Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Verhitting CPU Intel Core i5 650 3,2GHz - 133 MHz

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Goede avond,

Ik heb een probleempje en hoop dat jullie mij kunnen helpen.

De temperatuur van mijn CPU loopt binnen 5 minuten op tot 95°C (BIOS) waarna de computer zichzelf automatisch afsluit. Ik heb het koelblok stofvrij gemaakt, de oude resten koelpasta van de processor en het koelblok verwijderd en opnieuw aangebracht (Arctic Silver 5). Dit geeft echter geen verschil.

Het is een Intel koeler en de ventilator werkt. Ook de ventilatoren van de voeding, de GPU en de 2 in de behuizing werken.
...

Ik gebruik de volgende hardware;
CPU: Intel Core i5 650 3,2Ghz
Moederbord: Asus P7H55M
Voeding: MS-tech 520W
GPU: HD Radeon 7750 (HD Radeon 5770 ook geprobeerd)
RAM: Kingston 8GB DDR3 (1x 4GB en 2x2GB)

Mocht er informatie belangrijk zijn die ik nu niet genoemd heb hoor ik het uiteraard graag.

Thanks voor de hulp!

Alle reacties

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Zit je koeler wel goed gemonteerd op je CPU en niet te vergeten draait je ventilator van je koeler wel op volle toeren?

Hoeveel koelpasta heb je aangebracht? Je hoeft nooit en te nimmer meer dan één ongekookte rijstkorrel aan koelpasta te gebruiken.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Verwijderd

Topicstarter
De koeler zit juist gemonteerd op de CPU. De ventilator staat op standaard met Q-fan control ingeschakeld. Hij draait op 2008 RPM.

Ik heb inderdaad niet meer dan een rijstkorrel gebruikt op het midden van de CPU.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 30-11 16:27

Nemesizz

Untouchable

Kun je misschien een foto plaatsen (waar de koeler van bovenaf te zien is).

Want 8 van de 10 x oververhitting met een stock koeler staan de push-pins in de unlock stand (maakt de koeler niet goed contact), en die 1 van de 10 keer is een pushpin niet goed doorgedrukt (vaak de laatste die niet helemaal lekker wil). De andere 1 vd 10 is over voor overige dingen ;)

En die koelpasta, te veel, te weinig, of geen zorgt niet dat je CPU 95ºC word, dus er is wel wat mis met de montering van de koeler.

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:33
Die voeding, vervang die eerst maar eens. MS-Tech is troep.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:51

nelizmastr

Goed wies kapot

Alle pushpins wel helemaal vast zitten? Als je ze een kwartslag draait bij het demonteren moet je ze wel eerst weer terugdraaien, anders zitten ze niet goed vast en krijg je dit soort ellende.

En inderdaad, die tijdbom van MegaSchijt-Tech eruit slopen. Je kan nog beter je PC draaien op een zak aardappelen.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://ibb.co/emHjfm

Beetje onduidelijk te zien op de foto misschien maar de pushpins zitten er allemaal even ver in en komen net onder het randje van de ventilator.

Dank voor de tip over de voeding! ;)

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Als je de koeler er af haalt, zie je dan wel een duidelijke afdruk van de koelpasta (ergo, is er wel contact tussen het koelblok en je cpu)?

• LucaDeTweaker
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02-04-2020
Oftopic: No offense naar jou hoor maar waarom zou je een ms tech voeding halen ik zou echt een heel boek kunnen schrijven waarom die voedingen zo ongeloofelijk slecht en nutteloos zijn. Wederom geen flame naar jou maar even serieus, waarom?

Ontopic: je koelpasta vervangen kan werken?
Misschien even een andere koeler lenen van pc boer met natuurlijk nieuw koelblok even kijken of dat het probleem oplost. Verder is er niets overclockt neem ik aan?

[ Voor 14% gewijzigd door LucaDeTweaker op 27-10-2017 00:04 ]

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04:41

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Dit is geen nieuwe computer gezien de CPU en moederbord, heb je deze pc al die jaren al in bezit of is deze 2e hands?

En gaat deze nu ineens kuren vertonen met de CPU temp? Dan zou er misschien een sensor defect kunnen zijn geraakt en wordt de processor helemaal niet heet maar lijkt dat maar zo.

