Realistische simulator om de basics van auto-rijden te leren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
The title says it all...

Begin jaren '90 heb ik mijn rijbewijs gehaald, maar sinds begin jaren '90 heb ik nooit meer auto gereden;

Na het halen van mijn rijbewijs heb ik dus - letterlijk - nog nooit 1 meter auto gereden (door diverse omstandigheden, waaronder simpelweg geen auto / emigratie / geen functionele behoefte aan een auto).

Na ruim 25 jaar geen auto aangeraakt te hebben, wil ik toch proberen mijn "auto rij angst" (want dat is het inmiddels) te overwinnen.

Natuurlijk kan ik bijlessen nemen, en daar sta ik ook voor open, maar ik wil eerst een basic traject afleggen om überhaupt weer te snappen hoe auto rijden nu gaat (de rem zit links, toch? of in het midden...).

Ik heb al wat sessies achter de rug op afgelegen weggetjes en verborgen parkeerplaatsen (gaat steeds beter; de motor slaat niet meer om de 5 meter af...) en het is tijd voor de volgende stap;

Blind met 130 km/pu de snelweg op... geintje.

Nee, ik wil nog meer "uren" maken, maar dan in een eenvoudige simulator (omdat de auto waarin ik nu "oefen" niet zo vaak beschikbaar is).

Ik vroeg mij dus af of er wellicht een auto-rij-simulator was, die zich puur richt op de technische handelingen van het autorijden;

- Handrem er af
- Koppeling in zijn vrij
- Naar 1 schakelen
- Voet van de koppeling
- Gas laten opkomen
- Etc...

En natuurlijk dat de motor afslaat als je het verkeerd doet!

Nadrukkelijk dus geen race-game, of een fancy 3d simulator waar het vooral om de looks gaat;

Ik zou het liefst een "game" of technische simulator willen hebben (keyboard of gamepad) waarmee je "gewoon" alle basis-stappen kan doen, om de basics van het rijden te leren.

Eisen;

- PC
- Windows
- Niet zwaar (ik heb hardware van 10 jaar terug en ga niet investeren in iets nieuws)

Weet iemand of zo'n game / basis simulator bestaat?

Ik vind zelf enkel te ver uitgewerkte games / simulators (drie schermen, verplicht rijstoeltjes / gas rem pedaal blok onder je bureau), maar wil mezelf gewoon trainen in de mantra die telkens weer nodig is (koppelen, gas los, rem er in, gas laten opkomen, koppeling los, gas geven, koppeling indrukken, etc...).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik denk dat de beste simulator toch echt een lesauto is :)

Vraag desnoods of je leraar naar een rustig (parkeer)terreintje rijdt waar je rustig rondjes kan rijden om het een-en-ander onder de knie te krijgen.

PS. De rem zit in het midden, het ezelsbruggetje was een zinnetje met het woord "KRijGen" (koppeling-rem-gas), geloof ik, maar ik weet niet meer wat dat zinnetje was :P

[ Voor 4% gewijzigd door anandus op 26-10-2017 19:07 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Heeft geen enkel nut, het gevoel dat je nodig hebt ontwikkel je niet met een toetsenbord of gamepad. Paar rijlessen is de beste oplossing! Stuk of 20 moet wel genoeg zijn denk ik.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
Tsurany schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 19:08:
Heeft geen enkel nut, het gevoel dat je nodig hebt ontwikkel je niet met een toetsenbord of gamepad. Paar rijlessen is de beste oplossing! Stuk of 20 moet wel genoeg zijn denk ik.
Ben ik het helemaal mee eens (al had ik toen 125 lessen nodig en 3 pogingen...).

Ik zie het ook als fun / stimulans om vooral veel te oefenen (en daarnaast nog 1 of 2x per week een echte auto te rijden).

Verkeersinzicht / angst overwinnen ga ik er niet mee krijgen, maar daar wil ik echte lessen voor gaan nemen.

Beetje suf als je 40+ ben en dan weer gaat lessen, maar ik weiger te accepteren dat ik niet kan rijden :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevin33
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11:18

kevin33

Welkom in Utopia.

