Sitecom WRL 9000

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gensnet7
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 02-05-2021
Sinds afgelopen zomer heb ik de Sitecom WRL 9000. Het apparaat is van een dusdanig kaliber dat het niet de eerste de beste router van Sitecom is. Ik heb mijn hele interne LAN-netwerk via de router lopen. Draadloos heb ik permanent de 5 gHz-band ingeschakeld. De 2,4 gHz-band is uitgeschakeld en voor de rest doe ik niets speciaals met het apparaat zoals contact maken met een gsm of iets dergelijks. Wanneer er hier bezoek komt en die wil draadloos op internet schakel ik de 2,4 gHz-band voor ze in, wanneer ze geen 5 gHz-adapter in hun apparaat hebben zitten.

In de router is dan de 2,4 gHz-band ingeschakeld, maar het draadloze netwerk is dan niet te zien en daarom ook niet te gebruiken :-( De router aan- en uit te zetten verhelpt het probleem. maar na een paar keer dit te doen, wordt dit erg irritant.

De router blijft maar melden dat er nieuwe firmware is. Ik installeer via internet of handmatig de firmware maar hij blijft mekkeren dat er iedere keer nieuwe firmware is. De helpdesk van Sitecom al benaderd, maar een file robotje scant op bepaald kenwoorden. Na twee of drie antwoorden krijg je een antwoord waar je niets meer mee kunt en helemaal niet meer het probleem beantwoord. Ik ben daarmee maar gestopt, want op deze manier heeft dat helemaal geen nut.

Ik krijg nu het donkerbruin vermoeden dat Sitecom niet meer is wat het geweest is. Dat kun je goed merken bij de Media markt die verkoopt bijna geen Sitecom apparaten meer. Ook Coolblue heeft nog meer twee Sitecom apparaten te koop. Ik gebruik met plezier Sitecom apparaten, maar nu is Sitecom bezig om mij weg te jagen van hun producten. Moet ik op zoek naar een ander merk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:25

lier

MikroTik nerd

Welke versie firmware heb je draaien? Kan je de router ook handmatig bijwerken? Volgens mij was er ooit iemand van Sitecom die hier GoT rondliep, misschien daarmee contact zoeken!?

@Verwijderd

[ Voor 5% gewijzigd door lier op 26-10-2017 14:52 ]

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gensnet7
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 02-05-2021
lier schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 14:50:
Welke versie firmware heb je draaien? Kan je de router ook handmatig bijwerken? Volgens mij was er ooit iemand van Sitecom die hier GoT rondliep, misschien daarmee contact zoeken!?

@Verwijderd
> Welke versie firmware heb je draaien?

Runtime code version 1.1

> Kan je de router ook handmatig bijwerken?

Ja, dat kan ik, maar het resultaat is hetzelfde als updaten via internet. Vandaag al twee keer ge-update en iedere keer als ik kijk bij Toolbox > Firmware > Check for updates > New update available! > What's new > Install blijft hij aangeven dat er een nieuwe update beschikbaar is. Je kunt nog zo vaak het installatie programma "draaien" hij blijft de melding houden dat er een nieuwe update beschikbaar is :-(

> iemand van Sitecom die hier GoT rondliep

Weet ik niet, omdat ik nog niet zo erg vaak hier geschreven heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Gensnet7 schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 14:38:
...donkerbruin vermoeden dat Sitecom niet meer is wat het geweest is...
Hûh? Sitecom is altijd al een bedrijf geweest dat zich richtte op de onderkant van de markt

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-09 22:59
Idd. Je koopt een 'beter exemplaar' van een consumentenmerk. Daar kun je ook niet teveel van verwachten.

Alleen snap ik niet de reden om de 2.4Ghz uit te schakelen en handmatig in te schakelen voor legacy meuk. Laat de 2.4Ghz gewoon aan, scheelt je een hoop gedoe als er eens iemand met oude zooi langskomt.

Elk fatsoenlijk device zal de 5Ghz kunnen gebruiken.

Enige reden waarom je de 2.4Ghz uit zou willen zetten is als dat ding geen bandsteering ondersteunt - Wat weer terugkomt op het feit dat je een mediamarkt-achtige oplossing neemt.

