[Win98SE of WinME] terugblikkend, was ME echt zo erg?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02:27
Ik ben in de jaren 90 een beetje vreemd opgegroeid in de pc wereld.

Pas in 1996 kocht ik mijn 1e 486 DX4 100mhz computer. Op die computer had ik alleen maar DOS en een DOS menu, waaraan je programma's en games kon koppelen. Dat was het.

Windows 3.11 is mij eigenlijk volkomen voorbij gegaan want naarmate mijn pc's sneller werden stapte ik over op Windows 95.

Windows 98 heb ik OOK overgeslagen, want Windows 98 was niets anders dan trammelant en errors etc.

En toen daarna, heb ik jaren, tussen pak en beet 2000 en 2004 Windows ME gebruikt. Ik hoorde later altijd heel veel mensen klagen over Windows ME, maar ik vond het persoonlijk geen slecht OS. Het was updated, sneller dan Windows 98, het had meer opties en het ondersteunde nog steeds native dos.

Wat vinden jullie, vandaar ook in de topictitel, "terugblikkend", was Windows ME echt zo erg?

Onderstaande video is zowel grappig als informatief:

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggy_NL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14-08 14:22
Kijk, interessant onderwerp. Ik kwam destijds via een C64 op een Schneider Euro PC (512Kb RAM) op een 2e hands W95 machine. Helemaal prima. Met 4MB (4× 33pins) uitgebreid naar 8MB! Helemaal te gek voor wat er toen was.

Toen kocht ik een Celeron 466 waarop W98se geïnstalleerd werd. Nou, wat een gehuil met blauwe schermen. Nog wat zitten testen met stuurprogramma's maar dat haalde niet veel uit. Toen kwam ME... en dat draaide bij mij volkomen stabiel. Daar waar BSoD's de normaalste zaak van de dag was met de W98se installatie... bij de ME installatie was het allemaal verleden tijd. Als ik ze gehad heb, zijn ze op één hand te tellen. En ik heb er toch enige tijd mee gewerkt

Toen kwam XP, wat zonder SP1 ook vaak behelpen was, maar waarschijnlijk een noodzakelijke release, voor de door-ontwikkeling naar de volde SP's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 22:54

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Moet zeggen dat ik ME helemaal overgeslagen heb, Win98SE -> WinXP (Devils Own).
Ja Win98 wilde nog wel eens een BSOD geven maar ME was voor mij een drama op dezelfde machine.
Ook hadden een hoop mensen die problemen hadden toen ME (Kant en klare PC's gekocht en 1 groot drama). Daarvan heb ik er toen een hoop terug gezet naar Win98SE en dat loste 90% van de problemen op.

Zo ook WinXP maar dat was toen te verwachten....

Ik zou niet durven zeggen welke hardware ik in dat tijdperk had... Maar toen WinXP officieel uit kwam ben ik zelf voor Windows Server 2003 gegaan als OS en dat was echt een openbaring.. Ja je moest wat dingen uit/aan zetten om het te kunnen gebruiken.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ja ME was echt zo erg. Vergeleken daarbij was 98SE een topper.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Mijn ervaring met Windows ME is redelijk basaal: Ik heb indertijd een update uitgevoerd van 98SE naar ME. Dat heeft toen een nacht geduurd, en na afloop zat ik met een PC die niet vooruit te branden was.
Ik heb een herinstallatie van 98 uitgevoerd en ben kort daarna overgestapt op W2K en dat was een verademing.
Ik heb W2K gebruikt tot ik op enig moment een nieuwe PC kocht, met XP(SP1)

Ik heb zo'n beetje alle smaakjes Windows gebruikt (van 3.1 tot 10) maar de enige echte tegenvaller was ME.

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PE4000
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 02-07 05:34
In dat tijdperk W95 - Vista heb/had ik de volgende systemen, beknopte overzicht...
  • P1-90 MHz eerst nog W3.11 later W95
  • P2-333 MHz W98, daarna W98SE (veel last van usb.1.1 perikelen en slechte m-board PC100)
  • AMD Duron 1000 MHz XP
  • Intel ??? 1000 MHz XP
  • Intel ??? 600 MHz XP
  • P4 3 GHz XP
  • P4 2.6 GHz XP
Ik heb dus overgeslagen: ME / Vista

@Snowwie : hallo provinciegenoot ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:31

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik ging van DOS 3.3 naar 5.0 naar 6 en toen 6.22 met win 311. Die laatste gebruikte ik sporadisch.
Pas in 98 of 99 overgestapt naar destijds W95 OSR2. Daar waren toen de kinderziektes al uit, terwijl heel NL zonodig op een brakke win 98 moest draaien :P
Dat werd met 98se een heel stuk beter, dus op een gegeven moment die maar eens geinstalleerd. Echter inmiddels was ik ook op stage geweest en met NT4 en later windows 2000 kennisgemaakt. Dat zat min of meer gelijktijdig met ME (bij mij dan). Heb hem wel gezien, maar zelf nooit geinstalleerd volgens mij. Of wel, maar de drivers werkten niet helemaal en geen intrnetverbinding thuis om het werkend te krijgen. Dus terug naar win 2000 :Y)

