Dak afwerking garage

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogy
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-01 15:37
Beste Tweakers,

Ik heb in de binnenkant van de garage asbest platen zitten en zijn inmiddels verwijderd.

het dak is van buitenaf al geïsoleerd en opnieuw bedekt, Aan de binnenkant kijk ik nu dus tegen de tengels en de electra en de dakspanten aan. Nu was mijn vraag wat is de beste manier om dit opnieuw af te werken?
Ook omdat mijn motor hier staat dient het wel enigszins brandweren/ vertragend te zijn.
Kan ik hier het beste gipsplaten voor gebruiken of ander matriaal. Het moet ook wel een beetje betaalbaar blijven. en het liefst ook nog een beetje stevig dat ik er ook nog makkelijk wat aan kan ophangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wutwutwhat
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19-12-2022

wutwutwhat

Lomperik.

Steen-/glaswol + gipsplaat.

[ Voor 11% gewijzigd door wutwutwhat op 26-10-2017 14:17 ]

Liever in Gulden betalen? Dat kan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:47
Ga je de schuur verwarmen ? Welke dakbedekking en isolatie ligt er nu op ? En en ander is belangrijk om te weten in verband met eventueel benodigd dampscherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Frogy schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 11:05:
het liefst ook nog een beetje stevig dat ik er ook nog makkelijk wat aan kan ophangen.
Bij gipsplaten kan je precies zien waar je - tussen de platen - kan boren om iets op te hangen.

Tip voor gipsplaten: ga ze niet zagen: gipskant insnijden met Stanleymes, langs een metalen strip, dubbelvouwen, papier doorsnijden.
Ook omdat mijn motor hier staat dient het wel enigszins brandweren/ vertragend te zijn.
Met 20 liter benzine in je garage denk ik niet dat het uitmaakt wat er aan het plafond hangt.

[ Voor 18% gewijzigd door RemcoDelft op 26-10-2017 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappel
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 22:58
Is het een vrijstaande berging/schuurtje in de tuin?
Zijn de muren geïsoleerd?
Is het een spouwmuur of halfsteens?
Wat voor afwerking wil je zelf? Stucwerk/gipsplaten is mooi, maar in een tochtig halfsteens schuurtje waar een motor staat zou ik het niet hoeven. Dan liever iets praktisch zoals hout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogy
bedankt voor alle reacties,

de muren zijn spouwmuren, en het betreft een aangrenzende garage bij een 2 onder 1 kap..
dus garage, huis, huis, garage, garage huis enz.

De garage is ook verwarmd maar zoals eerder gezegd wel al van buiten af geïsoleerd met 12 cm isolatie platen, gips is wel het goedkoopste denk ik maar het minst mooie , ga je het stucken, is het gelijk al duurder en niet meer te zien waar je wel kan boren. Gipsplaten heb ik nog nooit gezaagd, altijd gesneden, maar bedankt voor de tip. Iemand ervaring met betonplaten? al word 25 m2 vrij prijzig da, maar wel als voordeel dat je er wat aan kan ophangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 09:50
Frogy schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 11:54:
bedankt voor alle reacties,
Iemand ervaring met betonplaten? al word 25 m2 vrij prijzig da, maar wel als voordeel dat je er wat aan kan ophangen.
Hoog gewicht, breekbaar en duur inderdaad

In dat geval zou ik dan eerder kiezen voor een 10mm Multiplex plaat ;)
Daarna even wit schilderen (het is immers een garage, dus stucwerk lijkt me overbodig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:56
Waarom geen 18mm underlayment platen en daartegen aan gipsplaat?
Kan je gewoon iets aan ophangen als je wilt zonder dat je direct op de latten hoeft te letten.

Mbt afwerken, je hoeft gipsplaat niet per definitie te laten stuccen en al helemaal niet in de garage naar mijn mening.
Netjes van die gaasband over de naden en goed strak afsmeren met vuller. Daarna enkele keren sauzen voor een mooie(re) afwerking.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onno_Devine
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06-05 21:26
Absoluut geen isolatie aan de binnenkant indien de buitenkant al geïsoleerd is!

Ik zou gewoon voor gipsplaten gaan of underlayment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PoweRoy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:49

PoweRoy

funky!

Uh nope, is al geisoleerd aan de buitenkant. Dit kan alleen maar problemen geven.

Gewoon alleen afwerken: (verschil van uiterlijk)
- met regelwerk en gips
- of met underlayment

[This space is for rent]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M4uSzi
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 02-02-2021
Wat hier al meerder keren wordt gezegd. Ik zou voor aftimmering gaan van gips of Underlayment of multiplex. Het laatste zou mijn voorkeur hebben.

PSN - M4uSzi // -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Waarom multiplex en geen underlayment? Underlayment is juist min of meer voor dit soort werk bedoelt, is nog een stuk goedkoper ook, en makkelijk te plaatsen met de tong/groef.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogy
Bedankt, ik denk dat ik voor underlayment ga...
Vooral omdat ik hier dan nog wat kan ophangen. Kwa brangevaar denk ik niet dat onbehandeld gipsplaten heel veel vertragend werken. Al hoop ik het niet te hoeven ervaren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:56
Bij mijn weten is onbehandelde gipsplaat wel al brandwerend, en als ik kijk op de website van Gyproc lijkt dit wel te kloppen.
Brandwerendheid

Gyproc systemen bezitten standaard een hoge brandwerendheid. Gyproc gipsplaten bevatten namelijk gebonden kristalwater. Bij brand verdampt dit water en zorgt ervoor dat de temperatuur van het systeem geruime tijd relatief laag blijft. Bij brand komt bovendien vrijwel geen rook vrij. Vluchtroutes worden derhalve niet door rook belemmerd. Indien zeer hoge eisen gesteld worden aan brandveiligheid en brandwerendheid, dan kiest u voor Gyproc Classic RF of FireBloc systemen.
Bron: http://www.gyproc.nl/themas/brandwerendheid

Wat ik al eerder zei, zou ik persoonlijk underlayment plaatsen en evt. daaroverheen gipsplaat (is meestal iets mooier af te werken mits nodig).
Natuurlijk kan je underlayment ook gewoon ff verven/sauzen, tis net wat je wilt :)

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• headhunter1985
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:17
Frogy schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 18:43:
Bedankt, ik denk dat ik voor underlayment ga...
Vooral omdat ik hier dan nog wat kan ophangen. Kwa brangevaar denk ik niet dat onbehandeld gipsplaten heel veel vertragend werken. Al hoop ik het niet te hoeven ervaren
Ik zie ook maar weinig nut van een brandvertragend plafond, terwijl je motor ook in de schuur staat. Mocht er toch brand ontstaan, staat de garage al snel in de brand (vaak veel vuurlast aanwezig). Een brandvertragend plafond kan vertraging geven voor uitbreiding van brand buiten de garage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 09:50
Frogy schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 18:43:
Kwa brangevaar denk ik niet dat onbehandeld gipsplaten heel veel vertragend werken
Gipsplaten zijn van zichzelf al brandvertragend, en wil je daarbij een langere tijd krijgen moet je gipsplaten kruisend over elkaar monteren

Ook al is het 15 minuten maximaal vertragend, kan net het verschil zijn tussen overslag naar het huis ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleefding
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-04 08:29
Kijk ook eens naar Agnes platen. Dit zij al afgewerkte platen en makkelijk te monteren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Det
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:02

Det

Interessant topic wel, ik denk dat ik in de toekomst m'n garage ook een veiliger plafond wil geven, bij wat nazoeken was ik uitgekomen op fermacell platen: http://www.fermacell.nl/brandveilig.php
Pagina: 1