Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chiel_78
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12-09 14:11
Hoi Tweakers,

Ik heb van de week een Dell E6500 gekocht via Marktplaats voor een paar tientjes om te gebruiken als 'in en rond het huis' laptop. Had deze laptop al eerder gehad en was altijd een prettig ding, dus een buil kon ik er niet aan vallen leek me.

Na aankoop werkte de laptop uitstekend, Windows 10 al geinstalleerd en al, maar nerd als ik ben viel mij direct op dat de bios nogal verouderd was, dus direct de Dell E6500 bios installer (versie 29) gedownload, gestart en op 'flash bios' gedrukt.

Na een paar seconden volgde een foutmelding en er gebeurde vervolgens niks.

Ik dacht "dan maar niet..." en ging vrolijk verder met installeren van mijn software, maar na de eerste herstart zag ik op het Dell opstartscherm Bios version A29 in beeld staan (was eerst 19). Was het dan toch gelukt?

Nou nee, Leuk dat het versienummer opgehoogd was, maar de laptop bleek veranderd in een brick. Na het DELL opstartscherm niks anders dan een zwart scherm met een knipperende cursor. F2 of F12 voor Bios of Boot opties geeft ook geen soelaas, er gebeurt gewoonweg niks.

Nu speelde ik met het idee dat het vast mogelijk moest zijn om een factory default Bios terug te zetten dus ben wezen Googlen wat mijn opties waren. Volgens Google leken er twee opties

- CMOS batterij loshalen en daarna reststroom proberen weg te laten lekken
Geen succes, batterij losgehaald, powerknop 30 sec ingedrukt, 24 uur laten staan, geen resultaat.

- Kortsluiting maken 'ergens' op een chip om de bios te resetten.
Alleen jammer dat niemand mij wil / kan vertellen waar ik dan die kortsluiting moet maken. Overigens vind ik dit een prima optie, als ik hiermee de laptop opblaas is het jammer maar helaas, maar ik zou echt niet weten wat precies te doen.

Heeft iemand een idee waar ik zou kunnen doen om deze laptop nieuw leven in te blazen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheCricketer25
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-08 09:26
Vaak is het zo dat je de BIOS van een Latitude in stappen moet (!) upgraden, ik geef je een link naar de download pagina van Dell waar de oudere versies t/m de laatste van de BIOS staan:

http://downloads.dell.com...pages/latitude-e6500.html

Ik stel je voor om eerst te proberen de A19 versie er weer op te krijgen en dan via, via, via te upgraden naar A29.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h0us3cat
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 03-09 22:59
Waarom wilde je uw bios updaten in de eerste plaats?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem1981
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-09 23:22
Heb je de accu en adapter er ook uit toen je de cmos batterij eraf had?

Hoelang heb je al gewacht bij het opstarten met die knipperende cursor?

En wat als je voor het aanzetten de fn knop ingedrukt houd en dan de laptop aanzet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chiel_78
TheCricketer25 schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 23:48:
Vaak is het zo dat je de BIOS van een Latitude in stappen moet (!) upgraden, ik geef je een link naar de download pagina van Dell waar de oudere versies t/m de laatste van de BIOS staan:

http://downloads.dell.com...pages/latitude-e6500.html

Ik stel je voor om eerst te proberen de A19 versie er weer op te krijgen en dan via, via, via te upgraden naar A29.
Maar het probleem is juist dat ik helemaal niks meer kan, ook geen biossen terugzetten. De laptop reageert nergens meer op.
Heb je de accu en adapter er ook uit toen je de cmos batterij eraf had?

Hoelang heb je al gewacht bij het opstarten met die knipperende cursor?

En wat als je voor het aanzetten de fn knop ingedrukt houd en dan de laptop aanzet?
Batterij en adapter er inderdaad af.
Een uur laten knipperen
Geen FN toets geprobeerd, wat zou dat moeten doen ?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheCricketer25
Ik heb nog wat andere stappen gevonden die voor iemand anders op het Internet wel werkte:

1.Download the BIOS installer from the dell website. For example, http://downloads.dell.com/FOLDER01530518M/1/E6500A29.exe
2.Drag and drop the file to a CMD window, hit space once, then type /writeromfile
3.Drag and drop the file to a CMD window again, hit space once, then type /writehdrfile
4.Rename the .hdr file to include just the machine name, in this case E5600.hdr
5.Put on a FAT32 formatted USB drive
6.Remove the battery
7.Plug in usb to the left side slot (try each other slot if that doesn't work)
8.Hold end key and power button, then plug in power cord.

Overigens die persoon had precies hetzelfde verschijnsel als jij:

http://blog.johannish.com...ailed-bios-update-on.html

Misschien dat deze stappen je verder helpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chiel_78
Dat klinkt inderdaad als mijn probleem. Ik ga deze oplossing proberen. Bedankt, ik laat eten als het gelukt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheCricketer25
Succes!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chiel_78
Laptop geeft met bovenstaande instructie beeld en zegt 'Diagnostics boot selected' maar vervalt daarna in zn standaard melding 'Invalid configuration information'. Hij herkent mijn instructie via de END toets, maar lijkt niks te doen met de USB stick.

Alle poorten geprobeerd.

[ Voor 146% gewijzigd door chiel_78 op 29-10-2017 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem1981
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-09 23:22
Haal de HDD/SSD er eens uit. Probeer dan de laptop te starten naar de bios of diagnostische test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chiel_78
De HDD had ik er ook al uitgehaald maar het maakt helaas geen verschil.
Ik geef het maar op en ga de laptop gebruiken voor onderdelen.

Bedankt voor de hulp in ieder geval allemaal.
Pagina: 1