Hoe omgaan met user accounts in vergaderruimtes

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:41
Hoi,

Wat is handig en veilig om goed om te gaan met het aanmelden op een Windows PC (in een domein) in een vergaderruimte? We hebben een aantal vergaderruimtes, met daarin een computer en een groot scherm aan de muur.

We hebben nu een centraal account, met minder rechten dan een gewoon account, maar het is onhandig als alle collega's dit account kennen (user/pass). Het account lockt na 15 minuten automatisch.

We hebben een share waar we documenten op zetten. Het is handig als je bij die bestanden kan tijdens een vergadering, om even een document erbij te kunnen pakken.

Medewerkers zouden ook met hun eigen user/pass in kunnen loggen, maar dan krijg je veel accounts op die PC, met allemaal een eigen bureaublad e.d. Of is dit een non-issue?

Wat is handig, of hoe werkt het bij andere bedrijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Dat is een non-issue. Kijk eens naar Roaming Profiles.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:33
Wij hebben een telewerkomgeving waar iedereen toegang toe heeft. De PCs in vergaderzalen zijn niet domain-joined (en zitten effectief ook in ons gasten netwerk). Als ze netwerkshares nodig hebben, loggen ze in op de telewerkomgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:13
Als je domein server heb kan je toch gewoon roaming profiles gebruiken en opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:31

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Werken je users met laptops of desktops? Indien laptops zie ik het probleem niet. Dan heb je niet eens een losse desktop nodig.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
Van roaming profiles krijg ik persoonlijk nogal de kriebels. Vooral performance-technisch kan dit wel eens een dramatische oplossing worden. I.p.v. daarvan werken wij met folder redirection en dat werkt eigenlijk feilloos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

TheVMaster

Moderator WOS
Waarom zou men niet gewoon zijn/haar eigen laptop kunnen gebruiken om te presenteren? Zorg dat er een VGA/HDMI/MiniDP kabel ligt en je probleem is opgelost....of eventueel via miracast, of een vergelijkbare techniek en ander medewerkers gewoon met hun eigen user/pass laten aanloggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
  • Nu online
JackSparrow schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 11:47:
Waarom zou men niet gewoon zijn/haar eigen laptop kunnen gebruiken om te presenteren? Zorg dat er een VGA/HDMI/MiniDP kabel ligt en je probleem is opgelost....of eventueel via miracast, of een vergelijkbare techniek en ander medewerkers gewoon met hun eigen user/pass laten aanloggen.
Dan ga je er vanuit dat iedereen een laptop heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Nu online

TheVMaster

Moderator WOS
The Realone schreef op Thursday 26 October 2017 @ 11:49:
[...]

Dan ga je er vanuit dat iedereen een laptop heeft.
Eh...ja ik ga er dan vanuit dat iedereen een laptop heeft. Als dat niet zo is, dan zou ik de persoon in kwestie gewoon laten inloggen op die presentatie werkplek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
Veel collega's hebben een desktop inderdaad. Die sjouwen ze niet mee naar een vergaderruimte. :+

Ik ga eens kijken naar Roaming Profiles. Hoe werkt het met een telewerkomgeving? We hebben voor medewerkers thuis een VPN, maar niet iets als citrix. Wordt dat bedoeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
  • Nu online
JackSparrow schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 11:52:
[...]

Eh...ja ik ga er dan vanuit dat iedereen een laptop heeft. Als dat niet zo is, dan zou ik de persoon in kwestie gewoon laten inloggen op die presentatie werkplek.
En dan kom je dus bij de vraag van TS uit. :? Ik denk dat als alle gebruikers een laptop hadden die ze eraan konden hangen dit topic niet had bestaan, denk je wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:29
RaZ schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 11:40:
Dat is een non-issue. Kijk eens naar Roaming Profiles.
Vergeet de group policy "Delete user profiles older than a specified number of days on system restart" niet, anders kun je er beter een C:\-schijf van een paar TB in zetten of die machines iedere maand opnieuw inspoelen :) Been there, done that (nu ja, ik had de boel niet ingericht, kon daar ook niet bij/aan, maar mocht wel puinruimen als het was volgelopen).

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shaggy_NL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14-08 14:22
Misschien is Folder Redirection een idee?

[ Voor 108% gewijzigd door Shaggy_NL op 26-10-2017 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
Edit: Ik drukte op quote toen er nog iets anders in je post stond.

Folder redirection lijkt mij hier niet helemaal van toepassing. Gebruikers hoeven niet bij hun downloads, documenten of desktop te kunnen. We hebben documenten van projecten centraal op een share staan, dus daar kun je sowieso al bij.

[ Voor 40% gewijzigd door orf op 26-10-2017 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Nu online

TheVMaster

Moderator WOS
orf schreef op Thursday 26 October 2017 @ 11:53:
Veel collega's hebben een desktop inderdaad. Die sjouwen ze niet mee naar een vergaderruimte. :+

Ik ga eens kijken naar Roaming Profiles. Hoe werkt het met een telewerkomgeving? We hebben voor medewerkers thuis een VPN, maar niet iets als citrix. Wordt dat bedoeld?
Eh...ze hebben een telewerkomgeving? Wat bedoel je daar precies mee dan, als het geen Citrix is wat is het dan wel?
orf schreef op Thursday 26 October 2017 @ 12:10:
[...]

Edit: Ik drukte op quote toen er nog iets anders in je post stond.