Later XP, toen Win7. Daar draai ik nu nog steeds op. Enerzijds omdat dat prima bevalt, anderzijds omdat ik weet dat twee van de drie laptops hier in huis niet compatible (meer) zijn met Win 10. De ene is een oude Compaq designed voor XP (van Mrs Eagle, gebruikt dat ding nauwelijks) en de andere een Dell E6510. Een van de eerste i7's en voor zijn leeftijd (7 jaar alweer) retesnel en met echt alle opties. Maar dus niet 100% compatible met windows 10 en Dell en MS vertikken het om fatsoenlijke drivers te leveren. Dus dan ga ik ook niet upgraden. Dat moet bij mij namelijk werken, of niet. Punt.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Zelf ben ik ook begonnen met een 486 DX4 100MHz maar wel met 3.11 erop, daarna alle OS'en wel gehad. Het staat mij ook bij dat ME verschrikkelijk was... Maar ik denk dat ME hetzelfde was als Vista: in het begin veel problemen en 'gedoe' (bij Vista vanwege nieuwe drivermodel etc.) maar toen de patches eenmaal geland waren was het een prima OS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:18

Saven

Administrator

Heb wel een paar jaar ME gedraaid op mijn Gateway PC met een pentium 3 @ 1ghz. Draaide altijd als een zonnetje :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:12
Hier destijds van Windows 3.11 naar 95 gegaan. Daar heb ik zeker twee weken mee gewerkt voordat ik met mijn jeugdige enthousiasme het systeem gesloopt had :+. Dus toen eigenlijk meteen doorgestroomd naar Windows 98 op een Cyrix 200MHz met 32MB RAM en S3 ViRGE. Dat werkte prima, met uitzondering van bijvoorbeeld afsluiten wat soms bleef hangen.

Later geüpdatet naar Windows 98se. Dat was een stuk sneller en verhielp een hoop kleine issues die in Windows 98 nog zaten. Hiermee minimaal twee jaar tevreden gewerkt, totdat Windows Me uitkwam. Dit was echt een groot drama. Het OS voelde een heel stuk trager en liep vaak vast op suffe momenten. Bijvoorbeeld wanneer je het filesysteem aan het browsen was en er een security trigger afging. Deze functionaliteit was destijds nieuw en hebben ze tevens gemigreerd naar Windows XP. Windows Me zag er echter wel erg gelikt uit en het voelde tevens als een iteratie van Windows 9x. Deze periode heeft tevens maar een paar weken geduurd, voordat we weer downgraden naar Windows 98se, welke wel prima werkte.

Daarna geüpdatet naar Windows XP, XP SP1, XP SP2 en XP SP3. Allemaal best prima, alhoewel het eerste jaar om te huilen was in verband met compatibility van oude software. Meestal werd dit gepatchet of kreeg je workarounds, of de software werkte gewoon niet meer. Tja dat was dan acceptatie.

Toen Vista uitkwam en ik een nieuw systeem met dat OS kocht was ik eigenlijk best tevreden. Aangezien ik destijds 8GB RAM gebruikte, wilde ik een x64 OS en Vista bood dat aan. Nog een tijdje heb ik geprobeerd om te werken op Windows XP x64 Professional, maar dat was een groter drama dan Vista... Daar kwamen namelijk helemaal geen drivers voor uit, behalve die Microsoft zelf aanleverde 8)7. Dus terug de upgrade naar Vista x64 gedaan, welke prima werkte -- maar ook pas nadat SP1 uitkwam :).

Uiteindelijk doorgestroomd naar Windows 7, wat duidelijk weer een iteratie release was en Windows 8 en 8.1. Heel nieuwe besturingssystemen, maar erg snel en draaide echt als een zonnetje, alleen die interface was om te huilen... Prima dat er doorgestroomd werd naar iets moderns, maar werk het dan eerst compleet uit. Het voelde in dat opzicht net zoals Windows Me. Alleen het driververhaal had Microsoft nu goed door en dat was echt genieten. Toen Windows 10 uitkwam, tevens meteen doorgestroomd en daar werk ik nu zowel privé als zakelijk op. Helemaal prima en het wordt tevens steeds beter!

