11:08
MKWS schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 12:11:
Zo dat is een groot verschil tussen freesync en gsync zeg! Wat ik tot nog toe over gsync heb gelezen is dat het zorgt voor een minder grote schommeling tussen framerates in vergelijking met vsync.. en dat het dus fijner is om naar te kijken. In theorie. Hoe zit dit in de praktijk? Het verschil tussen 60 en 30 fps zie je meteen maar tussen 144 en 72? geen idee. Is het die 300 euro waard? Wat is de consensus?
Er zit inderdaad een groot verschil in de prijs tussen monitoren met en zonder Gsync. Het is een persoonlijke afweging die je moet maken. Sowieso ga je een verbetering merken als je van een 1080p 60hz TN-scherm naar een 1440p 144hz IPS-scherm gaat. Het is een verbetering in schermgrootte, soepelheid en kleurweergave.

Daarbij kun je ook de 'state-of-the-art' technologie gaan gebruiken als Gsync voor nog nét dat stapje extra. Of je hier een 150-200 euro meer voor neerleggen is maar net de vraag. Persoonlijk zou ik met het budget wat jij hebt (en daarmee kiest voor een 1080 ti), kiezen voor een Gsync monitor. Het is net dat beetje extra waardoor je wellicht een upgrade een jaartje kunt uitstellen (wat er dus weer voor zorgt dat je in de toekomst wat minder hoeft uit te geven). Maar nogmaals, dit blijft een persoonlijke afweging.

In een andere forumpost zie ik nog iets goedkopere Gsync schermen voorbij komen:
youridv1 schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 23:37:
Ik zou voor deze pricewatch: AOC AG271QG Rood, Zwart of deze pricewatch: Acer Predator XB271HU (IPS) Rood, Zwart monitor gaan. Ze maken alledrie gebruik van hetzelfde paneel maar deze twee zijn goedkoper dan het asus model.

• MKWS
Update: Ik ga na wat wikken en wegen nog niet voor een gsync IPS paneel denk ik. Als ik de reviews lees van de monitoren die er voor in aanmerking komen (in combinatie met 144hz/1440p) dan is het een ware loterij m.b.t. kwaliteit van de schermen.

Daar ik niet professional ga spelen en eigenlijk ook geen shooters speel neem ik wat tearing en wellicht wat input lag op de koop toe. Daar komt bij dat gsync gewoon schofterig duur is. Dus ga ik eerst voor een 8bit TN paneel 1440p 144hz die iets meer in de betaalbare hoek zit. Misschien als over een paar jaar de prijzen iets meer mainstream zijn geworden dat ik alsnog de overstap maak.

Voor nu denk ik deze:

pricewatch: Iiyama GB2760QSU-B1 Zwart

• cheetha007
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 05-12-2020
Ook ik ben een onervaren builder met weken research die graag een soortgelijk systeem wil samenstellen. Echter wil ik naast game-doeleinden ook graag aan foto- (en een klein beetje film)bewerking en processing gaan doen. Een slimme toevoeging leek me dus een werkgeheugen van 32gb ipv 16.
Toevallig iemand met tips of deze extra verstandig is en welke geheugenkaart dan een aanrader is?

• MKWS
Update:

Het is allemaal besteld en de uiteindelijke bestelorder ziet er als volgt uit:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-8700K Boxed€ 379,-€ 379,-
1MSI Z370-A PRO€ 109,95€ 109,95
1Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11G€ 821,09€ 821,09
1Seagate Barracuda, 2TB€ 62,95€ 62,95
1Fractal Design Define S€ 75,95€ 75,95
1Acer Predator XB271HU (IPS) Rood, Zwart€ 768,-€ 768,-