Is je rijbewijs nog wel geldig? Heb je deze wel verlengd?
Je hebt opfriscursussen zie bijv. https://www.google.nl/sea...&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Ik sta op de grens. Van vroeger en later. Voor mij een ruimte. Die ik nog niet ken. Achter mij alles. Wat ik achter moet laten Ik sta hier met niets meer. Dan alleen wie ik ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
kevin33 schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 19:12:
Is je rijbewijs nog wel geldig? Heb je deze wel verlengd?
Je hebt opfriscursussen zie bijv. https://www.google.nl/sea...&sourceid=chrome&ie=UTF-8
Ha ha, je moest eens weten...

Ik was / ben zo "trots" dat ik dat vervloekte papiertje toen toch gehaald heb, dat ik sindsdien om de x-aantal jaar een reminder in mijn agenda heb om op tijd te verlengen.

De laatste keer was hij 10 jaar verlengd en rond 2019 mag ik weer...

Ik zou absoluut geen auto rijden er mee (ik ken mezelf en weet dat ik 0 inzicht heb), maar toch koester ik hem en vind ik het nu tijd dat ik maar eens volwassen moet worden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:11
Ik zou dit echt afraden en gewoon naar een rijschool gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FragileM64
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12:14
Eens met de rest, gewoon terug rijlessen volgen. Het kost natuurlijk best wat geld maar het zal de enige manier zijn om je terug veilig op weg te helpen.

Q6700 @ 3400Mhz | 2*2GB | Ati 4870 512MB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
418O2 schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 19:14:
Ik zou dit echt afraden en gewoon naar een rijschool gaan.
Voor de helderheid; dat is ook mijn plan.

Ik zoek alleen - voor de avonduren - een leuk tooltje om me te spelen.

In de tussentijd "les" ik al in een echte auto (van een vriendin, met haar naast me en op zeer afgelegen plekken).

En over een maand / week of wat wil ik wel echt gaan lessen; maar stel dat er een "leer auto rijden" simulator is, waarom zou ik daar dan niet mee spelen (ik zie het ook meer als spelen / fun dan echt iets leren...).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:00

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Inderdaad zijn echte (bij) rijlessen uiteraard het beste. Maar er zijn wel rijsimulators zoals deze: https://www.google.nl/sea...&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Vraag is echter wat je daar aan hebt zonder fatsoenlijk stuur met schakelpook en koppeling...

Specs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Een aantal rijscholen hebben een rijsimulator, vaak wordt dit gebruikt om mensen met angst aan het autorijden te laten wennen.
Misschien eens via Google zoeken of er bij jou in de buurt een rijschool zit met simulator.

https://www.google.nl/sea...vwUIJCgA&biw=1490&bih=855

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:09

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Knuppel/hoenderhok... Als je zelf al aangeeft geen inzicht te hebben en 125 lessen nodig gehad hebt; moet je dan überhaupt de weg op willen?

Ik ben persoonlijk van mening dat een rijbewijs geen recht is. Er zijn genoeg mensen die je gewoon niet achter het stuur moet willen hebben.

Disclaimer, ik weet natuurlijk niet of dit voor jou het geval is. Maar lijkt me een goede discussie.

Mocht je er toch zeker van zijn dat je toch de weg op wilt; neem gewoon rijlessen. Misschien ook wel leuk om een paar motorrijlessen en/of vrachtwagenrijlessen te nemen.

[ Voor 46% gewijzigd door MikeyMan op 26-10-2017 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
MikeyMan schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 19:19:
Knuppel/hoenderhok... Als je zelf al aangeeft geen inzicht te hebben en 125 lessen nodig gehad hebt; moet je dan überhaupt de weg op willen?

Ik ben persoonlijk van mening dat een rijbewijs geen recht is. Er zijn genoeg mensen die je gewoon niet achter het stuur moet willen hebben.

Disclaimer, ik weet natuurlijk niet of dit voor jou het geval is. Maar lijkt me een goede discussie.