Folder redirection lijkt mij hier niet helemaal van toepassing. Gebruikers hoeven niet bij hun downloads, documenten of desktop te kunnen. We hebben documenten van projecten centraal op een share staan, dus daar kun je sowieso al bij.
Eh...is dat erg dan dat ze op dat moment ook bij hun downloads zouden kunnen? :? Ze kunnen gewoon met hun eigen user/pass inloggen op de beamer-pc en hun presentatie doen of scherm delen. Ik denk dat je meer moet denken in oplossingen, in plaats van in problemen. Je moet het niet ingewikkelder maken dan het is natuurlijk enzo..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeenAngst
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 28-09 00:07
orf schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 11:53:

RDP openzetten ?
Kunnen mensen hun PC gewoon overnemen ?
En dan kunnen ze alsnog met die algemene account op de lokale PC inloggen.
Jullie hebben geen citrix neem ik aan ?

Wij hebben zelf alleen maar laptops!
En hebben gewoon een docking station neergezet in de vergader zalen.

It is hard to fail, But it is worse never to have tried to succeed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
JackSparrow schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 12:51:
[...]

Eh...ze hebben een telewerkomgeving? Wat bedoel je daar precies mee dan, als het geen Citrix is wat is het dan wel?
Geen telewerkomgeving.
Eh...is dat erg dan dat ze op dat moment ook bij hun downloads zouden kunnen? :? Ze kunnen gewoon met hun eigen user/pass inloggen op de beamer-pc en hun presentatie doen of scherm delen. Ik denk dat je meer moet denken in oplossingen, in plaats van in problemen. Je moet het niet ingewikkelder maken dan het is natuurlijk enzo..
Natuurlijk is het niet erg als ze wel bij hun downloads kunnen. Folder redirection leek mij niet de oplossing van mijn probleem. Ik zoek juist naar oplossingen. ;)
GeenAngst schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 12:57:
[...]

RDP openzetten ?
Kunnen mensen hun PC gewoon overnemen ?
En dan kunnen ze alsnog met die algemene account op de lokale PC inloggen.
Jullie hebben geen citrix neem ik aan ?

Wij hebben zelf alleen maar laptops!
En hebben gewoon een docking station neergezet in de vergader zalen.
RDP kan prima inderdaad. Dan gewoon met een centraal account inloggen op een PC zonder rechten op iets, in het gastennetwerk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Met Folder Redirection kan je selectief zijn in wat je wel of niet redirect. Wij werken hier met redirected folders (persoonlijk vind ik roaming profiles echt niet meer van deze tijd..hallo 2007) en redirecten alleen de desktop omdat de ervaring leert dat gebruikers hier toch vaak belangrijke documenten neerzetten. Zonder redirected folders zouden deze documenten verloren raken als de lokale desktop defect raakt.

Dat laatste is dan voornamelijk een reden om gebruik te maken van deze features.

Persoonlijk zou ik als ik jou was - folder redirection inrichten, want vroeg of laat gaan mensen documenten kwijt raken :p ;) - het gedeelde account uitschakelen en mensen laten inloggen met hun eigen account. Vergeet vooral de tip van Paul niet mee te nemen. Voor de rest lekker simpel houden.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:29
Heb je nu al gezocht wat een roaming profile is? Het is grofweg niet veel anders dan het op een fileserver opslaan van de profielen van de gebruikers en die bij het inloggen naar de lokale PC overzetten (en bij uitloggen weer naar de fileserver). Omdat men op de desktop / my documents / downloads nogal eens erg veel data kan hebben is daar later Redirected Folders bij gekomen zodat die dingen -meteen- naar de fileserver kijken in plaats van dat ze bij het inloggen naar de lokale PC worden gekopieerd.

Als je gebruikers migreert naar roaming profiles hebben ze dus op iedere domein-PC waar ze op inloggen dezelfde instellingen, snelkoppelingen, bestanden etc.

Een gedeeld account (met zo min mogelijk rechten) behouden is overigens wel een goed idee voor wanneer er externen of andere mensen zonder account langs komen die iets willen presenteren.

[ Voor 12% gewijzigd door Paul op 26-10-2017 13:08 ]

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:31

The Eagle

I wear my sunglasses at night

En gewoon een dichtgespijkerde, non network OC met een USB aansluiting? Maak er maar een domme terrminal van die alleen USB slikt, net zo makkelijk. Als je moet presenteren zorg je maar dat je het spul op stick bij hebt.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Nu online

TheVMaster

Moderator WOS
The Eagle schreef op Thursday 26 October 2017 @ 13:11:
En gewoon een dichtgespijkerde, non network OC met een USB aansluiting? Maak er maar een domme terrminal van die alleen USB slikt, net zo makkelijk. Als je moet presenteren zorg je maar dat je het spul op stick bij hebt.
Wat ouderwets man :9 Zo werkt het misschien voor 'de senior' medewerkers, maar de nieuwe generaties verwachten gewoon dat het 'werkt'...vanaf hun eigen tablet/pc/telefoon etc :+

[ Voor 17% gewijzigd door TheVMaster op 26-10-2017 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
Bedankt voor de goede suggesties. :)

Roaming profiles en/of Folder redirection lijken mij de twee juiste mogelijkheden als oplossing.

Ik heb me al even ingelezen in beide. Het nadeel van Roaming Profiles lijkt me dat inloggen op de eigen PC (wat mensen 95% van de tijd doen ten opzichte van een computer in een vergaderruimte) langer kan duren. Lokale caching kan daar dan natuurlijk weer bij helpen en ik vind het ook een slimme suggestie om alleen de desktop in te stellen met Folder Redirection.
Pagina: 1