Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.
Toon posts:

Programmacrashes na langdurig gebruik of na slapen/hibernati

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Geen spelfout, de titel mag niet lang genoeg zijn.

Het valt me op dat veel programma's sneller crashen als ze ofwel langdurig zijn gebruikt of als de computer in slaap is gevallen of heeft gehiberneerd. Vandaag had ik een concreet voorbeeld: een Chromium based browser (Vivaldi) die ineens de ctrl-commando's (ctrl-t voor nieuw tabblad, ctrl-w voor sluiten tabblad) niet kon gebruiken (geverifiëerd met meerdere commando's), ik sloot het programma en startte het opnieuw en het werkte weer normaal, zoals verwacht.
Een ander voorbeeld is een spel wat compleet crasht nadat je de computer in slaap laat vallen, nadat je alt-tabte naar Windows (voordat je de computer laat slapen). Een voor de hand liggende oorzaak is als RAM-geheugen overschreven zou worden maar zou het besturingssysteem dat niet moeten tegengaan? Ik ga nu uit van een situatie waarbij er continue RAM-geheugen vrij is en in theorie RAM-geheugen alloceerbaar zou moeten zijn. Wat zijn in het algemeen de redenen dat veel programma's minder stabiel draaien als je ze langdurig gebruikt, als je de computer laat slapen, of in het geval van spellen als je alt-tabt (fullscreen verlaten en terug fullscreen het spel draaien).

• -SaveMe-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-11 09:56

-SaveMe-

-klik-

Verwijderd schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 20:25:
Wat zijn in het algemeen de redenen dat veel programma's minder stabiel draaien als je ze langdurig gebruikt, als je de computer laat slapen, of in het geval van spellen als je alt-tabt (fullscreen verlaten en terug fullscreen het spel draaien).
Crashes na lang gebruik van apps/games kunnen veroorzaakt worden door een memory leak, maar kan ook veel andere oorzaken hebben.

Na slaapstand heb ik eigenlijk nooit problemen. Mijn mac mini staat altijd in slaapstand. Ik sluit mijn apps/programma's nooit af, tenzij ik om een of andere reden moet rebooten. Chrome staat hier altijd open met twee vensters en in totaal zo'n 60 tabs. Dat geeft werkelijk nul problemen. Daarnaast staan bij mij altijd permanent open oa Spotify, Musixmatch, Pathfinder, Kodi, Remote desktop, Xcode, Word, etc.
Moet ik wel bijzeggen dat ik 16GB Ram heb en er dus weinig tot niet naar de HD geswapt hoeft te worden!

[ Voor 5% gewijzigd door -SaveMe- op 26-10-2017 20:38 ]

GamiQ, de game notes app met game maps!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:14
Geen spelfout, de titel mag niet lang genoeg zijn.

Het valt me op dat veel programma's sneller crashen als ze ofwel langdurig zijn gebruikt of als de computer in slaap is gevallen of heeft gehiberneerd. Vandaag had ik een concreet voorbeeld: een Chromium based browser (Vivaldi) die ineens de ctrl-commando's (ctrl-t voor nieuw tabblad, ctrl-w voor sluiten tabblad) niet kon gebruiken (geverifiëerd met meerdere commando's), ik sloot het programma en startte het opnieuw en het werkte weer normaal, zoals verwacht.
Een ander voorbeeld is een spel wat compleet crasht nadat je de computer in slaap laat vallen, nadat je alt-tabte naar Windows (voordat je de computer laat slapen). Een voor de hand liggende oorzaak is als RAM-geheugen overschreven zou worden maar zou het besturingssysteem dat niet moeten tegengaan? Ik ga nu uit van een situatie waarbij er continue RAM-geheugen vrij is en in theorie RAM-geheugen alloceerbaar zou moeten zijn. Wat zijn in het algemeen de redenen dat veel programma's minder stabiel draaien als je ze langdurig gebruikt, als je de computer laat slapen, of in het geval van spellen als je alt-tabt (fullscreen verlaten en terug fullscreen het spel draaien).
Met betrekking tot spellen verwacht ik dat het komt omdat een spel via DirectX aanspraak maakt op de videokaart en als deze 'verbinding' verbroken wordt door het in slaap gaan van een PC (dan gaat immers de videokaart 'uit') dan kan een spel crashen ja.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Verwijderd

Topicstarter
-SaveMe- schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 20:37:
Moet ik wel bijzeggen dat ik 16GB Ram heb en er dus weinig tot niet naar de HD geswapt hoeft te worden!
8 GB hier, dat geeft problemen als de browser te lang aan staat.
Ramon schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 07:55:
[...]

Met betrekking tot spellen verwacht ik dat het komt omdat een spel via DirectX aanspraak maakt op de videokaart en als deze 'verbinding' verbroken wordt door het in slaap gaan van een PC (dan gaat immers de videokaart 'uit') dan kan een spel crashen ja.
Zou dat dan geen falen van MS zijn? MS kan er toch voor zorgen dat die verbinding automatisch wordt herstart (door in de RAM aan te geven dat het weer herstart moet worden) zo gauw de computer ontwaakt? Het is hun besturingssysteem en hun API, zij zouden dat moeten kunnen oplossen.

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 27-10-2017 18:06 ]

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06:04

Sebazzz

3dp

Vandaag had ik een concreet voorbeeld: een Chromium based browser (Vivaldi) die ineens de ctrl-commando's (ctrl-t voor nieuw tabblad, ctrl-w voor sluiten tabblad) niet kon gebruiken (geverifiëerd met meerdere commando's), ik sloot het programma en startte het opnieuw en het werkte weer normaal, zoals verwacht.
Vivaldi is bij mijn Windows 7 laptop ook onstabiel. Volgens mij is dit een breder probleem met Vivaldi.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Verwijderd schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 18:04:
Zou dat dan geen falen van MS zijn? MS kan er toch voor zorgen dat die verbinding automatisch wordt herstart (door in de RAM aan te geven dat het weer herstart moet worden) zo gauw de computer ontwaakt? Het is hun besturingssysteem en hun API, zij zouden dat moeten kunnen oplossen.
Je kunt niet alles verstoppen achter een API. All non-trivial abstractions, to some degree, are leaky. Ik acht de kans een paar orders van grootte groter dat 't in de applicatie zit die ergens niet goed mee omgaat (of een geheugenlek heeft o.i.d.) dan in het OS of abstractielaag/API daarin/bovenop (zoals DirectX o.i.d).
Een voor de hand liggende oorzaak is als RAM-geheugen overschreven zou worden maar zou het besturingssysteem dat niet moeten tegengaan?
Dat zou 't OS moeten doen en doet 't ook (bugs daargelaten, maar, nogmaals: de kans dat 't bij de applicatie ligt is vele, vele malen groter).

Verder: Waar hoort mijn topic?
Dit past beter in CSA dan in PRG dus schop ik 't topic daar even naar toe ;)

[ Voor 47% gewijzigd door RobIII op 27-10-2017 18:18 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Verwijderd

Topicstarter
RobIII schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 18:11:
Verder: Waar hoort mijn topic?
Dit past beter in CSA dan in PRG dus schop ik 't topic daar even naar toe ;)
Ik had het daar niet geplaatst omdat het niet betrekking heeft op 1 specifiek programma. Het maakt verder niet uit.
Pagina: 1