Mocht je er toch zeker van zijn dat je toch de weg op wilt; neem gewoon rijlessen. Misschien ook wel leuk om een paar motorrijlessen en/of vrachtwagenrijlessen te nemen.
Ik vind mezelf een gevaar op de weg, omdat ik 0 inzicht heb.

Tegelijk hoor ik van iedereen dat "elke debiel" (als ik het zo mag uitdrukken) kan rijden...

En ik ben wel gewend om te rijden, ook in extreem drukke / gevaarlijke omgevingen, maar heb altijd gefietst (ik weet het; totaal niet vergelijkbaar - maar het geeft me wel moed... links rijden, rechts rijden, in oerwouden, drukke aziatische steden, amerikaanse metropolen, over stoepen, richels, etc... ik heb dus wel inzicht en participerent / pro-actief vermogen om aan verkeerssituaties deel te nemen).

Persoonlijk denk ik, dat als je je beperkingen kent, je veiliger aan het verkeer deelneemt - dan wanneer je denkt dat je het kan en je zelfbeeld totaal verkeerd is...

Zelf heb ik mezelf dus al 25 jaar "afgeschreven" als mobilist, maar omdat ik a ) wel een rijbewijs heb (dus ik "kan" het wel) en b ) van iedereen hoor dat elke ezel het kan, wilde ik mezelf toch een kans geven op een tweede kans...

Motor / vrachtwagen laat ik even voor wat het is :) ik weet niet eens of ik echt ga rijden, wel dat ik over de angst wil om het niet eens te proberen.
Ernemmer schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 19:19:
Een aantal rijscholen hebben een rijsimulator, vaak wordt dit gebruikt om mensen met angst aan het autorijden te laten wennen.
Misschien eens via Google zoeken of er bij jou in de buurt een rijschool zit met simulator.

https://www.google.nl/sea...vwUIJCgA&biw=1490&bih=855
Dat is een goede; een simulator met realistischere omgeving is al beter (en goedkoper...) dan direct de weg op te gaan.

Ik neem aan dat ze monitoren wat je doet / hoe je het doet en dat daar wel een advies uitkomt voor een eventueel vervolgtraject; dus ik ga dat zeker uitzoeken.

[ Voor 11% gewijzigd door b2vjfvj75gjx7 op 26-10-2017 19:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• talkatoo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07:40
Er is geen echte goede simulatie voor thuis die de openbare weg simuleert.

Wat je zou kunnen doen is een redelijk stuurtje aanschaffen, met schakelpook en koppeling (samen met bijvoorbeeld een wheel stand pro). Maar dan is nog steeds de beste optie om daarmee aan de slag te gaan een race simulator, liefst zoiets als iRacing, maar Project Cars zou ook kunnen. Die simuleren gewoon betere rijvaardigheid. Dit kost toch snel 1000 euro (en dan ga ik er vanuit dat je een redelijke PC hebt). Maar zoals je al aangaf ben je hierna niet opzoek. Dan zul je de oplossing echt buiten huis moeten zoeken.

Extra lessen blijft dan de beste optie. En waarom niet iets leuks erbij zoals een slip cursus of lekker een middagje circuit rijden om een beetje gevoel te krijgen voor wat onverwachtere scenario's en wat een auto allemaal doet als je heel hard op de rem trapt of hard gas geeft of een scherpte bocht maakt (doe het dan wel rustig aan). Uiteraard kan dit allemaal onder begeleiding.

[ Voor 8% gewijzigd door talkatoo op 26-10-2017 19:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Laatst online: 11:09

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

b2vjfvj75gjx7 schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 19:24:
[...]

Tegelijk hoor ik van iedereen dat "elke debiel" (als ik het zo mag uitdrukken) kan rijden...

Persoonlijk denk ik, dat als je je beperkingen kent, je veiliger aan het verkeer deelneemt - dan wanneer je denkt dat je het kan en je zelfbeeld totaal verkeerd is...