Overigens zag je vroeger dat Edimax/Sweex/Trust de ultime budgetmeuk was.
Voor iets beter spul kocht je Eminent, Sitecom oid.
Maar anno 2017 zie je die merken ook steeds minder in de consumentenmarkt (imho ook niet iets waar je echt verdrietig over hoeft te zijn)

In veel gevallen is een router met wifi ook een kansloze optie, zeker als je 5Ghz wilt: Tenzij je de router middenin je woonkamer zet is de gemiddelde lokatie van je router ook de meest beroerde voor een goede 5Ghz coverage.

Als je het budget van de WRL-9000 hebt had je met (bv) een Mikrotik HEX en een 'KPN Wifi versterker' een aanzienlijk krachtigere oplossing gehad. Met een paar 10tjes meer kon je een Unifi AC Lite nemen.
Wel (iets) langzamer op de 5Ghz, maar doordat je een los AP fatsoenlijk kunt plaatsen om zo een optimaal bereik te hebben in de praktijk een veel betere oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:39

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

"Sitecom" en "iets beter spul"? :X

Sitecom is qua hard- en firmware steevast eentje geweest die de onderste uit de kan schraapte. De kwaliteit van fysieke onderdelen (antenneconnectoren bij losse antennes, signaalfilters bij PLC) was alijd worst-in-class, bugs en nukkigheden in firmware werden zelden gefixed (ik weet nog een router die ging rebooten als je de webui met IE6 benaderde en dat nooit opgelost is... - en recenter is alle support voor devices ouder dan een jaar van de website verwijderd en moet je bij hun webcare bedelen om een firmware voor je oude brik :( ) en dan hebben we het niet eens over structurele GPL licentieschennis. Hiermee viel en valt Sitecom duidelijk negatie op tov lager geprijsde (TP-Link) of vergelijkbaar geprijsde (Netgear) vendors.

Enige positieve was relatief veel aandacht voor handleiding en support in de streektaal.

Kortom, als je Sitecom koopt of kocht en verwacht iets beters dan gemiddeld in handen te hebben, dan werk je vanuit een foute aanname. Deze ervaring is IMHO exact wat je bij Sitecom kon en kunt verwachten.

Dat gezegd, dit klinkt gewoon als bug, ws dat de fw wel een commit doet als je 2.4GHz aanzet maar de service/module niet herstart waardoor je een reboot nodig hebt om het werkend te krijgen. Meld het aan als bug (en nuet via dit hersendode bot).

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:39

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

:X quote ipv edit op mobiel gedrukt

[ Voor 96% gewijzigd door dion_b op 28-10-2017 09:22 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gensnet
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 06-09 16:56
> Sitecom is qua hard- en firmware steevast eentje geweest die de onderste uit de kan schraapte.

Ik heb eerlijk gezegd niet zoveel problemen met Sitecom apparaten. Ja, er is me eens een achtpoort switch stuk gegaan en op een switch zitten ledjes die niet werken. Natuurlijk heeft elk apparaat zo'n nukken, maar daar is meestal de prijs ook naar. Bovendien doe ik ook niet zoveel bijzonders met een router. Ik gebruik hoofdzakelijk de interne lan-verbinding en draadloos staat bij niet op de eerste plaats. Ik heb in de twee notebooks een dualband adapter zitten die ik op de 5 gHz prima kan gebruiken. De 2,4 gHz doe ik pas wat mee wanneer er hier mensen komen die alleen de 2,4 gHz adapter in hun apparaat hebben zitten. Die schakel ik dan even in, maar de router zend dan wel uit op de 2,4 gHz band, maar desbetreffende apparaten "zien" hem dan niet. De router even uit en weer aanzetten verhelpt dit probleem.

Het updaten is wel een regelrechte ramp. Iedere keer vraagt hij om te updaten en wanneer je dat bijvoorbeeld drie keer op één dag gedaan hebt, word je hier flauw van.

> Enige positieve was relatief veel aandacht voor handleiding en support in de streektaal.

Ook zoiets onnozels. Je kunt de menutaal wijzigen naar het Nederlands, maar die blijft niet bewaard in het apparaat.

> Kortom, als je Sitecom koopt of kocht en verwacht iets beters dan gemiddeld in handen te hebben,
> dan werk je vanuit een foute aanname. Deze ervaring is IMHO exact wat je bij Sitecom kon en kunt
> verwachten.
Pagina: 1