TL;DR, Vergeleken met al die besturingssystemen en mijn ervaring vond ik Windows Me dus veruit de slechtste van allen. Daarna Windows XP x64 vanwege drivers en Windows 8(.1) vanwege de matige interface. Windows 10 voelt voor mij nu het beste aan, vooral vanwege de rolling updates en nagenoeg het gebrek aan systeemonderhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:35

Kheos

FP ProMod
WinME liep eerst nog redelijk bij mij, maar na enkele dagen/weken begonnen de BSOD's, bevroren schermen, spontane reboots... dus toen herstelde ik dat door terug te gaan naar een herstelpunt en was het weer ok... voor enkele weken. En toen werden de periode's tussen herstelpunten steeds korter en korter en op het einde moest ik om de paar dagen de boel herstellen. Nooit geweten wat er daar misliep want zo gauw ik kon naar XP gegaan en nooit meer omgekeken. Ook nooit meer zo'n problemen gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PetervdM
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
ja, windows ME was écht zo erg!
heb het een paar weken geprobeerd, maar nog nooit zoveel ellende gehad. BSOD's, vastlopers, dingen die na een restart spontaan niet meer werkten, alles is langsgekomen.
en niet alleen ik. collega's die toch wel professioneel het eea van windows en pc's wisten meldden identieke ervaringen.
ik ben gauw weer terug gegaan naar W98SE ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwiep
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21-09 09:34
Het ergste van windows ME was dat het eigenlijk windows98 met lippenstift was. Geen noemenswaardige vernieuwing en toch de volle pot betalen. Daarna ook nog moeten vaststellen dat veel windos 98 bugs ook nog aanwezig waren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:44

Metro2002

Memento mori

Windows ME was een doodgeboren kindje. Het kwam uit in een tijd dat veel mensen nog MSDOS applicaties gebruikten en windows ME standaard geen optie meer had om in DOS te starten. Het was nét niet helemaal compatible met alle win98 drivers en daardoor instabiel én het had een bug waardoor het na een paar dagen draaien vanzelf vastliep.
Bovendien waren er exact 0 voordelen om ME te draaien als je win98SE had. Als je een moderner en stabieler OS wilde was er immers al windows 2000 dat wél stabiel was en als je alle win9x en DOS software wilde draaien was er windows 98 SE.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-09 19:28
Ja, ME was een drama. Stabiliteit was een groot issue (nog nooit zoveel BSOD's gezien)
En wat Metro2002 al aangeeft: Als je een stabiel en betrouwbaar OS wilde, ging je naar 98SE. Wilde je wat nieuws, dan ging je naar 2000. ME viel daar tussen en had eigenlijk geen meerwaarde.

Overigens was ik over Windows 2000 wel heel erg tevreden. Wat liep dat soepel en stabiel (voor die tijd)....

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macnerd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-09 02:24

macnerd

No Apples please :-)

Die verhalen gingen flink de rondte inderdaad. Zelf heb ik vrijwel alle versies gedraaid vanaf 3.11, maar ME heb ik net overgeslagen. Nadat mijn Win98SE laptop overleden was heb ik een nieuwe laptop gehaald met Windows 2000 erop. En dat werkte prima. Op de desktop draaide Win98SE prima. Uiteraard had (heb) ik 'm wel liggen, maar ik heb nog nooit de behoefte gehad om ME alsnog te draaien...

Vista heb ik wel een tijdje gedraaid (laptop kwam met Vista), maar ik werd gek van de 'Weet je het zeker' en de daarop volgende 'Weet je het echt heel zeker' vragen van Vista. Was ook heel blij toen ik Windows 7 Ultimate won bij een wedstrijd :-)

Windows 8 en ook Windows 10 vind ik toch minder dan Windows 7 qua gebruikersgemak (ondanks een paar kleine verbeteringen in Windows 10). Enige reden dat vrijwel al m'n computers nu toch Windows 10 draaien is vanwege de updates.

MacNerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02:27
Wat mij destijds in 2002 of 2003 opbrak om over te stappen naar Windows XP was de slechte gamesupport voor de games die ik in die tijd had. Dat waren allemaal nog van die typische dos/95/98/Me games die niet meer wilden draaien op Windows XP. Ook had ik diverse hardware dat niet wou werken op Windows XP. Eigenlijk toch wel overstag gegaan ivm snellere nieuwere computers die XP wel beter ondersteunden, maar die games waren verleden tijd. En wederom om dezelfde reden ben ik in 2007 bij XP blijven hangen toen Vista uit kwam. Man, wat een drama was dat OS. Het zag er sowieso al heel anders uit, en ik hou niet van veranderingen, en mijn geliefde printer werkte niet eens onder Vista. Er was geen driver voor. Dus net als met Windows 98(SE), heb ik Vista overgeslagen en toen kwam Windows 7, en dat was een verademing. En om nog een stapje verder te gaan heb ik Windows "Tiles" 8 overgeslagen en doorgegaan naar Windows 10. Maar wat Windows ME betreft, ik vond het een beter OS dan Windows 98(se). Ik heb er jaren mee gewerkt, en natuurlijk had ik ook wel eens een BSOD, maar het draaide gewoon beter. Ik heb 98 wel eens geprobeerd en dat was de ene na de andere BSOD.

Het ligt natuurlijk ook aan de hardware die je gebruikt, geen computer is hetzelfde. En iedereen ervaart zijn of haar periode met Windows 98 of ME op een andere manier. Het grappige is wel, dat je in dit topic toch de uitersten ziet. De ene zegt, Windows 98(SE) was een drama met allemaal BSOD's en de andere zegt dat weer over Windows ME. Waarschijnlijk waren beide OS-en wel oke, maar alleen voor specifieke hardware.

Mijn YouTube Channel

Pagina: 1