Zelf heb ik mezelf dus al 25 jaar "afgeschreven" als mobilist, maar omdat ik a ) wel een rijbewijs heb (dus ik "kan" het wel) en b ) van iedereen hoor dat elke ezel het kan, wilde ik mezelf toch een kans geven op een tweede kans...

Motor / vrachtwagen laat ik even voor wat het is :) ik weet niet eens of ik echt ga rijden, wel dat ik over de angst wil om het niet eens te proberen.
Iedere debiel kan leren hoe je een auto bestuurt. Auto rijden is een heel ander verhaal.
Als je het mij vraagt trekken ze per direct van 20% van de automobilisten het rijbewijs in.

Overigens raadde ik motor/vrachtwagen aan om juist een wat diverser beeld van het rijden te krijgen. Je gaat op een hele andere manier naar het verkeer kijken.

[ Voor 4% gewijzigd door MikeyMan op 26-10-2017 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Live for speed, de auto uit de demo moet al voldoende zijn. Het is een racegame, maar best realististisch met een goed stuurtje (al heb ik het al jaren niet meer gespeeld).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
MikeyMan schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 19:32:
[...]

Iedere debiel kan leren hoe je een auto bestuurt. Auto rijden is een heel ander verhaal.

Overigens raadde ik motor/vrachtwagen aan om juist een wat diverser beeld van het rijden te krijgen. Je gaat op een hele andere manier naar het verkeer kijken.
Ha ha, ja - het zelfde als kinderen maken en kinderen opvoeden... dus ik begrijp wat je zegt.

Maar goed, ik schrijf mezelf niet af als mobilist - maar wel op dit moment... en daar wil ik proberen wat aan te doen.

Gelukkig is mijn zelfkennis genoeg om in te schatten of ik mijzelf (voor anderen!) verantwoord vind op de weg en anders blijf ik fietsen :)

En het gaat mij, in deze thread, inderdaad vooral om de logica van de handelingen...

Begin jaren '90 vond ik het al debiel dat ik met mijn voeten moest werken, terwijl ik een keyboard en joystick gewend was.

Ook het gebrek aan visuele feedback van bv. schakelen irriteerde me enorm; waarom zie je nergens op de schakelpook in welke stand dat ding staat (behalve dat je moet gokken op het oog, maar er gaat nergens een lampje branden).

Ook mis ik meters die aangeven hoeveel power je gas geeft, hoeveel % je de rem indrukt, etc...

De koppeling zou ik uit technisch oogpunt helemaal "weghalen" (automaatje...), etc...

Geef me een fully-loaded electronisch dashboard, die ik puur met keyboard en joystick kan besturen, en ik reed 25 jaar geleden al weg... maar het is de (voor mij) totaal archaïsche inrichting van de hedendaagse auto (sinds 1943 nooit doorontwikkeld, lijkt het), waardoor ik het gewoon niet snap.

Tuurlijk, een Tesla fully-loaded automaat komt een heel eind, maar ligt net (eurootje of drie) buiten mijn budget.
Marzman schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 19:40:
Live for speed, de auto uit de demo moet al voldoende zijn. Het is een racegame, maar best realististisch met een goed stuurtje (al heb ik het al jaren niet meer gespeeld).
Bedankt ik ga de demo downloaden.

pricewatch: Driving Simulator 2012, PC

Driving Simulator 2012 ga ik dit weekend aanschaffen (6 euro via Tweakers pricewatch...).

[ Voor 13% gewijzigd door b2vjfvj75gjx7 op 26-10-2017 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 26-02 23:43
Als je zo opziet tegen het 'archaische' rijden dan doe je er toch ook veel beter aan om gewoon een automaat te gaan rijden? Genoeg te krijgen, niks mis mee.

