Macbook Air: beachball issue zonder freeze

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styx1
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Beste Tweakers,

Al een tijd heb ik last van beachball issue, die ik zo nu en dan krijg bij het opstarten van applicaties zoals Safari/Chrome ed.

Het is niet dat de air vastloopt, maar ik merk dat de air trager is dan ik gewend ben.
Gaat om een air 11,6" Early 2014 met 128gb SSD/4GB ram.

Heb al diverse resets geprobeerd, zoals SMC; geen idee of het is gelukt. Fresh install heeft ook niet geholpen.

Herkend iemand dit probleem? Mijn gevoel zegt SSD, maar een SSD test wijst niet op errors.

Debian -- The Universal Operating System OF "Ubuntu: Linux for human beings"

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-10 21:40

nelizmastr

Goed wies kapot

Welke macOS versie? Sierra en High Sierra hebben wat moeite met 4GB, dat heb ik op meerdere machines gemerkt. Dus dat zou ook je probleem kunnen zijn.

Ook zou je kunnen overwegen een time machine backup te draaien en het OS even vers te installeren via een USB installer.

[ Voor 4% gewijzigd door nelizmastr op 27-10-2017 11:33 ]

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styx1
  • Niet online
macOS Sierra 10.12.3

Enig idee hoe een SSD te testen?

Blackmagic Disk speed Test:
~350MB.s read ~650MB/s write

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Prima snelheden. Niets op aan te merken. Kijk eens in je activiteitenweergave wat de geheugendruk doet. Als de geheugendruk een andere kleur heeft dan groen heb je je probleem gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styx1
  • Niet online
Memory pressure:
Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/fynayx.png

ZIet er ook OK uit, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweazer
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online
Je zou in safari ook eens je bookmarks kunnen saven en safari een reset kunnen geven. In alle browsers cache zo klein mogelijk maken en flash verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geronimous
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-10 20:29
styx1 schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 22:47:
Memory pressure:
[afbeelding]

ZIet er ook OK uit, toch?
Nooe, das n flinke continue geheugendruk. ik zou ns kijken waar dat vandaan komt: wss derde partij software...

⚛︎ 1-2-2022 poor Leno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styx1
  • Niet online
Wat is een normale geheugendruk? ik zie wel heel veel processen, maar zie geen gekke dingen.

Ik heb alleen safari/terminal/activity monitor open staan.Youtube (en soms flash) heb ik wel vaak open staan, maar dat is toch helemaal niet zo gek?

Voorlopig is de pressure laag na een reboot.. Overigens heb ik bijna geen derde partij software draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Geheugendruk zou in theorie nooit buiten groen moeten komen. Wordt-ie geel of rood, dan heb je eigenlijk te weinig geheugen en gaat-ie de swapruimte gebruiken op je schijf om programma's die niet gebruikt worden tijdelijk op te slaan en zo geheugen vrij te maken.

In jouw geval betekent geheugen upgraden een nieuwe MacBook Air, dat dan weer wel. Dus je zal ermee moeten leren leven.

[ Voor 5% gewijzigd door nelizmastr op 01-11-2017 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-09 08:38

zwik

randomized

Geheugendruk inderdaad, start je macje opnieuw op zonder dat er iets start. Daarna kijken wat er veel geheugen eet. Ik zie in je screenshot dat je 1,75GB swap gebruikt. Dat is geheugen wat naar je SSD geschreven is. Dat geeft eigenlijk al aan dat je te weinig RAM geheugen hebt. Wat @nelizmastr zegt klopt, het zou niet in het geel of rood moeten komen.

Gebruik je veel tabs in je browser? Probeer ze dan eens allemaal te sluiten, en één voor één je tabs weer te openen. dan kan je zien waar het geheugengebruik vandaan komt.
Pagina: 1