Vervanging voor mijn FX6300

Pagina: 1
Acties:

• Cabclo
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 03-11-2025
Geachte mede Tweakers,

Ik ben opzoek naar een fatsoenlijk upgrade pakket betreffende CPU, RAM en Mobo.
Ik zit nu nog met een FX-6300 @ 4,5Ghz, 8Gb RAM @1600Mhz en een Asrock Pro r 2.0.
Voor de rest heb ik twee R9 280X's in Crossfire staan. Alles wordt gevoed door een Corsair CS 750W 80+ Gold.

Mijn budget ligt ongv. rond de € 200~250.

Alle suggesties/feedback zijn/is welkom!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:47

br00ky

Moderator Harde Waren
En wat heb je zelf al gevonden? Tweakers is geen forum waar je je vraag zomaar dumpt zonder enige vorm van eigen inzet.

Als je zelf op zoek gaat, zul je in ieder geval al zien dat 200-250 voor iets nieuws erg krap is... Intel kan je dan in ieder geval vergeten.

[ Voor 8% gewijzigd door br00ky op 27-10-2017 11:26 ]

• Praetextatus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06-02 18:14

Praetextatus

the dutch_paki

How that must belive unsaid suffer don't ask to get Nothing too all...

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06-02 16:26
Je wilt alleen de CPU vervangen? Dat zou ik eigenlijk niet meer doen, je zou nog een FX8350 of dergelijke op de kop kunnen tikken (als je die tweedehands koopt, betaal er max 50 euro voor, nieuwprijs is al maar een dikke 100 euro meer), maar die gaat je moederbord VRM's te heet laten worden, daar zul je waarschijnlijk geen 4,5GHz mee halen. De FX 6300 is het beste wat je in dat bord kwijt kunt. Je bent eigenlijk toe aan een nieuw moederbord, en daarmee ook aan nieuw geheugen. Het budget wordt dan toch wat krap om zinvol vooruit te gaan.

Dit zou een mooie upgrade zijn:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler€ 200,95€ 200,95
1MSI X370 Gaming Plus€ 109,95€ 109,95
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 166,95€ 166,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 477,85

Maar dat is dan wel budget maal 2. Het kan wel goedkoper maar dan ga je in cores achteruit (nuja dat is wel discutabel, zo'n FX6300 presteert toch slechter dan alle moderne quadcores), en als je dan naar DDR4 over moet zou ik toch meer kopen dan wat je nu hebt omdat 8GB toch wel krap wordt (afhankelijk van wat je doet). Je zou het later wel kunnen uitbreiden, maar geheugensnelheid zal met Ryzen waarschijnlijk lager moeten als je 4 latjes in gebruik neemt.

@Praetextatus Met die set kan Crossfire niet. Wat voor zin heeft het om tweedehands te kopen als dan ook nog een nieuwe GPU gekocht moet worden.

• Cabclo
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 03-11-2025
@br00ky & @Praetextatus , jullie hebben gelijk. Mijn fout dat ik zoiets niet vermeld heb.
@MacPoedel Dat is een zeer mooie recomendatie. Dan wordt het maar even verder sparen, voor het moment, en dan maar even wat meer betalen!

• Praetextatus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06-02 18:14

Praetextatus

the dutch_paki

MacPoedel schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 12:27:

@Praetextatus Met die set kan Crossfire niet. Wat voor zin heeft het om tweedehands te kopen als dan ook nog een nieuwe GPU gekocht moet worden.
Volgens mij heb je het 2e systeem die in mijn post staat gemist ;)

@Cabclo verder eens met @MacPoedel. Hij raadt een goed systeem aan, eventueel kun je wel wat goedkoper RAM geheugen kopen of alleen 8 gb

[ Voor 17% gewijzigd door Praetextatus op 31-10-2017 13:24 ]

How that must belive unsaid suffer don't ask to get Nothing too all...

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Cabclo schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 12:54:
@br00ky & @Praetextatus , jullie hebben gelijk. Mijn fout dat ik zoiets niet vermeld heb.
@MacPoedel Dat is een zeer mooie recomendatie. Dan wordt het maar even verder sparen, voor het moment, en dan maar even wat meer betalen!
Als je kan wachten, wacht dan nu ook. Volgend jaar, waarschijnlijk februari zijn de vervangers van Ryzen er ook al. Verder zijn de RAM prijzen volledig door het dak geschoten de afgelopen weken. Dat gaat volgend jaar pas langzaam weer goed komen is de verwachting. :)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• Elmo_b
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-01-2025
of een leuke i5 3570k en mobo.
Op v&a rond de 175 samen en dan je eigen geheugen gebruiken en de i5 op zijn staart trappen.
Eigen set verkopen voor 75, dan heb je voor 100 euro een hele mooie upgrade.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
DaniëlWW2 schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 18:54:
[...]

Als je kan wachten, wacht dan nu ook. Volgend jaar, waarschijnlijk februari zijn de vervangers van Ryzen er ook al. Verder zijn de RAM prijzen volledig door het dak geschoten de afgelopen weken. Dat gaat volgend jaar pas langzaam weer goed komen is de verwachting. :)
Laatste nieuws is dat de ramprijzen nog verder stijgen tot ver in 2018, wellicht 2019. Ik zou bijna zeggen koop nu alvast 2x8GB 3000Mhz, zit je altijd goed.

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

mitsumark schreef op zondag 5 november 2017 @ 11:22:
[...]
Laatste nieuws is dat de ramprijzen nog verder stijgen tot ver in 2018, wellicht 2019. Ik zou bijna zeggen koop nu alvast 2x8GB 3000Mhz, zit je altijd goed.
Ik betwijfel of het nog harder gaat stijgen dan de afgelopen twee weken...
Ga maar eens in de pricewatch kijken, je zit nu op €180 als je nu snel een setje koop, maar de meeste zijn al naar de €200. :|

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Pagina: 1