Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iejoor
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-09 16:07
Vraagje aan de tweakers met wat meer ervaring met waterkoeling:

Onlangs heb ik mijn eerste pc met custom loop gebouwd. Hiermee koel ik mijn 8700K en GTX 1080 TI (middels EK Supremacy EVO en EK 1080 waterblock + backplate). Hiervoor gebruik ik twee radiatoren: een Black Ice Nemesis LS120 en Black Ice Nemesis LS280. Beide met bijpassende Vardar EVO S fans. Dit alles zit in een Fractal Design Nano S gepropt met een EK D5 pomp.

Nu ben met wat stress test tools aan de gang gegaan om een idee te krijgen van de temperaturen voor ik aan het overklokken ga. Temperaturen meet ik met Real Temp/HWInfo. Daar komt het volgende uit:

Intel Burn Test (Extreme): Rond de 60C (CPU)
Prime (zowel 26.6 als latere versie, Small FFT): Rond de 60-65C (CPU)
RealBench (Stress test): Pieken tot 80C (cpu) en 50C (GPU)
Furmark: Rond de 45C (GPU)

De vraag is of dit enigszins in de lijn der verwachting ligt. Ik vind de CPU temperaturen van RealBench vrij hoog maar ik ga er vanuit dat dit komt omdat dit tool zowel de CPU als GPU belast zodat ik tegen de grenzen van mijn radiator setup aanloop. Iemand ervaring met een soortgelijke setup/ideeen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ron
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-09 20:54

Ron

Lijken mij nette temperaturen op het eerste oog.
we kunnen het echter niet beoordelen op alleen de temperaturen,

voor een wat uitgebreider antwoord hebben we wat meer info nodig:
- hoe staan je fancurves,
- staat je pomp constant op max vermogen
- zo nee wat is de voltage curve er voor
- etc.

[ Voor 24% gewijzigd door Ron op 27-10-2017 00:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iejoor
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-09 16:07
Thanks voor je reactie, op dit moment staat alles op 100%, ben er nog niet aan toegekomen om te kijken wat het effect is als ik de snelheden terugschroef. Waarschijnlijk zal ik voornamelijk naar de pomp kijken straks want de fans zijn ook op 100% al vrij snel.

Daarnaast overweeg ik nog een delid mocht dat veel effect hebben, dat is op dit moment dus nog niet gedaan.

[ Voor 17% gewijzigd door Iejoor op 27-10-2017 01:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enola
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 23-06 20:54
Een Delid is altijd aan te raden als je niks om je garantie geeft. Denk als de Delid netje gedaan word dat Intel het misschien niet ziet als je RMA stuurt. Maarja... zou ook niet helemaal netjes zijn.

Probeer intel ex burn en furmark tegelijk ? Krijg je een temp die redelijk on realistisch is echter wel iets waar je PC naar kan gaan pieken onder stress.

Er is best ruimte voor een OC. De vraag is alleen hoe goed je CPU is en hoe hij gaat reageren op een OC en meer voltage.

Hoor graag wat je OC gaat zijn.

Try more