Overigens, al vind jij jezelf nauwkeuriger doseren met je vinger aan een gastrigger ipv voet op ditto pedaal, dat gaat op een rit van een paar uurtjes toch aanzienlijk meer verkrampen dan dat je voet/been op dat pedaal doet.
Remmen maakt (met goede ABS) tegenwoordig misschien minder uit maar hey, je hebt je handen vrij om te sturen, sturen, en... jawel sturen - die voeten had je toch niets anders aan gehad. Er is echt niet zoveel mis met een hedendaagse auto, ergonomisch gezien (totdat je richting de twee meter gaat en liefst een klein goedkoop ding zou rijden maar da's een heel ander verhaal :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
iceheart schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 19:47:
Als je zo opziet tegen het 'archaische' rijden dan doe je er toch ook veel beter aan om gewoon een automaat te gaan rijden? Genoeg te krijgen, niks mis mee.

Overigens, al vind jij jezelf nauwkeuriger doseren met je vinger aan een gastrigger ipv voet op ditto pedaal, dat gaat op een rit van een paar uurtjes toch aanzienlijk meer verkrampen dan dat je voet/been op dat pedaal doet.
Remmen maakt (met goede ABS) tegenwoordig misschien minder uit maar hey, je hebt je handen vrij om te sturen, sturen, en... jawel sturen - die voeten had je toch niets anders aan gehad. Er is echt niet zoveel mis met een hedendaagse auto, ergonomisch gezien (totdat je richting de twee meter gaat en liefst een klein goedkoop ding zou rijden maar da's een heel ander verhaal :P )
Ik wil niet te hard van stapel lopen en al helemaal geen auto aanschaffen... zeker niet in de stad waar ik nu woon en parkeren per jaar duurder is dan een gemiddelde auto.

Het gaat mij puur om te kijken of ik het aandurf (ooit) en dat ik het vertik na 25 jaar mij er bij neer te leggen dat ik een kansloze rijder ben...

Overigens "les" ik nu in een brik van 250 euro en 20 jaar oud; erg basaal, maar zo leer je wel de basics (wat ik juist wil, dus eerst even geen fancy dingen - maar echt bare to the bone...).

Overigens ben ik 2+ meter en dat zit redelijk klote (stoel volledig naar achter, dan nog met je benen in een hoek op de pedalen en je knie altijd tegen het stuur met je hoofd tegen het dak).

[ Voor 6% gewijzigd door b2vjfvj75gjx7 op 26-10-2017 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:00

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

b2vjfvj75gjx7 schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 19:52:
[...]

Ik wil niet te hard van stapel lopen en al helemaal geen auto aanschaffen... zeker niet in de stad waar ik nu woon en parkeren per jaar duurder is dan een gemiddelde auto.

Het gaat mij puur om te kijken of ik het aandurf (ooit) en dat ik het vertik na 25 jaar mij er bij neer te leggen dat ik een kansloze rijder ben...

Overigens "les" ik nu in een brik van 250 euro en 20 jaar oud; erg basaal, maar zo leer je wel de basics (wat ik juist wil, dus eerst even geen fancy dingen - maar echt bare to the bone...).

Overigens ben ik 2+ meter en dat zit redelijk klote (stoel volledig naar achter, dan nog met je benen in een hoek op de pedalen en je knie altijd tegen het stuur met je hoofd tegen het dak).
Heb je ook een bepaald budget ter beschikking voor je plannen? We raden opnieuw rijles nemen aan wat misschien te duur is aangezien je ook al niet veel geld uit wil geven aan je computer en software voor een simulator.

En wat ga je doen met je "opnieuw verworven" rijbewijs als je wel op een gegeven moment voldoende vertrouwen hebt om weer de weg op te gaan? Wederom de vergaarde kennis laten versloffen?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
bvk schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 20:03:
[...]

Heb je ook een bepaald budget ter beschikking voor je plannen?
Pfff... geen idee wat een rij-les kost en of ik er weer 125 nodig ga hebben.

Maar 1.000 euro is geen probleem... en ik hoop daarna gewoon wat vaker "de auto te pakken".

Ik zit nu in een ander leven dan toen ik mijn rijbewijs haalde en zie nu wel het nut in er van...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-04 11:42

Rmg

Ga gewoon naar een rijschool, leg je geval voor en zoek een instructeur die bij je past.

