Vraag

• Pinin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12 22:45

Pinin

Historie | Luxe | Duurzaam

Topicstarter
Ik zou graag af en toe wat NL TV willen zien in het buitenland via Internet, het lijkt erop dat dat niet op een legale manier kan, dus ook niet tegen betaling.

Zie ik iets over het hoofd of is dit gewoon een krankzinnig iets.

Ja, ik weet dat het via VPN lukt, maar dat wil ik dus liever niet.

www.casarodriguillo.com

Beste antwoord (via Pinin op 27-10-2017 10:57)

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-12 12:08
Pinin schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 08:32:
[...]

Ik doelde op een VPN provider, want ik heb geen NL adres meer.

[...]

Ja, satelliet is absoluut de beste oplossing want afgelegen, internet moet ook via satelliet, dus wat het mooiste is een gecombineerde want ik heb weinig zin in 2 satellieten en hardware moeten aanschaffen.
NL zenders zitten op Astra 3 (een paar verdwaalde op Astra 1) voor CanalDigitaal en Eutelsat9b voor Joyne. Als je dus op die 2 satellieten ook internet afneemt kan het simultaan. Als dat niet het geval is kan je kijken of er een gecombineerde LNB is voor de satellieten die je moet hebben, of een Diseqc motor gebruiken om je schotel uit te richten. Als je internet en TV simultaan wilt hebben met 2 verschillende posities die je niet kan combineren, dan zit je helaas vast aan 2 schotels

iRacing Profiel

Alle reacties

• kroegtijger
Het antwoord op je vraag ligt iets complexer dan dat het op het eerste gezicht lijkt.

Kort door de bocht: nee, er zijn geen aanbieders die een "normale" dienst aanbieden (dus via bijvoorbeeld een app of een web-pagina)

Dat wil niet zeggen dat het daarom op een legale manier onmogelijk is. Je draagt zelf al de VPN-optie aan (immers, als je de dienst betaald afneemt op een Nederlands adres, dan mag je uiteraard van die dienst gebruik maken en dat is daarmee dus ook niet gebonden aan de locatie waar vandaan je de content weer benaderd. Je hebt er immers ook voor betaald). Je kan ook gebruik maken van een (Nederlandse) proxy-server om dergelijke diensten te benaderen.

Andere mogelijkheid is via de satelliet. Voor de meeste Nederlanders in het buitenland die met een camper of caravan op vakantie gaan is dit de meest praktische manier van werken. Schotel uitrichten op Astra 3 (CanalDigitaal) of Eutelsat9B (Joyne), en kijken maar. Tot voor kort zat je dan vast aan een abonnement voor een jaar, maar Joyne biedt deze ook voor slechts 1 maand aan, speciaal voor de vakantiegangers. Met bijvoorbeeld een pricewatch: Terratec Cinergy S7  met CAM en smartcard kan je via je laptop dan kijken. Voordeel is dat de dienst dan over het algemeen betrouwbaarder functioneert dan via VPN's etc aangezien je niet afhankelijk bent van een internetverbinding. Het signaal pluk je van de satelliet, decoderen gebeurt via de CAM / smartcard.

Dus ja,er zijn legale mogelijkheden, maar praktisch is het allerminst te noemen helaas.

iRacing Profiel

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Nu online
kroegtijger schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 18:05:
(immers, als je de dienst betaald afneemt op een Nederlands adres, dan mag je uiteraard van die dienst gebruik maken en dat is daarmee dus ook niet gebonden aan de locatie waar vandaan je de content weer benaderd. Je hebt er immers ook voor betaald).
Dat je voor een dienst betaalt betekend niet dat een zender de rechten heeft om de content in het buitenland aan jou voor te schotelen.

Dat dit dus een legale manier is, lijkt me niet zo heel duidelijk. Je moet moeite doen om een restrictie te omzeilen; dat geeft al aan dat dit niet de bedoeling is.

• kroegtijger
eric.1 schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 18:19:
[...]

