Reepje schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 23:24:
[...]
Alles is prima te doen met een gewone HDD.
Alleen, als je eenmaal een ssd hebt, wil je echt niet meer naar een hdd. Het moet, simpel omdat we tegenwoordig nu eenmaal gewent zijn een paar TB op de schijf rond te laten draaien.
Mijn ervaring; lang geleden begonnen met een kleine ssd, al snel vervangen door een grotere. En nog wat later een nog grotere ssd en de hdd er helemaal uitgeknikkerd.
Zo, dat was een opluchting.
Hoho don't get me wrong, ik heb SSD's in werkelijk waar alles zitten, server/desktop/laptop/router (eigenlijk super slecht in een router met logs aan)
En hell no dat ik ooit een gewone ''schijf'' als OS disk gebruik.
Ik ben begonnen met een 40, toen 80 , 120 ,250, 512 maar nu wat er gebruikt wordt moet je wel managen
Battlefield 1 70GB
Battlefield 1 62GB (wil ik eigenlijk verwijderen voor die paar nieuwe maps checken

)
Star wars Battlefront 53GB
Steam games 94GB
Dat tikt best aan, en als je andere applicaties hebt zoals bijvoorbeeld photoshop die tempfiles maakt kan je heel snel je limiet bereiken PSD's van een 1GB+.
Ik heb echt GTA getest en die laad tijden zijn bijna het zelfde met een SSD het verwaarloosbaar om die ruimte in te nemen op je SSD, voor andere MP games is het wel een voordeel.
Snowwie schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 01:07:
[...]
Sinds ik GTA 5 geinstalleerd heb en heb gezien hoeveel updates daar bij gekomen zijn, dan praat je letterlijk over tientallen GB's aan updates. En ik heb het spel hier origineel op dual layer dvd. Ik heb het niet geinstalleerd vanaf die dvd's, maar de inhoud van die 7 schijfjes naar de Install map op mijn computer gekopieerd. Check hier maar eens hoe groot een KALE GTA5 installatie is, en waarschijnlijk zijn sommige bestanden ook nog ingepakt. 56,5GB + een paar tientallen GB's aan installaties. Ik heb net even gechecked, mijn GTA 5 directory is 70,5GB groot, dus er is 14GB aan updates over heen gekomen.
[
afbeelding]
Verder heb ik op de 512GB ssd nog de volgende games (zowel in Steam als Origin)
- GTA 5 dus
- Battlefield Bad Company 2
- Battlefield Bad Company 3 *
- Battlefield 3
- Battlefield 4
- Battlefield 1
- Universe Sandbox 2
- Cities: Skylines
- Crysis 3
- Sim City 2013
- Command & Conquer Tiberium Wars
- Command & Conquer Red Alert 2
- Command & Conquer Red Alert 3
- Medal of Honor: Pacific Assault
- Nox
- Sim City 2000
- Pixeljunk Shooter
- Dungeon Defenders
- Red Faction Guerrilla
- The Settlers 2 RTTR
En ik heb nog 134GB aan ruimte over. Dus het kan voorlopig nog.

* Wishful thinking....

Ik heb die hele DVD's van GTA5 nooit gebruikt heb geen DVD speler ergens in zitten (naja PS4 wel en daar heb ik GTA5 ook gedownload en geïnstalleerd op zitten)
Vanaf BF1 heb je kleine games die installeer ik ook op mijn SSD maar nieuwe of MP games zijn 50GB+ dat hakt er in.