Een uur met een goeie instructeur/trice is veel meer waard dan avond aanklooien met een vriendin of een week in een thuis sim.

Sowieso juist omdat je al aangeeft digitale hulpmiddelen te missen in echte auto's zou ik juist geen digitaal hulpmiddel buiten een auto gaan zoeken. Je hebt nog steeds geen gevoel van de auto (snelheid, motor-toeren, bochten ) in een thuissimulator, iets wat je juist mist.

[ Voor 39% gewijzigd door Rmg op 26-10-2017 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Laatst online: 10:59

Blokker_1999

Full steam ahead

Het grote probleem is dat de handellingen die je echt wil kunnen oefenen (zoals het vertrekken met een handgeschakelde wagen) voor een groot stuk op gevoel moeten gebeuren. En tenzij je een simulator van tienduizenden euro gaat aankopen kan je dat gevoel nooit krijgen. Ook de inzichten in het verkeer kan je op een kleine 2D monitor niet zomaar opbouwen. Je hebt amper een ruimtelijk gevoel en ziet heel weinig van wat er rondom je gebeurd. Ook het gebruik van de versnellingsbak is niet altijd even eenvoudig (God weet hoe vaak ik van 2 naar 5 of van 5 naar 2 heb geschakeld) en ook dat gevoel kan je niet opbouwen met een toetsenbord of gamepad.

De enige manier om ervaring op te doen is door met een echte wagen te rijden. Hoe moeilijk dat ook is. Vertrekken vanuit stilstand is niet eenvoudig als je het niet in je voeten hebt. Dat heb ik ook to scha en schande moeten leren toen ik destijds leerde autorijden.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 632581

IDD de opfriscursussen zijn juist ontwikkeld of ontstaan voor dit soort situaties/omstandigheden..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
anandus schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 19:07:
PS. De rem zit in het midden, het ezelsbruggetje was een zinnetje met het woord "KRijGen" (koppeling-rem-gas), geloof ik, maar ik weet niet meer wat dat zinnetje was :P
https://www.ezelsbrug.nl/...oet-je-rijbewijs-krijgen/
Blokker_1999 schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 20:14:
Het grote probleem is dat de handellingen die je echt wil kunnen oefenen (zoals het vertrekken met een handgeschakelde wagen) voor een groot stuk op gevoel moeten gebeuren. En tenzij je een simulator van tienduizenden euro gaat aankopen kan je dat gevoel nooit krijgen. Ook de inzichten in het verkeer kan je op een kleine 2D monitor niet zomaar opbouwen. Je hebt amper een ruimtelijk gevoel en ziet heel weinig van wat er rondom je gebeurd. Ook het gebruik van de versnellingsbak is niet altijd even eenvoudig (God weet hoe vaak ik van 2 naar 5 of van 5 naar 2 heb geschakeld) en ook dat gevoel kan je niet opbouwen met een toetsenbord of gamepad.

De enige manier om ervaring op te doen is door met een echte wagen te rijden. Hoe moeilijk dat ook is. Vertrekken vanuit stilstand is niet eenvoudig als je het niet in je voeten hebt. Dat heb ik ook to scha en schande moeten leren toen ik destijds leerde autorijden.
Ik ben ook zeker van plan echte lessen te nemen...

Aankloten met vriendin / simulator zag ik meer als extra / stimulans om door te zetten.

Maar alle adviezen neem ik graag ter harte; dit weekend eerst maar een game uitproberen en dan een instructeur in de buurt zoeken die gewend is met niet-18-jarige(n) het verkeer in te duiken :p

Thx!

[ Voor 65% gewijzigd door b2vjfvj75gjx7 op 26-10-2017 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:41
Ga met iemand die je vertrouwt wat rondjes doen op een parkeerplaats of industrie terrein. Dat mag gewoon, je hebt immers een rijbewijs.