Dat je voor een dienst betaalt betekend niet dat een zender de rechten heeft om de content in het buitenland aan jou voor te schotelen.
Dat stel ik ook niet; ik stel dat je recht hebt om de content te mogen benaderen. Dat is iets heel anders. Dat ze technisch daartoe niet in staat blijken te zijn en daarom de boel dicht mikken is iets heel anders.
Dat dit dus een legale manier is, lijkt me niet zo heel duidelijk. Je moet moeite doen om een restrictie te omzeilen; dat geeft al aan dat dit niet de bedoeling is.
Als je de aanname doet dat de restrictie die wordt opgelegd volledig juist is, dan klopt je stelling inderdaad. Maar is dat wel zo? Als je voor een dienst betaald, dan is er geen enkele reden om de dienst ontoegankelijk te maken omdat je op een andere locatie zit. Of zou jij het wel normaal vinden als je bijvoorbeeld een boek niet kan lezen omdat je in België bent? Je koopt dat boek, neemt het mee en plots zijn alle letters onleesbaar... Terwijl je netjes voor het product hebt betaald. Nu maken we dat digitaal en is het plots anders? Dat is raar te noemen....

Dat we het min of meer accepteren dat het gebeurt wil niet zeggen dat het daarom ook juist is. Het is begrijpelijk, maar daarom nog niet per definitie juist. Dus ja, je mag daar best zelf je oplossingen voor maken, zolang je maar netjes betaald en er zorg voor draagt dat anderen die dienst niet kunnen misbruiken (dus een stream open zetten voor de hele wereld is dus weer niet legaal, maar dezelfde stream via VPN benaderen wel. Je neemt immers voorzorgsmaatregelen waarvan je mag veronderstellen dat dit veilig is).

iRacing Profiel

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 21:34

g0tanks

Moderator CSA
kroegtijger schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 18:34:
[...]

Dat stel ik ook niet; ik stel dat je recht hebt om de content te mogen benaderen. Dat is iets heel anders. Dat ze technisch daartoe niet in staat blijken te zijn en daarom de boel dicht mikken is iets heel anders.

[...]

Als je de aanname doet dat de restrictie die wordt opgelegd volledig juist is, dan klopt je stelling inderdaad. Maar is dat wel zo? Als je voor een dienst betaald, dan is er geen enkele reden om de dienst ontoegankelijk te maken omdat je op een andere locatie zit. Of zou jij het wel normaal vinden als je bijvoorbeeld een boek niet kan lezen omdat je in België bent? Je koopt dat boek, neemt het mee en plots zijn alle letters onleesbaar... Terwijl je netjes voor het product hebt betaald. Nu maken we dat digitaal en is het plots anders? Dat is raar te noemen....

Dat we het min of meer accepteren dat het gebeurt wil niet zeggen dat het daarom ook juist is. Het is begrijpelijk, maar daarom nog niet per definitie juist. Dus ja, je mag daar best zelf je oplossingen voor maken, zolang je maar netjes betaald en er zorg voor draagt dat anderen die dienst niet kunnen misbruiken (dus een stream open zetten voor de hele wereld is dus weer niet legaal, maar dezelfde stream via VPN benaderen wel. Je neemt immers voorzorgsmaatregelen waarvan je mag veronderstellen dat dit veilig is).
Dat is wel heel veel speculatie zonder wettelijke onderbouwing. Het enige wat ik hierover kon vinden was een blogpost van Ius mentis uit 2015: De legaliteit van een VPN op je Netflix.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

• kroegtijger
g0tanks schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 18:40:
[...]

Dat is wel heel veel speculatie zonder wettelijke onderbouwing. Het enige wat ik hierover kon vinden was een blogpost van Ius mentis uit 2015: De legaliteit van een VPN op je Netflix.
Volgens mij speculeer ik nergens als ik het zo even terug lees.

Maar laat ik het anders stellen: waar wordt gedefinieerd dat het niet mag, en waarom dat niet mag? Je doet namelijk niets of niemand tekort met een dergelijke manier van je content benaderen. Als je nu voor content niet zou betalen, dan wordt het iets anders, maar alle belanghebbenden krijgen netjes de vergoeding die ze vragen voor hun dienst. Het enige dat anders is dan wanneer je thuis bent, is de locatie en daar is, zeker binnen de EU, natuurlijk niets strafbaars aan.

iRacing Profiel

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Je hebt natuurlijk bvn. Anders dan dit is Canal Digitaal of een andere satellietaanbieder een optie, je kan ook geheel legaal een OpenVPN connectie maken naar je thuisadres in Nederland en dan NPO e.d. kijken.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

• Shaggie_NB
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 28-09-2024
Pinin schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 16:22:
Ja, ik weet dat het via VPN lukt, maar dat wil ik dus liever niet.
Wat bedoel je met VPN?
Via een VPN provider of gewoon een VPN via je eigen router L2TP of Open VPN.

