Solar accu aansluiten aan zonnepanelen en omvormer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guilian
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 30-12-2024
Ik ben sinds kort de blijde eigenaar van een set zonnepanelen. Om zelf meer met deze energie te kunnen doen ben ik benieuwd naar een solar accu, om de niet gebruikte energie op te slaan en zelf later weer te gebruiken.

Daarnaast heb ik een klein bootje met een elektrische motor, waarvoor ik een nieuwe lithium-ion accu wil gaan kopen. Bijvoorbeeld iets uit dit assortiment: https://www.ebbm.nl/lithium. Nu lijkt het mij prachtig om deze accu in te zetten als solar-accu.

Mijn doel is dus niet om al mijn stroomverbruik met deze accu te voorzien. Mijn doel is om de accu voor mijn effectief in te zetten voor thuisgebruik gedurende de 99% van de tijd dat ik hem niet gebruik om te varen.

Ik ben benieuwd of mogelijk is, hoe dit mogelijk is, en of dit verstandig is :-)...

Ik heb nu:
- 8 zonnepanelen, circa 2300 Wp
- omvormer SolarEdge SE 2200 HD Wave

Op internet vind ik met name de StorEdge in combinatie met de TeslaWall. Heel tof, maar zo'n TeslaWall kan ik niet gebruiken als accu in mijn kleine bootje.

Beste antwoord (via Guilian op 29-10-2017 06:26)

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Nu online
Bespaar je de moeite.

De accu's die je aangeeft kun je alleen opladen, niet inzetten om je eigen huis van stroom van te voorzien. Je net heeft AC nodig (230v) en je accu geeft DC (12v).
En het is ook niet aan te bevelen voor de duurzaamheid van je accu. Niet voor niets gaat Tesla de accu's van hun auto's bewust niet inzetten (ook) als accu voor je huis.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:00
hoeveel Ah accu ben je van plan om te kopen?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guilian
Waarschijnlijk iets als dit:
Dyno Lithium accu 12V|80A (LiFePO4).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Heb je niks aan in huis, alleen lekker een paar dagen je telefoon mee opladen alleen.
Heb je de specificaties van een Powerwall of LGChem accu al eens opgezocht? Daar zit genoeg stroom in om je wasmachine een paar wasjes te laten draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Guilian schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 21:15:
Bijvoorbeeld iets uit dit assortiment: https://www.ebbm.nl/lithium. Nu lijkt het mij prachtig om deze accu in te zetten als solar-accu.
Als ik de eerste accu pak: 12V, 30Ah, tot 2000 cycli, voor 415 euro.
Mijn ervaring met accu's in het algemeen is dat je het aantal laadcycli met een hele dikke korrel zout moet nemen, maar laten we er even vanuit gaan dat dat klopt. Dan betaal je 415 euro voor 2000 * 12 * 30 = 720000 Wh = 720 kWh.
Dat maakt EUR 0,58 per kWh. Het net als opslag gebruiken is stukken voordeliger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
En dan kun je met 8 panelen ook geen accu gaan laden. Dat voltage is veel te hoog. Een StorEdge kan weer niet naar 12V laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 22-05 23:28
Als je gewoon via het net kan salderen lijkt het me niet zinvol om voor thuis een accu te kopen.
De aanschaf van een verder onnodige accu is gewoon een behoorlijk milieuonvriendelijke actie.

De accu van je bootje (of een auto) opladen (een accu dus die wel een zinnig doel heeft en die je sowieso moet opladen) aan de andere kant is wel prima te doen met zonnepanelen maar die dat gewoon door je accu op te laden tussen 10:00 en 16:00 uur via je stopcontact

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guilian
Ok, ik begrijp dat:
- voor geldbesparing hoef ik het niet te doen
- en als ik het dan toch wil (omdat ik de accu nou eenmaal al voor een ander doel heb) dan kan ik hem niet aan de solaredge omvormer leggen.

Dank voor de antwoorden tot zover!

Ik ben nog benieuwd: waarom kan ik hem niet aan de omvorm leggen? Of hoe zou dat wel kunnen?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Nu online
Bespaar je de moeite.

De accu's die je aangeeft kun je alleen opladen, niet inzetten om je eigen huis van stroom van te voorzien. Je net heeft AC nodig (230v) en je accu geeft DC (12v).
En het is ook niet aan te bevelen voor de duurzaamheid van je accu. Niet voor niets gaat Tesla de accu's van hun auto's bewust niet inzetten (ook) als accu voor je huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aapie
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Ik was wat aan het zoeken op tweakers en kwam toevallig dit topic tegen.

@Guilian

Misschien is het leuk om dit is te bekijken, de beste man heeft zonnepanelen met omvormer achter een oude apc hangen met daaraan 24kwh 48V batterijen.
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=gmXjuiyqP84%5Bb%5D%5B/b%5D]

[ Voor 23% gewijzigd door Aapie op 01-12-2017 00:06 ]

Pagina: 1