Laptop blijft blazen

Pagina: 1
Acties:
  • 21.451 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 709949

Topicstarter
Hallo,

Sinds een week blijft mijn laptop/ventilator continu blazen. Wat zou de oorzaak hiervan kunnen zijn? De laptop zelf voelt gewoon 'normaal' aan, totaal niet warm.

Ik heb een ASUS X555L, SSD, 12gb ram. Het zwaarste wat ik er nu op doe is bijvoorbeeld Photoshop, dus dat moet kunnen lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Heb je processen in de achtergrond draaien? wat zegt je taskmanager?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Toepassingen 2, dat is nu dan chrome en taakbeheer, daarnaast 78 achtergrondprocessen. Laat ik je meteen waarschuwen mijn kennis over dit soort zaken is minimaal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

En als je kijkt naar het CPU gebruik, waar staat dat op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik moet je al teleur stellen, geen idee waar ik dat kan zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten2212
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 08:59
Anoniem: 709949 schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 22:05:
Ik moet je al teleur stellen, geen idee waar ik dat kan zien.
Task manager (taakbeheer) - performance (prestaties) en dan CPU.
Je moet wel 'more details' (meer weergeven?) aanklikken. Zie foto (klik voor groot): Taakbeheer

[ Voor 23% gewijzigd door Maarten2212 op 26-10-2017 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Komt misschien omdat ik de Nederlandse versie heb.

Processor (na het opstarten van taakbeheer schoot ie omhoog) 35% ongeveer
Geheugen 36%
Schijf 0%

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjm De Groot
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 07-02-2021
Open maken en alles stof vrij maken het zal mij niet verbazen als er een aardige ophoping van stof inzit.

I7 8700K, MSI PRO CARBON Z370, GTX MSI 1080, 16 gigabyte ddr4 3200.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:59

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

klinkt idd als een stofophoping bij de ventilator. In het ergste geval kan het ook een slecht werkende koelblok zijn.

In beide gevallen kan je het voelen aan de luchtstroom:
- weinig luchtstroom bij een actieve fan = stof
- veel maar een niet echt hete luchtstroom bij een actieve fan = koelblok

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-05 18:46

Nemesizz

Untouchable

memphis schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 12:37:
klinkt idd als een stofophoping bij de ventilator. In het ergste geval kan het ook een slecht werkende koelblok zijn.

In beide gevallen kan je het voelen aan de luchtstroom:
- weinig luchtstroom bij een actieve fan = stof
- veel maar een niet echt hete luchtstroom bij een actieve fan = koelblok
'Koelblok' is een vrij groot woord (voor veel moderne laptops), het is amper nog een koelblok, een plaatje en een heatpipe die naar een kleine koelvin gaat. Bij oudere laptops zat er nog iets wat door kon voor een heatsink op de chips zelf, die dan via een heatpipe naar een koelvin aan de rand van laptop gingen.

@Anoniem: 709949 Als ik de foto's bekijk op google, moet die ene heatpipe die je laptop rijk is, zowel de CPU (met de Intel GPU) én een dedicated GPU (zie een Geforce GPU bij de X555?) koelen. Dus CPU belasting kan misschien laag zijn, dan kan het nog de GPU zijn die de hitte veroorzaakt.

Kan komen door een programma dat de GPU constant belast (misschien wel een miner die op de achtergrond draait).

Kun je eventueel controleren met een programmatje zoals GPU-z, simpel en gratis programmatje dat je zo kan draaien, kun je als het goed is zien wat het gebruik van de GPU (videochip) is, als die namelijk constant belast word, kan het ook verklaren waarom de fan constant blijft blazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Thanks voor de berichten. Ik zal morgen de laptop openschroeven en kijken of het misschien aan eventuele stof ligt. Zo niet...mooi kut want ik ben verder niet technisch op dat gebied.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

@Anoniem: 709949 Probeer even GPU-z . Is makkelijk om even te draaien voordat je je laptop los draait. Het programma is gewoon 'los' te draaien, geen eens install nodig en je kan dan in het tabblad 'sensors' (als dat ondersteunt word) zien of je videochip belast word of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb het gedownload en geopent, waar moet ik nu precies naar kijken? Graphics card, Sensor etc?.