Ikzelf kijk in het buitenland altijd via mijn eigen VPN (L2TP) via mijn eigen Ubiquiti USG router.

• kroegtijger
Shaggie_NB schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 18:56:
[...]

Wat bedoel je met VPN?

Ikzelf kijk in het buitenland altijd via mijn eigen VPN (L2TP) via mijn eigen Ubiquiti USG router.
Die optie gebruik ik ook het liefst, alleen wil het nog wel eens gebeuren dat je met een slechte of zelfs geen internetverbinding te maken krijgt. Dan is Satelliet een oplossing. Niet het goedkoopste (maandje Joyne kost je 30,- en daarnaast ben je grofweg een eenmalige investering van zo'n 200,- kwijt aan schotel en tuner/decoder) maar wel praktisch voor afgelegen locaties.

iRacing Profiel

• Pinin

Pinin

Topicstarter
Shaggie_NB schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 18:56:
[...]

Wat bedoel je met VPN?

kroegtijger schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 18:05:
..................................

Andere mogelijkheid is via de satelliet. Voor de meeste Nederlanders in het buitenland die met een camper of caravan op vakantie gaan is dit de meest praktische manier van werken. Schotel uitrichten op Astra 3 (CanalDigitaal) of Eutelsat9B (Joyne), en kijken maar. Tot voor kort zat je dan vast aan een abonnement voor een jaar, maar Joyne biedt deze ook voor slechts 1 maand aan, speciaal voor de vakantiegangers. Met bijvoorbeeld een pricewatch: Terratec Cinergy S7  met CAM en smartcard kan je via je laptop dan kijken. Voordeel is dat de dienst dan over het algemeen betrouwbaarder functioneert dan via VPN's etc aangezien je niet afhankelijk bent van een internetverbinding. Het signaal pluk je van de satelliet, decoderen gebeurt via de CAM / smartcard.

Dus ja,er zijn legale mogelijkheden, maar praktisch is het allerminst te noemen helaas.
Ja, satelliet is absoluut de beste oplossing want afgelegen, internet moet ook via satelliet, dus wat het mooiste is een gecombineerde want ik heb weinig zin in 2 satellieten en hardware moeten aanschaffen.

[ Voor 17% gewijzigd door Pinin op 27-10-2017 08:33 ]

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • Beste antwoord

• kroegtijger
Pinin schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 08:32:
[...]

[...]

NL zenders zitten op Astra 3 (een paar verdwaalde op Astra 1) voor CanalDigitaal en Eutelsat9b voor Joyne. Als je dus op die 2 satellieten ook internet afneemt kan het simultaan. Als dat niet het geval is kan je kijken of er een gecombineerde LNB is voor de satellieten die je moet hebben, of een Diseqc motor gebruiken om je schotel uit te richten. Als je internet en TV simultaan wilt hebben met 2 verschillende posities die je niet kan combineren, dan zit je helaas vast aan 2 schotels

iRacing Profiel

• arsimo
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-09-2024
Als je thuis in Nederland relatief snelle upload hebt en je kan die aan laten staan terwijl je in het buitenland zit dan zijn er complete oplossingen te koop waarbij je een pc thuis in Nederland het tv signaal van de kabel of dvb-t (digitenne) ontvangt en die het Internet op zet als je vanuit buitenland op je eigen pc inlogt. Een privé streamingdienst als het ware waarbij je via je eigen internetaansluiting in Nederland en je eigen tv-abonnement in Nederland in het buitenland kijkt. Volkomen legaal als je het alleen zelf gebruikt.

Nb: als je geen "thuis" in Nederland hebt kan het ook uiteraard technisch bij ouders of vrienden in Nederland. Men zou dan alleen kunnen beargumenteren dat dat juridisch gezien iets minder clean is.

• Pinin

Pinin

Topicstarter
arsimo schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 14:20:

Nb: als je geen "thuis" in Nederland hebt kan het ook uiteraard technisch bij ouders of vrienden in Nederland. Men zou dan alleen kunnen beargumenteren dat dat juridisch gezien iets minder clean is.
Nee, ik wil niet afhankelijk zijn van anderen of hiermee "belasten"

www.casarodriguillo.com

Pagina: 1