Heb dat zelf ook gedaan met mijn vrouw toen ze jaren niet gereden had.
Als je er weer vertrouwen in hebt neem je een paar lessen als opfriscursus, en je kunt er zo weer tegenaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
frickY schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 20:40:
Ga met iemand die je vertrouwt wat rondjes doen op een parkeerplaats of industrie terrein. Dat mag gewoon, je hebt immers een rijbewijs.

Heb dat zelf ook gedaan met mijn vrouw toen ze jaren niet gereden had.
Als je er weer vertrouwen in hebt neem je een paar lessen als opfriscursus, en je kunt er zo weer tegenaan.
Dat is exact wat ik doe... met mijn vriendin in haar auto rondjes rijden op een dijk, parkeerplek...

Gewoon om feeling te krijgen met de instrumenten, stuur, stoel, spiegels, etc...

Tweede stap is echt gaan lessen en de simulator zag ik als fun / extra optie tussendoor :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 24-04 21:34
b2vjfvj75gjx7 schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 20:41:
[...]

Dat is exact wat ik doe... met mijn vriendin in haar auto rondjes rijden op een dijk, parkeerplek...

Gewoon om feeling te krijgen met de instrumenten, stuur, stoel, spiegels, etc...

Tweede stap is echt gaan lessen en de simulator zag ik als fun / extra optie tussendoor :)
Rijscholen zien dit soort gevallen dagelijks, ik heb toen ik ooit rijlessen nam ook een keer in moeten stappen bij een 80-jarige wiens rijbewijs was afgepakt & vervolgens opnieuw rijlessen ging nemen..

Het grootste voordeel van gewoon een rijles nemen, is dat de instructeur ook je zelfvertrouwen een boost kunt geven, wie weet heb je er na een les of 2 a 3 al een stuk meer vertrouwen in en ook dát is waardevol, want ondanks dat je in een grote moordmachine zit, heb je ook een stuk zelfvertrouwen nodig.
Je hebt kennelijk een goed stuk zelfkennis, nu nog een beetje rijuren maken & wat zelfvertrouwen, dan kom je er vanzelf wel.

Bekijk het zo: al die debielen die op hun telefoon achter het stuur zitten hebben ook ooit hun rijbewijs gehaald, jíj hebt tenminste de zelfkennis om niet na 25 jaar niet te rijden blind de A9 op te sturen, dus je staat sowieso al een puntje voor op menig bestuurder.
Ja, ik ben laatst bijna doodgereden door een figuur die lekker Pokémon zat te spelen achter het stuur. /frustratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:23

MsG

Forumzwerver

Zelf wel eens gestoeid met .City Car Driving. Maar voor de prijs van een stuurtje met kloppende schakelpook en eventuele headtracking kan je ook best wat lessen nemen. Je kan het natuurlijk altijd even uitproberen met een demo of het ook werkt zonder stuurtje.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bladebla
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:39

bladebla

<Piéééép>

b2vjfvj75gjx7 schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 19:10:
[...]
Beetje suf als je 40+ ben en dan weer gaat lessen, maar ik weiger te accepteren dat ik niet kan rijden :p
Dat is onzin, niets sufs aan. Als je dit aanpakt toon je moed omdat je wilt dat er iets veranderd.

Kijk om in de stemming te komen voor je lessen eens naar de vele video's die rijscholen beschikbaar hebben zoals een van deze.

WP: Kronoterm Versi-I | ESS: Victron MP-II 3f 5000VA + 5× Pylontech US5000 | PV: 8.3kWp Trina glas/glas + Fronius Symo 8.2-3-M + Victron MPPT 250/60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-04 15:54

BLACKfm

o_O

anandus schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 19:07:
Behalve bij een automaat dan, daar zit die 'links'

Als je geen auto tot je beschikking hebt en er geen wilt kopen kun je er natuurlijk ook 1 huren. Er zijn wel goedkope adresjes, maar bijvoorbeeld bij bo-rent heb je voor ca. 100 euro een auto voor een week voor de deur staan met 700 kilometers.

Een beetje rijles ben je zo 50 euro per uur voor kwijt (en ja, 'dat mannetje' wat iedereen kent doet het ook wel voor de helft), dus veel goedkoper kun je het jezelf niet leren.