Edit:
Sensor dus volgens je bericht. De balk naast Core clock, memory en temperature zijn helemaal rood.

Clock 950 mhz
Memory 800 mhz
Temperature 72
Memory use 190

[ Voor 47% gewijzigd door Anoniem: 709949 op 27-10-2017 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Anoniem: 709949 schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 19:01:
Ik heb het gedownload en geopent, waar moet ik nu precies naar kijken? Graphics card, Sensor etc?.

Edit:
Sensor dus volgens je bericht. De balk naast Core clock, memory en temperature zijn helemaal rood.

Clock 950 mhz
Memory 800 mhz
Temperature 72
Memory use 190
Dan zit daar je probleem, 'iets' zit je videochip dus volop te belasten, en zorgt dus dat de boel warm word (en de ventilator dus constant moet blazen om temperatuur binnen de perken te houden).

Nu moet je alleen zien te achterhalen wélk programma/process je GPU volop belast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
En hoe kan ik dat achterhalen?...

edit;
Bij achtergrondprocessen zie ik staan Avast shield - processor 30-33%
Zou dit het kunnen zijn?

[ Voor 61% gewijzigd door Anoniem: 709949 op 27-10-2017 19:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Lijkt me sterk dat de virusscanner de videokaart belast.

Ik zou eens een malwarebytes* scan doen. Misschien is er wel ongewild een cryptominer geïnstalleerd, die gebruiken vaak de videokaart en zijn niet altijd even makkelijk op te sporen.

* Ik dacht dat er altijd een standalone scanner van was, maar kan nu alleen een volledige virusscanner vinden die niet standalone te gebruiken is (dus geïnstalleerd moet worden), of ik moet me hebben vergist maar kan het zo snel niet weer vinden..... :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Wat is een grats, goede malwarebytes programma? Overigens is de Avast met zijn 30-33% van de processor ruim het hoogste, de rest is ongeveer 0%.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Heb nog even zitten zoeken (had het programma immers zelf nog op een USB stick staan) en was dus AdwCleaner van Malwarebytes.

Dat is wel het stand-alone programma dat de boel vrij goed kan opschonen (echter, áls het een cryptominer is, zijn sommige wel lastig op te ruimen).

Linkje: AdwCleaner

Is gewoon een gratis programmatje (geen installatie noodzakelijk) en is vrij effectief.

Dat Avast veel CPU gebruikt moet je misschien even de instellingen nakijken. Vaak zijn het automatisch geplande scans of updates die dat soort dingen veroorzaken, of een te radicale scan (die echt alles scanned wat je doet, ieder bestand wat aangesproken word door je PC).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Volgens mij heeft het gewerkt, de laptop is nu weer muisstil/normaal. Ik weet niet zeker wat de oorzaak was maar de AdwCleaner heeft het verholpen. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1144485

In windows 10 wil ik met het standaard programma "Foto" foto's van mijn fotocamera naar laptop importeren. Tot voor kort zonder problemen. Maar nu ineens loopt mijn pc vast en begint de ventilator te blazen wanneer ik begin met het selecteren van de foto's . Verder met de laptop (Acer) helemaal geen problemen, dus het ligt echt aan het windows 10 programma "Foto". Hoe los ik dit probleem op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coolbvrobin
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 03-03 00:41
Als je windows 10 hebt kun je gewoon zien welke process al je gpu gebruikt.. Klik in taak beheer gewoon op sorteer op gpu verbruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Anoniem: 1144485 schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 16:52:
In windows 10 wil ik met het standaard programma "Foto" foto's van mijn fotocamera naar laptop importeren. Tot voor kort zonder problemen. Maar nu ineens loopt mijn pc vast en begint de ventilator te blazen wanneer ik begin met het selecteren van de foto's . Verder met de laptop (Acer) helemaal geen problemen, dus het ligt echt aan het windows 10 programma "Foto". Hoe los ik dit probleem op?
Je reageert in een topic van meer dan een jaar oud. En niet omdat je de TS wilt helpen, maar omdat je zelf een probleem hebt. Dat is niet de bedoeling. Je kunt je eigen topic openen, mits deze voldoet aan ons beleid.

PC1: 9800X3D + RTX 5080
PC2: 5800X3D + RTX 3080

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.