Voel dus na een correcte herplaatsing van de koeler eens voorzichtig of het koelblok warm (40-50 graden), bloedheet (die 95 graden dus, pas op je vingers) is of gewoon kamer temperatuur.

Bij het eerste is er niets aan de hand behalve een stukke sensor, bij het tweede gaat er iets met de CPU fout en in het derde geval is de koeler niet goed gemonteerd.

Correctie: Moet die sensor wel uit te schakelen zijn (of te negeren vallen) natuurlijk.....

[ Voor 7% gewijzigd door bvk op 27-10-2017 00:31 ]

Specs

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11:12
@Verwijderd: is dit probleem spontaan opgekomen of ben je in de PC bezig geweest dingen aan te passen, voordat je dit probleem kreeg?

Verwijderd

Topicstarter
@Kawaii Duidelijke afdruk zichtbaar, dun laagje pasta maar zou voldoende moeten zijn.

@LucaDeTweaker PC was van mijn broer en heeft een jaar stil gestaan. MS tech voeding zat er standaard in, geen bewuste keuze. Wilde wat hardware gebruiken voor de PC van mijn ouders want die is nog slechter...
Voeding lijkt ook een zeurderige piep te geven dus misschien heeft ie zijn beste tijd gehad. Niets overclockt inderdaad.

@bvk PC was van mijn broer en heeft een jaar stil gestaan. Ik heb inderdaad de temperatuur gevoeld omdat ik de temperatuur in de BIOS niet vertrouwde. Onderkant van het koelblok en processor zijn te heet om met de blote vingertjes aan te raken ;)

@vanaalten Geen dingen aangepast in de PC maar heeft wel een tijdje stilgestaan.

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04:41

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Verwijderd schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 17:56:
@Kawaii Duidelijke afdruk zichtbaar, dun laagje pasta maar zou voldoende moeten zijn.

@LucaDeTweaker PC was van mijn broer en heeft een jaar stil gestaan. MS tech voeding zat er standaard in, geen bewuste keuze. Wilde wat hardware gebruiken voor de PC van mijn ouders want die is nog slechter...
Voeding lijkt ook een zeurderige piep te geven dus misschien heeft ie zijn beste tijd gehad. Niets overclockt inderdaad.

@bvk PC was van mijn broer en heeft een jaar stil gestaan. Ik heb inderdaad de temperatuur gevoeld omdat ik de temperatuur in de BIOS niet vertrouwde. Onderkant van het koelblok en processor zijn te heet om met de blote vingertjes aan te raken ;)

@vanaalten Geen dingen aangepast in de PC maar heeft wel een tijdje stilgestaan.
Ok, dan wordt de CPU dus echt zo heet blijkbaar. Dan zou ik nu eens gaan kijken wat er in de BIOS aangegeven wordt als CPU vCore, grote kans dat dit veel te hoog staat. Is je broer misschien bezig geweest met overklokken?

Doe dus eens een BIOS reset en kijk of dat scheelt met de temperatuur.

Specs

• JEROENrgfgf
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 28-11 15:16
Ik had dit ook laatst met een pc van een maatje van mij. Temps liepen op tot 95 graden waardoor we af en toe net in Windows konden komen en dan viel de pc uit, door de hitte bescherming. Zelfde generatie i5.

Waar je even naar moet kijken met het reseaten van de koeler is dat aan de onderkant je die witte/doorzichtige pinnetjes hebt die door de gaten in je moederbord gaan waardoor de koeler zich als het ware vastklemt als je de pinnetjes indrukt. Soms lijkt het net alsof deze pinnetjes door de gaatjes zitten, maar door de leeftijd gaan deze pinnetjes waarschijnlijk een beetje naar buiten staan, waardoor ze niet meer goed door te gaatjes gaan. Hierdoor maakte de koeler geen contact meer met CPU, met die hoge temps als gevolg. Let er ook op dat de pinnetjes goed gedraaid zijn voordat je ze naar beneden drukt.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Wat Jeroen zegt is helemaal waar. Bij de oude Intel stock koelers kan je best de koeler monteren met het moederbord buiten je kast. Je kan dan langs onder zien dat de witte klemmetjes er echt goed door zitten.
Pagina: 1