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hans1990
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik wil geen brenger van slecht nieuws zijn, maar als je na afrijden nooit meer hebt gereden kan je mijn inziens min of meer van uit gaan opnieuw te moeten beginnen. Dat je niet hoeft af te rijden is misschien ontbreken van een formaliteit, maar het is goed dat je die bewustzijn hebt.

Ik zou het afraden te zoeken naar simulatoren. Je hebt m.i. wagenbeheersing en verkeersinzicht nodig. Wagenbeheersing is gewenning aan een wagen. Veel les auto's zijn diesel omdat je die moeilijker laat afslaan door meer trekkracht (en ook omdat lesauto's veel km's maken :+). Dan alsnog zijn er grote verschillen tussen het aangrijppunt van een koppeling, het gevoel dat een schakelpook geeft, of hoe een auto stuurt.

Al deze nuances ga je niet zomaar in een simulator vinden. Je gevoel is beperkt door de simulatie (die heeft waarschijnlijk niet alle detail van informatie) en ook de controller. Met een stuurwiel van 50 of 100 euro ga je dat iig niet nabootsen, en heeft zo'n stuurwiel niet een koppelingspedaal of pook.
(Daarnaast is mijn ervaring met koppeling simulaties in race sims negatief)

Het verkeersinzicht is veel doen. Rijbewijs = kijkbewijs zeggen ze wel eens. Maar hoe ga je je dode hoek checken? En wat doe je dan met die informatie, of beter gezegd; hoe goed is de AI? Is die beetje onvoorspelbaar, zoals fietsers?
Owja, en hoe weet je of je het goed genoeg doet? Een goede instructeur zal je daarop sturen, en indien nodig corrigeren.

Misschien niet een gek idee om ook eens theorie te verversen. Met name gevaarherkenning is tegenwoordig wel een dingetje. Misschien is het ook wel fijn om snel verkeers situaties te kunnen beoordelen. (Vooral als je lange tijd als andere deelnemer in ander land hebt deelgenomen aan verkeer).

Maar al met al goed dat je het weer probeert op te pakken. Ik ken wel meer mensen die na het behalen van hun rijbewijs kort hebben gereden, een keer een vervelende fout hebben gemaakt (niet eens met grote gevolgen als in een ongeluk oid) en toen lange tijd niet hebben gereden. Het is eigenlijk best wel sonde, en ook een beperking van je eigen vrijheid. Dus gewoon er voor gaan zitten en na elke les (bij jezelf of met instructeur) reflecteren wat je de volgende keer beter gaat/kan doen.

[ Voor 12% gewijzigd door Hans1990 op 26-10-2017 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 26-02 23:43
b2vjfvj75gjx7 schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 19:52:
[...]

Oh sorry, ik bedoelde ook zeker niet dat je maar meteen een auto aanschaffen moet - gewoon dat er echt geen schaamte in zit alleen automaten 'weer' te leren rijden als het schakelen je écht niet ligt. Ik probeer gewoon zo veel mogelijk obstakels weg te nemen ;) (IMO is schakelen overigens in een paar uurtjes automatisme, maar als het je niet ligt kan dat anders uitpakken inderdaad).

2+ meter is inderdaad lastig. genoeg rijscholen die daar wel wat mee kunnen echter; niet elke lesauto is een polo of een up :P
Je zult per (les)uur wel ietsjes meer betalen voor de grotere bolides maar dat is als het goed is te overzien.

Zelf heb ik overigens een stuurtje+pook+pedalen voor aan de pc gekocht (G25) voor iets boven de honderd euro, en ben gewoon in racing sims en euro truck simulator gaan klooien. scheelde op zich wel. In ieder geval genoeg om de honderd-ish euro weer op rijlessen te besparen (en dat kreng zou ik achteraf nog verkopen kunnen).
Heerlijk laagdrempelige manier om gewoon een beetje aan te kloten. lang niet perfect als simulatie, maar als opstapje echt best wel waardevol! :)
Pagina: 1